[Ubuntu]USB installatie GRUB problemen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Ik wil ubuntu server vanaf een USB stickje installeren. Gezien het met ook met windows 7 en gewone ubuntu 9.10 is gelukt dacht ik dat dit geen problemen zou moeten geven. Khad eerder al Nexenta en Opensolaris via USB willen installeren maar dat leerde mij dat het eigenlijk niet zo simpel is een OS installeren vanaf usb :p
Maarja ik het hetzelfde tooltje gebruikt als met de werkende ubuntu 9.10 usb; namelijk Unetbootin 377 voor windows.

Ok, het probleem: Nadat ik de installatieprocedure volg van ubuntu server 9.10 en hij reboot krijg ik "GRUB" te zien... Nee niet een menu, alleen het woordje GRUB :p dat is denk ik niet de bedoeling.
Vervolgens met de usb-installer "expert install modus" gekozen. Partitioneren en softwarepakketten installeren geven geen errors, kom ik bij GRUB installeren dan krijg ik wel een error melding (die niet zichtbaar was bij normal install). Zowel GRUB legacy als GRUB2 geven de error, kan niet op harde schijf installeren.

Ik heb 6 harde schijven (sda t/m sdf), waarvan ik er eentje formateer (zowel handmatig als guided geprobeerd), dit is sdb.

Er zat voorheen Nexenta(solaris achtig iets) op, kheb dezelfde schijf voor t OS gebruikt, dus bij t formateren zou ik ervanaf zijn lijkt me, los van t feit dat de andere 5 schijven een zfs array waren.

Installatie ubuntu server lijkt dus gewoon gewerkt te hebben, kan ik op een manier grub(1 of 2) werkende krijgen erop? Of is er een andere (failproof) methode om een usb installer te maken vanuit windows/livecd?
Of is het mogelijk gewone ubuntu te installeren en Gnome DE eraf te halen, of heb ik dan een boel andere desktop troep nog?

[ Voor 3% gewijzigd door jayvol09 op 03-12-2009 22:51 ]

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-09 14:34

arie_papa

Running on Ubuntu

Ubuntu Server instal en gewoon Ubuntu verschilt niet zoveel.
Ik maak altijd gebruik van UltraISO om een bootable USB stick te krijgen
Selecteer iso file > Selecteer doellocatie (USB stick > Menu: Bootable > Write Disk Image
FF geduld, en je hebt een bootable usb stick identiek aan een bootable cd / dvd

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Die software heb ik ook, ff proberen dan. Bij nexenta werkte ie niet, maar das een ander verhaal dan denk ik.

Update:

Ook ultraISO laat me in de steek. Hij kan geen bootsector maken op de usb omdat deze niet wordt gevonden op de iso.

Update2:

Het schijnt niet eens mogelijk te zijn met de ingebouwde tool in desktop ubuntu 9.10, de usbcreator. Verder heb ik alle mogelijkheden om het via windows te doen uitgeput. Unetbootin optie heeft als enige een hele setup kunnen doen, maar na grub stage 1 kom ik niet verder, ik vermoed door een bug in de grub config file bij de server-distro installatie.

Omdat ik mn kast niet ga openen om er ff een disc drive op aan te sluiten zal ik Xubuntu installeren, een gui is wel fijn ivm mythTV backend zolang ik maar geen extra troep erbij krijg.

[ Voor 90% gewijzigd door jayvol09 op 04-12-2009 19:44 ]

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]