Toon posts:

Phenom II x4 955 Koeling: Hels lawaai

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede-tweakers,

Ik heb net met mijn vader mijn pc in elkaar gezet, en nu staat hij dus alweer aan met Windows 7. (Wat ik overigens heel erg vind tegenvallen; ik heb dubbel zoveel RAM als eerst, maar alles lijkt 4x langer te duren)

Maargoed, het geluid dat de fan produceert is ENORM.
Echt waar, ik kan heel wat hebben, maar na 30 minuten achter de pc te hebben gezeten heb ik enorme hoofdpijn.

Er zit gewoon een stock koeling op mijn processor.

In de bios heb je zo'n 'smart silent fan' option o.i.d. maar dat helpt dus niet.
Mijn temperatuur van mijn CPU idle is al 40 graden, en als ik dat inschakel loopt dat heel hard op.

Wat we al hebben geprobeerd:

- Stukjes rubber onder de pc geplakt, zodat alle trillingen etc, die de pc onderging niet zouden doorlopen in de plank waar hij opstaat, hielp een beetje.

- 'Silent fan' optie in de bios inschakelen, geluid werd minder maar de temperatuur werd te hoog.

- Gezocht voor drivers voor de CPU (als er al drivers zijn voor processors, geen idee eigenlijk) maar we vonden alleen drivers voor Windows XP.

- AMD Cool 'n Quiet in de bios op 'enabled' gezet

Mijn specs:

AMD Phenom II x4 955 @ 3,2 GHz
Sapphire Radeon 4830HD
2x 2 GB OCZ DDR2 800MHz SDRAM
Asrock K10N78M
530W voeding

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen bij het vinden van eventuele oplossingen (behalve het aanschaffen van een andere fan, geld besteeld ik aan iets anders op het moment)

EDIT

Wat er tot nu toe is opgelost:

1. Fan maakt geen extreem hard geluid als de pc idle is.
2. Dmv bios-update werkt IES weer. (En mijn games ook :o)
3. CPU raakt tijdens het gamen niet hoger dan 55 graden.

Wat ik nog kan doen:

1. Betere koeling kopen, maar dat komt later wel. Veel later.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2009 00:04 ]

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-09-2025

Colan

sucks @ solderen

probeer AMD Cool n' Quiet eens (kan trouwens ook een BIOS optie zijn)

Simplicity is de bom...

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Colan schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 16:44:
probeer AMD Cool n' Quiet eens (kan trouwens ook een BIOS optie zijn)
Dat is een BIOS optie ja dus die zou de TS moeten inschakelen om zo een koel en stil systeem te krijgen.
In windows 7 moet je dan wel het enegie beheer instellen op gebalanceerd.

[ Voor 11% gewijzigd door Speedy-J op 04-12-2009 16:55 ]

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Verwijderd

Als je CnQ in de bios enabled kom je wellicht van die hoge idle temp af,en reageert de fan mss beter.
De cooling zit echt goed??Ook moet je wel behoorlijk wat airflow hebben in je kast!!!

Ik dacht dat de cpu driver al in win7 zelf zit ingebakken.
Verder zou je eens moeten checken wat het asrock mobo de cpu aan voltage geeft,en wat je stock voltage is van de cpu.
Mss is dan een bios update een optie voor dit mobo .

Het systeem draait wel ,installeer een hardware info programma wat temperaturen en voltages uit leest!!!
Everest 5.30 OF HWinfo 32 zijn goede programma's daarvoor.

Verwijderd

Topicstarter
Cool 'n Quiet staat nu op 'enabled' in de bios, maar ik merk echt totaal GEEN verschil in de geluidsproductie.

Ja, de koeling zit écht goed. Er zat totaal geen speling op.

En sorry, maar waar vind ik hoeveel het mobo de CPU aan voltage geeft?

Op de site van 4launch waar ik de CPU heb besteld staat niet hoeveel de 'stock voltage' is dat hij moet krijgen.

Ik denk niet dat een bios update enig nut heeft, aangezien het de laatste bios versie is uit 04/25/09 als ik het goed had gelezen.

Everest heb ik net geïnstalleerd, de temperaturen zijn idle nog steeds rond de 39 graden, ook met Cool 'n Quiet aan, wat kennelijk geen enkele invloed heeft op de fan.

Verwijderd

Ja ik schat dat 1.40 volt genoeg moet zijn voor deze cpu.
En ik schat ook dat je dat ding op 1.30 ook nog gewoon 3200mhz kan laten draaien.
Deze dingen moet je in je bios terug kunnen vinden en instellen,mits ondersteunt.
Ik ken de Asrock borden verder niet ,je zult op zoek moeten gaan in je bioswaar je je fan kan instellen staat meestal ook voltage en temps info!?

Zo een quad moet ook wel in een redelijke kast zitten ik heb lang gedaan met oude gare Pentium II kasten ,maar aan die traditie kwam met de AMD quadcore een eind.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Niemand die denkt: goh, 40 graden idle is wel erg hoog; is de hele bende wel goed gemonteerd?

