Routering van gigabit

Pagina: 1
Acties:

• alopex
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-03-2018
Misschien is het een domme vraag :
Ik zou graag gigabit snelheden halen op het netwerk. Moet mijn router ook uitgerust zijn met gigabit om tussen de pc's bestanden te versturen met gigabit snelheden?

Situatie :
adslkabel --> Modem (100mbit) --> Router (100mbit) --> Gigabit switch --> alle pc's

[ Voor 38% gewijzigd door alopex op 04-12-2009 14:51 ]

Come to the dark side.... we have cookies!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Hangt ervan of dat verkeer over de router moet ..... 8)7

M.a.w. je zult echt meer info moeten geven.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• BAS80
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05-2025
u_nix_we_all, als je het zo leest wel ja 8)7

Niet alleen je router, maar ook je netwerkkaarten en kabels moeten er voor geschikt zijn.

Wikipedia: Category 5 cable

http://tweakers.net/price...ltlTGDjJVdhwbjG0wqsdaa_0B

http://tweakers.net/pricewatch/cat/310/netwerkkaarten.html

Als je dit voor elkaar hebt moet het wel lukken :*)

Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-02 19:31

Spoooky

Core temp 37°C

Als je netwerkkaarten in de pc's gigabit ondersteuen (en je cat5e kabels hebt gebruikt) dan hoef je niets te veranderen om te profiteren van gigabitsnelheden tussen je pc's.

Het stukje van en naar je adsl blijft 100 Mb/s. Maar daar wordt alleen gebruik van gemaakt als je het net op gaat, het vertraagt de rest dus niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Spoooky op 04-12-2009 15:09 ]

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Spoooky schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 15:09:
Als je netwerkkaarten in de pc's gigabit ondersteuen (en je cat5e kabels hebt gebruikt) dan hoef je niets te veranderen om te profiteren van gigabitsnelheden tussen je pc's.

Het stukje van en naar je adsl blijft 100 Mb/s. Maar daar wordt alleen gebruik van gemaakt als je het net op gaat, het vertraagt de rest dus niet.
Als je een crosscable tussen de pc's legt ja, maar zolang het verkeer nog via de router loopt zal het altijd 100mbit blijven tenzij de router ook gigabit ondersteund.

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-11-2025
Simpel en kort door de bocht en zwart wit en hoe je het ook wil noemen:

Alle componenten waarover de data moet gaan moeten 1000Mbit kunnen verwerken anders gaat het niet werken.

edit: Check de GEWELDIGE tekening hieronder maar ;)

[ Voor 13% gewijzigd door scenix_ op 04-12-2009 15:26 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-03 15:04

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Wat scenix zegt ^^

Dit verkeer loopt niet via de router, maar via de switch, als ik het goed begrijp. Dan zou je dus prima Gigabit kunnen halen, want 100mbit en 1gbit devices op een 1gbit switch kan prima. Als je dan data kopieert tussen twee gigabit devices over die gigabit switch zou je prima 1 gbit moeten kunnen halen.

[Edit]
Als ik het verhaal goed begrijp is dit de topologie.
Wegens gebrek aan Visio of GIMP, in Paint :P

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/20p3nr9.png

Files tussen de PCs gaan enkel over de Gbit switch, met Gbit speeds.
Verkeer naar het modem gaat vanaf de switch met 100mbit, maar dat lijkt mij totaal geen probleem.

[ Voor 38% gewijzigd door Ultraman op 04-12-2009 15:22 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Sander schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 15:10:
Als je een crosscable tussen de pc's legt ja, maar zolang het verkeer nog via de router loopt zal het altijd 100mbit blijven tenzij de router ook gigabit ondersteund.
De router deelt wel de IP adressen uit, maar het verkeer tussen de PC's gaat in deze situatie toch alleen over de switch hoor.

• alopex
Sander :
Ultraman :
Dit verkeer loopt niet via de router, maar via de switch, als ik het goed begrijp. Dan zou je dus prima Gigabit kunnen halen, want 100mbit en 1gbit devices op een 1gbit switch kan prima. Als je dan data kopieert tussen twee gigabit devices over die gigabit switch zou je prima 1 gbit moeten kunnen halen.
Wat is nu het juiste antwoord?

