• PJJ
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-01 02:32
Ik heb al weer 1,5 jaar m'n PC maar sinds deze week is hij niet meer bruikbaar, ik had al wat langere tijd dat ik soms tijdens het rebooten te zien kreeg CPU over temp error (in de bios) maar dit was vaak na veel gamen en schonk ik hier verder weinig aandacht aan.
Sinds modern warfare 2 had ik vaak dat mijn pc na +- 3-4 potjes MP (circa 30-45 min) uitviel. Na een lan party dit weekend valt mijn PC vrijwel na enkele minuten uit (terwijl hij wel 8+ uur lang goed heeft gedraait zonder uit te vallen, vreemd genoeg op de LAN).

Via coretemp heb ik achterhaald dat mijn q6600 bij 0 % cpu load al op 75 + graden draait, wanneer er een youtube HD filmpje wordt opgezet schiet deze al naar 100+ en valt niet al te lang daarna uit. Ik heb gecontroleerd of mijn fans gewoon draaien, en dit is gewoon het geval.

Hardware die relevant is :

mobo : Asus P5E iX38, SATA2 RAID, GLAN, 8CH
cpu : Intel Q6600 (met standaard cooler)

Iemand een idee wat dit kan zijn, ik heb uiteraard al wat gegoogled, van de CPU pasta tot een defecte CPU, maar heel erg duidelijk is het mij nog niet.

Bij voorbaat dank.

• Tommasso
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-11-2025
Onderweg de koeler los gaan zitten? denk effe de koeler er opnieuw opzetten het probleem oplost :)

edit: misschien ook effe die koeler meteen schoonmaken (aangezien je al hoge temps had). een hoge temp is namelijk nooit goed.

[ Voor 39% gewijzigd door Tommasso op 04-12-2009 15:35 ]

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-02 16:17

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Het lijkt me dat 1 van de clipjes is losgeschoten waardoor de koeler er niet meer goed op zit.

// haha, over 5 minuten is het opgelost... hup hup.. aan de slag!

[ Voor 26% gewijzigd door ocdaan op 04-12-2009 15:31 ]

• xPhantom
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
zoals ze hierboven al zeggen, voel eens aan de koelribben van de koeler als je pc aanstaat, blijven die koel of worden ze echt warm?

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Waarschijnlijk ben ik spuit elf.

Maar waarschijnlijk is je koeler los gaan zitten.

Kortom, even opnieuw bevestigen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• [eXodus]
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-01 09:51
idd losse cpu koeler vastzetten zal het probleem waarschijnlijk oplossen, wellicht nodig hem er even helemaal af te halen en nieuwe pasta erop te smeren als het in eerste instantie niet werkt.

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:13

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

hij werkt toch, alleen wat 'warm' ...

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Verwijderd

Ik had hetzelfde probleem met mijn E6200. Het bevestigingssysteem van s775 CPU's is nou eenmaal ruk. Je hebt dan twee opties; of je koopt een nieuwe koeler die ook "echt" vastzit, ik heb zelf net deze besteld komt vandaag binnen, is lekker makkelijk want hoef ik niet heel het mobo los te halen om het met schroefjes te bevestigen. Iets minder prijzig zijn gewoon bouten door je stock intel cooler heenjagen (en dus de plastic pinnen afbreken), betekend dus wél dat je je mobo uit je kast zou moeten halen om alles goed te bevestigen (vergeet niet tussenstukjes te gebruiken tussen bout en schroef).

Verwijderd

sain onez schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 15:37:
hij werkt toch, alleen wat 'warm' ...
je ziet toch dat hij niet werkt...

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

e6200!? E6300 was toch de laagste in zijn classe c2d?

of bedoel je een quadcore?

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=121044

[ Voor 43% gewijzigd door SAiN ONeZ op 04-12-2009 15:52 ]

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Verwijderd schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 15:45:
[...]

je ziet toch dat hij niet werkt...
hij werkt toch wel, dat zie ik niet, dat stelt hij zelf vast, wordt alleen heet.. en zodra het (eventueel) los zittende clipje weer "clickt" zal de temp ook weer dalen. Daar zal coolprut vervangen weinig aan veranderen.

