Advies backend

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Ha allemaal,

Ik (en anderen) ben bezig met een platform die op verschillende databases moet kunnen gaan draaien (Wat geen probleem is).
Wat ingewikkelder is dat het ook verschillende interfaces moet kunnen hebben. Bijvoorbeeld een Php/Ajax voor het web of een gewone pc gui in bijvoorbeeld Java.
In het tweede geval moet het zowel stand-alone als in een netwerk kunnen draaien.

We waren eerst van plan om de backend in python te programmeren.

Maar als het hele zooitje dan op een webhost moet gaan draaien (mysql database + backend + php/Ajax interface) zitten we met het probleem dat veel hostings geen Python ondersteunen (of alleen bij de meer geavanceerder pakketten)
Dus als bedrijven of stichtingen al een webhost hebben zonder Python kunnen ze daar niet ons platform op draaien.

Nu had iemand het idee om de back-end in php te schrijven, dit werkt dan in ieder geval in alle webhost omgevingen.
Voor een niet-web omgeving zou hij een de back-end ook op een webserver laten draaien, ook in offline situaties. (kan wel mooi worden geïntegreerd in één install)
De clients en de backend kunnen dan met elkaar communiceren met xml.

Ik heb hier niet helemaal een goed gevoel bij. Maar weet ook geen betere oplossingen.
Twee backends maken is natuurlijk ook niet echt wat je wil (maar zou misschien toch een oplossing kunnen zijn: voor webomgevingen een php-backend en voor de andere situaties een python backend). Maar een backend in php voor niet-web omgevingen vind ik ook niet echt lekker klinken. Volgens mij niet echt snel en niet clean.

Wat vinden jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Er zijn wel meer stand-alone of client-server programma's die op de achtergrond stiekem Apache of iets dergelijks installeren en dan daarin dingen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:49

Rmg

Ik zou voor een php backend gaan met een eigen api ( XML-RPC kan je daar voor gebruiken bijv ).

Dan kan je je offline client schrijven in elke taal die je wil. hoef je geen webserver lokaal te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

Enterprise Service Bus of SOAP (Webservices) zijn hiervoor veel gebruikte technieken. Beide zijn in principe onafhankelijk van platform of taal.

If it isn't broken, fix it until it is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Oke, dan zal dat inderdaad de oplossing worden. (XML-RPC is een goede tip!'
Ik was eigenlijk bang dat php niet zo'n efficiënte taal hiervoor is en dat het te traag zou zijn voor een backend. Maar dat valt wel mee?