Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 326627

Topicstarter
Zoals waarschijnlijk elke IT-er kan beamen is er tegenwoordig bijna geen vacature meer op internet te vinden die niet via een head hunter (ook wel bekend als 'Werving en Selectie') gaat. Het aantal van deze vlees verkopers gaat verder dan het oog rijkt en de een is nog onpersoonlijker dan de andere.

"Ik heb je CV gevonden op internet en ik heb een vacture die volgens mij erg goed bij jouw kwalificaties aansluit". Het o zo bekende zinnetje dat maar al te graag in de mond genomen wordt. Wat er over het algemeen bedoelt wordt is natuurlijk: "Ik heb nog een vacature liggen waar ik een stuk vlees voor moet hebben want dan kan ik mooi poen verdienen". Tuurlijk, de wereld moet draaien en er moet brood op de plank, maar om dan maar schaamteloos kandidaten bij bedrijven aan te bieden die werkelijk geen enkele aansluiting hebben op de vacature is gewoon te schofterig voor woorden.

Op het moment ben ik zelf op zoek naar werk en wordt dus weer eens geconfronteerd met dit wereldje, zowel aan de bedrijfs kant (ik neem gesprekken af voor mijn bedrijf) als aan de solliciterende kant (ik zoek een nieuwe baan). Ik heb dit topic geopend zodat we onze ervaringen kunnen delen met verschillende 'Werving & Selectie' bureaus. Zo kan men allicht zelf contact opnemen met de goede bureaus (je ontkomt er toch niet aan) en het onkruid ontwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik klaag veel omdat er veel te klagen valt, maar om toch met een positieve ervaring te beginnen:

Michael Bailey Associates
http://www.mbanl.com/

Na mijn CV op monsterboard te hebben gezet kreeg ik als eerste een belletje van dit bureau. De toon die ze nemen is vriendelijk, enthousiast en niet beklemmend. Ze gaven mij op z'n minst het gevoel dat ze echt voor mij op zoek zijn naar een baan en niet om poen te verdienen. Er werd goed geluisterd naar wat ik zoek en wat ik kan en de eerste vacature die mij werd aangeboden was ook inderdaad aansluitend op wat ik had verteld. Het moet gezegd worden: er zat een vacature bij die inderdaad aansluit bij mijn kwalificaties en wensen, dat maakt een en ander makkelijker. Desalnietemin was de sfeer ook goed voordat dit bekend werd. Wat mij betreft daar zeker +1 voor Michael Bailey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dan een minder positief voorbeeld: Ik heb met dit bureau gebeld (ik werd gebeld) en daarna gemaild. Aan de telefoon heb ik verteld wat ik zoek en wat ik gedaan heb. Ik heb aangegeven op zich wel wat te zien in de baan maar niet overtuigd te zijn van de match. Het sluit niet echt aan bij wat ik zoek maar zou eventueel misschien als 'last resort' interessant kunnen zijn.

Zie de volgende mail wisseling:

---------------------------------------------

Date: Thu, Nov 26, 2009 at 3:00 PM
zij -> mij

Dag {ik},

Ik heb mijn best gedaan voor je bij {bedrijf} en er lijken mogelijkheden te zijn maar men heeft nog wel een aantal vragen aan jou:

Welke frameworks ken je?

Welke Libraries?

Gebruik je Templates wizards en zo ja welke types?

Waar ben je echt goed in?

En waar heb je alleen maar aan geroken (moet je nog in groeien)?

Hij noemde mij net ook iets over tooling maar dat kon ik niet helemaal plaatsen.

Reherse Tooling? Zou dat kunnen?

Mocht je daar ook ervaring in hebben dan verneem ik dat ook graag en voor alle punten, hoe uitgebreider hoe beter.

Ik hoor het graag van je.

Met vriendelijke groet,

{naam}
Search engineer

CareerValue BV

---------------------------------------------

Date: Thu, Nov 26, 2009 at 3:29 PM
mij -> zij

Hallo {meneer},

Ik begrijp dat ze meer informatie willen, hieronder mijn antwoorden:

Welke frameworks ken je?
In principe zijn dat de frameworks die in m'n CV staan: Spring, Spring MVC, Hibernate, EJB, Struts

Welke Libraries?
Ik begrijp niet helemaal het verschil tussen frameworks en libraries. Log4J, jaxws heb ik mee gewerkt

Gebruik je Templates wizards en zo ja welke types?
Nee, over het algemeen vind ik wizards niet prettig werken. Er komt vrijwel nooit uit wat je hebben wilt.

