Toon posts:

Mijn Thuisnetwerkje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

Ik heb even wat kleine vraagjes aangezien ik mijn oude servertje(dual-pentium III 450mhz, 384mb, 2x5gb hd, win2000 server) ga vervangen door een wat modernere server(amd xp2600+, 2gb ram, 160gb +1TB hd, windows home server) en ik graag wat info zou willen. WHS viel mij het meeste op betreft de backup functies en het toch wel lage systeem eisen voor een modern OS. Linux heb ik ook overwogen en kleine onderzoekjes naar gedaan, maar is voor mij geen optie aangezien mijn ervaringen met Linux helemaal 0,0 zijn en windows voor mij een vertrouw systeem is.

Hier is mijn opstelling:
Afbeeldingslocatie: http://86.95.134.94/wout/thuisnetwerk.jpg

File/Backupserver: het is de bedoeling dat WHS 1x dag als een Client zich aanmeld mijn Muziek Drive, Films Drive, Games Drive en Progs Drive gaat synchronizeren met zichzelf. En bestanden zo nodig aanvult/verwijderd.
Hamachi server: de hamachi server gebruik ik om op andere locaties(zoals het locale café hier dat ook hamachi intern gebruikt, en een aantal van mijn kameraden) mijn muziek collectie te benaderen.
Gameserver: Call of Duty 1 + United Offensive 6player servertje om zo nu an dan cod te spelen met een aantal kameraden wat we al enige jaren doen [/b]

Nu heb ik een paar vraagjes voor jullie. heb zelf aan een aantal dagen onderzoek gedaan en veel gegoogled maar zit nog met wat onderzekerheden:

vraag 1: Heeft er iemand ervaring met de snelheid van WHS? aangezien het nogal om 600gb totaal gaat wat gesynchoniseerd moet worden dagelijks, en ik schat dat mijn data zo'n 400mb per maand groeit. Neem aan dat het data checken van bestanden die reeds op beide pc's bevinden toch rete snel gaat en niet uren duurd?

vraag 2: De hamachi server wil ik in feite continue hebben draaie gezien hij dan ieder moment en altijd benaderd kan worden. Maar kan ik nu nog wel mijn mijn eigen desktop pc ook een hamachi sessie draaie? gezien wij op die manier Age of Empires 1 nog wel veel spelen. Of kun je niet 2 hamachi sessies op 1 IP adres draaien?

vraag 3: Truncked 2x100mbit verbindingen op de Speedtouch 780 is dit wel mogelijk en word dit ondersteunt door de Speedtouch? kan er nergens wat over vinden op het internet. Iemand hier ervaring mee?

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen :)

mvg,
Wout

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2009 18:52 ]

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Vraag 1: Op zich kan dat prima met WHS, ik zou echter wel overwegen om gewoon voor een gigabit verbinding naar je server te zorgen, zie punt 3.

Vraag 2: Ja je kunt gewoon 2 hamachi sessies op 1 ip draaien.

Vraag 3: Of dat mogelijk is hangt vooral af van WHS en ik weet niet of die het ondersteunt. Echter zou ik het sowieso niet oplossen op die manier. Ik zou of een gigabit modem/router kopen of gewoon je huidige speedtouch als modem router laten staan en daarachter een gigabit switch zetten waar je al je clients op aansluit. Dan is er in ieder geval een gigabit verbinding naar de server toe wat wel handig is misschien met je hoeveelheid data.

[ Voor 6% gewijzigd door ik222 op 04-12-2009 10:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
ahhh bedankt voor je hulp!

ik heb momenteel al 2 nics in de kast gebouwt en beide kabels liggen er al moet ze alleen nog ff aansluiten en instellen. ben momenteel met het installeren van windows bezig, en dan zal ik het zelf even uit proberen of truncking werkt, mocht dat niet het geval zijn dan overweeg ik idd een switch op gigabit. kan CAT-5 bekabeling wel op 1gbit draaie trouwens? of moet ik dan cat6 hebben?

bekabeling vervangen is namelijk haast tot geen doen, heb ik 6jaar grleden aangelegt overzolder en door muren en heb weinig zin om die te gaan vervangen ;)

heb me inmiddels bedacht. data doorvoer snelheid is wel aardig en valt me zeker niet tegen! truncking op de speedtouch word niet ondersteunt, echter kan ik uiteraard 2 ip's gaan runnen op de server. Mijn idee was om al het internet verkeerd via NIC1 te laten lopen en al het netwerk verkeerd via NIC2. dit is toch ook mogelijk?

iemand een idee hoe ik dit volledig kan splitsen?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2009 13:14 ]

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
De beste oplossing lijkt mij dan om je server als router te laten fungeren en dan een (gigabit) switch achter de LAN nic van je server. Alleen ondersteunt WHS dat niet.

Al het verkeer naar internet over een specifieke NIC kun je bereiken door alleen op die nic een standaardgateway in te vullen. Als je dan je fileserver benaderd op het andere ip zou dat in principe redelijk gescheiden moeten zijn. Ik weet alleen niet hoe Windows omgaat met twee nics in het hetzelfde subnet.

Verwijderd

Topicstarter
ahhh maar om mijn server als router te laten figureren is helaas geen optie gezien de bekabeling daar niet na is en de server zonder 25meter aan kabellengte is verwijderd van de speedtouch en andere systemen.

dan van die gateway ga ik is ff proberen en uitvogelen. mijn dank is groot! :)

Verwijderd

Topicstarter
Alles loopt inmiddels als een trein! gewoon over 1x100mbit lijn, op termijn word dit vervangen door een 1gbit maar voor nu vind ik dat het snel genoeg en goed loopt.

bedankt voor jullie hulp jongens! :)
Pagina: 1