Oftewel; als de koelpasta niet goed zit of de fan niet goed, wordt de CPU te hoog die via een sensor dit aan het mobo doorgeeft die op zijn beurt de stock fan een opsodemieter geeft to xxxx rpm tot aan hoofdpijn?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Ja hoor dat vraag ik me ook af,er is iets niet goed maar hij moet wel ergens beginnen...
En heb dan ook een opmerking gemaakt oa over de cooler.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Staat 'ie ook niet in een kast ofzo (waar de warme lucht totaal niet weg kan)? Of een slechte case zonder airflow? Cool 'n Quiet en dat soort dingen hoef je het niet bij te zoeken, zolang je niet overklokt hoort een CPU gewoon normale temperaturen te hebben en dat heeft 'ie niet.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 20:18:
Niemand die denkt: goh, 40 graden idle is wel erg hoog; is de hele bende wel goed gemonteerd?

Oftewel; als de koelpasta niet goed zit of de fan niet goed, wordt de CPU te hoog die via een sensor dit aan het mobo doorgeeft die op zijn beurt de stock fan een opsodemieter geeft to xxxx rpm tot aan hoofdpijn?
Mijn vader, die al sinds 'het begin' van de pc's er enthousiast mee bezig is, en die al xxx pc's voor vrienden en familie gerepareerd / in elkaar gezet heeft, heeft alles met mij gemonteerd. Hij heeft alles gecontroleerd en zei dat het zo goed in elkaar zat.

Hij heeft toen daarna nog mijn dvd-lezer en HDD ergens anders aangesloten omdat hij vond dat de airflow op die manier nog een beetje verbeterd kon worden.

Eerlijk gezegd begin ik nu aan het geluid te wennen, hoofdpijn ebt alweer weg.
Heb in de bios iets aangezet (Niet Cool 'n Quiet -> Die stond al aan) waardoor mijn fan pas op 'fast' gaat draaien als mijn CPU een temperatuur bereikt van 40 graden celcius.

Fan is nu hoorbaar een tikkeltje stiller.

Nog steeds produceert het apparaat redelijk wat lawaai, maar al een 'stuk' minder dan toen ik dit topic opende.

EDIT:

@bwerg:

De pc staat op een plank, met aan de achterkant een muur. Links naast de pc zit ongeveer een meter afstand, dan een muur. Rechts naast de pc staat niks, tot aan mijn kamerdeur.
Voor de pc staat ook niks.

De case kwam 3 jaar geleden standaard bij de pc die toen €300,- kostte. Dat zegt natuurlijk niks over het type/merk/kwaliteit/airflow, maar misschien schiet je hier iets mee op.

Er stond trouwens 'YongSung' o.i.d. op de pc, waarschijnlijk is de kast van dat merk ofzo?

Een paar maanden na aanschaf eens stoffvrij gemaakt, zat veel stof in. Mijn vader vond toen dat de airflow beter kon, en heeft toen bij de kleine gaatjes in het zijpaneel (voor frisse lucht etc) een filter geplaatst waardoor er geen stof meer aangezogen kon worden.

Dus ik weet niet zeker of de airflow ook daadwerkelijk slecht is.

EDITEDIT:

Heb op diverse fora gelezen dat mensen nou net vonden dat de stock koeler van de x4 955 heel stil was; ik doe dus kennelijk tóch iets fout.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2009 20:42 ]

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Verwijderd schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 20:37:
[...]

Mijn vader, die al sinds 'het begin' van de pc's er enthousiast mee bezig is, en die al xxx pc's voor vrienden en familie gerepareerd / in elkaar gezet heeft, heeft alles met mij gemonteerd. Hij heeft alles gecontroleerd en zei dat het zo goed in elkaar zat.

Hij heeft toen daarna nog mijn dvd-lezer en HDD ergens anders aangesloten omdat hij vond dat de airflow op die manier nog een beetje verbeterd kon worden.

Eerlijk gezegd begin ik nu aan het geluid te wennen, hoofdpijn ebt alweer weg.
Heb in de bios iets aangezet (Niet Cool 'n Quiet -> Die stond al aan) waardoor mijn fan pas op 'fast' gaat draaien als mijn CPU een temperatuur bereikt van 40 graden celcius.

Fan is nu hoorbaar een tikkeltje stiller.

Nog steeds produceert het apparaat redelijk wat lawaai, maar al een 'stuk' minder dan toen ik dit topic opende.

EDIT:

@bwerg:

De case kwam 3 jaar geleden standaard bij de pc die toen €300,- kostte. Dat zegt natuurlijk niks over het type/merk/kwaliteit/airflow, maar misschien schiet je hier iets mee op.

Er stond trouwens 'YongSung' o.i.d. op de pc, waarschijnlijk is de kast van dat merk ofzo?

Een paar maanden na aanschaf eens stoffvrij gemaakt, zat veel stof in. Mijn vader vond toen dat de airflow beter kon, en heeft toen bij de kleine gaatjes in het zijpaneel (voor frisse lucht etc) een filter geplaatst waardoor er geen stof meer aangezogen kon worden.

