Harde schijf verdwenen, niet in safe mode

Pagina: 1
Acties:

• Sarita
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-06-2024
Hoi,

Sinds zondag is mijn harde schijf verdwenen, uit het niets. Ik heb het al een keer eerder meegemaakt dat het opeens verdween, maar als ik de pc opnieuw startte was het er weer. Dit keer is het dus niet het geval. Ik heb de pc al een aantal keer opnieuw gestart en ook de kabels aangedrukt die je kon aandrukken en eruit gehaald. Helaas heeft dat ook niets geholpen.

Gister kwam ik er achter dat de harde schijf dus wel aanwezig is als ik windows opstart in de veilige modus. Maar ik weet nu niet hoe ik de schijf ook weer zichtbaar kan maken in de gewone modus.

Hier een plaatje van schijfbeheer in de gewone modus: Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/12/03/1259829140-040.jpg

En hier in safe mode:
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/12/03/1259828966-691.jpg

Iemand een idee?

Hi! I'm a human! What are you?

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-02 12:48
Schiet eens wat meer informatie het topic in :)

Zoals: Welk moederbord je hebt, welke harddisks en hoe zijn ze aangesloten (SATA,IDE?)
Eventueel zou je in het eventlog kunnen kijken of je wat ziet..

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Geef eens specs.
Hoe zijn de schijven aangesloten? Is de betreffende controller geïnstalleerd?

• Abomination
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-01 08:33

Abomination

Wait for it . . . Wait for it

De harde schijf op een andere aansluiting op het moederbord aansluiten, wil nog wel eens helpen. Verder zou ik de s.m.a.r.t. meldingen van die schijf eens gaan bekijken, misschien is die schijf aan het overlijden.

Panasonic 9J Mono; Vaillant aroSTOR VWL BM 270; IthoDaalderop CVE-S SP; Showersave QB1-21; Aqmos CM-32

• Sarita
Sorry, maar ik weet bijna niets van pc's.

Ik heb dus 2 harde schijven:
1. WDC WD1600JB-00R
2. Maxtor 6L1600P0

Processor: AMD Athlon 64 X2 4800+
Moederbord: AsusTek M2N-SLI

@ Sypher: Ik weet niet hoe ze aangesloten zijn, ik denk ide, zover ik Google heb begrepen. Ik zie in ieder geval veel kabels (meeste hebben de vorm van een dropmatje) en denk ook op de moederbord aangesloten.

@ TERW_DAN: Sorry, maar ik weet niet wat een controller is en of het geinstalleerd is.

@ Abomination: kan ik de kabels gewoon omwisselen?

Ik snap niet echt waarom het in de veilige modus wel te zien is en in de gewone modus niet. Gaat de harde schijf kapot?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Sarita schreef op donderdag 03 december 2009 @ 11:14:

@ TERW_DAN: Sorry, maar ik weet niet wat een controller is en of het geinstalleerd is.
Je hebt die schijf ergens op aangesloten, kijk eens HOE je dat gedaan hebt. Een HDD moet aan een controller hangen, kijk eens in je device manager in zowel de normale als safemode welke controllers er staan, en of er niet 1 problemen geeft (als je daadwerkelijk meerdere controllers gebruikt).

Dat je iets niet weet is niet erg, maar zoek het dan op.

• Sarita
Ik had al gegoogled om te kijken wat er bedoeld wordt met controllers, maar ik begrijp er niets van.

In apparaatbeheer staan 3 gele vraagtekens. Ik had er sowieso al 2 waarvan 1 ik weet dat het de tv kaart is. Andere 2 weet ik niet, denk dat 1 van ze de harde schijf is.
Bij multimediacontroller staat bij locatie dit: PCI-sleuf 1 (PCI-bus 1, apparaat 6, functie 1)
Multimedia videocontroller: PCI-sleuf 1 (PCI-bus 1, apparaat 6, functie 0)
Onbekend apparaat: op PCI-bus

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/12/03/1259834190-130.jpg
Wilde je dit weten?

Helaas kan ik niet kijken wat er bij apparaatbeheer in de veilige modus staat, omdat ik daar niet meer in kom. Ik krijg onderaan de scherm het volgende te zien: Press ESC to cancel loading SPTD.sys.

