Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speed60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-08 14:47
Hallo allemaal!

Dit is mijn eerste post op Tweakers, dus een kleine inleiding voordat de eigenlijke vraag komt.

Ik wil voor het eerst een eigen pc gaan bouwen en ben al een tijdje bezig met het samenstellen van componenten. De uitgangspunten:
- budget ca. 450 euro
- allround pc, internet, office, af en toe een game (ben benieuwd naar Crysis, mag op 1024x768)
- stille pc, staat in de woonkamer
- spdif coax ivm doorschakelen naar een nog (lange termijn) aan te schaffen receiver.
- ivm upgradable videokaart een Pci-e x16 2.0
- ben (nog) geen overclocker, maar denk er wel over na daar heel voorzichtig mee te beginnen.

Het wordt dus een compromis. Stil is een eis, van daaruit maximale prestaties voor die 450 euro.

Ik ben hier niet voor niets op het mobo-proc-mem forum, daarover 1 algemene vraag en 1 heel specifieke.

1. Ik had een mobo-shortlist van Asus P5QL Pro, P5Q SE2, P5Q SE Plus ivm Pci-e 2.0 en lage kosten. Na veel lezen blijft me bij dat Asus een compatibiliteitsprobleem heeft met geheugens. Tevens heeft de Plus-versie volgens newegg.com veel cons, waaronder batterijen, overleden mobo's, slechte layout. Ik wil voor mijn eerste zelfbouwer niet te veel gedoe, dus ik neig naar Gigabyte: GA-P43-ES3G.
Zijn mijn slechte vermoedens correct, zouden jullie bovenstaanden Asus mobo's aan- of afraden als 1e zelfbouwer.

2. Very specific, en die vraag kan ik gewoon niet beantwoord krijgen. Bij de Gigabyte zit een CPU supportlist. Ga ik dieper in op de processor E7400, vanaf bios versie F1:

Intel Core™ 2 Duo E7500 2.93GHz 3MB Wolfdale 45nm R0 65W 1066 F1

Dit zou dus betekenen: bouwen, aanzetten, werken. Een goedkopere processor is de E6300 of E6500 45nm, maar vanaf bios F5:

Pentium Dual-Core E6500 2.93GHz 2MB Wolfdale 45nm R0 65W 1066 F5

Tsja, en dan mis ik de ervaring.
Vraag 2A: met welke biosversie wordt een mobo geleverd? De eerste (F1) of de nieuwste (F9)?

Vraag 2B: krijg ik een mobo met de oude bios, werkt mijn processor die de versie F5 nodig heeft dan wel op de F1 versie?

Vraag 2C: Als hij werkt op versie F1, is het nodig te flashen naar de nieuwste (Geen ervaring met flashen, maar de Gigabyte heeft "DualBIOS™ - Patented Dual Hardware BIOS Protection")

Vraag 2D: Geldt dit cpu-support biosversie compatibiliteit (werkt wel op de oude bios, doch niet optimaal) voor alle mobo's?

Ik kies nu dus voor zekerheid: mobo Gigabyte GA-P43-ES3G, processor E7400, Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G.

Bij de eerste vraag volg ik eigenlijk al mijn gevoel, van de tweede vraag weet ik nog helemaal niets.

En alvast bedankt voor de moeite. :)
Speed

P.S. Overige specs via mijn profiel, daar ben ik al vrij zeker van.

Gigabyte EP43-U3DL - E7500@3,3Ghz - OCZ Reaper 4Gb DDR2-6400 - Club3D HD4770 - Samsung Spinpoint F3 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Asus P45 borden zijn idd niet echt geweldig als het aankomt op compatibiliteit, daarin is Gigabyte toch wel een stukje beter.

Verder kun je aan de leverancier vragen of hij de nieuwe bios flasht, zodat je zeker weet dat je de goede hebt. Met welke versie het ding wordt geleverd hangt helemaal af van de productiedatum. Die chips worden automatisch geflashed voordat ze op het mobo gezet worden, als er een nieuwe bios uit is die werkt wordt die door de chipprogrammer erop gezet. Dus daar hangt het helemaal vanaf.

Meestal werkt het niet met een nieuwe cpu. Vroeger had je vaker kans dat het ding het prima deed met een oude bios, maar tegenwoordig heb ik vaker gezien dat het simpelweg niet werkt, tot de bios geflashed is. Flashen is dan sowieso noodzakelijk. biosupdates zijn in elk geval altijd incrementeel, dus een nieuwere bios heeft alle oude updates ook.

Welke hardware je moet kopen kun je door middel van reviews het beste zelf bepalen, het is toch jouw eigen keuze.

En verder natuurlijk welkom op GoT :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speed60
Bedankt voor je reactie!

Eigenlijk heb je meteen al mijn vragen en meer beantwoord.

Nu heb ik ook al eens een review gelezen van iemand die zijn mobo door de leverancier liet flashen, maar thuisgekomen werkte het mobo niet meer.

Ik ga maar voor de zekerheidscombinatie.