Dus ik weet niet zeker of de airflow ook daadwerkelijk slecht is.

EDITEDIT:

Heb op diverse fora gelezen dat mensen nou net vonden dat de stock koeler van de x4 955 heel stil was; ik doe dus kennelijk tóch iets fout.
Heb je ook al bij energiebeheer gekeken of hij ook daar op gebalanceerd staat ?

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Verwijderd

Topicstarter
Ja, heb energiebeheer op gebalanceerd gezet.

offtopic:
Aww, Red Faction: Guerilla werkt niet op Windows 7 :(

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2009 20:48 ]

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-02 19:47
Vind je idle temp wel erg hoog voor een niet oc processor.
Ter vergelijking, jij zit hoger als mijn I7 op 3.8GHZ. Mijn coretemps zijn idle rond de 38 graden. En coretemps zijn hoger als je gemiddelde cpu temp. (Dat is de waarde die jij ziet).
En die stock AMD koelers vind ik ook erg lawaaierig als ze wat optoeren.
In jou geval zou ik gewoon een goede aftermarketkoeler halen.
Ben zelf wel fan van Scythe koelers, deze 2 zijn in elk geval behoorlijk stiller en koelen beter als de stock koeler:
http://www.alternate.nl/h...l1=Processoren&l2=Koelers

http://www.alternate.nl/h...l1=Processoren&l2=Koelers

Hou er wel rekening mee dat die mugen een behoorlijk bakbeest is en misschien niet in je kast past qua hoogte
Beetje een gevalletje kost wat maar dan heb je ook minder. (warmte en geluid in dit geval ;p ).
Je kunt natuurlijk ook 1 gekregen hebben die al was vernaggeld voordat jij de doos opendeed.

[ Voor 11% gewijzigd door arbraxas op 04-12-2009 20:51 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 20:37:
[...]

No offence, ik doe ook wel eens wat met Windows-installaties maar ook dat gaat wel eens fout omdat ik net die ene routine vergeten ben.

Feit is: zonder betrouwbare meting weten we niet of de temperatuur daadwerkelijk 40 graden of meer wordt. Dus dat wordt goede software installeren om te meten en (voorzichtig!!!!) een paar keer aan je heatsink voelen of ie inderdaad erg warm is.

Ik vind een Phenom II idle tussen de 40 en 50 graden gewoon niet correct dus of je mobo rapporteert verkeerde dingen waardoor de koeling harder gaat draaien of er is iets verkeerd gemonteerd/gekoeld waardoor de temps zo hoog worden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tip, arbraxas, maar ik zie aftermarket coolers toch echt als een laatste optie, omdat ik 1. het anders zonde vind van die stock cooler. 2. ik de processor nog maar een dag heb, en er redelijk wat opties zijn. 3. ik een slechts een middelbare scholier ben en niet zo'n groot budget heb.

Maar, alsnog bedankt voor de link naar die Mugen, die lijkt me wel wat. (Heb je deze koeler zelf ook? Als ik uiteindelijk toch besluit om voor de Mugen te gaan kan je me misschien de hoogte vertellen zodat ik kan kijken of ik daadwerkelijk zoveel ruimte boven mijn processor heb)

EDIT:

@MAX3400:

None taken. Het enige wat ik raar vind klinken is wat je zegt over voelen aan de heatsink.
Ik heb met Everest net weer even gekeken, CPU is nu 40 graden celcius, zit alleen op Google Chrome, heb de hele dag nog geen één game gespeelt. (Wel geprobeerd Red Faction Guerilla te draaien daarstraks, maar die werkte niet op Windows 7) Ik kan dan wel gaan voelen aan die heatsink, maar dan zijn er een paar dingen die mij storen: 1. Ik ben als de dood voor ook maar enige vorm van statische elektriciteit overbrengen. 2. Ik kan niet aan de hand van mijn gevoel vertellen hoeveel graden de processor daadwerkelijk is.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2009 21:08 ]

• Hai Hui
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-02 23:47
Ik heb zelf ook een Asrock moederbord (A780GXH) met een Cooler Master TX3 als koeler. Die liep eerst ook op volle toeren, terwijl het bij andere mensen wel stil is. Schijnt dat in de bios nog een optie van hoe snel je de fan standaard wilt laten lopen (level 1-9 oid) bestaat. Die stond eerst op auto of op max en nu ik dat op level 5 heb gezet, is die stukken en stukken stiller. Misschien is er ook zo'n optie op jouw moederbord.

Verwijderd

Topicstarter
Hai Hui schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 21:03:
Ik heb zelf ook een Asrock moederbord (A780GXH) met een Cooler Master TX3 als koeler. Die liep eerst ook op volle toeren, terwijl het bij andere mensen wel stil is. Schijnt dat in de bios nog een optie van hoe snel je de fan standaard wilt laten lopen (level 1-9 oid) bestaat. Die stond eerst op auto of op max en nu ik dat op level 5 heb gezet, is die stukken en stukken stiller. Misschien is er ook zo'n optie op jouw moederbord.
Ik duik gelijk de BIOS weer in.
Laat het jullie zo weten.

