Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Harde schijf zorgt voor stotteren?

Pagina: 1
Acties:

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-07 10:52
Beste lezer,

Eigenlijk heb ik een best eenvoudige vraag. Ik heb zelf rondgezocht op internet naar de invloed van een harde schijf tijdens games. De een zegt dat het vooral zorgt voor snellere laadtijden, de ander bestrijdt dat weer.

Wat wil het geval. Ik heb een compleet nieuwe pc, op de harddisk na. Dit is een WD Raptor 740GD uit 2004.

De prestaties in HDTUNE:

Gemiddelde leessnelheid: 61MB/sec.

Nu viel me al in meerdere games (Operation Flashpoint 2, Batman Arkham Asylum) op dat het beeld soms even hapert en daarna weer vloeiend doorgaat. Ik heb al gespeeld met de instellingen, nieuwste drivers etc.

De hardware is een AMD X2 245 en een Asus 5770 GPU.

De korte vraag die ik heb is of een harde schijf met een hogere gemiddelde leessnelheid (zoals de Samsung F3, 120MB/sec) ervoor zorgt dat ik dit kan merken in games?

Vriendelijk bedankt voor de reactie alvast :)

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-11 21:57
Je hebt een paar mogelijkheden.

Ik zou eerst onderzoeken of je Antivirus/Internet Security software niet dwars ligt. Ik weet uit ervaring dat Norton, McAffee en Kaspersky behoorlijk dwars kunnen liggen omdat ze elk onderdeel willen scannen, vooral tijdens het gamen. Indien je zeker weet dat je Antivirus/Internet Security geen bottleneck is dan kan je kijken of je misschien een RAID-0 configuratie kan nemen. Dit moet wel ondersteund worden door je Mobo, of je moet gebruik maken van een aparte RAID Controller.
Met een RAID configuratie, en dan in specifiek RAID-0, maak je van 2 aparte schijven 1 grote schijf. Hierdoor kan je simultaan lezen en schrijven en dit zorgt, althans bij mij en vele anderen, tot zeker een behoorlijke prestatiewinst. Exacte cijferrs heb ik niet maar ik merkte het verschil zeker met gamen.

Als je dit niet wilt/kan, dan kan je altijd nog een andere hdd nemen.

Het ligt er een beetje aan wat je makkelijker en handiger vind.

Gr,

Wylana

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-07 10:52
Dank voor je reactie.

Ik heb als antivirus Norton Gamers Edition 2009, dus ik sluit uit dat deze het doet...maar ik zal het nog eens proberen met Norton helemaal afgesloten (en de internetverbinding ook eruit ;) )

RAID is voor mij geen optie aangezien ik maar 1 Raptor heb. Ik denk dat ik sowiezo mezelf maar een Samsung F3 moet aanschaffen zodat ik ook dat uit kan sluiten 8) Eerst nog even sparen... :)

Verwijderd

ik heb ook last van die hakkelingen met Batman en fps zijn best hoog