• u_nix_we_all
  • Niet online
BAS80 schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 14:57:
u_nix_we_all, als je het zo leest wel ja 8)7

Niet alleen je router, maar ook je netwerkkaarten en kabels moeten er voor geschikt zijn.

Wikipedia: Category 5 cable

http://tweakers.net/price...ltlTGDjJVdhwbjG0wqsdaa_0B

http://tweakers.net/pricewatch/cat/310/netwerkkaarten.html

Als je dit voor elkaar hebt moet het wel lukken :*)
Toen ik reageerde had de TS nog niet de laatste 2 regels erbij, vandaar.

Het gigabit verkeer hoeft dus alleen over de switch. Houd er wel rekening mee dat veel goedkope gigabit switches dat bij lange na niet halen.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04-2025
Vergeet ook niet dat er weinig PCs zijn die meer dan 50, 60 MB/sec kunnen pompen van HD naar netwerk en vice versa. Gbit heeft te maken met veel bottlenecks op dingen als PCI bussen, HDDs, etc.etc. terwijl met 100 Mbit de netwerkkabel de bottleneck is.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

u_nix_we_all schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 15:31:
[...]

Het gigabit verkeer hoeft dus alleen over de switch. Houd er wel rekening mee dat veel goedkope gigabit switches dat bij lange na niet halen.
Waar heb je het over?

http://www.hardware.info/...est_25_gigabit_switches/3

De switch zelf is zelden de bottleneck!

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• u_nix_we_all
  • Niet online
leuk_he schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 15:38:
[...]

Waar heb je het over?

Oh, dat is inderdaad toch een stuk beter dan wat ik mij heb laten vertellen ... door een leverancier van hele dure netwerkapparatuur. |:( Ik had beter moeten weten :(

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Jasper Janssen schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 15:34:
Vergeet ook niet dat er weinig PCs zijn die meer dan 50, 60 MB/sec kunnen pompen van HD naar netwerk en vice versa. Gbit heeft te maken met veel bottlenecks op dingen als PCI bussen, HDDs, etc.etc. terwijl met 100 Mbit de netwerkkabel de bottleneck is.
1Gbit is een maximum snelheid van 128MB/s. Moderne netwerkkaarten hangen vast aan een 1x PCI-E link. Een PCI-E 1.x link van 1x heeft een bandbreedte van 250MB/s. De bus is dus niet meer de bottleneck.

De bottleneck zal ergens liggen in de snelheid van de harde schijven en de verwerkingssnelheid van de netwerkkaarten en switch zelf. Het hangt van je materiaal af waar de bottleneck zich zal bevinden.

[ Voor 5% gewijzigd door Admiral Freebee op 04-12-2009 16:01 ]

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

als je alle pc's zo aansluit zoals je aangeeft (Gigabit switch --> alle pc's) en het bovenstaande in acht neemt qua hardware en kabels dan heb je een gigabit netwerk

Everything is better with Bluetooth

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-02 21:21

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

hallooooooo, ja leuk die test van hardware.info. maar die goedkope voldoen dus niet ;)
Backplane is the magic word here ;)

In TS zn geval niet zo boeiend omdat het maar 2 pc's zijn, maar bij bijv 4 pc's heb je dus maar 250mbit per pc ;)

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• alopex
u_nix_we_all schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 15:31:
[...]

Toen ik reageerde had de TS nog niet de laatste 2 regels erbij, vandaar.

Ja sorry ik had er "edit" voor moeten zetten

OT : De switch zal de bottleneck niet vormen; het is een hp 1800-8g

• Seth4Chaos
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

CrankyGamerOG schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 16:37:
hallooooooo, ja leuk die test van hardware.info. maar die goedkope voldoen dus niet ;)

In TS zn geval niet zo boeiend omdat het maar 2 pc's zijn, maar bij bijv 4 pc's heb je dus maar 250mbit per pc ;)
Backplane is inderdaad de 'magic word' maar die "250 mbit" geld alleen als er meerdere pc tegelijk zenden. En hoe vaak gebeurt het in een prive-netwerk dat er 2 grote bestanden tegelijk verstuurd worden?
alopex schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 16:38:
OT : De switch zal de bottleneck niet vormen; het is een hp 1800-8g
Dat is zeker geen probleem, van de site van HP:
code:
1
Switching capacity: 16 Gbps
u_nix_we_all schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 15:59:
[...]

