GFI FaxMaker - Kan geen faxen verzenden

Pagina: 1
Acties:

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
Wij maken gebruik van GFI FaxMaker 12.
Deze staat geinstalleerd op een Windows 2003 R2 Standard server. Hierin is een Brooktrout TR1034 kaart geplaatst met 2 ISDN2-lijntjes erop.
Ontvangen faxen worden direct op een printer afgedrukt en dat functioneert prima.

Nu willen we ook graag hiermee faxen kunnen versturen (tot nu toe was hier nooit behoefte aan geweest, maar aangezien we de gewone fax-machines eruit willen gooien gaat dit nu dus wel spelen).

Helaas wil dit met geen mogelijkheid lukken; niet via de print-optie om faxen mee te versturen, maar ook niet via de exchange-server (exchange2003 staat op een andere Win2003 R2 Standard server geinstalleerd).
We maken verder nog gebruik van de terminal server (ook een windows 2003 r2 standard) vanwaar de faxen verstuurd moeten worden. Daar netjes de client-software geinstalleerd, maar om een of andere reden wil het maar niet werken. In de fax-monitor zie ik wel dat in de Message Transfer Agent e.e.a wordt verwerkt, maar als ik dan naar de lijnen kijk zie ik ze niets versturen; er komt ook helemaal niets aan dus.
Het probleem lijkt me niet in de exchange te zitten, aangezien het via zowel Outlook en de GFI FaxMaker Fax Message Form als de faxmaker printer of via de NetPrintQueue2Fax printer niet wil lukken, en die laatsten zouden afaik niet eens de exchange-server moeten aanspreken om de fax te versturen.

Nu helpt 't natuurlijk ook niet echt mee dat ik verdomde weinig van dit pakket af weet, maar iemand enig idee wat er hier fout gaat?? In de manual kon ik ook al niet echt veel terug vinden hierover helaas

iRacing Profiel

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:07
Heb je wel aangegeven dat de lijnen mogen versturen? Heb je op Exchange het domein faxmaker.com laten verwijzen naar je GFI server?

• kroegtijger
Archie_T schreef op donderdag 03 december 2009 @ 17:17:
Heb je wel aangegeven dat de lijnen mogen versturen? Heb je op Exchange het domein faxmaker.com laten verwijzen naar je GFI server?
Ja, de lijnen mogen versturen.

Op de exchange heeft het ding zelf een 2e SMTP-connector gemaakt, genaamd FaxMaker SMTP connector, waar die settings in staan.

Maar volgens mij zou met de print-optie die hele exchange toch niet moeten worden aangesproken?

iRacing Profiel

• Archie_T
kroegtijger schreef op donderdag 03 december 2009 @ 17:22:
[...]

Ja, de lijnen mogen versturen.

Op de exchange heeft het ding zelf een 2e SMTP-connector gemaakt, genaamd FaxMaker SMTP connector, waar die settings in staan.

Maar volgens mij zou met de print-optie die hele exchange toch niet moeten worden aangesproken?
Voor printen inderdaad niet, dat is ontvangen, maar voor het versturen heb je wel iets nodig op exchange. Kan je misschien de instellingen van die SMTP connector geven? Dus welk domein en welke smarthost is daar ingevuld?

[ Voor 10% gewijzigd door Archie_T op 03-12-2009 17:27 ]

• kroegtijger
Archie_T schreef op donderdag 03 december 2009 @ 17:26:
[...]

Voor printen inderdaad niet, dat is ontvangen, maar voor het versturen heb je wel iets nodig op exchange. Kan je misschien de instellingen van die SMTP connector geven? Dus welk domein en welke smarthost is daar ingevuld?
met printen bedoelde ik eigenlijk de (virtuele) printers FaxMaker en NetPrintQueue2Fax ;)

De FaxMaker SMTP-connector heeft als smart-host het IP van de server waar FaxMaker op staat, en als local bridgehead de Exchange-server. In de Address Space staan Fax (*), SMS (*), SMTP (faxmaker.com) en SMTP (smsmaker.com).
De exchange-omgeving bestaat uit maar 1 server.

iRacing Profiel

• Archie_T
kroegtijger schreef op donderdag 03 december 2009 @ 17:37:
[...]

met printen bedoelde ik eigenlijk de (virtuele) printers FaxMaker en NetPrintQueue2Fax ;)

De FaxMaker SMTP-connector heeft als smart-host het IP van de server waar FaxMaker op staat, en als local bridgehead de Exchange-server. In de Address Space staan Fax (*), SMS (*), SMTP (faxmaker.com) en SMTP (smsmaker.com).
De exchange-omgeving bestaat uit maar 1 server.
Wij gebruiken al die printers niet... Excuses.. Krijg je wel een foutmelding als je naar <faxnummer>@faxmaker.com stuurt?

