Kabelstoring op cisco router meten

Pagina: 1
Acties:

• Arise
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-07-2022
Wij ervaren momenteel kleine storingen op onze zakelijke ADSL lijn. Nu weet ik eigenlijk al wat het probleem is, namelijk de kabels van Belgacom, alleen moet ik hen nu nog overtuigen...

Om een lang verhaal kort te maken is m'n vraag eigenlijk of er op een cisco router iets van logging gebeurd waarop kabelproblemen zouden kunnen zichtbaar worden ? Nu ken ik zelf niks van cisco en is de router zelf ook van belgacom, maar kan ik wel aan de logfiles enzo geraken.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Is packet loss meten geen optie? :P

Goedkoop bellen via VoIP

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:01

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Volgens mij kan je wel logging inschakelen op Cisco routers : http://www.cisco.com/en/U...uide/fctroubl.html#wp4901 en http://www.tech-recipes.c...ogging-on-a-cisco-router/

[ Voor 21% gewijzigd door Outerspace op 02-12-2009 20:01 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Arise
Volgens Belgacom is er packet loss (allee, dropped packets, maar dat zal wel hetzelfde zijn zeker) maar is dit normaal volgens hen ?!

Ik kan en mag niet zelf aan die router komen, die is eigendom van Belgacom.

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-02 16:52

Tags NL

Harmful or Harmless?

Je zou zelf een netwerkmonitor mee kunnen laten lopen, of een simpel ping script, waarmee je kan aantonen dat je soms geen verbinding meer hebt of dat de latency slecht is (Het aantal ms loopt op tot meer als 1000 bijvoorbeeld)

https://powershellisfun.com

Verwijderd

Gewoon modem van stroom afhalen geen optie?
Tip die ik al vaker van de kpn helpdesk heb gehad:P

• Arise
Het probleem die we hebben, hebben we vorig jaar ook gehad, zowel onze telefonie als ADSL die storingen vertoont, toen heeft belgacom na 1 maand knoeien eindelijk vastgesteld dat hun bekabeling op straat defect was. Nu zijn die problemen terug, zowel telefonie als ADSL. Als je dan aan Belgacom zegt dat er problemen zijn, gaan ze 5 seconden testen, zien dat alles werkt en daarmee is voor hen het probleem opgelost. Ik probeer nu dus te vermijden dat het weer een maand duurt vooraleer ze naar hun kabels kijken.

Modem afleggen zal niks oplossen aangezien het de kabels zijn.

Pingen zal ook niks oplossen want dan zegt Belgacom wel weer dat het ook ons intern netwerk kan zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Arise op 02-12-2009 20:25 ]

• silvans
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-03 22:28
Het commando 'show dsl int atm0' kan het nodige prijsgeven.

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:25

CasGas

.

Arise schreef op woensdag 02 december 2009 @ 20:24:

Pingen zal ook niks oplossen want dan zegt Belgacom wel weer dat het ook ons intern netwerk kan zijn.
Als je pingt vanaf je modem niet natuurlijk..

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-02 16:52

Tags NL

Harmful or Harmless?

Het probleem die we hebben, hebben we vorig jaar ook gehad, zowel onze telefonie als ADSL die storingen vertoont, toen heeft belgacom na 1 maand knoeien eindelijk vastgesteld dat hun bekabeling op straat defect was. Nu zijn die problemen terug, zowel telefonie als ADSL. Als je dan aan Belgacom zegt dat er problemen zijn, gaan ze 5 seconden testen, zien dat alles werkt en daarmee is voor hen het probleem opgelost. Ik probeer nu dus te vermijden dat het weer een maand duurt vooraleer ze naar hun kabels kijken.

Ik neem aan dat je een soort van contract met hun hebt afgesloten en dat ze je gewoon moeten helpen, als ze zo makkelijk met je om gaan en het probleem negeren dan kun je alleen maar naar de accountmanager stappen en die daar voor verantwoordelijk stellen.

https://powershellisfun.com

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-02 12:21
Hang een standaard DSL moden eraan en lees gewoon de DSL waardes uit, vooral de signal to noize radio's ed.
als die slecht zijn kan je weer bij belgacom aan de bel trekken.

Join the club

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Alsof die cisco die 3 keer zo duur is die waarde niet op kan lepelen. Inderdaad iets in de trant van show dsl interface atm0 of show controller dsl0. Ligt een beetje aan de software.

