sata schijven worden ineens herkend als "ata devices"

Pagina: 1
Acties:

• Buntmans
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-04-2024
ik heb een redelijk nieuw systeem, zit nog beetje te prutsen, maar ik had net alles voor elkaar. Nu heb ik echter iets veranderd wat me tot op heden nog niet is gelukt te herstellen:

ik heb 1 ssd (postville g2 80gb) en 2hhds, sata poorten staan in de bios op ahci, ze draaien onder win 7x64 onder de standard ms ahci controller driver. of tenminste, draaiden.

ik zat te tweaken en had het lumineuze idee eens te proberen superfetch en prefetch uit te schakelen en kijken wat er gebeurt, het idee was de ssd te sparen en nauwelijks snelheidsverllies op te lopen omdat ssd vrij snel is.

om dit te bereiken heb ik in services.msc de superfetch op disabled gezet en de 2 setjes van 2 (prefetch/superfetch) op 0 (disabled) ipv 3 (on) gezet in het register. toen gereboot. alles leek te werken tot ik opmerkte dat ik in de system tray een icon had met "remove hardware and eject media" :S even nazoeken en in device manager, view by connection, staan de 2 hdds en de 1 sdd niet meer onder ahci controller zoals eerst. :S ze heten nu ook allemaal "ATA device" ... onduidelijk is de controller.

ik wil dus weer terug naar wat het was, ik heb dit geprobeerd, zonder succes:

-alle settings hersteld en gereboot
-ahci controller uninstalled, dit leverde 3 reboots op met veelbelovende resultaten : ik zag de hhds en ssd steeds herkend worden, maar uiteindelijjk kwam ik weer waar ik was
-hdd verwijderen uit device manager deze komt gewoon terug als ATA device, ze staan allemaal op location 0, channel 1-3, target 0 , lun 0

hoop dat iemand het snapt anders gooi ik er een frisse windows install op

edit

wellicht heb ik iets gedaan ervoor nog, ik bedoel, het was niet na een reboot dat ik die settings veranderde, had al wel een uptime van een uur of 2/3, dus wellicht is het wat anders, kan me echter niets "gevaarlijks" herinneren.

[ Voor 6% gewijzigd door Buntmans op 02-12-2009 21:56 ]

• Buntmans
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-04-2024
probleem opgelost, intel storage driver installed, en weer uninstalled, dan de default ahci controller er weer op.

anyhow, blijft de vraag, wat is de reden dat dit gebeurd?