Toon posts:

Q6600 + Waterkoeling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort heb ik het idee om waterkoeling in mijn pc te bouwen, dit omdat ik 'graag' overclock
Mijn systeem bestaat uit ;
- Q6600 2,4 ghz die overclockt is naar 3,6 ghz (Temps idle 36-40° stressed 60-65°)
- Gekoeld door Scythe Mugen 2 met 1x120mm fan en 1x80mm fan
- 2x120mm vooraan in de case, 1x120 achteraan, 1x120 op de zijkant & 1x140mm bovenaan
- Dit in een Antec 300
- Mobo Asus P5QL-E
- 8gb DRR2 800 ( niet van belang vermoed ik )
- StealthXStream 600W

Ik vond dat niet de ideale kast is om een waterkoeling in te bouwen maar ik denk dat het moet lukken (later zou ik willen overstappen naar een i7 in een Antec 1200 omwille dat daar achteraan een grotere radiator zou oppassen voor 2x120mm fans) De waterkoeling is nog niet voor direct maar ik plan graag dingen.
Voor de pomp had ik al gekozen voor een Swiftech MCP655, Als radiator weet ik het niet, maar ik dacht dat ik mijn 140 mm fan bovenaan hiervoor zou kunnen benutten. Kan je in een waterkoeling met één pomp meerdere radiators gebruiken ? Anders kies ik voor 2 radiators (één voor een 120mm fan en één voor een 140mm fan) Ik wil enkel de cpu koelen dus als koelblok: Swiftech Storm or EK supreme or Dtek Fuzion. Ik weet niet welke het beste is. De rest van de setup zullen jullie mij moeten aanvullen aangezien ik maar 14jaar ben en wel iets van pc's ken, maar belange niet alles.
De ThermoChill PA120.1 lijkt me niet slecht als radiator op de 120mm fan ( wel duur ;p )
Het belangrijkste van de waterkoeling moet zijn dat ze goed koelt, wat logisch is. Hiermee bedoel ik dat ik lagere temps zou kunnen halen, graag met een nog grotere overclock
En oja ik weet dat waterkoeling redelijk duur is, maar ik hou van goede kwaliteit voor weinig geld :p

Alvast bedankt, Jonas

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2009 19:40 ]

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:45

BTU_Natas

Superior dutchie

Hey Jonas,

Je kan prima 2 radiators op 1 pomp zetten. Als voorbeeld mijn D5 pomp heeft de volgende route, Pomp -> Cpu -> mosfets -> NB -> 240 rad -> Gpu -> 480 rad -> Res -> pomp. Dus maak je maar niet teveel zorgen over je flow met zo'n pomp.

Als cpu blok zou ik voor de htk3.0 gaan. Het is gewoon de beste, of je moet 20 euro extra willen betalen voor nog eens 1 graadje eraf ;-)

Welk niveau van herrie is toegestaan? Veel? Ga voor een radiator moet een hoge fin densiteit. Of als je voor zo weinig mogelijk geluid gaat een radiator met een lage fin densiteit. De eerste zal fans met een hoge cfm waarderen, terwijl de 2e vooral met stille fans goed functioneerd.

Met welk voltage haal je deze temps? En kan je hoger dan deze clock booten? Je gaat veel geld investeren in een oude cpu, wil je dat wel?

En jouw temps zijn zeer netjes! Je zal echt dik moeten uitpakken om betere temps te krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Vroeger vond ik het niet zo erg dat de pc redelijk wat lawaai maakte, maar ik zou graag willen dat wanneer ik de pc gewoon voor internetten gebruik en wanneer ik niet game dat hij was stiller is.
Ik weet niet juist wanneer ik zou overstappen op waterkoeling, waarschijnlijk wacht ik nog even tot ik een i7 koop, of ik krijg toch ineens zin in een waterkoeling en neem ze nu al. Dus het cpu blok moet voor socket 775 & 1366 zijn :)
In het geval dat ik nu al overstap zou ik 1 120m radiator nemen, aangezien ik daar juist nog ondekte dat dat de enige mogelijkheid is.

Ik heb ik de loop van de dag al heel wat zitten opzoeken en als water koeling zou ik nemen ... radiator -> pomp -> cpu -> radiator -> pomp -> ... ( geen reservoir, ik zou gebruik maken van een T koppeling of zoiets )
Als pomp: Swiftech MCP655 (schijnt redelijk stil te zijn) Als radiator: ThermoChill PA120.1 en Als cpu block nog niets
Het cpu blok dat je vermelde heb je daar een link van naar de website ervan ? Ik vind niet direct iets in google :) De pomp schijnt stil te zijn, Over de radiator las ik das hij zeer goed is, zowel op lage fanspeed als bij hoge, en ja als ik er het cpu blok dat jij zei bijneem is het in mijn ogen compleet.

