Ik was mijn internetverbinding ietwat aan het tweaken op www.speedguide.net, en toen kwam ik bij de MTU. (dat staat hier: www.speedguide.net/Cable_modems/cable_registry_advanced.shtml) Maar wat is precies dat MTU? Hoe weet ik wat de optimale tweak is voor mijn pc (ik heb de server al gepingd)?
MTU (Maximum Transmission Unit) staat voor de maximale grootte van een TCP/IP pakketje voordat fragmentatie noodzakelijk is. Fragmentatie betekent alleen maar extra overhead en dus performance verlies.
Normaliter is een pakketje ca. 1472 bytes groot (plus een ICMP header van 28 bytes maakt dat een waarde van 1500).
Je kunt achterhalen wat de maximale grootte voor jou situatie is, door m.b.v. het commando
PING -f -l <waarde> <IP adres van bijvoorbeeld je ISP>
Begin bijvoorbeeld bij een waarde van 1472 en neem steeds een lagere waarde totdat je geen melding meer krijgt dat een pakketje gefragmenteerd moet worden, of totdat er geen time-outs meer plaatsvinden.
Tel 28 bytes bij de hoogst gevonden waarde op en je hebt de MaxMTU gevonden die geldt voor jouw systeem.
Normaliter is een pakketje ca. 1472 bytes groot (plus een ICMP header van 28 bytes maakt dat een waarde van 1500).
Je kunt achterhalen wat de maximale grootte voor jou situatie is, door m.b.v. het commando
PING -f -l <waarde> <IP adres van bijvoorbeeld je ISP>
Begin bijvoorbeeld bij een waarde van 1472 en neem steeds een lagere waarde totdat je geen melding meer krijgt dat een pakketje gefragmenteerd moet worden, of totdat er geen time-outs meer plaatsvinden.
Tel 28 bytes bij de hoogst gevonden waarde op en je hebt de MaxMTU gevonden die geldt voor jouw systeem.
If it ain't broken, play with it till it breaks.