[ Voor 36% gewijzigd door SAiN ONeZ op 04-12-2009 15:49 ]

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:44

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

sain onez schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 15:46:
e6200!? E6300 was toch de laagste in zijn classe c2d?

of bedoel je een quadcore?

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=121044
Lekker belangrijk... wat heeft de TS hier aan?
sain onez schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 15:48:
[...]

hij werkt toch wel, dat zie ik niet, dat stelt hij zelf vast, wordt alleen heet.. en zodra het (eventueel) los zittende clipje weer "clickt" zal de temp ook weer dalen. Daar zal coolprut vervangen weinig aan veranderen.
Nou als je dit leest:
PJJ schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 15:26:
Via coretemp heb ik achterhaald dat mijn q6600 bij 0 % cpu load al op 75 + graden draait, wanneer er een youtube HD filmpje wordt opgezet schiet deze al naar 100+ en valt niet al te lang daarna uit.
is de conclusie dus dat 'ie niet werkt. Je laatste 2 zinnen zijn ook nogal een open deur intrappen: als hij zijn 'coolprut' vervangt moet de koeler er af en daarna dus weer vast. Het lijkt me logisch dat hij dan de clipjes weer vast klikt... Al met al dragen je opmerkingen weinig bij aan het topic.

Om zelf een bijdrage te leveren (hoewel inderdaad spuit 11):
Het ligt het meest voor de hand dat je CPU cooler los zit. Echter kan er ook sprake zijn van een kapotte sensor (ergens) en dat daardoor je pc alleen maar 'denkt' dat de CPU te warm wordt en daardoor afsluit. Mocht je koeler dus wél goed vastzitten, zou je het eens met een Ubuntu live-cd kunnen proberen en kijken wat je CPU temps daarin zijn... Anders wordt het denk ik een andere CPU... :'(

• PJJ
Als ik thuis ben van mijn werk ga ik hier direct mee aan de slag, iig bedankt voor de snelle reacties. Ik update vanavond of het idd ligt aan mijn koeler die niet goed bevestigd zit.

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:12

Shabbaman

Got love?

Als je koeler niet goed vastzit dan moet je niet vergeten om er nieuwe koelpasta op te doen. Zo'n temperatuursensor kan je in je bios ook wel uitzetten. Nou ja, niet de sensor, wel dat dan je computer uitschakelt. Maar als de processor echt te heet wordt is dat misschien niet zo handig :+

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

• PJJ
Wat pasta erop gesmeerd, en cpu koeler los gehaald, schoongemaakt, en opnieuw vast gezet, maar lijkt niet echt te mogen baten. Onder 0 % load zakt hij wel richting de 50 graden, maar ik zag hem tijdens een potje mw2 toch weer 90+ graden worden.

PS stock cooler is echt zo zwaar irritant om goed vast te zetten.

Verwijderd

Misschien was het op die LAN net wat koeler als in jou kamer. En de fan draait ook harder als de temp hoger word? MW2 gebruikt max 2 cores (meestal 1) en dan al 90+. Vcore ook allemaal goed?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2009 00:07 ]

• PJJ
Me pc is gelukkig nog niet uitgevallen, maar is 50 graden normaal bij 0 % load?

Heb al m'n fans in me case ook op max gezet, dat moet ook wel helpen I guess.

Verwijderd

Op het internet in forums lees ik dat de gemiddelde temp voor een Q6600 tussen de 35 en 45 is in idle. Maar ik heb ook begrepen dat er 2 versies zijn. De ene versie is wat koeler dan de andere versie. Mijn i7-920 is ook ongeveer in idle 45 graden @3,7 en heb geen Intel Speedstep aanstaan.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2009 00:30 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Heb je niet te veel koelpasta gebruikt waardoor het isolerend gaat werken?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Pagina: 1