Is het overigens niet 'gevaarlijk' om deze lager te zetten? Gegeven het feit dat mijn processor idle met de koeling op volle toeren al 40 graden word?

Belangrijke update:

Ik heb net in Everest even gekeken wat meer specefiek naar mijn CPU, met dit als gevolg:

Koelingsventilatoren
CPU: 4219 RPM

Spanninswaarde
CPU CORE : 0.95 V
Aux : 0.06 V
+3.3 V : 3.25 V
+5 V : 5.46 V
+12 V : 12.52 V
+5 V standby : 4.92 V
VBAT batterij : 0.86 V

Het zegt me allemaal niks (behalve de voltages die erop staan natuurlijk), maar misschien zegt het jullie iets.

EDIT EDIT:

Nee hoor, staat bij mij niks in de bios op welk 'level' ik de cpu fan wil laten draaien.

Wel staat er nog steeds dit:

TARGET CPU TEMPERATURE: 50C
TARGET FAN SPEED: FAST/MEDIUM/LOW staat op vast.

Dus bij 50graden celcius draait de fan 'fast'.

Ben echt benieuwd hoe dat kreng klinkt als mijn CPU 50 graden is.

Nog meer edit:

Sorry maar wat is Windows 7 een flut-OS zeg. Echt waardeloos, het voelt allemaal net iets trager dan XP, en geen een van mijn games werkt hierop. (Lees: Red Faction Guerilla, Mass Effect, Fallout 3, Rumble Fighter)

Ik probeer zo snel mogelijk een andere OS te vinden want dit is echt waardeloos.

Dan maar Windows XP 64 bit proberen.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2009 21:36 ]

• M4gick
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-10-2025
Ik heb ook een Asrock moederbord, P45X3 Deluxe, en bij mij staat er ook een optie bij voor fans level 1-9. Verder kan je misschien de software die erbij geleverd is gebruiken? Ik kreeg namelijk (even op de doos kijken die op een plank ligt hier :p) IES en OC Tuner erbij, IES is voor energie sparen, deCPU clocked zichzelf lager, minder warmte dus, minder fan nodig. En bij OC tuner kan je miss ook onderclocken en kan je de cpu fan speed lager zetten. Als dit niet werkt, koop even een budget cooler, Coolermaster TX3, die moet het echt stil kunnen doen.

Verwijderd

Topicstarter
We kregen twee CD's erbij, eentje om het moederboard + drivers etc op Windows XP te installeren, eentje om dat op Vista te installeren, verder helemaal niks. Als ik het goed heb.

EDIT:

Die IES heb ik dus toch wel er bij, maar clocked de CPU zichzelf ook weer hoger bij bv. een load van 80% etc?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2009 21:49 ]

• Hai Hui
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-02 23:47
Verwijderd schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 21:09:
[...]

Is het overigens niet 'gevaarlijk' om deze lager te zetten? Gegeven het feit dat mijn processor idle met de koeling op volle toeren al 40 graden word?
EDIT EDIT:
Nee hoor, hij moet alleen niet naar 50 schieten als hij idle is. Dan krijg je misschien kleine problemen als de processor wel wat aan het doen is.
Nee hoor, staat bij mij niks in de bios op welk 'level' ik de cpu fan wil laten draaien.

Wel staat er nog steeds dit:

TARGET CPU TEMPERATURE: 50C
TARGET FAN SPEED: FAST/MEDIUM/LOW staat op vast.

Dus bij 50graden celcius draait de fan 'fast'.
Probeer eens op 'LOW' te zetten als je dat nog niet hebt geprobeerd. Volgens mij betekent die optie hoe snel de fan normaal moet draaien, totdat de temperatuur de ingestelde drempelwaarde bereikt. Dan pas gaat hij op volle toeren draaien om op/onder die temperatuur te blijven. Ik geloof dat mijn bios ook zoiets zegt, maar dan met levels i.p.v. fast/medium/slow.

Edit1:
Verwijderd schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 21:42:
We kregen twee CD's erbij, eentje om het moederboard + drivers etc op Windows XP te installeren, eentje om dat op Vista te installeren, verder helemaal niks. Als ik het goed heb.

EDIT:

Die IES heb ik dus toch wel er bij, maar clocked de CPU zichzelf ook weer hoger bij bv. een load van 80% etc?
Volgens mij heeft AMD geen overclockfunctie zoals Intels 'Turbo boost'.

Edit2:
Oh, bedoelde je wanneer hij undergeclocked is wanneer je niks aan het doen bent (QnQ of IES) en dat hij weer sneller clocked als je de processor belast? Dan ja :p

[ Voor 23% gewijzigd door Hai Hui op 04-12-2009 22:11 ]

• M4gick
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-10-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 21:42:

EDIT:

Aha, ik kreeg gewoon 1, maar als het goed is krijg je een menu als je de CD erin stopt, met drivers, en dan ander tabblad hun applicaties, en dan nog een ander tabblad probeer dingetjes. Installeer IES, enable het in de BIOS en als het goed is (ik gebruik het niet..) clocked hij hem automatisch onder, en als je hem nodig hebt dan weer normaal. Als je het niet kunt vinden, zoek dan maar gewoon op de Asrock website.

