Retro Computer hardware: http://bytedelight.com
Verwijderd
Misschien moet je de lcd kabel even bekijken.
Kan zijn dat die misschien kapot is.
Als je de inverter wilt vervangen moet je ook de LCD kabel vervangen.
Welke kabel bedoel je? Die naar de inverter toeloopt of van de inverter naar het panel?Verwijderd schreef op donderdag 03 december 2009 @ 08:58:
Misschien moet je de lcd kabel even bekijken.
En waarom zou die kapot zijn??
Retro Computer hardware: http://bytedelight.com
Verwijderd
Het gaat er niet om dat die kapot is.
Als je de inverter hebt vervangen moet je de LCD kabel ook vervangen is gewoon verstandig omdat te doen.
de LCD kabel is inderdaad de kabel van de inverter naar de LCD en die van de moederbord naar de inverter kun je ook beter vervangen.
Klinkt misschien veel werk maar dat is het niet.
En duur is het ook niet.
het lijkt mij niet dat de LCD kapot is het ligt waarschijnlijk gewoon aan de bekabeling en inverter dat het met de back light te maken
Als je de inverter hebt vervangen moet je de LCD kabel ook vervangen is gewoon verstandig omdat te doen.
de LCD kabel is inderdaad de kabel van de inverter naar de LCD en die van de moederbord naar de inverter kun je ook beter vervangen.
Klinkt misschien veel werk maar dat is het niet.
En duur is het ook niet.
het lijkt mij niet dat de LCD kapot is het ligt waarschijnlijk gewoon aan de bekabeling en inverter dat het met de back light te maken
Verwijderd
Ik lees hier een hele discussie, maar denk dat je de backlight ook moet vervangen en dan ben je er.
Succes!
Succes!
Meet de spanning eens bij de zekering op de inverter. Deze dient minimaal 12 volt te zijn. Toevallig net zo'n geintje gehad. Spanning van 12 volt bleek onbelast nog maar 3 volt te zijn.
Heb vanaf de powers chakeling een 12 volt aansluiting opgezocht en deze verbonden met de 12v ingang van de inverter. PAS OP: wel de originele toevoer draad onderbreken !!
In mijn geval: Inverter EN backlight deden het weer !!
Ik heb een inverter werkend gemaakt op enkel 12 volt. Zo is simpel een ccfl testen.
Andersom heb ik een ccfl welke gebruikt kan worden om een inverter te testen.
Heb vanaf de powers chakeling een 12 volt aansluiting opgezocht en deze verbonden met de 12v ingang van de inverter. PAS OP: wel de originele toevoer draad onderbreken !!
In mijn geval: Inverter EN backlight deden het weer !!
Ik heb een inverter werkend gemaakt op enkel 12 volt. Zo is simpel een ccfl testen.
Andersom heb ik een ccfl welke gebruikt kan worden om een inverter te testen.
[ Voor 16% gewijzigd door strokealpha op 16-12-2009 03:00 ]
Verwijderd
verlichting (de kathodes) kun je naar mijn weten niet los vervangen, heb ooit zo'n geintje bij een fujitsu-siemens scherm gedaan, was niet geheel succesvol...bverstee schreef op donderdag 03 december 2009 @ 08:42:
Op adviezen die ik elders las op GoT heb ik een inverter vervangen van een laptop van een maat van me.
Helaas nog steeds geen achtergrondverlichting.
Is dan de verlichting (dat buisje, hoe noem je dat ook weer?) zelf defect?
De twee draden vanaf de inverter gaan het lcd-panel in.
Is de verlichting los te vervangen, of is de kans groot dat het hele lcd vervangen moet worden?
meest vervang ik het complete scherm, scheelt me een hoop tijd met de trouble shoot, en de oudijzerboer maak ik weer blij alsi k met een tandem-asser vol oudijzer kom voor rijden.
De kathode buis vervangen kan je vergeten. De buis is zelf zeer dun en fragiel, en is goed ingekapseld in lcd scherm. Ik geloof nooit dat je nieuwe buis krijgt, zeker omdat het zo kwetsbaar is, is het zo doormidden gebroken.
Heel LCD scherm is dus enige oplossing, tenzij je zeker weet dat bekabeling tussen lcd en moederbord echt in orde is! Die moet je eerst controleren. Er kan kabelbreuk ontstaan bij de scharnierpunten, de plek waar draden continu bewegen.
Heel LCD scherm is dus enige oplossing, tenzij je zeker weet dat bekabeling tussen lcd en moederbord echt in orde is! Die moet je eerst controleren. Er kan kabelbreuk ontstaan bij de scharnierpunten, de plek waar draden continu bewegen.
Hmmm, lezen is hier ook niet het sterkste punt: is de ccfl getest met een externe inverter ? (Eventueel zo'n ding wat bij losse ccfl buisjes geleverd wordt welke dienst doen als fun verlichting)
Kan mogelijk een hoop pleuro's besparen. De inverter van de notebook kan getest worden met de "fun ccfl":
Als de ccfl wel oplicht met de externe inverter: ccfl niet defect en geen panel vervangen dus.
Licht ie niet op: tja, dan is het een typisch geval van jammer.....
Als een externe ccfl niet oplicht aan de (vervangen) inverter dan rest b.v. mijn tip van 16-12 OF een ander moederbord OF mogelijk reparatie van het moederbord.
Kan mogelijk een hoop pleuro's besparen. De inverter van de notebook kan getest worden met de "fun ccfl":
Als de ccfl wel oplicht met de externe inverter: ccfl niet defect en geen panel vervangen dus.
Licht ie niet op: tja, dan is het een typisch geval van jammer.....
Als een externe ccfl niet oplicht aan de (vervangen) inverter dan rest b.v. mijn tip van 16-12 OF een ander moederbord OF mogelijk reparatie van het moederbord.
Pagina: 1