Een 'grote' of 'kleine' upgrade.

Pagina: 1
Acties:
  • 339 views

• Iceman1987
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-02 00:37
Beste Tweakers,

Een paar jaar geleden had ik een goede game destkop, maar deze is ondertussen verouderd.

Mijn huidige specificaties zijn:
Moederbord: A8N32-SLI-Deluxe
Proccesor: Athlon X2 3800+ (niet overgeclocked)
Geheugen: 2 GB DDR Kingston
Videokaart: Nvidia 7800GTX
PSU: Cooler master 450 Watt.

Maar ik vind dat het tijd is voor een upgrade. Ik speel vooral Flight Sims, zoals Lock-on en Black Shark. Maar wil ook graag Operation Flashpoint 2 en Assasine Creed kunnen spelen, en dan op een 21 inch scherm. Ik heb me de laatste tijd ingelezen en er zijn twee opties voor me. Een 'grote' of een 'kleine' upgrade.

De grote upgrade bestaat uit een:
Moederbord: Gigabyte GA-MA785GT-UD3H, (link: http://www.komplett.nl/k/ki.aspx?sku=488342)
Proccesor: AMD Phenom II X2 550
Geheugen: GeiL 4 GB DDR3-1333
Videokaart: ATI Radeon HD4890
PSU: OCZ Fatal1ty 550 Watt.

De kleine upgrade bestaat uit een:
IK heb gekozen voor een extra PSU omdat mijn vorige PSU waarschijnlijk niet genoeg Ampere kan leveren aan de videokaart. Daarnaast zal ik dus mijn oude moederbord, processor en geheugen behouden.

Mijn vragen zijn.
Zal ik gaan voor de grote upgrade, of kan ik me voorlopig wel uit de voeten maken maken met de kleine upgrade?
Indien de grote upgrade word aangeraden, is de grote upgrade ook goed samengesteld? Ik heb gekozen zoals jullie zien voor een dualcore en geen quadcore. Voor zover ik weet zijn dualcores op dit moment beter voor games dan quadcores. De quadcores hebben op dit moment weinig voordeel, dus zijn dualcores kostenefficiënter.
Ik heb me suf gezocht de afgelopen dagen, maar kom niet uit deze dilemma..

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:58
Iceman1987 schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 13:17:
Mijn huidige specificaties zijn:
Proccesor: Athlon X2 3800+ (niet overgeclocked)
:o :/

En nu serieus:
De grote upgrade bestaat uit een:
Moederbord: Gigabyte GA-MA785GT-UD3H
Proccesor: AMD Phenom II X2 550
Geheugen: GeiL 4 GB DDR3-1333
Ik zou persoonlijk voor deze upgrade gaan, zeker weten is jouw CPU hier namelijk de bottleneck. Als je een kleine upgrade zou nemen en je videokaart zou vervangen, zou je nog steeds tegen de performance van je geheugen en CPU aanlopen.
Indien de grote upgrade word aangeraden, is de grote upgrade ook goed samengesteld? Ik heb gekozen zoals jullie zien voor een dualcore en geen quadcore. Voor zover ik weet zijn dualcores op dit moment beter voor games dan quadcores. De quadcores hebben op dit moment weinig voordeel, dus zijn dualcores kostenefficiënter.
Helemaal goed. Als geld geen probleem is zou je eventueel voor een Phenom II x3 kunnen gaan, deze scoren stock heel iets beter dan de x2's maar hebben wel verschrikkelijk veel overclockpotentieel (als je dat zou willen).

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:36
hi Iceman,

je kunt de genoemde spellen wel spelen als je de VGA kaart (kleine) upgrade, miscchien niet allemaal op de hoogste resolutie. Ik vermoed ook niet dat je CPU echt een bottleneck gaat worden.

Maar bedenk het zelf maar, je lijkt hier geinterreseerd in de laatste games, ben je dat over een halfjaartje nog steeds, dan zal het miscchien weer tekort schieten en moet je alsnog over naar een nieuw systeem.

Verder kun je gewoon beginnen met de kleine upgrade, het zijn tenslotte dezelfde onderdelen als de grote en die zou je dan weer mee kunnen nemen naar de "grote"

succes!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Een X2 3800+ is een bottleneck voor een HD4890. En dat blijft zo, zelfs al OC je die CPU richting de 2,7-3,0 GHz. Met een dergelijke OC zou een HD4850 beter passen, en dat gaat er dus al van uit dat je je CPU dusdanig kunt OCen.

Kortom, grote upgrade.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Iceman1987
Bedankt heren(?) voor jullie input. Ik begin ook steeds meer te neigen naar de grote upgrade. Mijn systeem heeft zijn beste tijd gehad en het zou slechts uitstellen van executie zijn . :P
Ja, ik weet het, ik verdien de kogel in de tweaker wereld. :9 Maar ik heb nooit echt in het overclocken verdiept, en ik heb altijd de stock cooler gebruikt, en dan lijkt het me niet te verstandig om te gaan OCen.
Helemaal goed. Als geld geen probleem is zou je eventueel voor een Phenom II x3 kunnen gaan, deze scoren stock heel iets beter dan de x2's maar hebben wel verschrikkelijk veel overclockpotentieel (als je dat zou willen).
Bedoel je dan een Phenom II X3 705e? Die is 30 euro duurder, opzich geen probleem. Maar zijn stockclock is 2.5 Ghz, terwijl de II X2 550 een stockclock heeft van 3.1 Ghz. Dan moet ik hem overclocken wil ik ongeveer dezelfde performance van de X2 550 halen. Dat betekent gelijk een betere cooler aanschaffen.
En ik begrijp dat ik dan een tricore hebt in plaats van een dualcore, maar heeft dat op dit moment nog enige voordeel? Voorzover mijn kennis gaat gaat het nog lang duren voordat games komen die gebruik gaan maken van de tri- of quadcores.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-02 14:38

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Wat is je budget?

• Iceman1987
500 euro is denk ik het maximale. Volgend jaar moet ik Co-schappen lopen, en dan kan ik niet bijwerken. Dus moet nu al sparen :9
Maar met de grote upgrade zit ik daar nog ruim onder.

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-02 21:10
Waarom zou je voor een 785G chipset gaan en niet voor een FX of X chipset?

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Welke upgrade je moet nemen is helemaal aan jezelf. Kijk naar de programma's die je draait en wat deze vereisen voor wat betreft specificaties. De enige die je geld uit kan geven ben jij natuurlijk.

Om je wat op weg te helpen kun je kijken naar [UG] Upgrade Guide topicoverzicht maar je bent wat betreft uitzoeken van hardware natuurlijk al een redelijk eind.

Dit topic ga ik in elk geval sluiten, omdat de keuze bij jezelf ligt.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.