Oh my GoT, het surround virus heeft weer een paar nieuwe slachtoffers gemaakt. Even een logische redenering:
Budget is 1500,-, twee opties:
- Stereo set, bestaat uit een cd-speler, een tweekanaals voorversterker, een tweekanaals eindversterker en twee speakers
- Dolby Digital set, bestaat uit een cd-speler, DD decoder, vijfkanaals voorversterker, vijkanaals eindversterker en vijf speakers plus sub met weer een eindversterker plus x-over erin.
Welke set heeft dan het meeste geld per onderdeel beschikbaar? De stereo set met ongeveer een factor 3 dus.
Waarvoor gebruik je het surround gedeelte van de DD set? Alleen voor films, en evt voor spellen als je een DD ready receiver koopt. Maar waar kan je beter naar luisteren met films, een stereo set of een DD set (allebei van 1500,-): naar mijn mening een stereo set.
Wat blijven er dan voor voordelen over van een DD set: geen.
En dan nog losse componenten Vs alles-in-één. Ik zou absoluut voor losse componenten gaan, en een zo goedkoop mogelijke cd-speler plus een goedkope versterker kopen. En de rest uitgeven aan speakers. Dan moet je wel zo'n 800,- kunnen overhouden voor speakers, en daar kan je behoorlijk spul voor krijgen. En nog twee adviezen:
- let niet op de vermogens van de onderdelen, is een waist of time.
- lees de FAQ (voor een link zie mijn signature).
Jag