• Abomination

Abomination

Dat je bijna niets weet van pc's is niet erg, maar wordt voor ons bijna onmogelijk om je de juiste richting op te sturen.
Denk maar eens aan een situatie waar een aan je goede vriend over de telefoon mag vertellen hoe zijn videorecorder in te stellen, om een programma morgen automatisch op te laten nemen. Niet zo heel erg moeilijk maar het is een nieuwe type videorecorder welke je nog nooit zelf te hebt gebruikt.
Bijna onmogelijk dus je jou vriend enig zinnig antwoord te geven
Ik heb dus 2 harde schijven:
1. WDC WD1600JB-00R
2. Maxtor 6L1600P0

Processor: AMD Athlon 64 X2 4800+
Moederbord: AsusTek M2N-SLI
Ok, jou twee harde schijven zijn dus IDE schijven, niets mis mee, alleen kan je ze niet op een andere poort op het moederbord aansluiten, simpelweg omdat je geen extra poorten voor deze type schijven meer heb op je moederbord.
Volgens het plaatje van je moederbord lijkt het er op dat deze maar 1 IDE aansluiting heeft, waar 2 apparaten op aangesloten kunnen worden.
Hierdoor is het ook niet aan te raden om de schijven om te wisselen op de IDE kabel (de dropveter-kabel), tenzij je de jumpers op de schijven correct zet na het wisselen (iets waar je je vingers nu niet aan hoeft te branden).

OK nu de eerste dingen welke je eerst moet gaan proberen:
- blaas alle stof uit de computer, stof *kan* soms problemen geven, vooral bij geheugen sloten.
- sluit de schijven aan met een andere IDE kabel (maar zorg ervoor dat de volgorde van de schijven op de kabel gelijk blijven)
- kijk in apparaat beheer of alle apparaten wel correct werken (configuratiescherm --> systeem --> hardware --> apparaatbeheer) en indien een gele driehoek of een rood kruisje, eerst proberen dat te verhelpen.
- als het een software fout betreft, dan kan je proberen met systeem herstel (te vinden in onder accessoires in het start menu) de boel naar een eerder gemaakt herstelpunt te zetten. Denk hierbij wel eerst aan je data te backuppen

De punten hierboven zijn erg basic en moeten eerst doorlopen worden voor je van ons enig bruikbaar advies kan krijgen.
Als bovenstaande abracadabra is voor je, en de data op de 2e schijf belangrijk is (lees: geen recente backup van gemaakt), dan zou ik verder niets aan het probleem doen, en gelijk een techneut over de vloer laten komen, of de computer naar een reparatie shop brengen.

Nogmaals het is voor ons bijna onmogelijk je verder enig bruikbaar advies te geven met alleen 2 screenshots en een minimale opsomming van je hardware. Daarnaast is het ook heel goed mogelijk dat je doordat je 'bijna niets van pc's weet' je de boel alleen maar erger maakt, en uiteindelijk alleen maar meer kapot maakt dan je repareert.

Panasonic 9J Mono; Vaillant aroSTOR VWL BM 270; IthoDaalderop CVE-S SP; Showersave QB1-21; Aqmos CM-32

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je plaatje doet het niet, dus daar is weinig zinnigs over te zeggen.
Wat heb je als harde schijf controllers, daar gaat het om. Trek desnoods even je kast open en kijk waar de hdd op ingeprikt is. De kans is groot dat die op de onboardcontroller zit, maar wie weet zit er wel een losse kaart in die niet werkt.

Maar test de hdd anders sowieso even in een andere pc en laat het testtooltje van de fabrikant erop los om te zien wat die doet (voor Maxtor moet je voor Seatools kijken, voor de WD moet je de WD lifeguard hebben).

• Abomination

Abomination

O ja schiet me net te binnen: een BIOS reset wil ook nog wel eens helpen. Proberen kan geen kwaad

• Sarita
Ik denk dat ik het hier maar bij laat en vraag het wel iemand die er verstand van heeft. Het is niet echt verstandig om van alles en nog wat te proberen, terwijl ik het niet eens begrijp. Misschien maak ik een en ander kapot en ben ik verder van huis. Ik zal wel proberen om de harde schijven eerst te testen en de bios te resetten.

In ieder geval hartstikke bedankt voor al jullie posts en de moeite om mij toch te helpen.