Eigenlijk is het wel dom moest ik nu al een waterkoeling nemen, ik zou alles IN mijn pc willen of er toch achteraan aan, en bij mijn huidige case is enkel een 1x120 mogelijk, bij een twelve hundred een 240 .. ik ben er nog niet helemaal over uit.

Nu nog drie vragen; 1) hoe vaak moet je het water verversen ? Ik was van plan om koelvloeistof voor auto's te gebruiken zonder al die kleurtjes.
2) zou ik met deze 'kleine' waterkoeling betere temps kunnen halen of gelijkwaardig ?
3) op een radiator kan je langs beide kanten een fans plaatsen vermoed ik ?

Toch al bedankt voor de info

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:45

BTU_Natas

Superior dutchie

HIer het linkje naar het cpu blokje, http://www.highflow.nl/wa...tkiller-rev-3-0-s775.html

Verder zal je met 1x 120mm rad niet veel betere prestaties als je luchtkoeler zal behalen, als ze al beter zijn.
Wil je echt verschil zien dan moet je gaan denken aan een 360 rad met shrouds en degelijke fans. Een mcw320 van swiftech is niet veel duurder, rad box erbij en hij kan zo bevestigd worden aan je kast.

Jouw t-line idee is heel geschik voor een cpu only loop en ook aan te raden.

Je vragen.:

1. Demi-water + ptnuke (biocide) en corrosion blocker (als je verschillende metalen in je loopt hebt). Dat is het allerveiligst en goedkoopst en koelt het beste.

2. Best grote kans als je stilte wilt dat het minder wordt met een 120 rad kwa temps dan wat je nu gewend bent.

3. Yeps! pushpull baby! haha

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:08
Een i7 ver overclocken heb je al het liefst een 3x120mm rad. Zelfs een 2x120mm is al krap. Wanneer je een 3x120 neemt heb je eventueel ook nog marge voor een VGA kaart te waterkoelen.

Voor dit systeem geen cent meer uitgeven en het puur afstellen op het toekomstige i7 setup. Dus alles baseren op de i7 qua hardware.

Qua temps met een enkele 120mm fan zal je net iets beter presteren dan een Corsair H50 alleen ben je wel 3x zoveel kwijt. Daarom is het ook zonde om een 1x120mm rad te kopen wanneer je ruimte hebt voor groter. En als je dat niet hebt, extern de rad plaatsen of grotere kast kopen (laatste is wat ik heb gedaan).

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik denk dat ik het snap, de waterkoeling zal dus niet voor direct zijn, maar ik zit toch mee in m'n hoofd.
Als ik een i7 aanschaf zal dat ook met nieuwe kast worden.
In een antec 1200 zou achteraan al een 240 radiator kunnen passen.
Maar kent iemand van jullie een radiator waarop een 200mm fan zou passen ( voor bovenaan in de case ? )
Of beter, heeft iemand al ervaring met waterkoeling in een Antec 1200 :p
Ik had anders ook het idee om vooraan een deel weg te zagen waar de harde schijven zitten, net genoeg om op 2 van de 3 fans vooraan nog een 240 rad te zetten ( ik gebruik toch maar max 2HDD's in volgende pc's )
Zou met minstens al een 240 een i7 (waarschijnlijk goed overclockt) koeler blijven dan luchtkoeling ?
Als het mogelijk is nog een 240 en/of 200mm radiator

Over mijn huidige pc: De Q6600 op 3,6 Ghz heeft een Vcore van ±1,42. Ben nog nooit hoger gegaan dan dit want ik wil niet te hoge temps krijgen. Wel is een droom om hem op 4 Ghz te kunnen krijgen, enkel zal dat er nooit van komen :p

• Kadett
De 1200 is voor waterkoeling nu niet echt de beste kast.

Standaard zit er helemaal geen geprepareerde/reserveerde ruimte in voor radiatoren. Die ruimte voor 2x120mm fans zou je aan de BUITENkant wel een radiator kunnen plaatsen, alleen niet aan de binnenkant omdat de radiator daarvoor een stuk dikker/breder/hoger is dan 120mm.

Wil je toch een bling/led/verlichting/sidewindow kast voor niet al teveel zou ik de HAF 932 aanraden. Die heeft intern al boven ruimte voor een 2x120mm rad en met kleine modificaties kan je bij de HDD bays er ook nog 1 plaatsen.

