Toon posts:

RAID 5 traag op Asus P5M2-m/ICH

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een tijdje geleden heb ik bij een klant een server geinstalleerd. Normaal gesproken ben ik iemand die het liefst een kan en klare HP of Acer server koop, omdat ik dan in ieder geval zeker weet dan het qua hardware goed voor elkaar is.

In deze geval waren we bezig met een server icm een Asus P5M2-m moederbord. Op dit bordje kunnen zijn (na schuiven met jumpers) 2 raidcontrollers configureren, namelijk een LSI en een Intel. Tijdens de installatie heb ik voor de Intel gekozen. Op deze controller heb ik nu een raid 5 draaien, met 3 identieke hitachi schijven. Wat is nu het probleem...............de server is zo gigantisch traag. Het HDD lampje brand de hele tijd door, terwijl bij taakbeheer geen overactieve processen zijn.

Wat kan er in vredesnaam aan de hand zijn. Mijn vermoeden is dat het te maken heeft met de softwarematige raid configuratie, kan iemand dit bevestigen......

Checklist:

-Nieuwe 550 wat antec truepower geplaatst
-Nieuwste intel storage manager zit erop
-Laatste bios

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat voor HDDs heb je eraan hangen? Staat writeback cache aan of uit (aan is voor performance aan te raden, maar kan je wel dataloss geven bij stroomuitval).

Daarbij krijgt dit topic een schopje naar OM, het heeft niet veel te doen met PMG en daarbij een titelfix.

Verwijderd

Topicstarter
De intel storage manager geeft aan:

Hard drive data cache enabled: NO

Ga zo ff kijken of ik dit kan aanpassen op de raid controller / bios.

De HDD geeft vooral bij het opstarten gigantisch veel schijfactiviteit. Hopen dat dit de oplossing is, de server is zo traag af en toe, er is bijna niet mee te werken.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit is aan te passe in de Matrix storage utility (maar let wel op dat je hiermee wel een risico neemt).
Wat voor schijven gebruik je nu?

Verwijderd

Topicstarter
Hitachi 320 gb 7200 rpm sata schijfjes.

Dat moeten ze dan maar voor lief nemen. Er word dagelijks een backup gemaakt. Ga zo even een reboot doen om te kijken of alles opstart :9

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Normaal gesproken kies je liever een aparte RAID controller met battery pack, waardoor je veiliger gebruik kunt maken van wat Terw_Dan opmerkt.

Instagram / YouTube

Verwijderd

Topicstarter
Dat is idd ook vaak zo bij de servers van HP. Een hardwarematige raid is stukken beter mijns inziens.

De server draait al een heel stuk vlotter.............nu heb ik nog 1 probleem.

Bij de storage manager heb ik aangegeven dat drive cache moet draaien. Na een reboot is deze instelling weer weg. Is er één of andere tweak waarmee ik kan zorgen dat deze ten alle tijde aan blijft. Mocht de klant de server zelf een keer opnieuw opstarten, dan is de server traag totdat ik caching weer inschakel.!
Heb gelezen op internet dat een policy die uitschakeld......is er toch een manier om dit te omzeilen.

Laatste keer dan dat ik weer met zo'n zelfbouw server aan het werk ga!!!! ;(
Pagina: 1