e8400 CPU temperatuur sensor probleem.

Pagina: 1
Acties:

• Egemenox
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-04-2024
Hallo,

Na het lappen van mijn e8400 en de corsair h50. Heb ik ze allebei op mn moederbord geschroeft.

Het probleem nu is dat mijn cpu temp altijd 36c aangeeft, zelfs op full load.

Bij realtemp is mijn core0 23c en core1 36c.

Ik had nog gegoogled naar dit probleem, nu zag ik dat de e8400 vaker zulke problemen tegenkomt.

Voordat ik de cpu had gelapt gaf hij wel realistische en correcte temperaturen weer.

De bios is geupdate naar de laatste versie.

Het moederbord waar de cpu op werkt is een Asus p5e-deluxe.

Iemand enig idee of dit nog op te lossen is ?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

M2M

medicijnman

dit is in mijn ervaring niet meer op te lossen. Gelukkig kun je met een enigszins gerust hart overklokken, want als het goed is werkt de sensor die de processor doet uitschakelen het nog wel, als de processor vind dat hij te heet wordt. Maar dat zou je misschien ook even moeten googlen.

En mocht je nog garantie op de processor hebben, dan is die door het lappen natuurlijk verloren gegaan.

-_-

• Egemenox
Welke alternatieve methoden zijn er om toch nog een goede temperatuur meting te krijgen ?

• Sondeer
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-02 15:47
Klopt idd dat de 8400 brakke sensoren heeft. :(

lijkt mij ook raar dat door het lappen de sensors het niet meer doen.
Als je daarbij iets beschadigt lijkt het mij logisch dat er wel meer problemen komen.

bij mij zit er meestal een graad of 3 a 4 verschil in core 0 en 1 waarbij core 0 altijd lager is.
werkt de sensor van core 0 nog wel of is dat ook constant 23 0c?

je bios was neem ik aan ook voor het lappen geupdate?
Of was dat ook al een fix om je sensors weer aan de gang te krijgen?

andere progs (everest o.id.) zelfde temps.
neem anders alleen de sensor van core 0.
Volgens mij onmogelijk dat core 1 ver boven core 0 uitkomt.
worden beide door zelfde koeler gekoelt.

succes

• Egemenox
Ja, Core 0 doet het inderdaad wel maar volgens mij zit hij er naast....

Ik heb 4 verschillende programmas gebruikt: Speedfan, Everest, realtemp en pc Probe.

Niet geclocked.

Core 0 is idle 25c
Stressed 37c

Met corsair h50.

Fan draait wel op volle toeren (wat ik overigens niet begrijp want hij zit in de pwm :S,) ik ga nu even fan speed verlagen even kijken wat de temp wordt.

edit :

Nadat ik 20 minutjes prime 95 aan had staan, schommelde core 1 tussen 36 en 37. Hij staat nu op 37 met 100% load en core 0 is ook 37c.

Het lijkt alsof hij alleen temps boven de 36 graden meet raar genoeg.... hij staat nu op 39 maar daalt nooit onder 36.

[ Voor 26% gewijzigd door Egemenox op 03-12-2009 18:40 ]

Verwijderd

volgens mij is hier niets aan te doen. Ik zou het gewoon zo laten, als hij 37 graden load is is er geen enkel probleem. Voor die fan, vaak kan je in je bios instellen vanaf welke temperatuur die fan sneller moet beginnen te draaien.

• Egemenox
Het blijkt een bekend probleem te zijn, veel mensen met een e8400 komen het tegen.

Bij sommigen meet hij temps niet lager dan 39 43 etc..... maar de metingen boven deze temps schijnen wel te kloppen.

Bedankt voor jullie hulp.
Pagina: 1