Oh, dat is inderdaad toch een stuk beter dan wat ik mij heb laten vertellen ... door een leverancier van hele dure netwerkapparatuur. |:( Ik had beter moeten weten :(
Nee hoor, die leverancier had wel gelijk. Mischien dat je bij die simpele switches tussen twee pc prima 1Gbit haalt maar met meerdere tegelijk (zakelijk netwerk dus) haal je dat niet als de backplane dat niet haalt.
Bij de switch die de TS heeft kan je dus met "16 man tegelijk" een file versturen op 1Gbit zonder dat je last heb van elkaar, dat haal je op die kleine dingen echt niet.

Mistakes are proof that you are trying...

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-02 22:10

Kabouterplop01

chown -R me base:all

jeanj schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 16:33:
als je alle pc's zo aansluit zoals je aangeeft (Gigabit switch --> alle pc's) en het bovenstaande in acht neemt qua hardware en kabels dan heb je een gigabit netwerk
Niet helemaal, als de pc1 en pc2 in een anders subnet zitten niet, dan komt je router kijken...

Dus het enige antwoord is: als alle componenten in hetzelfde subnet gigabit ondersteunen, dan ja. Als de verschillende componenten in een ander subnet zitten niet, tenzij je router inderdaad gigabit ondersteunt en ook gigabit kan routeren.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-02 14:05
Kabouterplop01 schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 19:29:
[...]

Niet helemaal, als de pc1 en pc2 in een anders subnet zitten niet, dan komt je router kijken...

Dus het enige antwoord is: als alle componenten in hetzelfde subnet gigabit ondersteunen, dan ja. Als de verschillende componenten in een ander subnet zitten niet, tenzij je router inderdaad gigabit ondersteunt en ook gigabit kan routeren.
of als je switch layer3 routing kan doen

Maar goed, dat is hier allemaal nvt, dus in het geval van TS moet alleen de switch gigabit zijn zoals hierboven al een aantal keer genoemd.

[ Voor 12% gewijzigd door DJSmiley op 04-12-2009 20:29 ]

• DukeBox
  • Laatst online: 23:46
Sander schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 15:10:
Als je een crosscable tussen de pc's legt ja...
Bij gigabit moet je juist géén cross gebruiken. Anders zal deze op 100Mbit draaien wanneer je auto negotiate gebruikt.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

CrankyGamerOG schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 16:37:

Ik had het ook over het geval van de topic starter. Daar is geen enkel reden om een superdure backplane neer te zetten. Op huis tuin en keuken PC's loop je otch tegen de disk/CPU aan voordat je tegen de swtich aan loopt.

Op een server segment is het wellicht een ander verhaal, maar toon dan eerst maar eens benchmarks ipv van backplane theoretische bandbreedte (er komt namelijk nog wel meer bij kijken, en uiteindelijk waardeer je als netwerk manageer meer de tools die bij switches geleverd worden dan de rauwe snelheid)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Jasper Janssen
  • Laatst online: 18-04-2025
DukeBox schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 20:30:
[...]
Bij gigabit moet je juist géén cross gebruiken. Anders zal deze op 100Mbit draaien wanneer je auto negotiate gebruikt.
Tenzij je dan weer beide sets paren omdraait (dus ook blauw en bruin). Althans dat lijkt de spec te zeggen. Niet veel zin om het nu te gaan uitproberen.

• DukeBox
  • Laatst online: 23:46
Dat kan, maar maakt niets uit aangezien auto mdx een eis is voor gbit.

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

leuk_he schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 15:38:
[...]

Waar heb je het over?

Intressant, bedankt.!

Everything is better with Bluetooth