Toon posts:

[Samsung SyncMaster 2443BW] Grijstonen niet zichtbaar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn werk heb ik vandaag een nieuwe monitor gekregen, een 24" Samsung Syncmaster 2443BW.

Nou heb ik een beetje ervaring met het calibreren van schermen maar op dit apparaat krijg ik de grijstonen op een wit vlak absoluut niet zichtbaar. Om een voorbeeld te noemen; de achtergrondkleur van de subtopics op het hoofd forum is niet zichtbaar, dit is gewoon wit, net als de achtergrond van deze post.

Ik ben zelf een Mac gewend en heb hier thuis een Dell Ultrasharp op aangesloten. Het is uiteraard onmogelijk om verschillende schermen 100% identiek te krijgen qua beeld, maar bij mijn mac + dell komt dit aardig in de buurt.
Echter, bij deze SamSung, die ook aan een MacBook Pro hangt, krijg ik het niet voor elkaar de grijstonen enigszins in orde te krijgen. De enige manier om (licht)grijze vlakken op een witte ondergrond zichtbaar te krijgen is door de kleurtemperatuur op >9300 te zetten, waardoor alle kleuren verdraaien.
Ik heb meerdere keren de apple monitor calibratie doorgelopen, een aantal standaard profielen geprobeert, hem geprobeert af te stemmen op mijn macbook scherm. Niks helpt.

In het monitor menu staat dynamisch contrast uit, "magiccolor" staat uit, alles handmatig ingesteld op RGB 50/50/50, brightness: 100%, contrast: 80%.

Verwijderd

Wat heb je met de Gamma-instellingen gedaan?
De instellingen van de monitor kon ik zelf maar weinig mee, maar met de calibratietool van Windows 7 heb ik de gamma een flink stuk naar beneden moeten draaien om een normale weergave te krijgen.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2009 10:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
De gamma instellingen op het scherm zelf beperken zich tot "mode 1", "mode2" en "mode3". Hierin zijn de onderlinge verschillen erg klein..

Verwijderd

Dan zou je misschien eens in het OS of in de videokaartsoftware moeten gaan kijken of je het daar aan kan passen.

Edit:

Pst... Mac OS X 10.5 Help - Calibrating your display
Dat had je makkelijk zelf kunnen vinden...

Waar is mijn koffie!
/me rent

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2009 10:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, en zoals in mijn OP staat heb ik dit meermaals gedaan.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Heb je de software van Samsung geïnstalleerd, daarmee kan je profielen maken voor je scherm. gewoon met je muis. Misschien dat je er zo uit komt. Hoef je niet te pielen met die knopjes op het scherm.

Je hebt hem niet toevallig op vga aangesloten ? Staat de resolutie goed ?

Verwijderd

Topicstarter
De meegeleverde software draait niet op apple..

Heb het inmiddels min of meer voor elkaar kunnen krijgen door deels op zicht en deels op de aanwijzingen van apple in de calibratie tool alles zo goed mogelijk af te stemmen met trail en error.
Het grijs is nu zichtbaar, maar volgens de calibratie tool zou hij nu juist 'off' moeten zijn.

Resolutie is 1920x1200, DVI aansluiting, werkt allemaal prima. Ik vrees dat ik dichterbij niet kan komen, maar an sich is het nu acceptabel..
Pagina: 1