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-02 22:10

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Meestal zijn kabel (laag 1) problemen wel te zien... Een onderbreking betekent geen linesynch (vanaf de DSLAM tot aan je ISRA) en op ATM niveau LOS en RDI; dit zou Belgacom moeten kunnen zien. Evenals de tijdsduur dat je een pppoatm sessie hebt staan. Pas wel op dat als als je resynchs hebt, dat je niet gelijk gaat brullen dat er een kabel probleem is, het kan ook zijn dat je modem te hoog intraint. en dit kun je uiteraard zien met de signal to noise ratio met de (afhankelijk van de software) reeds genoemde commando's.
mocht je daar nog problemen mee hebben dan kun je natuurlijk vragen of ze je modem op een lagere snelheid in laten trainen, ADSL2 ipv ADSL2+. daar is de marge nl veel hoger, omdat het frequentiebereik van het DSL2 veel kleiner is dan bij ADSL2+.

Je zou ook inderdaad logging event subif-link-status aan kunnen zetten op je interface. (dan krijg je een melding als de link weg valt) volgens mij is dat ook weer een commando wat per IOS versie/ hardware type verschilt.

[ Voor 5% gewijzigd door Kabouterplop01 op 04-12-2009 19:43 ]

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:06

Predator

Suffers from split brain

Gewoon een 48u monitoring aanvragen.
Dan gaan ze gewoon na 48u nog eens alle counters nakijken en kijken of er DSL resets geweest zijn op de router en de DSLAM.
Als de lijn onstabiel is dat er synchro loss is, dan is dat meteen zichtbaar.

Zeggen ze dat er geen disconnects zijn ?

Hoeveel packetloss heb je ? De ATM0 interface zou down moeten gaat als er te slecht signaal is, en dat is echt wel duidelijk te zien want die reconnect niet op een paar seconden ...
Dus dan moet je een tijd 0% loss hebben gevolgd door een 100% loss (synchro DSL weg) en dan weer 0% loss (terug verbonden).
In tegenstelling tot constant packetloss.

PS: als je snel genoeg bent: de CD (carrier detect) led op een cisco 8x7 valt uit als er geen ADSL synchro meer is.

Je moet natuurlijk ook pingen tijdens de daluren (wanneer de lijn weinig belast is), anders heb je al packetloss door timeouts als de bandbreedte vol zit.

Packetloss kan ook veel andere redenen hebben een slechte signaalkwaliteit.
Dat hangt er vanaf. Als je de router reset dan gaat zowel jouw DSL interface als die van Belgacom in de DSLAM terug de signaalverdeling doen. Het kan zijn dat dit wel het probleem oplost, hoewel die kans wel niet zo groot is. Maar de Belgacom helpdesk vraagt dat vaak zoiezo toch.

[ Voor 11% gewijzigd door Predator op 05-12-2009 17:34 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:19

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT

Tijd voor een nieuwe sig..

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04-2025
TrailBlazer schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 11:57:
Alsof die cisco die 3 keer zo duur is die waarde niet op kan lepelen. Inderdaad iets in de trant van show dsl interface atm0 of show controller dsl0. Ligt een beetje aan de software.
Ja, dat is leuk, maar dan moet je er wel op mogen inloggen.

Wegvallend DSL is een issue dat gewoon inherent is aan (A)DSL en dat iedere lijn kan krijgen, met iedere ISP en ieder modem.

Het hangt voornamelijk van de DSLAM af welke autonegotiated snelheid er over de lijn gaat, het modem staat (normaal gesproken) gewoon op zo-snel-mogelijk. Sommige netwerken (BabyXL bijvoorbeeld) doen bij een synchloss wat van de snelheid af om te kijken of het dan wel werkt. Dat betekent dus dat je bij een niet zo geweldige lijn na een lijnreset eerst op te hoog intraint en dan na een paar keer retrainen zit op wat de lijn wel kan. Nadeel is dat je bij een lijn die wegvalt om andere redenen dan te hoog intrainen (erg zeldzaam) uit kan komen dat ie over een paar weken van 15 naar 1 terug traint.

Bij andere netwerken (waaronder KPN WBA) wordt dit automatisch terugzetten niet gedaan en als de boel te snel intraint moet dat gewoon handmatig omgezet worden door de helpdesk.

Wat ik zou willen weten is a) welke snelheid lijn b) SDSL/ADSL1/ADSL2/ADSL2+ c) Wat is de SNR d) Wat is de Attenuation/demping e) als het kan nog een overzichtje van de tonen. c/d/e ga je (zonder console/telnet access aan de router met DSL modem) niet achterkomen behalve door er even een ander modempje aan te hangen.

Het kan de moeite waard zijn om de bekabeling tussen het IS/RA (abonnee overname punt) eens te controleren, bijvoorbeeld door de router er direct met een zo kort mogelijke kabel aan te hangen. Als je een extra eigen modempje hebt kun je die zowel @ routerlocatie als @ abonnee overname punt (geen idee hoe die heten in belgie) testen en kijken of de waardes significant veranderen.

[ Voor 69% gewijzigd door Jasper Janssen op 09-12-2009 13:44 ]

Pagina: 1