Toon posts:

WPA PSK vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een vraag voor wat betreft de beveiliging van laptop en router.
De router is ingesteld op WPA PSK.
Nu kan ik de laptop (VISTA) instellen op een van de volgende instellingen:
1. WPA personal en AES of TKIP
2. WPA enterprise en AES of TKIP

Wat moet ik instellen om alles werkend te krijgen?
De router kan nog alleen nog in WEP.

Edwin.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03 19:07

job

wpa psk is hetzelfde als wpa personal.

aes of tkip zal je waarschijnlijk op tkip moeten zetten.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-03 15:52

Edmin

Crew Council

get on my horse!

-->Netwerken

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:49

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

job schreef op donderdag 03 december 2009 @ 21:23:
wpa psk is hetzelfde als wpa personal.
Inderdaad.
aes of tkip zal je waarschijnlijk op tkip moeten zetten.
Denk het ook ja, AES = WPA2 en zo te zien staat je router gewoon op WPA en dus TKIP en niet AES :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:43
In praktijk is de hele naamgeving rond WPA zo gaar als wat met betrekking tot de exacte functionaliteit die het impliceert. Probeer daarom altijd AES en als dat niet werkt TKIP.

psk staat voor pre-shared key en dat is een feature die zowel in combinatie met TKIP en AES gebruikt wordt. Daar kun je verder weinig uit afleiden.

[ Voor 29% gewijzigd door Rukapul op 03-12-2009 21:32 ]

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21:49

allure

Titaan fase 2/3

WPA personal en tkip zal de oplossing zijn, AES is een encryptie die bij WPA2 hoort.
PSK staat voor Pre-shared key.

offtopic:
damn, te laat...

[ Voor 12% gewijzigd door allure op 03-12-2009 21:32 ]

Verwijderd

en mocht je een 802.11n router hebben en gebruik willen maken van de hogere (mogelijke) snelheden, dan moet je 'm dus altijd op WPA-2 AES zetten.

• TomWassenberg
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:09
allure schreef op donderdag 03 december 2009 @ 21:31:
WPA personal en tkip zal de oplossing zijn, AES is een encryptie die bij WPA2 hoort.
PSK staat voor Pre-shared key.

offtopic:
damn, te laat...
Hoezo zou AES bij WPA2 horen? Gebruik zelf al jaren WPA met AES voor gebruik met m'n PSP, die echt geen WPA2 ondersteunt...

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21:49

allure

Titaan fase 2/3

Ok, het is mischien wat kort door de bocht maar AES (Advanced Encryption Standard) is een encryptie die bestaat uit een sleutel van minimaal 128 bit tot maximaal 256bit.

Daarom dacht ik dat het uitsluitend bij WPA2 gebruikt werd...

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:49

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

tomwas54 schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 00:22:
[...]

Hoezo zou AES bij WPA2 horen? Gebruik zelf al jaren WPA met AES voor gebruik met m'n PSP, die echt geen WPA2 ondersteunt...
Voor zover ik weet is WPA gebaseerd op hetzelfde encryptie algoritme als WEP (RC4), enkel is er (onder andere) het TKIP (Temporal Key Integrity Protocol) aan toegevoegd, om het eenvoudig achterhalen van de sleutel, zoals dat bij WEP mogelijk was te voorkomen. Dit was bedoeld als tijdelijke oplossing die de belangrijkste tekortkomingen van WEP repareerde, maar nog wel compatible was met de bestaande hardware.

Pas als onderdeel van WPA2 is het CCMP algoritme toegevoegd en dat is gebaseerd op AES.

Dus vandaar het algemene idee dat AES bij WPA2 hoort. Echter, zoals ook op hierboven genoemde wiki pagina's te lezen is zijn WPA en WPA2 slechts marktnamen die gevoerd worden door de WiFi Alliance. Die marktnamen horen bij een certificatieprogramma. Een apparaat krijgt het WPA "stickertje" als aan de bijbehorende eisen is voldaan. TKIP is er daar een van, volledige ondersteuning voor 802.11i inclusief AES/CCMP niet. Dat is pas vereist voor een WPA2 "stickertje".

Echter zou het best kunnen dat er apparaten zijn die niet officieel WPA2 certified zijn, maar wel AES/CCMP ondersteunen als cryptosysteem.

Als de router echter aangeeft "WPA PSK" zonder er bij te vermelden dat er AES gebruikt wordt, dan is het denk ik een redelijk veilige aanname om te stellen dat het TKIP betreft :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1