• FastPinguin
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-01 23:50
Ik heb ook een Asrock moederbord en kan zoals hierboven ook al gezegd met levels werken. Ik heb Target level 7 ingesteld en dan gaat hij standaard 70% draaien (2k RPM) en als hij boven de 50 graden komt gaan die levels vanzelf omhoog. Als hij weer afkoelt blijft hij weer op level 7. Ik heb een Coolermaster Hyper TX3 en is op die snelheid bijna niet te horen en blijft mooi op 36 graden met omgeving temp van 20 graden. Ik heb ook nog een kleine overclock van 400MHz.

ASrockOC is gewoon van de site te downloaden. Daar kan je het ook mee instellen als je het niet kan vinden in de bios.

[ Voor 4% gewijzigd door FastPinguin op 04-12-2009 22:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dit is te gek voor worden.
In de bios staat: Cool 'n Quiet: [Enabled] en já, ik heb 't opgeslagen.

Toch krijg ik dit:
Afbeeldingslocatie: http://img706.imageshack.us/img706/4100/errorw.png

Nog tips? :(

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Je zegt dat je het laatste bios hebt en noemt een datum van 25 april 2009. Als je naar de Global Asrock site gaat en zoekt bij je moederbord, zie je echter dat er een nieuwere bios is (1.50) die is uitgebracht op 5 augustus 2009.

Laat het nu zijn dat deze laatste bios-update officiele ondersteuning geeft voor de Phenom II X4 955. Misschien eerst toch eens proberen te updaten?

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt, ga hem meteen proberen!

EDIT:

Het werkt voor de IES, die doet het nu gewoon.
Heb alleen niet het idee dat deze ook maar iets veranderd aan mijn fan speed.

Trouwens, het probleem is volgens mij soort van opgelost :o

Ik heb in de bios de fan speed op low gezet, totdat hij 50graden celcius bereikt.
Het geluid is nu ruim aanvaadbaar.

SUPEREDIT

Many kudos to dahakon!

Door de bios update werkt ISE, en mijn games doen het nu allemaal weer!

Top man!

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2009 23:04 ]

• FastPinguin
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-01 23:50
Je moet ook ASRock OC tuner hebben http://europe.asrock.com/...Tuner/OCTuner(2.2.13).zip om je fan speed aan te passen en niet IES ;)

Verwijderd

Topicstarter
Sorry dat ik dit oude topic weer omhoog trap, maar ik denk dat ik echt een serieus probleem heb.

Net, een paar uur lang met wat mensen co-op Borderlands gespeeld. (Wat is dat spel vet zeg als je een leuk team hebt :D)

Nouja, na een paar uur dus begon ik opeens framedrops te krijgen. Meteen met Fraps gekeken, me FPS dropte van 55 (avg) naar ongeveer 28. Ook als we een rustig stukje hadden.

Ik dus kijken naar mijn temps, zie ik dat mijn CPU core verdomme 63 graden Celcius is.
Lijkt me niet echt gezond.

Ik dus snel het spel uitzetten, en na een paar minuten was mijn cpu weer netjes 42 graden.

Even voor de duidelijkheid:

- De koeler is GOED gemonteerd
- De airflow in mijn kast is voldoende.
- De kampertemperatuur is 23 graden
- Alle fans draaien in mijn pc. (Dat zijn er overigens maar twee, eentje op mijn graka en eentje op mijn CPU)

Ben nu gewoon 'bang' dat dat ding een keer enorm gaat overhitten, en dat ie dan kapot gaat.
Daar was hij een beetje te duur voor :)

Nog tips?

• dahakon
Je zegt dat de airflow in je kast goed is, om vervolgens te stellen dat je 'maar' 2 fans in je pc hebt (passief gekoelde PSU?).

Als je een quadcore CPU hebt met een TDP van 125Watt, dan wil je liever ook een echte airflow door de kast heen met wat case-fans. De fan op het koelblok van je CPU kan best wel goed draaien, maar als deze geen verse lucht toegevoerd krijgt, blaast deze alleen maar warmere en warmere lucht op het koelblok, totdat die lucht dusdanig warm is dat deze niet meer afdoende koelt.

In je eerste post heb je het erover dat je een stock-koeler gebruikt en pas over lange tijd een betere koeler gaat aanschaffen. Het lijkt me zo, kijkend naar je laatste post, toch wel een goed idee om toch spoedig wat casefans en een betere koeler voor je CPU aan te schaffen. Zeker als je kast een beetje een goedkoper ding is, dan kan de warmte vaak erg blijven hangen.

Airflow is in zijn algemeenheid ook iets anders dan dat de fan op de CPU en die op de GPU werken. Men spreekt van airflow wanneer er lucht aangevoerd wordt van 1 kant en afgevoerd aan de tegenoverliggende kant. In zijn algemeenheid probeer je koele lucht de kast in te blazen vanaf de voorkant en/of de zijkant en af te voeren aan de achterkant en/of bovenkant. Pas als je een dergelijke luchtstroom hebt, kun je met recht stellen dat je een goede airflow hebt,

[ Voor 20% gewijzigd door dahakon op 12-12-2009 23:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik was de fan van de voeding vergeten, excuses. 3 fans dus.

