Computer traag na installatie nieuw MSI mobo

Pagina: 1
Acties:

• Toine1
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-02 11:33
Het volgende: nadat ik mijn eigen computer heb ge-upgrade (oa de CPU en RAM) heb ik voor mijn vader een nieuw MSI mobo gekocht en met mijn oude CPU en RAM geheugen opgebouwd. Zijn oude Sempron monocore PC uit 2007 was echt niet meer van deze tijd. Nu blijkt dat zijn computer heel erg traag is geworden, echt veel trager dan toen deze CPU/RAM in mijn systeem zat. Ik heb vanalles uitgeprobeerd maar ik kom er niet uit, iets is er fout.
MSI KA790Gx
http://global.msi.eu/inde...&cat2_no=171&prod_no=1612
CPU dealcore AMD Athlon 64 X2 4200+ AM2socket
4 DDR2 RAM's 1Gb DDR2-667 =4Gb totaal
OS XP-sp3
Maxtor 6y160p0 160Gb HD voor installatie geheel geformateerd [master]
NEC DVD-RW ND-3540a [slave]

De aansluiting is IDE133 DVD en HD zitten op een IDE133 kabel, stekker kleuren aangesloten volgens de IDE133 norm. De HD heb ik getest met Seatools en Chkdsk /r /x /f /p hier geen negatieve resultaten.
Doch als de harddisk zwaar belast wordt komt er een pieeep geluid uit, dit vind ik verdacht, maar ik heb nog geen bewijs gevonden dat deze kapot is. Als het voor mijn eigen zou zijn zou ik direct de HD uitwisselen voor een SATA2, maar ik vind het lullig als later weer blijkt dat dit niet de oorzaak is.

XP-sp3 heb ik later geheel geoptimaliseerd zoals is beschreven op blackviper.com maar ook dan geen resultaten.
Bios, eigen, snelle of safe instelling, oude of nieuwste bios, CMOS gereset, maakt allemaal niets uit.
Virus/trojans, kan niet omdat dit al merkbaar was voor dat hij op het internet was aangesloten en latere installatie van Spybot/adaware/MS-SE/MS-defender gaven ook geen melding.

SIW onderdelen detectie, detecteerd alle onderdelen en geen afwijkingen hier.

Wat ik me nu ook zit af te vragen is dat mijn eigen systeem [BTX industrie mobo AM2 socket en SATA-HD & -DVD] waarschijnlijk gebouwd is voor snelheid en duurzaamheid. Bios/mobo is bijvoorbeeld heel erg lean en heeft geen OC instellingen en andere gadgets. Zou die MSI niet gewoon veel trager zijn?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen hier, ik heb zelf van alles opgezocht maar niets heeft me tot de veroorzaker geleid.

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:55
heb je windows wel opnieuw geinstalleerd?

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:45

-ET-

Phone Home

Heb je een nieuwe installatie van windows gedaan. Of heb je de bestaande installatie gebruikt. Windows is over het algemeen niet happig op nieuwe moederborden. Een reinstall is dan wel aan te raden.

• rafler
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:13
Nadata je het mobo hebt vervangen heb je toen een nieuwe installatie gemaakt zo niet, wel doen.

• Anno
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:52

Anno

Griefmaker#2862

Heb je Windows XP opnieuw geïnstalleerd naar het switchen van mobo ?

Verwijderd

drivers opnieuw installeren van mobo en video kaart

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Binnen windows wat bestanden heen en weer kopieren, gelijktijdig taakmonitor erbij houden, kan je bepaalde dingen uitsluiten waar het fout gaat. Staat de CPU wel op de juiste snelheid, mijn oude MSI bord zetten mijn X2 vaak weer terug bizar lage snelheden.

(XP heeft natuurlijk niets aan 4GB, ik zou met zo'n systeem toch eerder richting 64bit gaan).

Moederborden an sich zullen niet zo bizar veel snelheidsschil geven onderling, dus of de installatie is niet helemaal 100% (drivers etc) of je schijf is niet erg gezond meer.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Toine1
Als ik de HD formateer zal ik toch XP opnieuw moeten installeren??????? Dus ja, XP is inderdaad nieuw geinstalleerd. }:O
SinergyX schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 11:02:
Binnen windows wat bestanden heen en weer kopieren, gelijktijdig taakmonitor erbij houden, kan je bepaalde dingen uitsluiten waar het fout gaat. Staat de CPU wel op de juiste snelheid, mijn oude MSI bord zetten mijn X2 vaak weer terug bizar lage snelheden.

(XP heeft natuurlijk niets aan 4GB, ik zou met zo'n systeem toch eerder richting 64bit gaan).

Moederborden an sich zullen niet zo bizar veel snelheidsschil geven onderling, dus of de installatie is niet helemaal 100% (drivers etc) of je schijf is niet erg gezond meer.
De computer was al traag met de oude drivers op de MSI DVD, daarna heb ik alles ge-update via MSI site ook de [grafische drivers] doch snelheid bleef traag. Alle drivers werden trouwens ge-update.

XP-32bit heeft inderdaad niets aan 4Gb doch mij lijkt dat dit zeker geen kwaad kan, ik kan voor de zekerheid twee reepjes eruit halen en dan kijken, maar ja op mijn oude systeem gaf dit zeker geen prestatie verlies.

De snelheid van de CPU en die AMD "frontbus" snelheid zijn goed, dit heb ik ook toen ook voor de zekerheid gecheckt.

Ik zelf zit ook te denken aan de HD, vooral ook omdat de HD constant staat te ratelen, maar ja zolang de CHKDSK en Seatools nog steeds aangeven dat alles ok is. Ik weet het deze programma's zijn niet heilig makend maar hoe kan wel bewijzen dat hij stuk is.