Met een 240 rad kan je de i7 een stuk verder krijgen al dan met luchtkoeling. Alleen als je echt extreme getallen wilt (4.2+ ook afhankelijk van batch) zal , als je niet extreme temps wilt krijgen, naar een 360 moeten kijken, of push/pull fan opstelling.

200mm radiatoren bestaan niet. 80/120/140mm zijn de enige standaard waarden voor PC waterkoeling.

Ikzelf wil dus liever alles intern en vind kasten als de ATCS 840, Cosmos 1000/S, Obsidian 800D etc helemaal geweldig. Alleen zit daar een hogere prijskaart aan.

Verwijderd

Topicstarter
Met een radiator aan de buitenkant achteraan zou ik geen probleem hebben, in een 1200 kan dan achteraan een 240..
Maar jij zegt dat ik om echt ver te overklokken een 360 rad nodig heb, zou een 120 en een 240 dezelfde prestaties geven ? Ik vraag dit omdat bvb de NZXT Tempest mij ook nog een mooie kast lijkt, bovenaan kan ik er wel een 240 rad inkrijgen, en achteraan dan een 120 ?
De kasten die jij vermelde zijn niet zo mijn ding, het is wel tof dat ze goed zijn voor waterkoeling maar ik vind ze niet zo mooi persoonlijk

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
Verwijderd schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 12:57:
Met een radiator aan de buitenkant achteraan zou ik geen probleem hebben, in een 1200 kan dan achteraan een 240..
Maar jij zegt dat ik om echt ver te overklokken een 360 rad nodig heb, zou een 120 en een 240 dezelfde prestaties geven ? Ik vraag dit omdat bvb de NZXT Tempest mij ook nog een mooie kast lijkt, bovenaan kan ik er wel een 240 rad inkrijgen, en achteraan dan een 120 ?
De kasten die jij vermelde zijn niet zo mijn ding, het is wel tof dat ze goed zijn voor waterkoeling maar ik vind ze niet zo mooi persoonlijk
2 rads werkt best hoor :)

ja, daag.

Verwijderd

Topicstarter
oke ik ben eruit, ik ga voor een NZXT Tempest en het word één 120 rad. met pushpull & één 280 rad aangezien bovenaan 2 140mm fans zitten
Is deze combinatie, met Pomp: Swiftech MCP655 Rads: Black Ice GT Stealth 280 & Black Ice GT Xtreme 120 pushpull Cpu koelblok: HEATKILLER® CPU Rev3.0 1366
goed genoeg om een i7 920 stabiel te krijgen op 4 Ghz? aangezien ik nu op lucht van 2,4 naar 3,6 nog redelijk goede temps heb vermoedde ik van wel :)

• Kadett
Je kan een i7 helemaal niet vergelijken met een Q6600. i7 verbruikt wat dat betreft stukken meer = meer warmte afgifte.

Denk dat die kast niet gaat werken aangezien de plek waar jij die 280 rad wilt plaatsen ook het moederbord zit.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook ondekt dat het niet zal passen , dan maar trug naar een 1200
vooraan de kast verbouwen dat een 240 rad mogelijk is, achteraan ook
en dan enkel wat modden zodat ook bovenaan een 240 rad op de 200mm fan past
dit lukt wel aangezien ik een handige pa heb (:
maar zoals ik al zei het nog niet voor nu direct, iedereen bedankt voor alle tips !

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
Kadett schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 15:06:
Je kan een i7 helemaal niet vergelijken met een Q6600. i7 verbruikt wat dat betreft stukken meer = meer warmte afgifte.

Denk dat die kast niet gaat werken aangezien de plek waar jij die 280 rad wilt plaatsen ook het moederbord zit.
sommige mensen plaatsen het rad ook buiten de case.. dan heb je dat geklooi met zo'n moederbord niet

ja, daag.

• MG1
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-09-2020

MG1

Remmes_NT schreef op zondag 06 december 2009 @ 08:50:
[...]

sommige mensen plaatsen het rad ook buiten de case.. dan heb je dat geklooi met zo'n moederbord niet
Er bestaat ook een antec 200 mm radiator. Deze zijn speciaal gemaakt voor de antec 1200. Deze zijn heel gemakkelijk onder de 200mm fan te plaatsen. Hij is te bestellen via de europese antec site.

http://www.legitreviews.com/images/reviews/522/antec_1.jpg

http://www.hardware.info/nl-NL/usersys/cm1xaJ1nk2ud/photo/4/
Pagina: 1