Over een weekje bestel ik een nieuwe CPU, koeler, denk ik.
Ik maak morgen wel even een foto van mijn kast met de 'airflow' met pijltjes erbij dan maar.

Aangezien ik van mijn vader heb aangenomen dat de airflow goed genoeg is, en ik dus niet precies weet welke kant de warme lucht op gaan moet ik eerst even gaan voelen, maar daar ben ik nu echt te moe voor.

Morgen kom ik wel met 'een update'.

EDIT:
Oh great, nu is mijn CPU idle gewoon 53 graden, ik vraag me af hoelang hij dit volhoudt.
Morgen toch echt maar eens proberen uit te vinden of ik die koeler nog beter kan monteren.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2009 00:14 ]

Verwijderd

Heb je ook gekeken naar de GPU en CPU load? 63 graden is warm maar niet extreem warm (binnen spec voor de meeste procs) dus is het misschien interessant om uit te zoeken welk onderdeel dan blijkbaar gemaxed wordt als je framedrops hebt.

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 12:05
Ik snap niet waarom je zo huiverig bent een nieuwe koeler te kopen. Je hebt nu een hoop gedonder en stress en je loopt je alleen maar druk te maken, terwijl je daar met een paar tientjes vanaf kan zijn.

53 en 63 graden zijn echt geen extreme temps, je doet net alsof je je in een noodsituatie bevindt en dat je processor ieder moment van je socket af kan smelten. Vervolgens schreeuw je moord en brand. Doe eens rustig aan zou ik zeggen, en ga je pas zorgen maken als je boven de 70 graden komt.

[ Voor 42% gewijzigd door Boxman op 13-12-2009 09:09 ]

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

• dahakon
Erhm Camacha, met uitzondering van de P4's met hun netburst architectuur, is 63 graden voor een processor op het randje waar het normaal gaat throttlen, om oververhitting te voorkomen. Dit is waarschijnlijk ook gebeurd bij TaartMan, gezien zijn FPS opeens erg inkakte.

Verder TaartMan, zou ik me niet richten op de CPU-koeler in dit geval, maar in de omgevingstemperatuur van je kast zelf. Schroef de zijkant los en draai een poosje met de kast open, kijk vervolgens wat er met de temperaturen gebeurt.

• dahakon
Boxman schreef op zondag 13 december 2009 @ 09:07:
53 en 63 graden zijn echt geen extreme temps, je doet net alsof je je in een noodsituatie bevindt en dat je processor ieder moment van je socket af kan smelten. Vervolgens schreeuw je moord en brand. Doe eens rustig aan zou ik zeggen, en ga je pas zorgen maken als je boven de 70 graden komt.
Als je processor in idle modus al 53 graden is, is dat niet bepaald een gunstige uitgangspositie.

Als je ook eens kijkt op de AMD site, kun je gelijk zien wat de max temps zijn voor de CPU van de TS.

http://products.amd.com/e...=&f10=False&f11=&f12=True

Als je de linkt bekijkt, zie je een max temp van 62 graden. Dus misschien dat jij je niet druk maakt om hogere temperaturen, maar de processor zelf doet dat wel en klokt zich dus behoorlijk terug om niet kapot te gaan. Je kunt zoiets natuurlijk uitschakelen in de bios, maar zorgen dat de boel koeler wordt lijkt me behoorlijk wat verantwoorder.

had ik ook aan mijn vorige post kunnen plakken

[ Voor 2% gewijzigd door dahakon op 13-12-2009 09:20 . Reden: Had de edit-button kunnen gebruiken. ]

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Kan je niet wat plaatjes schieten van je kast, met een mobieltje ofzo en deze hier tonen?

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 13 december 2009 @ 07:28:
Heb je ook gekeken naar de GPU en CPU load? 63 graden is warm maar niet extreem warm (binnen spec voor de meeste procs) dus is het misschien interessant om uit te zoeken welk onderdeel dan blijkbaar gemaxed wordt als je framedrops hebt.
Mijn CPU en mijn RAM iniedergeval al niet, want volgens taakbeheer gebruikte hij 41% van mijn cpu en 66% van mijn RAM.

Oh en alle mensen die zeggen 'WAT DOE JE MOEILIJK WAT GA JE HIER LOPEN SCHREEUWEN' etc, jullie hebben totaal geen inzicht in de situatie :)

Aangezien ik 15 ben en op het moment blut ben, krijg ik pas 20 december weer geld, daarvan kan ik dan een koeler kopen. Dus niks 'koop nou dan een koeler en je bent er van af'.

Ik ga zo eerst mijn kamer nog eens compleet stofzuigen en ervoor zorgen dat er zo min mogelijk stof in de omgeving ligt, anders durf ik het niet aan de kast open te draaien gheghe.

