Toon posts:

Router & Opslag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben opzoek naar een nieuwe router en een 2TB netwerkschijf aangezien mijn MyBook 2TB te langzaam voor mij was en mijn Sitecom 300N (WL-183) router het weer eens begeven heeft.
Nu zat ik te kijken naar de Apple Time Capsule 2TB omdat deze bedraad een Gigabit netwerk kan hebben, draadloos snel is en een 2TB harde schijf ingebouwd heeft.
Maar als ik lees op de Apple Store van de USA (waar wel reviews staan) lees ik dat het apparaat toch niet zo goed is; oververhitting na een tijdje en dat de transfer rates niet zo hoog zijn.

- Hebben jullie ervaring met de Time Capsule's van Apple? Het is toch een apparaat van 449 euro met slechts 1 jaar garantie...

Anders;
Hebben jullie nog andere aanbevelingen voor een router met een interne 2TB harde schijf, die 1 (het liefste 2) USB poorten heeft, een Giganet netwerk met minimaal 3 aansluitingen kan hebben, snel draadloos is en uiteraard snelle transfer rates heeft.

Graag hoor ik snel van jullie,

Groetjes, Joeri.

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 08:01

allure

Titaan fase 2/3

Je zou eens naar de Draytek vigor 2130 kunnen kijken, deze heeft Gb/s lan en wan èn 2 usbpoorten...

Er zit GEEN hdd ingebouwd... je zou naar een NAS kunnen kunnen kijken van Qnap bijv. dan ben je nog mischien nog goedkoper uit...

Ik heb zelf deze combo ook in de meterkast staan.

[ Voor 48% gewijzigd door allure op 03-12-2009 21:05 ]

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-02 18:43
heel erg flauw, om nu alleen te zeggen "Linux" maar misschien is het wel wat voor je. Een energiezuinig servertje/router op basis van een Atom bordje met daarbij 5400 toeren SATA schijfjes, al dan niet in een RAID opstelling. Het is even knutselen, maar dan kun je voor E450,- wel klaar zijn, dan heb je precies wat jij wilt en kun jje het nog helemaal bijschaven naar jou specifieke wensen

Verwijderd

Topicstarter
Nog even om toe te voegen, is misschien wel handig:
Ik heb ADSL van Online (tot 20 mb/s) (met bedraad modem)

@nielsl: Ik heb eerlijk gezegd geen zin om met Linux te klooten, ik zoek meer naar iets kant en klaars.

Ik wil verder ook geen Sitecom of Linksys meer; ben met die 2 echt klaar.

Zat zelf te twijfelen tussen de combinatie iets van Qnap en Netgear?
Of anders misschien toch de Time Capsule maar zorgen dat hij extreem gekoeld word dmv een zeer goede cooling pad waar hij opstaat of inbouwen in een soort frame met ventilatoren?

• nielsl
ik snap je punt, nadeel van goedkopere NAS oplossingen, al dan niet in icm een router, en tot E500,- zit je echt wel in het goedkopere segment, is dat ze meestal niet de rekenkracht hebben om lekker data te transporteren over netwerken.

Er zijn zat forumposts van mensen te lezen die een 100mbit NAS hebben, of zelfs met Gbit aansluitingen, en die effectief 3-5MB/s sequentiele data kunnen wegschrijven. Keep in mind dat er dus een groot verschil zit tussen het hebben van een Gbit netwerkaansluiting op een apparaat, en er daadwerkelijk ook iets aan hebben.

Jij geeft aan dat je MyBook te traag is en je Sitecom router het weer heeft begeven, als je echter een out of the box oplossing wilt die en snel werkt en stabiel genoeg is om fatsoenlijk te routeren en het liefst ook wifi N in zich heeft, dan is dat vrij duur.

Maar om even een gekke vraag te stellen, wat is er kapot aan je Sitecom? Ik heb zelf thuis een sitecom staan icm 20mbit Ziggo, die in de afgelopen jaren al vele TB's aan data voorbij heeft zien komen en me nog nooit in steek heeft gelaten, en ik zie mijzelf als een medium tot heavy user.

[ Voor 15% gewijzigd door nielsl op 04-12-2009 02:31 ]

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
een gbit sheevaplug. Deze zullen maar 1 ethernetpoort hebben dus een aparte router er nog bij. Toch minstens factor 2 goedkoper dan de apple oplossing denk ik.

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

Verwijderd

Topicstarter
@nielsl

Gisterochtend (3 dec) ben ik overgegaan van Ziggo Cable naar Online ADSL en wilde daarbij mijn router even resetten om o.a. bedrijfsnaam die onlangs is gewijzigd ook te wijzigen (WiFi naam is naam van mijn bedrijf) Na de naam en wachtworden gewijzigd te hebben en alles, kunnen mijn computers (draaiend op Windows 7 Ultimate) de router niet meer identificeren, of via WiFi vinden; Ik kan via de kabel ook niet meer in het configratiescherm komen van de Sitecom ..
Harde resets werken niet meer; ik kan voor 2 minuten de reset knop inhouden gedrukt en het power led'je gaat niet flikkeren of andere lampjes ook niet.
Als ik een computer er bedraad op aansluit gaan wel de lampjes werken die zouden moeten werken op de router maar zelf kan de computer niks met de router..