Vraag beantwoord :*) , slotje mag erop!

Gigabyte EP43-U3DL - E7500@3,3Ghz - OCZ Reaper 4Gb DDR2-6400 - Club3D HD4770 - Samsung Spinpoint F3 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-09 11:12
TERW_DAN schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 11:54:
Asus P45 borden zijn idd niet echt geweldig als het aankomt op compatibiliteit, daarin is Gigabyte toch wel een stukje beter.
Hi Terw,

we weten inmiddels wel dat je een enorme Gigabyte fan bent, niks mis mee, goed merk. Maar als iemand die serieuze reviews schrijft met opmerkingen komt als Asus P45 zijn niet zo compatible, zou een beetje onderbouwing wel gewenst zijn, want anders is het niet veel meer dan verkapte reclame of flamen. Waar zou een Asus P45, bijv P5Q nou niet compatible mee zijn dan?

@speed60

om toch even terug te komen op je vragen van BIOS flashen, je kan altijd door de winkel laten flashen en zou ik ook gewoon doen. Het is meer zo dat BIOSsen mogelijk niet opstarten als de CPU een ander ontwerp hebben als wat de BIOS ondersteund. Dus een BIOS die aanvankelijk alleen dualcores ondersteunde zal geen beeld geven met een niewere quadcore. Anders geeft de POST wel een melding dat de CPU niet word herkend en kun je gewoon zelf een updateje doen.

verder ASUS of Gigabyte: allebei prima. Houd er rekening mee dat de ASUS P45 bordjes de meest verkochte borden ter wereld zijn en hoe meer er verkocht worden, hoe meer meldingen je krijgt van problemen natuurlijk.

Ik ben zelf een uitermate tevreden gebruiker van de P5Q en die draait werkelijk als een zonnetje. 6 verschillende modellen geheugen gebruikt incl. bijjzonder vagen no-name merken, werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

vlaaing peerd schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 13:47:
[...]

Hi Terw,

we weten inmiddels wel dat je een enorme Gigabyte fan bent, niks mis mee, goed merk. Maar als iemand die serieuze reviews schrijft met opmerkingen komt als Asus P45 zijn niet zo compatible, zou een beetje onderbouwing wel gewenst zijn, want anders is het niet veel meer dan verkapte reclame of flamen. Waar zou een Asus P45, bijv P5Q nou niet compatible mee zijn dan?
Zo'n beetje de helft van het geheugen wat ik erop geprikt heb misschien. Die Asusborden werken gewoon niet prettig met veel geheugen. Mijn GEIL 2GB dimmen die tot nu toe op ieder Gigabyte bord feilloos werkten gaven op dat bord veel stabiliteitsproblemen, zo ook een set Twinmos geheugen.
Het is algemeen bekend dat Asusborden nu eenmaal meer kieskeurig zijn als veel andere merken, wil je daar niet mee geconfronteerd worden, houdt dan of strikt de QVL aan, of kijk naar andere merken als MSI of Gigabyte die doorgaans veel minder problemen met die dingen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raptorial
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-05 16:07

Raptorial

Sore ga toru mono wa nandemo

1. Asus heeft idd memory ondersteuning problemen. Is op te lossen met een bios update, maar is niet aan te raden.
De Gigabyte is P43 dat houd in dat het een G43 op ATX formaat is, waar ze de video aansluitingen afhalen.
Prestaties van P45 zijn beter.
Ik raad voor ddr2 deze aan: P45T-C51 en voor ddr3 deze: P45-C51.

2. Dit probleem heb je dan meteen niet meer. Deze borden zijn nieuwer en hebben die ondersteuning al altijd gehad. Ben je in 1x klaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Raptorial op 04-12-2009 14:24 ]

Knowledge is power

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
TERW_DAN schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 14:01:
Zo'n beetje de helft van het geheugen wat ik erop geprikt heb misschien. Die Asusborden werken gewoon niet prettig met veel geheugen. Mijn GEIL 2GB dimmen die tot nu toe op ieder Gigabyte bord feilloos werkten gaven op dat bord veel stabiliteitsproblemen, zo ook een set Twinmos geheugen.
Het is algemeen bekend dat Asusborden nu eenmaal meer kieskeurig zijn als veel andere merken, wil je daar niet mee geconfronteerd worden, houdt dan of strikt de QVL aan, of kijk naar andere merken als MSI of Gigabyte die doorgaans veel minder problemen met die dingen hebben.
Goh, ik denk dat je niet zo'n algemene uitspraak kan doen per merk. Een aantal Asus borden hebben inderdaad problemen met geheugen of de BIOS settings, maar zo ken ik ook een aantal Gigabyte borden waarvan de onboard LAN het niet goed doet, of het BIOS ineens spontaan corrupt geraakt. Elk merk heeft zijn goede of slechte series, en je kan alleen een uitspraak over het merk doen als je kijkt naar het % RMA's. En zelfs dan nog kan je van een "goed" merk een slechte serie kopen.