Plaatjes komen dus straks.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2009 11:39 ]

Verwijderd

Ik zou gewoon een koelere cpu halen of anders AMD berichten dat JIJ hun koelers niet goed vind en dat hun cpu's te warm worden.
Daarnaast zou ik eens wat onderzoek doen naar PC's, CPU's en koeling in het algemeen.
En een cursus consequent gedrag aan te houden.

MIJN cpu word nog niet eens 50C @ load en +30% OC :P . Wel meer fans, cpu, videokaart, voeding en 2 losse fans en een kamertemp op het moment van 13,6C, brrrrrrr

Koop 2 fans 120mm, huppa

edit:
gooi kast open, laat kamertemp dalen, sloop ergens een fan uit, pleur tafelventilator op je pc, doe fantoesndelijke hoeveelheid (één a twee rijstkorrels) koelpasta op je heatspreader, zet je computer buiten...
ga bij papa slijmen om een cpu fan of iets dergelijks.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2009 11:39 ]

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Nee hoor. Kan veel simpelerer: gewoon blazen :+

(of ff je pc waterdicht maken en dan afgieten met zonnebloem olie, heerlijk plantaardig)

[ Voor 48% gewijzigd door Madrox op 13-12-2009 12:34 ]

• Wizzing
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-01 11:00
Ik heb dezelfde proc en het zijn idd warme beestjes. Die stock maakt idd belachelijk veel lawaai als hij max rotaties maakt (wat wel vaak nodig is). Ik heb een andere cooler eropgegooid en dat hielp bij mij vooral voor het lawaai. Ik heb namelijk een slecht geventileerde kast waardoor de cooler waarschijnlijk warme lucht aan het rondpompen is, conclusie airflow is zo simpel nog niet.

Verwijderd

Topicstarter
Net kamer zo goed mogelijk schoon en stofvrij gemaakt, draai nu met de kast open.

Wat me wel opvalt:

Alleen de CPU fan draait.
De videokaart-fan en de voeding-fan draaien niet.

De temps zijn nu 29 voor het mobo en 35 voor de CPU.

Ik ga nu eens stressen en kijken of de andere fans dan zichzelf activeren.

De foto's waren te slecht, je kon ampe zien wat wat moest voorstellen.
En ik heb geen ander mobieltje/fototoestel bij de hand.

EDIT:

De voeding-fan begon net plotseling met draaien.

Temps zijn nu mobo 32 en cpu 35, idle uiteraard.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2009 13:26 ]

• bestaudio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-08-2024

bestaudio

Gnoeeeeeee

Dan is het antwoord duidelijk.

Totaal geen goede airflow in je kast. Dus of extra fans of voorlopig gewoon met een open kast werken totdat je geld hebt voor fans.

Nu niet huiverig worden ik heb hier ong de zelfde opstelling en die draaid al tijden zonder zij plaat. Het gaat echt niet zomaar kapot

Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

• dahakon
Als je bang bent voor het krijgen van stof in je kast door de stof in de kamer, dan denk ik dat je niet wilt weten hoeveel stof er in de voeding kan zitten, als deze even oud is als de kast en nog nooit eens is schoongespoten met geperste lucht.

Dat de fan van je PSU niet draaide vertelt gelijk ook wat over je temperaturen, aangezien er dan helemaal geen enkele flow meer over blijft in je kast. Daarbij kan de PSU overigens ook behoorlijk oververhitten en problemen veroorzaken die je liever niet hebt met dure hardware.

Voor zover ik weet dient de fan van je HD4830 altijd te draaien, ook in idle gebruik, al is hoeft dat niet snel te zijn. Ik zou eens kijken wat een programmatje als GPU-Z zegt over de fan van je videokaart. Als hij feitenlijk namelijk stil staat, maar GPU-Z zegt dat ie draait, dan is daar ook iets mis. De fan van de videokaart is verder overigens niet erg belangrijk in de airflow-situatie van je hele kast. Deze is voornamelijk bezig om de videokaart koel te houden.

Verwijderd

Topicstarter
Nouja, al mijn fans draaien nu iniedergeval, PC staat nu ongeveer een uur aan, en hij is nog steeds heerlijk rustig met de kap eraf. De CPU is nog steeds 36 graden.

Heb ook nog niet gestressd trouwens, nu eerst voor school met Powerpoint werken :o

Maargoed, alle fans draaiden allemaal non-stop nadat de pc ong. 10 minuten aanstond.

En ja, ik denk dat mijn airflow goed fout is aangezien hij zonder plaat zo rustig en koel blijft.

• Thierry88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-02 18:18
Als ik het goed lees bevat je kast geen intake en exhaust fans, dus voorin de kast een fan die koele lucht de kast in zuigt en achter (vaak onder de voeding) een fan die warme lucht uit je kast haalt. Hierdoor zuigt de CPU fan dezelfde warme lucht aan die het eerder heeft weggeblazen, wat dus de vrij hoge temperaturen verklaard.