• kroegtijger
Archie_T schreef op donderdag 03 december 2009 @ 17:46:
[...]

Wij gebruiken al die printers niet... Excuses.. Krijg je wel een foutmelding als je naar <faxnummer>@faxmaker.com stuurt?
nope, helemaal niets... :{ het lijkt wel alsof ie m dr wel gewoon uit dondert, maar that's it....verder gebeurt er helemaal niets mee.

iRacing Profiel

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

De ISDN-verbindingen kunnen ook 1-wegs zijn he. Bij de aanvraag kun je aangeven dat die lijnen alleen mogen ontvangen, misschien is dat toendertijd wel gedaan omdat jullie toch geen faxen verzenden via die lijnen.

Vicariously I live while the whole world dies

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je kan ook nog even in de logs proberen te kijken (onder de ProgramFiles\GFI FaxMaker directory), soms zie je dan bv. staan dat hij een error report probeert te versturen en dat dat niet lukt of zie je dat mensen niet ingesteld staan als FaxMaker user (dat laatste heb je toch wel gedaan?) :)

• kroegtijger
Vicarious schreef op donderdag 03 december 2009 @ 18:30:
De ISDN-verbindingen kunnen ook 1-wegs zijn he. Bij de aanvraag kun je aangeven dat die lijnen alleen mogen ontvangen, misschien is dat toendertijd wel gedaan omdat jullie toch geen faxen verzenden via die lijnen.
Dat zou nog wel eens kunnen ja; maar dan zou ik toch wel ergens iets van een melding oid verwachten... Ik ga in ieder geval dit even bij KPN navragen :)
elevator schreef op donderdag 03 december 2009 @ 23:24:
Je kan ook nog even in de logs proberen te kijken (onder de ProgramFiles\GFI FaxMaker directory), soms zie je dan bv. staan dat hij een error report probeert te versturen en dat dat niet lukt of zie je dat mensen niet ingesteld staan als FaxMaker user (dat laatste heb je toch wel gedaan?) :)
De users hebben inderdaad wel gewoon de rechten; dat zou het probleem niet moeten zijn dus.
In de log-files kom ik wel tegen dat er geen verbinding kan worden gemaakt met de SMTP; daar ga ik eens verder naar zoeken dus

iRacing Profiel

• kroegtijger
Dr komen nu plots delivery status notifications op mn mail binnen; alle test-faxen van gisteren geven allemaal delay aan :?

Reporting-MTA: dns;<naam van de mailserver>
Final-Recipient: rfc822;+31204969254@faxmaker.com
Action: delayed
Status: 4.4.7
Will-Retry-Until: Sat, 5 Dec 2009 16:00:54 +0100
X-Display-Name: '+31<telefoonnr>@faxmaker.com'

Ik krijg 't idee dat het ding helemaal niet eens omkijkt naar de FaxMaker SMTP connector... :{

iRacing Profiel

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
kroegtijger schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 10:48:
Ik krijg 't idee dat het ding helemaal niet eens omkijkt naar de FaxMaker SMTP connector... :{
Heb je wel de FaxMaker SMTP connector een lagere routing cost gegeven dan de standaard SMTP connector ??

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• kroegtijger
ZeRoC00L schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 11:04:
[...]

Heb je wel de FaxMaker SMTP connector een lagere routing cost gegeven dan de standaard SMTP connector ??
De faxmaker SMTP connector heeft routing cost 1; de internet mail connector heeft cost 2

iRacing Profiel

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Injecteer anders eens handmatig een mail in de MTA van de GFI SMTP server door bv. iets te doen als:

telnet mailserver 25
HELO example.com
MAIL FROM:<kroegtijger@company.com>
RCPT TO:<+3100000@faxmaker.com>
DATA
From: Kroegtijger <kroegtijger@company.com>
Subject: Test Fax

Test fax!
.