Waar ben je echt goed in?
Mijn werk ervaring ligt in back end systemen, Enterprise Java Beans, business logica, applicatie logica.

En waar heb je alleen maar aan geroken (moet je nog in groeien)?
..

Beetje wazige vragen wel vind ik... Misschien een idee dat ze een lijst geven met waar ze naar op zoek zijn (al zijn het maar soorten frameworks e.d.) dat ik kan zeggen wat wel en niet. Nu ben ik in principe de dingen die al op m'n CV staan aan het herhalen en ik snap niet echt waar ze op doelen.

Los daarvan; naar mate ik deze vragen bekijk/beantwoord besef ik me steeds meer dat ze bij {bedrijf} hoogstwaarschijnlijk op zoek zijn naar een die hard web ontwikkelaar die AJAX en Javascript volledig beheerst. Ik ben geen web man. Ik vind web dingen prima om erbij te doen en kan ook best wel leuke dingen maken, maar het is niet waar mijn expertise/ambitie ligt.

Als ik er naast zit hoor ik het graag, maar als dat inderdaad het geval is denk ik niet dat {bedrijf} naar mij op zoek is en ik niet naar {bedrijf} op zoek ben.

Met vriendelijke groet,
{ik}

--------------------------------------------------

Na deze mail hoor ik 6 dagen niets meer. geen mail, geen telefoon. Ik vind dat slecht met je mensen omgaan en stuur dus:

Date: Wed, Dec 2, 2009 at 9:55 PM
mij -> zij

Klasse wel dat daar geen reactie meer op terug komt

-1 :)

Date: Thu, Dec 3, 2009 at 8:40 AM
zij -> mij

Goedemorgen {ik},

Bedankt voor je mail gisterenavond en jouw antwoorden heb ik vandaag precies een week geleden (donderdag) doorgezonden.

Op vrijdag is mijn contactpersoon {c} bij {bedrijf} altijd vrij.

{c} zal het dus niet eerder dan uiterlijk afgelopen maandag hebben kunnen oppakken.

Dan is hij daarbij ook afhankelijk van de agenda van zijn collega’s.

Ik stel voor dat we ze in elk geval een paar dagen de tijd geven om te reageren.

Ik hou je op de hoogte en ik zal er vandaag sowieso voor je achteraangaan.

Met vriendelijke groet,

{naam}
Search engineer

CareerValue BV

----------------------------------------------------------

Smullen! Ten eerste vind ik het niet handig om in dit vakgebied gewoon 4 werkdagen niets van je te laten horen nadat ik een dergelijk mail heb gestuurd. Tuurlijk mensen kunnen ziek zijn en vrij en wat dan al niet, maar zeg dat dan op z'n minst om begrip te krijgen. Ik heb in de tussentijd dus inderdaad al wat anders geregeld.

Los daarvan: Hoe kan hij nou denken dat het een goed idee is om die mail door te sturen! Ik zeg vrijwel letterlijk dat niet geinteresseerd ben en de vragen niet begrijp. Dan lijkt het me dat we een communicatie probleem hebben en dat dat opgelost moet worden in plaats van dat het maar klakkeloos wordt doorgestuurd. Waarschijnlijk heeft hij mijn mail gewoon aangepast en de 'niet zo gunstige' dingen eruit geknipt en het zo hoppakee bij het bedrijf neergelegd alsof er niets aan de hand is! Vervolgens stuur ik een ronduit botte mail om mijn ongenoegen te uiten en meneer zwetst gewoon door alsof er niets aan de hand is.

CarreerValue BV: -1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweekeraar
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-05 19:56
Iemand ervaring met cn-it? Naar mijn idee werken ze heel netjes, en willen ze me echt aan een baan helpen dat bij mij past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:24

s3n

bahedou schreef op donderdag 03 december 2009 @ 13:43:
Iemand ervaring met cn-it? Naar mijn idee werken ze heel netjes, en willen ze me echt aan een baan helpen dat bij mij past.
Dat willen ze niet. Ze willen voor hun klanten de best mogelijke kandidaat vinden. Tenminste als het een fatsoenlijk bedrijf is. De rotte appels proberen gewoon een kandidaat te vinden, of dit nu een goede is of niet.

