Toon posts:

Bios start niet op ------ ASUS IPIBL-LA

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey tweakers!!

Ik heb een pc gekregen van een collega, het gaat om een ASUS IPIBL-LA in een coolmaster kast

meer info op

http://h10025.www1.hp.com...l&lang=nl&product=3629325

Nu wou ik de pc voor het eerst starten om wondows te installeren maar toen ik F10 drukte voor de setup gebeurde er vrij weinig, er stond een hele lange tijd loading setup maar hij ging er niet heen.

Ook heb ik Esc gevrukt voor boot menu maar ook daar gebeurt niet veel.

Wat heb ik gedaan:

Video kaart erin gedaan 260 GTX
Sata schijf erin gehangen (met al wel windows er op, maar die was ik van plan eraf te halen)
2x nieuw DDR2 geheugen erin gehangen.

Meer niet (heb em zo kaal mogelijk gelaten en de video kaart werkt want ik heb gewoon beeld)

Ik weet dat je met een jumper het CLEAR_CMOS kan uitvoeren maar dit heb ik nog niet gedaan puur uit onervarenheid (ik weet wat het doet en ook hoe het moet maar wil eerst wat meer info van jullie tweakers voordat ik de boel mollesteer ;) )

Ook kan ik over mijn mammaplank vinden dat je een wachtwoord kan verwijderen door deze jumper anders te zetten, maar als ik de pc opstart en ik druk op F10 voor de setup dan zie ik nergens dat ik mijn wachtwoord moet invoeren.

Heb ik misschien iets over het hoofd gezien, betreft het wachtwoord?

Voor de rest heb ik geen gekkigheid gedaan met de pc dus ik hoop dat dit een standaart probleempje is en dat ik dit snel kan oplossen, ik ga morgen met een vriend van me effe kijken of hij het kan vinden maar misschien heb ik wel wat aan jullie info.

Groeten Claas ;)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je niet weet hoe je de bios moet resetten, kijk dan even in de manual, daar staat het prima in. Als je geen wachtwoord hebt ingesteld hoef je ook geen wachtwoord in te tikken natuurlijk.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door om te achterhalen waarom het systeem niet op wil starten.

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb zo'n beetje alles geprobeert wat er te proberen valt!!

Niewe bios batt. (ook gewacht zodat dat ook weer lekker leeg is allemaal)
Gereset d.m.v jumper
Harde schrijven weggelaten bij opstarten, waaronder ook de video kaart.
Rammetjes 1 voor 1 getest.
Wachtwoord gewist
Moederbord uit de kast gehaald en gekeken of alles er nog goed uitzag en of de spacers goed zittenen niet kortsluiting maken met de kast.
(ben wel wat tegen gekomen, hiervan maak ik een foto en laat ik wel even hier achter, het lijkt wel processor pasta op wat pinnetjes.)
tja en heb nu de pc al meer dan 30min in het plauwe scherm (opstart) met links onderin Entering Setup maar er gebeurt vrij weinig.

Mijn lampje gaat uit dus hoop dat iemand mij kan helpen

Groeten Claas

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 18:42:
(ben wel wat tegen gekomen, hiervan maak ik een foto en laat ik wel even hier achter, het lijkt wel processor pasta op wat pinnetjes.)
Dat zou het heel goed kunnen zijn. De processor werkt daardoor misschien gewoon niet goed.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om het zwarte blokje links onder de processor, Zie foto's

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-VTEXMG3H.jpg

Dit is de foto dichtbij.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-TF36TFPV.jpg

Ik kan het spul er af vegen maar weet niet wat no exact is het lijkt mij Processor koelpasta.

Hoop dat jullie mij meer info kunnen geven.

Zoja is dit misschien het probleem van mijn pc dat hij niets doet wat ik ook probeer?

(Afbeeldingen niet hier geplaats i.v.m grote en kwaliteit)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2009 19:25 ]

Verwijderd

volgens mij is dat zo'n ding wat de voltage regelt. Ik zou zeker proberen om hem schoon te maken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 20:10:
volgens mij is dat zo'n ding wat de voltage regelt. Ik zou zeker proberen om hem schoon te maken.
Maar als dat iets met stroom te maken heeft dan zou de pc toch ook niet moeten opstarten?

Verwijderd

Topicstarter
Nou heb ondertussen het blokje die waarscijnlijk de voltages regelt, grondig schoongemaakt maar er gebeurt nog steeds vrij weinig.

Hij blijft nog steeds hangen als ik de Bios in wil met F10 en ook het Boot menu doet niet veel via ESC.

Als hij hier blijft hangen heeft dat niet een betekenis dat er een hardware probleem is of moet ik het in een andere hoek zoeken?

Groeten Claas

Verwijderd

waar liep je precies tegenaan toen je de hangen en opstartproblementroubleshooter doornam? Het is denk ik toch de mobo, het zou kunnen dat die chip of iets anders kapot is gegaan door die koelpasta. Koelpasta zit vol met zilver en dat geleid electriciteit. Misschien is er daardoor iets kapot gegaan.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 21:26:
waar liep je precies tegenaan toen je de hangen en opstartproblementroubleshooter doornam? Het is denk ik toch de mobo, het zou kunnen dat die chip of iets anders kapot is gegaan door die koelpasta. Koelpasta zit vol met zilver en dat geleid electriciteit. Misschien is er daardoor iets kapot gegaan.
Toen ik alles van de troubleshoot had uitgevoerd kreeg ik gewoon steeds hetzelfde probleem, toen ik bijde ddr2 rammetjes eruit had en ik starte op ging de pc piepen (dit is volgens mij normaal) en voor de rest kreeg ik gewoon telkens dat de setup niet wil opstarten (en naast gelegen opties zoals Boot menu en System recovery)

Dus ik krijg wel het mooie blauwe HP ivent scherm ook de keuzes maar zodra ik dus F10 druk voor setup staat er wel entering setup maar dat gebeurt niet.