Te doen (niet in z'n geheel pasten, gewoon foutloos intypen) en te zien of de fax dan wel aankomt, je sluit daarmee heel je mailserver uit en beperkt het tot de faxserver :)

• kroegtijger
elevator schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 11:40:
Injecteer anders eens handmatig een mail in de MTA van de GFI SMTP server door bv. iets te doen als:

telnet mailserver 25
HELO example.com
MAIL FROM:<kroegtijger@company.com>
RCPT TO:<+3100000@faxmaker.com>
DATA
From: Kroegtijger <kroegtijger@company.com>
Subject: Test Fax

Test fax!
.

Te doen (niet in z'n geheel pasten, gewoon foutloos intypen) en te zien of de fax dan wel aankomt, je sluit daarmee heel je mailserver uit en beperkt het tot de faxserver :)
Ik zie dat de MTA wel netjes aan de knutsel ermee gaat (de filename van de laatste file verandert in de faxmaker monitor) maar op de faxserver zie ik netjes alle 4 de lijntjes op waiting for call staan en that's it...niets wordt verzonden... :{

iRacing Profiel

• Archie_T
Ik heb ooit een case ingeschoten bij GFI en die konden mij prima helpen! Ik zou jou hetzelfde adviseren en het resultaat hier posten ;)

• kroegtijger
Ben na wat zoekwerk in de log-files maar eens de pop3-connector in exchange gaan aan zetten; vlak daarna ontvingen de admins van faxmaker de volgende mail (een keer of 20 :') ) van Faxmakeruser
ADMINISTRATOR REPORT

Date/Time: 4-12-2009 13:24:29
Description: A mail was sent to the fax server that could possibly lead to a mail loop. This mail has been moved to the 'ignored' directory.

--edit--
Als ik in de MTA monitor kijk zie ik af en toe in de outbound queue 6msgs komen, die worden verwerkt, en daarna zie ik den inboud queue oplopen naar 6msgs die daarna worden verwerkt... maar er wordt uiteindelijk niets verstuurd... Kennelijk worden de faxen nu dus wel door de faxserver opgepakt, maar nog niet juist afgehandeld...

[ Voor 23% gewijzigd door kroegtijger op 04-12-2009 13:54 ]

iRacing Profiel

• kroegtijger
Er kan een klein feestje worden gevierd; er is een fax succesvol verzonden *O*

Nog niet via outlook, maar wel via de NetPrintQueue2Fax :) Vraag me niet waarom het nu plots wel werkt want ik heb ondertussen echt geen idee meer :')

--edit--

Nog even in de exchange system manager lopen harken, en zie daar dat de FaxMaker SMTP Connector in de status-map op unavailable staat; bij de connectors zelf staat er helemaal niets... Hoe kan ik deze op available krijgen?
--edit--
connector weggegooid en handmatig opnieuw gemaakt volgens de manual van GFI; de connector staat nu ten minste weer op available, maar helaas nog geen witte rook....
--edit--
Het ding blijft na een uurtje steeds weer terug springen naar unavailable; maakt niet uit of ik de fax-server definieer op basis van IP-adres of op naam. In eerste instantie staat er netjes available, maar na een tijdje kan de server kennelijk weer niet bereikt worden om wat voor reden dan ook en wordt je eruit gemikt.

Als ik in de logs kijk zie ik alleen dat de faxen die per printer werden aangeboden ook verzonden zijn.
De file smtp_out_log.txt (in de log-file-dir) geeft aan dat er wel mails worden aangeboden (er staan meldingen in van vandaag) maar alleen als ik de pop3-connector ingeschakeld heb staan. Met de mails gebeurt er verder helemaal niets; ik krijg dan automatisch een mailtje terug dat deze fax gedropt is omdat er een kans op mailloops is. In de logfile staan sender en receiver op faxmakeruser@<domeinnaam> aangegeven.