Zelf heb ik het niet zo op w&s bureau's. Maak de fout maar eens om je CV op Monsterboard te zetten met daarin een telefoon nummer. Dan krijg je er voldoende aan de telefoon. Vaak heb je na een telefoongesprek al geen zin meer om met hun klant in gesprek te komen. Mijn voorkeur heeft het nog steeds om bij de bedrijven zelf te solliciteren. Maar helaas heb je dat niet altijd voor het uitkiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweekeraar
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-05 19:56
s3n schreef op donderdag 03 december 2009 @ 15:34:
[...]

Dat willen ze niet. Ze willen voor hun klanten de best mogelijke kandidaat vinden. Tenminste als het een fatsoenlijk bedrijf is. De rotte appels proberen gewoon een kandidaat te vinden, of dit nu een goede is of niet.

Zelf heb ik het niet zo op w&s bureau's. Maak de fout maar eens om je CV op Monsterboard te zetten met daarin een telefoon nummer. Dan krijg je er voldoende aan de telefoon. Vaak heb je na een telefoongesprek al geen zin meer om met hun klant in gesprek te komen. Mijn voorkeur heeft het nog steeds om bij de bedrijven zelf te solliciteren. Maar helaas heb je dat niet altijd voor het uitkiezen.
Ja het zou heel goed kunnen dat je gelijk hebt s3n, maar dat gevoel heb ik op de een of andere manier nog niet echt.. Ik wacht rustig af tot volgende week, dan heb ik een gesprek bij ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

--oeps--

[ Voor 97% gewijzigd door gambieter op 03-12-2009 19:18 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-07 12:55
Anoniem: 326627 schreef op donderdag 03 december 2009 @ 12:33:
Dan een minder positief voorbeeld: Ik heb met dit bureau gebeld (ik werd gebeld) en daarna gemaild. Aan de telefoon heb ik verteld wat ik zoek en wat ik gedaan heb. Ik heb aangegeven op zich wel wat te zien in de baan maar niet overtuigd te zijn van de match. Het sluit niet echt aan bij wat ik zoek maar zou eventueel misschien als 'last resort' interessant kunnen zijn.

Zie de volgende mail wisseling:
[...]
Bedankt voor je mail gisterenavond en jouw antwoorden heb ik vandaag precies een week geleden (donderdag) doorgezonden.
[...]
Ik vind het niet netjes om iemands CV zomaar door te sturen. Je zou bijvoorbeeld al in een rechtstreekse procedure kunnen zitten bij dat bedrijf, of via een andere headhunter daar zijn voorgesteld. Lijkt me beter om eerst met de kandidaat te praten en pas daarna het CV bij de opdrachtgever neer te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-07 10:55

SpamLame

niks

t_captain schreef op donderdag 03 december 2009 @ 20:24:
[...]

Ik vind het niet netjes om iemands CV zomaar door te sturen. Je zou bijvoorbeeld al in een rechtstreekse procedure kunnen zitten bij dat bedrijf, of via een andere headhunter daar zijn voorgesteld. Lijkt me beter om eerst met de kandidaat te praten en pas daarna het CV bij de opdrachtgever neer te leggen.
En juist daarom zou je altijd moeten vragen waar je voorgestelt gaat worden.
Meestal zijn ze niet happig om dat te vertellen, maar dan houd het bij mij op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 225957

Anoniem: 326627 schreef op donderdag 03 december 2009 @ 12:33:
Na deze mail hoor ik 6 dagen niets meer. geen mail, geen telefoon. Ik vind dat slecht met je mensen omgaan en stuur dus:

Date: Wed, Dec 2, 2009 at 9:55 PM
mij -> zij

Klasse wel dat daar geen reactie meer op terug komt

-1 :)

Heb je dat met deze bewoordingen doorgemailed? Kreeg ik een dergelijke mail van je dan ging je gelijk in de spamfilter.
Pagina: 1