Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Windows Vista] Hoe te herstellen, alternatief?

Pagina: 1
Acties:
  • 298 views

• A.Dragstra
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-11 14:36
Hallo,

Afgelopen zondag tijdens een reboot starte mijn Vista Ultimate 32bit niet meer op.

Mijn systeempje:

Intel E8400
Asus P5K SE/EPU
Sapphire HD 4890 1GB DDr5
500W OCZ ModxStream
Antec Threehundred (niet relevant)
WD 500Gb SATA 7200 rpm

Ik heb Windows Vista Ultimate gekregen van een kennis.
Hij heeft licenties voor Vista en heeft het op mijn computer gezet.(maar 1 partie)
Ik heb hier dus geen dvd's en codes van.

Nu kreeg ik een error:

Kan Windows niet starten. Dit wordt mogelijk veroorzaakt door een recente hard- of softwarewijziging. Dit kunt u doen om het probleem op te lossen:
1, Plaats de Windows installatieschijf en start de computer opnieuw op.
2. Selecteer de taalinstellingen en klik op volgende
3. Klik op uw computer herstellen.

Als u deze schijf niet hebt,dient u voor assistentie contact op te nemen met de systeembeheerder of de fabrikant van uw computer.

Bestand: \Windows\system32\winload.exe
Status 0x000000f
Informatie: kan de geselecteerde vermelding niet laden omdat de toepassing ontbreekt of beschadigd is.

Nu heb ik onlangs niets veranderd aan mijn systeem en was ik al van plan om extra harde schijven te kopen voor meer opslag en Windows 7 uit te proberen dus heb ik 2 nieuwe harde schijven gekocht.

Het betreft 2x 750GB Samsung Spinpoint F1 (van een mede tweaker).

Hoe krijg ik Windows 7 op deze computer?

Ik heb van een vriend een DVDtje gekregen met Windows 7 erop, alleen er staat gewoon de data op (niet in ISO ofzo, maar niet bootable)

Afbeeldingslocatie: http://img194.imageshack.us/img194/255/naamloosnm.jpg

Als ik deze in mijn dvd drive stop, vind hij het installatieprogramma niet.
Hoe werkt dat?

Ik heb al het een en ander gegoogled, en in FAQs gelezen maar ik wil graag weten wat ik het beste kan doen.

Misschien is het ook een optie om windows vista te herstellen, maar ik weet niet hoe. Is dan de enige mogelijkheid de installatie cd?

A.Dragstra

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:06

Umbrah

The Incredible MapMan

De allerbeste optie is uiteraard om legaal te gaan werken. Sterker nog: noch Microsoft, noch wij geven in principe support op je beide illegale installaties (en ja, die Vista is illegaal). Niet dat dit een support forum is, maar goed.

Windows 7 kun je op 3 manieren installeren:

1. In-place upgrade vanaf een Zelfde taal/bitrate Windows Vista. Let wel op de verschillen Home Premium/Ultimate. Je kan een 'hoge' vista niet naar een 'lage' W7 upgraden, maar voor de gemiddelde thuisgebruiker is W7 Home Premium ruim voldoende. €119 voor een upgrade, €77 voor een System Builder licentie, variërende prijzen voor een retail versie. Gezien het feit dat je géén bestaande Windows hebt, is een retail eigenlijk het enige wat je legaal kan kopen, of een hardware aankoop die een OEM licentie valideert (maar geen MS support voor lief nemen). Upgrades en retail komen met 64 en 32bit in verpakking, maar OEM niet, dat is een oplettertje. Indien de keuze er is: kies 64 bit, future proof > minimale issues.
2. Verse installatie: opstartbare DVD (upgrade/vol) in de PC invoeren, en er van opstarten. Spreekt voor zich.
3. Bootable USB bouwen vanaf bootable DVD: MS heeft er een tool voor, en dat is een kwestie van de eerste hit in de search.

Vista herstellen kan als je een console te pakken weet te krijgen, maar mogelijk is het originele installatie medium nodig, wat pech voor je is. Als je een (al dan niet) safe mode console hebt, of een recovery console, kan het programma 'sfc' veel voor je betekenen. Mogelijk helpt opstarten vanaf de Vista DVD, en system recovery uitvoeren vanaf setup.

Maar goed, zeker bij een Windows OS: legaal is altijd makkelijker en wel zo geruststellend.

• A.Dragstra
Mijn windows vista is zeker wel legaal, alleen heb ik zelf hier de dingen thuis niet.

Ik kan windows nu niet upgraden nu windows niet boot.

'2. Verse installatie: opstartbare DVD (upgrade/vol) in de PC invoeren, en er van opstarten. Spreekt voor zich'
Dit probeerde ik eigenlijk met de dvd van de vriend.
Alleen is de dvd waarschijnlijk niet bootable. Is er een manier om de bestanden van de dvd bootable te maken? Met een programma?

En ik heb op het moment geen bootable dvd, want anders zou de computer de installatie wel vinden als ik het dvdtje in de drive stop.

Opzich wil ik wel legale windows, maar op het moment heb ik erg weinig geld beschikbaar en wil ik toch een computer hebben. Linux is geen optie voor mij, en het moet ook gewoon wel lukken.

Aangezien windows vista in de zelfde partie staat als al mijn data loop ik het risico liever niet die kwijt te raken. Tenzij ik de installatie disk kan krijgen van de kennis, kan ik daarmee het probleem van winload.exe oplossen? Zowiso wel handig de 500GB die op de WD schijf staat te backuppen op een Samsung schijf....

Bedankt voor je snelle reactie!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:35

TheVMaster

Moderator WOS
Ik zou gewoon 'die vriend' even bellen :+ Volgens mij kan hij je zo helpen. Als je overigens een custom installation doet van je Windows en je vervolgens de partitie niet formatteerd zou je je data moeten kunnen behouden.

Om Windows 7 te installeren kun je ook een bootable USB stick maken m.b.v. de tool van Microsoft. Overigens kun je hiermee ook een bootable dvd maken....wel vaag dat je wel een dvd hebt maar dat hij niet bootable is :?

[ Voor 32% gewijzigd door TheVMaster op 03-12-2009 12:07 ]

• A.Dragstra
De windows vista installatie start wel gewoon op op deze laptop.
Nu een vraagje voordat ik verder kan;

Ik heb een lege DVD, een DVD die niet bootable is maar waar wel vista op staat en een lege schijf.

Hoe maak ik de dvd bootable?
Ik heb blijkbaar een tool nodig, moet de bestanden van de dvd af halen en dan dat programma er bij zetten oid?
Kan iemand dit verduidelijken voor mij? :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Vraag die vriend - jouw leverancier - maar om de DVD want daar heb je recht op.

Wat we hier niet doen is ondersteuning verlenen op zaken die je overduidelijk niet zelf hebt geregeld of 'van een vriendje'.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.