Ook kan ik alleen voortijdig het blauwe scherm komt op F10 drukken want doe ik dit als ik er in ben dan gebeurt er niks.

Ook vond ik op andere Fora dat het wel eens kon liggen an het verschil van voltage van je Ram geheugen, daar stond dat het wel eens problemen kon geven als je 2.0V geheugen hebt maar die heb ik niet ik heb 1.8V wat ik zo kan aflezen, ook heb ik erop gelet of ik niet statisch geladen was :)

Ik kan voor de rest geen brandplekken vinden en het mobo ziet er gewoon netjes uit dus ik ben een beetje ten einde raad, zelfs als ik google naar dit robleem is er weinig te vinden.

Maandag komt er een expert (kammeraad) op het gebied van mobo bij mij thuis misschien dat hij wat meer ziet of vindt.

Maargoed ik hoop dat er iemand hier op tweakers is die dit zelfde probleem heeft gehad en mij misschien kan vertellen wat er mis is.

De bios is bij de weg van HP V5.13 voor IPIBL-LA mammaplank

Groeten Claas 8)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2009 22:11 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:03
Verwijderd schreef op donderdag 03 december 2009 @ 21:12:
Video kaart erin gedaan 260 GTX
Sata schijf erin gehangen (met al wel windows er op, maar die was ik van plan eraf te halen)
2x nieuw DDR2 geheugen erin gehangen.
Begin eens te testen met het originele geheugen en zonder de 260GTX (dus met onboard video).

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 18:42:
Nou ik heb zo'n beetje alles geprobeert wat er te proberen valt!!

Niewe bios batt. (ook gewacht zodat dat ook weer lekker leeg is allemaal)
Gereset d.m.v jumper
Harde schrijven weggelaten bij opstarten, waaronder ook de video kaart.
Rammetjes 1 voor 1 getest.
Wachtwoord gewist
Moederbord uit de kast gehaald en gekeken of alles er nog goed uitzag en of de spacers goed zittenen niet kortsluiting maken met de kast.
tja en heb nu de pc al meer dan 30min in het plauwe scherm (opstart) met links onderin Entering Setup maar er gebeurt vrij weinig.

Mijn lampje gaat uit dus hoop dat iemand mij kan helpen

Groeten Claas
Sorry had het er niet bij gezet maar de 260gtx heb ik er bij deze setup ook uitgehaald ;)
En heb het beeldscherm nu ook op de on board videokaart zitten zonder enig resultaat.

maar toch bedankt voor je oplettendheid :) Nielson

Verwijderd

Topicstarter
Ondanks dat ik nog niet weet of mijn Mobo deffect is ben ik al wel stiekem aan het kijken voor een ander mobo met een s775 aansluiting die mijn Processor accepteerd.

Het is 1 van deze 3

Supports the following processors:
Intel Core 2 Quad Q6xx0 with Quad Core technology up to Q6600 (Kentsfield core)
Core 2 Duo E6x00 up to E6850 or E6700 (Conroe core)
Core 2 Duo E4x00 up to E4400 (Conroe core)

Misschien kunnen jullie mij opweg helpen (voor meer info over mijn mobo en processor scrol effe naar boven)

Ik weet vanavond meer over mijn mobo en het probleem.

Groeten Claas

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2009 11:46 ]

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:52

Quad

Doof

Tip, edit je vorige post ipv nieuwe post aan te maken, blijft overzichtelijker.
En groeten hoeft niet, zwaaien mag :)

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-01 01:53

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Als je wel gewoon de setup kunt opstarten alleen niet laden, kan het dan niet gewoon aan je installatie DVD of DVD speler liggen?

Verwijderd

Topicstarter
i7x schreef op maandag 07 december 2009 @ 16:25:
Als je wel gewoon de setup kunt opstarten alleen niet laden, kan het dan niet gewoon aan je installatie DVD of DVD speler liggen?
die is niet eens aangesloten dus dat is het niet

en ik heb het over de bios en hij zegt dan entering setup (sorry is een beetje verwarrend 7(8)7 )

zwaai Claas

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2009 21:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou vandaag is die techneut langs geweest en die gaat even kijken voor een ander mobo met de selvde socked zodat hij de processor kan nakijken of deze nog wel werkt, hij denkt niet dat het de processor is maar de mobo.

Maar hij wil toch effe checken. 8)

Ik hou jullie op de hoogte todat het probleem is gefixt. ;)

En een vraag aan jullie tweakers, start je pc uberhaupt wel op tot aan de bios keuze als je Processor naar de @#%%$(kappot) is?

oja zwaai >:)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2009 21:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
hmzzz zit een beetje te googlen.

maar kan dit niet mijn bios chip zijn? :S

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-TF36TFPV.jpg

?¿?¿

Verwijderd

Topicstarter
Heb het probleem niet gevonden maar mijn mobo wel laten testen (deze is dood verklaard) heb ondertussen een nieuw mobo en de processor overgzet werkt prima.

Bedankt nog voor alle hulp
Pagina: 1