Ik heb alleen nog 1 vraagje: hoe kan het zo zijn dat in veilige modus de harde schijf wel zichtbaar is, en het gewoon doet, maar in de gewone modus niet.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Sarita schreef op donderdag 03 december 2009 @ 12:33:

Ik heb alleen nog 1 vraagje: hoe kan het zo zijn dat in veilige modus de harde schijf wel zichtbaar is, en het gewoon doet, maar in de gewone modus niet.
Dat is vaag, maar zonder meer info niet te beantwoorden. Het kan zijn dat de controller niet goed werkt, het kan zijn dat de hdd stervende is, het kan aan software liggen. Vandaar dat het verstandig is alles goed te testen, want het is zo niet te zeggen.

• Sarita
Het kwam ook uit het niets dat de harde schijf ineens verdween. Ik denk dat het kapot gaat, het is al een aantal (denk 7) jaar oud. Als noob zijnde, moet ik op iets letten als ik een nieuwe harde schijf koop?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik zou niet zonder meer een nieuwe hdd in je systeem duwen als je nog problemen hebt. Want de kans dat het met een nieuwe disk ook fout gaat is aanwezig.
Maar verder maakt het weinig uit, je hebt S-ATApoorten in je systeem, daar kun je praktisch alles op aansluiten wat je nu in de winkel ziet.

• Sarita
Ik heb net dus de 2 prgramma's gedownload om de harde schijven te checken en zie dus dat de harde schijf weer terug is. Het heet geen D: maar I: nu. Gek hoor. Hasrtikke bedankt voor de tips, waarschijnlijk deed de schijf het nog niet als jij de namen niet had gegeven. Ik wist niet eens dat het bestond.

Wat is nu aan te raden, het zo laten of toch een neiuwe kopen. Ik weet niet of de harde schijf het weer zal verdwijnen of niet. Hoe kan ik eigenlijk de paden wijzigen, alles staat nu geinstalleerd op D:. Hoe zet ik het om naar I: zodat de snelkoppelingen en dergelijke het weer doen??

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-02 12:48
Sarita schreef op donderdag 03 december 2009 @ 12:49:
Het kwam ook uit het niets dat de harde schijf ineens verdween. Ik denk dat het kapot gaat, het is al een aantal (denk 7) jaar oud. Als noob zijnde, moet ik op iets letten als ik een nieuwe harde schijf koop?
7 jaar is "redelijk" oud voor een harddisk, zeker als deze veel draaiuren heeft gehad. Echter wil de hoge leeftijd lang niet altijd zeggen dat hij "op" is. Heb een 40GB harddisk die erg lang gebruikt is, en nog steeds naar behoren werkt.

Waar je sowieso op moet letten is dat het een schijf is met de juiste aansluiting, zowel qua power als qua data.

En dat je geen Maxtor/Seagate neemt natuurlijk :p en dat het een 7200RPM schijf is.

[ Voor 4% gewijzigd door Sypher op 03-12-2009 12:57 ]

• Sarita
Ja, dacht ook al dat het best oud is voor een harde schijf. Ik zal eens in Mediamarkt kijken voor een nieuwe. Het zal inderdaad geen Maxtor worden en met 7200rpm.

Hoe weet ik trouwens dat het een schijf is met de juiste aansluiting, zowel qua power als qua data? Bedoel je wattage en GB? Denk het eigenlijk niet.

• Cardo
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-02 15:13
Je hebt SATA aansluitingen op je moederbord dus je moet gewoon een sata schijf halen. Deze zijn overigens haast alleen maar te krijgen. Verder moet je voeding een sata voeding leveren. Maar mocht deze dat niet ondersteunen dan zijn daar wel verloopstukjes voor. Over het vermogen hoef je je weinig zorgen over te maken. Hardeschijven vreten niet zo heel veel power.

Een dag niet leechen is een dag niet leven ! :p

• Sarita
O oke, dat scheelt dan wel als er bijna alleen maar sata schijven te koop zijn. Ik moet er dus ook opletten dat ik een kabel krijg die de juiste veoding levert.

Kan ik niet aan de hand van de specificaties van mijn andere harde schijf, WDC WD1600JB, een nieuwe kopen? Dat lijkt mij veel makkelijker.

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-02 15:37
Wellicht staat de oplossing voor je probleem in dit topic?: Windows XP ziet harde schijf niet direct

• Sarita
Dank je, ik zal eens kijken waar ik de optie foutopstoring kan vinden.
ruftman schreef op donderdag 03 december 2009 @ 14:11:
Wellicht staat de oplossing voor je probleem in dit topic?: Windows XP ziet harde schijf niet direct

Pagina: 1