Nog even om terug te komen op je opmerking over de MyBook de NAS; De MyBook 2TB die ik had (reeds verkocht) had een 1000mb (gbit dus) aansluiting; alleen kon de hardware binnenin de MyBook de data niet snel genoeg verwerken (zo werd mij op diverse forums verteld tenminste).

Ik zit echt te twijfelen over de Time Capsule; niet zo zeer om de aanschafprijs maar meer om het feit dat als ik hem koop dat hij binnen +/- 1-1,5 jaar kapot kan gaan; zoals ik hoor bij diverse amerikaanse reviews..
Nu zat ik te denken: Kunnen de Time Capsules die in Europa worden verkocht niet anders zijn als de Amerikaanse? bijv. door de andere voedingsspanning die we hier hebben etc.?
En zoals ik in mijn vorige post schreef is het geen optie om die Time Capsule extreem te koelen? Of moeten routers en harde schijven een minimale werkingstemperatuur hebben om goed te kunnen functioneren?
Zoniet; dus dan kan het geen kwaad als ik de Time Capsule weet te koelen tot een temperatuur van laten we zeggen 15-25 graden?

• nielsl
Verwijderd schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 03:26:
@nielsl

Gisterochtend (3 dec) ben ik overgegaan van Ziggo Cable naar Online ADSL en wilde daarbij mijn router even resetten om o.a. bedrijfsnaam die onlangs is gewijzigd ook te wijzigen (WiFi naam is naam van mijn bedrijf) Na de naam en wachtworden gewijzigd te hebben en alles, kunnen mijn computers (draaiend op Windows 7 Ultimate) de router niet meer identificeren, of via WiFi vinden; Ik kan via de kabel ook niet meer in het configratiescherm komen van de Sitecom ..
Harde resets werken niet meer; ik kan voor 2 minuten de reset knop inhouden gedrukt en het power led'je gaat niet flikkeren of andere lampjes ook niet.
Als ik een computer er bedraad op aansluit gaan wel de lampjes werken die zouden moeten werken op de router maar zelf kan de computer niks met de router..

Nog even om terug te komen op je opmerking over de MyBook de NAS; De MyBook 2TB die ik had (reeds verkocht) had een 1000mb (gbit dus) aansluiting; alleen kon de hardware binnenin de MyBook de data niet snel genoeg verwerken (zo werd mij op diverse forums verteld tenminste).

Ik zit echt te twijfelen over de Time Capsule; niet zo zeer om de aanschafprijs maar meer om het feit dat als ik hem koop dat hij binnen +/- 1-1,5 jaar kapot kan gaan; zoals ik hoor bij diverse amerikaanse reviews..
Nu zat ik te denken: Kunnen de Time Capsules die in Europa worden verkocht niet anders zijn als de Amerikaanse? bijv. door de andere voedingsspanning die we hier hebben etc.?
En zoals ik in mijn vorige post schreef is het geen optie om die Time Capsule extreem te koelen? Of moeten routers en harde schijven een minimale werkingstemperatuur hebben om goed te kunnen functioneren?
Zoniet; dus dan kan het geen kwaad als ik de Time Capsule weet te koelen tot een temperatuur van laten we zeggen 15-25 graden?
Het resetten van een router om je wifi SSID te renamen is natuurlijk een paardenmiddel. Je had ook in de configuratie het SSID kunnen wijzigen. Daarnaast is het resetten van routers soms een vak apart. Als je dat niet goed doet heb je kans dat de router niet goed wordt geflashed, en dan heb je niets. Dat is bij elk apparaat dat je flasht zo.

Weet je of de time capsule wel over de interne hardware beschikt om iig een gedeelte van een Gbit aansluiting waar te maken. De meeste consumentennassen komen echt niet verder dan 10MB.
Als er bekende problemen zijn met de hitte van een time capsule, dan zou ik, zeker omdat het gaat om een bedrijfssituatie, niet eens de gok willen nemen totdat Apple met een oplossing voor het probleem komt.

Daarnaast wil je een NAS met slechts 1 schijf. Als het een bedrijfssituatie is, zou ik minimaal gaan voor een situatie met 2 schijven in Raid 1. Let op dat dat dan GEEN backup is, maar enkel redundantie. Daarnaast moet je zorgen voor goede backups.

Verwittig jezelf goed over de specs en de mogelijkheden van een apparaat, bij twijfel over de kwaliteit en het lezen van mensen die in bepaalde situatie van normaal gebruik tegen problemen aanlopen, niet overgaan tot aanschaf. Inventariseer wat je wilt, en waarom je het wilt. Vervolgens kun je na gaan denken over hoe je het wilt, er zijn immers vele wegen die naar Rome leiden
Pagina: 1