Dat overswitchen van bestanden wat bedoel je hier mee????

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-02 22:24
Heb je de DVD-drive al afgekoppeld?
Om te zien of de HDD solo aan de IDE het beter doet? en niet meer piept.

gewaarwordingshorizon

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
heb je de amd dual core optimizer geinstalleerd? deze zorgt voor een betere verdeling van processen over de 2 cores.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

Kan het zo zijn dat de HDD in PIO-mode draait ipv UDMA? Ik ben er niet zo erg meer in thuis sinds ik niet meer zo frequent knutsel aan computers en ook geen IDE meer gebruik. Maar ik weet dat PIO modus niet bevorderlijk is voor je snelheden.
Je zou dit moeten kunnen zien bij de eigenschappen van de schijf of de schijfcontroller in windows.

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• Toine1
DVD had ik losgekoppeld doch geen effect, dus ik ben er toen vanuit gegaan dat de aansluiting ok moest zijn. Dualcore optimizer zit erop, alleen weet ik niet meer of dat ik de laatste van AMD heb gebruikt of die van de MSI website.
MediJack schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 09:54:
Kan het zo zijn dat de HDD in PIO-mode draait ipv UDMA? Ik ben er niet zo erg meer in thuis sinds ik niet meer zo frequent knutsel aan computers en ook geen IDE meer gebruik. Maar ik weet dat PIO modus niet bevorderlijk is voor je snelheden.
Je zou dit moeten kunnen zien bij de eigenschappen van de schijf of de schijfcontroller in windows.
Dit zal ik nagaan maar uit mijn hoofd is dit wel de DMA, PC staat bij mijn ouders dus dit kan nog even duren voor ik hier op reageer.
Kan iemand de SynergyX methode uitleggen, want ik begrijp deze niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Toine1 op 05-12-2009 12:27 ]

• Toine1
Vandaag heb ik de zolder opgeruimd en kwam ik toevallig mij voorraad computer onderdelen tegen. Natuurlijk viel mijn oog op IDE133 kabel, ik pakte deze uit de plasticzak en wat zag ik, dat drie draadjes uit die kabel geknikt waren, ik heb deze weer recht getrokken maar het viel me op hoe fragiel deze kabel is. Nu zit ik me aftevragen zou dit niet het probleem kunnen zijn, dat er een inwendige kabel breuk is en dat deze de zaak aan het vertragen is. Of moet ik er van uitgaan dat de HD dan gewoon niet werkt.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:04

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Met een bechnmark van de afzonderlijke onderdelen van die PC moet je toch kunnen vinden waar de bottelneck zit.

ook moet je niet onderschatten hoeveel performance virus scanners soms wegnemen ("Spybot/adaware/MS-SE/MS-defender ") , vooral bij het opstarten van een executable leveren die net wat vertraging op.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Toine1 schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 12:19:

Kan iemand de SynergyX methode uitleggen, want ik begrijp deze niet.
Niet zozeer een methode hoor, gewoon een groot bestand (200MB rar bestand ofzo) overkopieren naar een andere map toe. Beetje schijf zal wel rustig 10MB/sec moeten gaan (die maxtor mischien iets lager), maar gaat hij daar al moeilijk doen (lees: 1mb of lager) is het toch even kijken of je kabel wel goed is (het is wel 80pins?) en mogelijk toch een andere schijf kopen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Toine1
De kabel type is goed ik heb nl ook een 40 pins liggen, duidelijk verschillen.
Heeft iemand ervaring met bv http://www.pcpitstop.com om het PC systeem te testen

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

Ik ken de toko niet, maar ik denk dat ze niet meer zullen gaan doen dan wat er hier wordt geadviseerd. Alleen dan vragen ze er geld voor. (En ik denk dat als ze wat vinden - wat ze natuurlijk altijd kunnen zeggen - dat ze dan ook gelijk een prijsje klaar hebben om het te repareren)

Als ik het zo lees dan lijkt me je harddisk de meest waarschijnlijke boosdoener. Heb je een andere HDD beschikbaar die je kunt gebruiken? Hang een andere HDD aan de IDE controller en installeer de hele boel op een verder minimaal systeem (CPU, geheugen, grafische kaart, DVD). Of probeer met met een SATA drive, dat maakt niet uit.

Nog gekeken naar de PIO of UDMA modus van je schijf?

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• antiekeradio
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
(overleden)
SinergyX schreef op zondag 06 december 2009 @ 11:54:
[...]
is het toch even kijken of je kabel wel goed is (het is wel 80pins?) en mogelijk toch een andere schijf kopen.
Je moet het maar effe weten, maar in topicstart was er al sprake van dat de IDE kabel "met de juiste kleuren aangesloten zit" Het onderscheid in kleuren wordt alleen gemaakt bij 80-aderige kabels, dus als er gesproken wordt over kleuren van de connector is het per definitie een goede.

Petrolhead en draadjesnerd

• Toine1
antiekeradio schreef op zondag 06 december 2009 @ 15:02:
[...]

Je moet het maar effe weten, maar in topicstart was er al sprake van dat de IDE kabel "met de juiste kleuren aangesloten zit" Het onderscheid in kleuren wordt alleen gemaakt bij 80-aderige kabels, dus als er gesproken wordt over kleuren van de connector is het per definitie een goede.
Hij stond op DMA, dus dit was het niet, maar ik van mijn oude internetPC de HD erop gezet en hij loopt nu weer als een trein. De HD was dus de boosdoener, dit ondanks de positieve resultaten van Seatools en ander HD test software.
Dus conclusie: vertrouw die test software, ook die van de leverancier niet!!!!!
Pagina: 1