Het beste wat je kan doen is gebruikerservaringen opzoeken van moederborden. Natuurlijk moet je ook reviews lezen, maar die capteren gewoonlijk geen problemen die zich meer op middellange termijn voordoen (koude boot problemen, BIOS problemen, ...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Het ging hier over de serie P5Qs, die heb ik een aantal van gehad, en allemaal gaven ze instabiliteitsproblemen met geheugen. Maar niet alleen de P5Qs doen het, over het algemeen doen Asusborden er lastig over, ik heb er al geklooi mee sinds de eerste A7S en A7V bordjes van ze, terwijl je dat bij andere merken een stuk minder hebt.
Natuurlijk maakt ieder merk goede en minder goede borden, maar op het moment dat bepaalde dingen in meerdere series opvallen is het op z'n minst aan te raden hier rekening mee te houden en als je daardoor een ander merk overweegt zoals de TS kan ik dat zelf geen onverstandige keuze vinden, nog los van welk merk ik persoonlijk aan zou raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speed60
Oke dan, mijn allereerste post maakt al tongen los :P
Raptorial schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 14:24:
1. Asus heeft idd memory ondersteuning problemen. Is op te lossen met een bios update, maar is niet aan te raden.
De Gigabyte is P43 dat houd in dat het een G43 op ATX formaat is, waar ze de video aansluitingen afhalen.
Prestaties van P45 zijn beter.
Ik raad voor ddr2 deze aan: P45T-C51 en voor ddr3 deze: P45-C51.

2. Dit probleem heb je dan meteen niet meer. Deze borden zijn nieuwer en hebben die ondersteuning al altijd gehad. Ben je in 1x klaar.
Die twee heb ik ook al gechecked (Leve de pricewatch database _/-\o_ ): ze missen een externe SPDIF out. In de specs staan bij beide wel een interne SPDIF out, maar:

3. dan hoe link ik die naar buiten in een goedkope (Coolermaster elite 334) kast?

Verder ben ik het volkomen eens met de P45 chip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben met terw_dan eens .
Asus geeft gewoon veel meer problemen dan in de ouwe tijd perk.
Zelfs asrock geeft nog beter support dan asus.
Als je email naar gigabyte en asrock voor een beta bios dan word die netjes naar je gemailt.
Met asus wel je blijft wachten voor een support of antwoord
Ja de borden die asus veel verkocht worden die hebben leuk support maar de lowbudge totaal niet.

Dit is mijn eigen ervaring

Verder spdif out kan je gewoon los bij bestellen voor je moederbord.
Ik heb ze hier liggen voor asus gigabyte en msi (niet te koop)
Elke goeie computerzaak kan ze gewoon los bij bestellen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speed60
Verwijderd schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 21:02:
Verder spdif out kan je gewoon los bij bestellen voor je moederbord.
Ik heb ze hier liggen voor asus gigabyte en msi (niet te koop)
Elke goeie computerzaak kan ze gewoon los bij bestellen .
Ook Suijkerbuijk bedankt! Al is het voor over een jaar ofzo, toch prettig om alvast rekening mee te houden.

Inmiddels ben ik een alternatief aan het samenstellen obv MSI P45-C51, 4Gb DDR3 etc. Wellicht kan ik nog een mooie kast krijgen, dus is er iets geld over voor ddr3. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

speed60 schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 21:31:
[...]

Ook Suijkerbuijk bedankt! Al is het voor over een jaar ofzo, toch prettig om alvast rekening mee te houden.

Inmiddels ben ik een alternatief aan het samenstellen obv MSI P45-C51, 4Gb DDR3 etc. Wellicht kan ik nog een mooie kast krijgen, dus is er iets geld over voor ddr3. 8)
Veel verschil tussen ddr2 en ddr3 zal je niet echt merken op een socket 775.
Zal even de test opzoeken voor je .

En waarom een p45chip? de p43 chip goedkoper ?
Zal ik voor je een lijste maken ?

http://www.anandtech.com/memory/showdoc.aspx?i=2989&p=7

MSI P43T-C51 ddr2 bord

GigaByte GA-EP43T-UD3L 81euro alles er op digitaal uit en in plus ddr3

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2009 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speed60
Verwijderd schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 21:36:
[...]

Veel verschil tussen ddr2 en ddr3 zal je niet echt merken op een socket 775.
Zal even de test opzoeken voor je .
Tsja, ik weet nog niet alles aan testen en benchmarks te vinden, dank daarvoor!

En laat me raden: een P45 is vrijwel even snel als een P43? Want het punt is dat met iedere extra spec op het bord (P45 ipv P43, DDR3 ipv DDR2) er weer een tientje bij komt. En een 2.93Ghz E7500 zal niet eens zoveel winst geven tov 2,8Ghz.

Maar als ik al die zaken nu bij elkaar optel? Snelheidswinst voor de combi P45-DDR3-E7500. Kost me ca. 40 euro meer, maar dat bespaar ik op de kast.

En ik dacht dat ik er uit was... vooruit, bijna dan.

Pagina: 1