CAT5 FTP langs 230V voedingkabels

Pagina: 1
Acties:

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:18

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Ik wilde graag hier eens iets voorleggen, om te kijken of iemand van jullie mij van de juiste informatie kan voorzien, zelf kan ik het namelijk nog niet erg vinden. Het gaat om het volgende:

Bij mijn opdrachtgever wordt de bekabeling op de werkplek verzorgd door de facilitiairedienst, wij doen desktop support, netwerk- en systeembeheer. Nu worden CAT5 FTP kabels en de voedingskabels van de werkstations veelal onder het bureau samen gebonden met klitband. Ook zitten er vaak de snoeren van tafel contactdozen samen gebonden met de CAT5 FTP patchkabels. De CAT5 FTP kabels zijn veelal redelijk aan de leeftijd maar ook te lang en daarom opgerold (samen met 230V) onder of achter het bureau weggestopt.

Zover mij bekend, dien je nooit de voedingskabels en de netwerkbekabeling samen door kabelgoten te trekken of samen te binden onder bureaus. Dit veroorzaakt alleen maar storing op de netwerkbekabeling door de magnetische interferentie van de voedingskabels op de netwerkkabels, met package loss tot gevolg.

Nu ben ik eigenlijk opzoek naar officiele documentatie hierover, ik verwacht dat dit vast en zeker in een NEN normering opgenomen zijn maar ik kan het nog niet echt vinden. (of ik zoek met de verkeerde termen) Kan iemand mij een zet in de juiste richting geven of commetaar op het hierboven beschrevene?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Of het wel of geen problemen geeft hangt natuurlijk van een heel aantal factoren af.
• Hoe lang is de kabel?
• Harde kern of zachte kern?
• Hoeveel vermogen wordt er door de voedingskabel getrokken?
• 100mbit? gbit?[/]

De officiele documentatie kan ik zo even ook niet vinden, maar afhankelijk van al die factoren kan het prima of gaat het problemen opleveren. Als het om 5 meter harde kern kabel gaat naast een voedingskabeltje waar alleen een desktop aan hangt, dan moet FTP meer dan voldoende afscherming bieden. Als het om 50 meter zachte kern kabel gaat naast een voedingskabel waar een wasdroger aan hangt... dan kan het weleens een probleem zijn.

Vergeet niet dat FTP wel wat shielding heeft en dat TP kabel sowieso wel redelijk veel marge hebben. Een 5 meter Cat5 kabel kan prima gbit leveren ondanks dat de standaard toch echt Cat5e vereist.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• siberian.tiger
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-03 01:48
Tip : NEN 1010, extra lage spanning en laagspanning kabels.
je kunt altijd vragen naar de laatste NEN 3140 inspectie

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04-2025
Storingen op netwerkverbindingen worden echt niet genoemd in een NEN norm, de NEN1010 is er voor het veilig maken van elektrische installaties, niet voor het goed werken van netwerken. Er zou dus heel goed in kunnen staan dat *voor de veiligheid* je niet laagspanning en 230 installatiedraad in 1 PVCbuis mag doen -- maar dat geldt niet voor kabels in kabelgoten. Kabels zijn (per definitie, volgens de NEN1010) zo uitgevoerd dat ze veilig genoeg zijn om er direct met je vingers aan te zitten terwijl ze spanning voeren, laat staan dat er een kabeltje langs loopt.

Als je iets vindt over storingen van buiten de kabel zal het zijn in Cat 6a. Cat6a is de eerste die zich niet alleen meer bezighoudt met NEXT en FEXT maar ook met Alien Crosstalk.

Maarre.. 50 Hz levert in de praktijk niet echt storingen op op dataverbindingen als ADSL (van enige tientallen kilohertz tot 2 MHz), laat staan op Ethernet (tientallen MHz tot honderden).

De lengte specificaties, de 90 meter solid-core horizontal kabel, plus 2 patchkabels van 5m (een aan ieder eind), plus de connectors daartussen, die samen de gebruikelijke 100 meter lengte limitatie van BaseT vormen, zijn in principe al gebaseerd op worst-case scenarios wat betreft dingen als interferentie van van alles.

Meestal zal de interferentie van de Gbit in de cat5 ernaast die tientallen meters parallel loopt (en zijn 30 broertjes) veel en veel hoger zijn. Met een losse solidcore kabel (zeker zonder patchkabels en connectors) die niet in bundels ligt kun je veel langere lengtes halen.