Volgens de site van GFI zou je voor exchange-koppelingen helemaal die POP3-connector nodig moeten hebben, en is het voldoende om alleen outlook op de server te hebben staan voor de conversie van TNEF naar MIME (deze staat ook geinstalleerd en geconfigureerd voor een verbinding naar de exchange)

[ Voor 95% gewijzigd door kroegtijger op 07-12-2009 15:32 ]

iRacing Profiel

• kroegtijger
Eindelijk succes :P

De SMTP in IIS van de faxmaker server stond verkeerd ingesteld; hier hing nog een verkeerd IP-adres aan. Deze aangepast. Verder stond de poort op 26 ( :? ) en aangepast naar 25. De faxen komen nu netjes binnen op de faxmaker-monitor. Krijg nu alleen nog wat meldingen dat de fax niet kan worden verstuurd ivm document conversie, maar daar gaan we ook nog wel uit komen natuurlijk :) Het grootste probleem is iig nu verholpen d:)b

iRacing Profiel

• Archie_T
kroegtijger schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 17:25:
Eindelijk succes :P

De SMTP in IIS van de faxmaker server stond verkeerd ingesteld; hier hing nog een verkeerd IP-adres aan. Deze aangepast. Verder stond de poort op 26 ( :? ) en aangepast naar 25. De faxen komen nu netjes binnen op de faxmaker-monitor. Krijg nu alleen nog wat meldingen dat de fax niet kan worden verstuurd ivm document conversie, maar daar gaan we ook nog wel uit komen natuurlijk :) Het grootste probleem is iig nu verholpen d:)b
Voor document conversie heb je office en acrobat op de server nodig.

• kroegtijger
Archie_T schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 17:39:
[...]

Voor document conversie heb je office en acrobat op de server nodig.
Staat geinstalleerd; het lijkt erop dat het blijft hangen omdat er bij het afdrukken een dialog box verschijnt waarin gevraagd wordt de printer te selecteren. Dit gebeurt alleen bij HTML-documenten; word-documenten gaan zonder problemen.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat hier niet meer naar gevraagd wordt en direct naar de default printer (in dit geval dus de faxmaker-printer) wordt afgedrukt? 't moet volgens mij ergens in de folder options zitten van Windows, maar ik heb geen idee meer hoe dat ook alweer in elkaar zat :{
--edit--
en weer een stapje verder...vanuit de GFI FaxMaker Client kan ik nu naar behoren faxen, als ik in de options het global cover page definieer op naam zoals deze ook in de configuratie op de faxmaker server staat.
Als ik niets invul, of vanuit outlook probeer te faxen, dan komt de fax direct weer terug met de volgende melding:
Job status: Failed
Additional information: Global coverpage not found

Het vreemde is dus dat die page wel degelijk bestaat en ook functioneert (aangezien het via de GFI Client wel werkt). Zou dit iets met rechten te maken kunnen hebben? (en zo ja, hoe horen de rechten dan te staan?) of is er ergens een configuratie-file om zeep geraakt onderweg?
--edit--
Mailen in HTML-format wil nog niet lukken; RTF en plain text is geen probleem. In outlook staat Word als default mail-editor voor HTML-format aangegeven. Als ik Outlook dit zelf laat doen gaat mail in HTML wel goed; probleem lijkt dus in word te zitten. Op de faxserver staat Office 2003 Pro NL, en op de Terminal Server (vanwaar gefaxt gaat worden) Office 2003 Pro NL met SP3. De faxserver nu dus eerst maar even updaten met het SP3 en kijken wat er dan gebeurt (dat moest toch nog gebeuren, dus kan geen kwaad ;) ) Andere mogelijkheid is nog de opmaak die word hanteerd, maar afaik staat dat nog op standaard ingesteld.
--edit--
Na wat zoekwerk op het forum van GFI kwam ik erachter dat je Word niet als mail-editor kan / mag gebruiken. Dit omdat word gebruik maakt van XHTML en niet gewoon HTML is dus. Dat is nogal een groot nadeel voor een hoop gebruikers bij ons.
Is er een mogelijkheid om Word zo te configureren dat dit gebruik maakt van "normale" HTML-opmaak?

[ Voor 57% gewijzigd door kroegtijger op 10-12-2009 12:54 ]

iRacing Profiel

Pagina: 1