Ik had ooit een Athlon XP 2600+ die idle 45 graden werd terwijl er helemaal geen intake en exhaust fans aanwezig waren. Toen ik er een 8cm fan aan de achterkant in plaatste was de temperatuur gedaald naar 30-35 graden. Zo zie je maar dat het niet per se de CPU-koeler hoeft te zijn, maar dat ook zoals in dit topic al vaker is gezegd en je in je laatste bericht ook zelf toegeeft een goede airflow belangrijk is.

[ Voor 4% gewijzigd door Thierry88 op 13-12-2009 14:50 ]

Intel Core i7 6700, MSI B150A Gaming Pro, MSI Radeon RX480 Gaming X 8G, 2x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4-2133, Crucial MX300 525GB, WD Desktop Blue 2TB

Verwijderd

Topicstarter
Thierry88 schreef op zondag 13 december 2009 @ 14:47:
Als ik het goed lees bevat je kast geen intake en exhaust fans, dus voorin de kast een fan die koele lucht de kast in zuigt en achter (vaak onder de voeding) een fan die warme lucht uit je kast haalt. Hierdoor zuigt de CPU fan dezelfde warme lucht aan die het eerder heeft weggeblazen, wat dus de vrij hoge temperaturen verklaard.

Ik had ooit een Athlon XP 2600+ die idle 45 graden werd terwijl er helemaal geen intake en exhaust fans aanwezig waren. Toen ik er een 8cm fan aan de achterkant in plaatste was de temperatuur gedaald naar 30-35 graden. Zo zie je maar dat het niet per se de CPU-koeler hoeft te zijn, maar dat ook zoals in dit topic al vaker is gezegd en je in je laatste bericht ook zelf toegeeft een goede airflow belangrijk is.
Dan denk ik dat dat ook een goede oplossing is voor mij dan :)
Ben nu even op de pricewatch eentje op aan het zoeken.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:54
Ik heb exact hetzelfde probleem gehad met m'n X4 955. Ding maakte echt een hels kabaal, iets wat ik het laatst heb meegemaakt met een oude socket-a Thermaltake koeler. Temps waren verder OK
In-outtake fans hadden geen invloed op het toerental en fan-settings in de BIOS ook totaal niet. Heb er nu een Coolermaster Z600 inhangen met een simpele Coolermaster 12CM erop gericht. Geen lawaai en temps zijn prima in orde

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Verwijderd schreef op zondag 13 december 2009 @ 15:10:
[...]

Dan denk ik dat dat ook een goede oplossing is voor mij dan :)
Ben nu even op de pricewatch eentje op aan het zoeken.
Je Pa is nog van de oude garde, als er maaar genoeg gaten in zitten zit het wel snor :+
Wel tegenwoordig allang niet meer, zoals je nu dus aan den lijve ondervind. Daarom vroeg ik om een foto, de buitenkant was al genoeg geweest (of met de kap open). Had nml. al zo'n idee dat daar het probleem zat.

Verwijderd

Topicstarter
Lol, mijn vader had op zolder nog een doos vol 8cm fans staan. Eerst zo pizza eten, dan maar monteren.

• Thierry88
Verwijderd schreef op zondag 13 december 2009 @ 18:10:
Lol, mijn vader had op zolder nog een doos vol 8cm fans staan. Eerst zo pizza eten, dan maar monteren.
Ik ben benieuwd of het probleem dan opgelost is. (wel apart dat je pa nog fans had liggen maar er blijkbaar niet op gelet heeft of er wel fans in de kast gemonteerd waren :+ )

Intel Core i7 6700, MSI B150A Gaming Pro, MSI Radeon RX480 Gaming X 8G, 2x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4-2133, Crucial MX300 525GB, WD Desktop Blue 2TB

• mad-dog
Verwijderd schreef op zondag 13 december 2009 @ 18:10:
Kan je nu al vertellen dat dat niet gaat helpen....

Verwijderd

Topicstarter
En waarom niet als ik vragen mag?

Ga nou geen reacties geven zonder jezelf nader te verklaren.

• Thierry88
Waarschijnlijk omdat het bij hem niet geholpen heeft en hij denkt dat alles zoals het bij hem gaat ook bij anderen is. Hij heeft het probleem opgelost door een andere CPU-koeler te monteren, maar dat vind ik zelf een last-resortmaatregel. Ook met de stockkoeler horen de temperaturen, met name idle, gewoon normaal te blijven als CnQ aan staat.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

hier een 940 aan boord. De stock koeler heeft er nog geen uur opgezeten. Zelfde gedonder als TS. Wat een herrie!

Ik heb nu een big shuriken met een noctua fan. Vrijwel geruisloos. Echter idle ook nog steeds 40 graden helaas. Dit zal aan mijn kast liggen want open daalt de temp wel. Helaas kan ik de pc ook niet vol stressen want dan gaan mijn temps > 70 graden.

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

fans helpen altijd, het is alleen een kwestie waa rje ze plaatst en af je een goede airflow kan creeeren in je kast.
Uiteraard moet de cpu-koeler goed gemonteerd zijn :+

• mad-dog
Ben nu toch wel benieuwd of ik gelijk had 8)
Pagina: 1