Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim1991
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-08-2024
Hallo tweakers,

Sinds een week een nieuwe samengestelde PC, die tot mijn verbazingen erg stil blijkt te zijn.. behalve op één component die het aardig bederft: de videokaart.

Mijn Sapphire 4850 (dual slot fansink) maakt in mijn huidige behuizing een enorm lawaai, klinkt alsof ik de stofzuiger in de PC heb laten zitten
Misschien komt dit doordat de videokaart aardig "krap" zit, en niet echt veel ruimte heeft om de lucht aan te zuigen en zo meer lawaai maakt.

Daarom kwam bij mij het idee om een passieve koeling op deze kaart te zetten, maar voordat ik dat wil doen vraag ik mij af of het koelblok (de Arctic Accelero S1 Rev 2 (http://www.arcticcooling....info.php?cPath=2_&mID=105) wel IN de behuizing past.

Heeft iemand toevallig deze koeling, en kan iemand mij missschien vertellen hoe veel slots deze koeling nodig heeft?

Op foto's op internet lijkt het dat deze kaart 2 slots nodig heeft (dus het slot v.d. videokaart + een ander expansieslot) maar wellicht kan iemand dit mij bevestigen. Het gaat mij aleen om het blok; ik heb zelf nog wel fan's liggen die ik er bijv. omheen zou kunnen doen als extra luchtstroom.

Hieronder een aantal foto's van de kaart, en een aantal foto's van de kast waar de koeling in moet gaan komen.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/1146839/Fora/4850/kastmetvid.jpg

Zoals jullie zien is de ruimte beperkt: (er zit maar 1 PCI slot in, en mijn TV kaart wil ik liever toch nog wel gebruiken)
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/1146839/Fora/4850/nauwelijks-ruimte.jpg

Dit is de ruimte die ik heb zonder videokaart:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/1146839/Fora/4850/kastleeg.jpg

Nog twee foto's van de videkaart zelf, mocht iemand mij erop kunnen wijzen als deze koeling zowieso niet gaat passen:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/1146839/Fora/4850/achter.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/1146839/Fora/4850/voor.jpg

Alvast heel erg bedankt voor een reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proto
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-09 09:43

Proto

¬.¬

De S1 is een dual-slot koeler, hetzelfde als je huidige koeler dus wat dat betreft zou het moeten passen. Een extra fan eronder hangen gaat je echter niet lukken zonder de TV-kaart eruit te halen, maar zoals het eruitziet heb je al een redelijke airflow. Voor de rest zou je de maten van je kast moeten vergelijken met de opgegeven maten van de S1 op de artic-cooling site, in mijn NSK4400 pastte-ie net.

//Ik kan me trouwens vaag iets herinneren dat de standaard memory heatsinks niet allemaal passen doorr de plaatsing van het geheugen t.o.v. de core, dus dan zou je gelijk voor een setje lagere memsinks moeten kijken.

[ Voor 21% gewijzigd door Proto op 02-12-2009 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim1991
Proto, bedankt voor je reactie!
Ik zal op de site kijken of het koelblok in mijn kast zal gaan passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:17

Bolletje

Moderator Harde Waren
Vergeet ook niet dat de kaart nog wat hoger is. Ik denk niet dat het gaat passen...

[ Voor 24% gewijzigd door Bolletje op 02-12-2009 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:48
Bolletje92 schreef op woensdag 02 december 2009 @ 22:09:
Vergeet ook niet dat de kaart nog wat hoger is. Ik denk niet dat het gaat passen...
Sluit me hierbij aan. Dikte is niet het probleem. Maar als ik zo jouw kast bekijk kan deze niet meer dicht met een AC S1 op je kaart.

[ Voor 16% gewijzigd door Blastpe op 02-12-2009 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLGandalf
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-08 17:20
als ik zo kijk is de breedte van je pci slot, net iets minder dan de totale breedte van je kast, ik denk ook niet dat het gaat, ik heb in een CM690, wat gewoon een redelijk brede kast is, een fan van me zijkant af moeten halen.

je zou natuurlijk ook even de dimensies erbij kunnen halen van de site van AC, en je kast

[ Voor 17% gewijzigd door DLGandalf op 02-12-2009 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim1991
Mensen, bedankt voor jullie oplettendheid wat betreft de hoogte!
Wanneer ik vanmiddag tijd heb zal ik de lengte/hoogte in de kast eens opmeten en kijken of het danwelniet past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-08 03:53
ik had hier ook al een bericht over:

http://www.silentpcreview...26d79dfd1974a28147f84bcf1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Kan je in catalyst control center de fan speed niet lager zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim1991
Bedankt voor jullie suggesties! Het helpt mij al een heel stuk verder!

Ik heb de totale hoogte in mijn kast gemeten en deze vergeleken met de hoogte v.d. Accelero S1 r2. Maar zoals al werd gezegd door Bolletje92 en Blastpe en anderen is de hoogte v.d. Accelero groter(2cm ongeveer) dan de totale hoogte in de kast. Dus de koeler gaat feitelijk gewoon niet passen.

Met de alternatieven die de link in het bericht van Zero_cool mij brengen, en met de gedachte in het acterhoofd dat de koeling niet te groot moet zijn, vroeg ik mij af of de Zalman FNV 100 misschien niet een goede passieve optie kan zijn, evt. aangevuld met een stille fan aan het koelblok.

http://www.zalman.co.kr/ENG/product/Product_Read.asp?idx=147

In mijn antec case (NSK2480 btw) heb ik achter de video kaart een erg goede airflow, dus het zou eigenlijk zonde zijn om die niet te gebruiken. De Zalman FNV100 maakt hier mooi gebruik van.

Nu vroeg ik mij dus af; Kan de Zalman FNV100 als alternatieve koeler worden gebruikt, of levert deze niet genoeg koelvermogen?. Maar dan rijst mij ook de vraag hoe de spanningsregulatoren aan de kant van de GPU gekoeld moeten worden, aangezien het koelelement eigenlijk aan de "andere kant" zit. Echter houd ik, wanneer deze kaart geplaatst zou worden, flink wat ruimte over aan de GPU-zijde van de 4850 (waar dan ev.t een fan zou kunnen worden geplaatst voor de spanningsregulatoren (of is het misschien wat te veel van het goede 8)

Of hebben jullie andere alternatieven, die in de case zouden passen en compatible zijn met de 4850? Ik zoek niet een te dure, vooral passieve, oplossing.

@brilsmurf: ik heb reeds in de CCC gebrobeert de fan control op handmatig te zetten, maar zelfs op de laagste waarde maakt de kaart een rotherrie.

Nogmaals alvast bedankt voor een reactie!
Wim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim1991
Ik heb nog even wat montages van de Zalman VNF 100 gegoogled, het enige wat volgens mij nog problemen kan geven is volgens mij de headpipes die aan de bovenzide van de kaart wat uitsteken (om af te buigen naar de achterkant v.d. videokaart naar het koelblok)

Nu heb ik even een foto gemaakt van de max. hoogte die ik heb boven het pci-express slot, het is maar een karige 1,4 cm maximaal...

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1146839/Fora/4850/hoogte-slot.jpg

Ik denk dat de headpipes wel hoger zullen zijn dan de 1,4cm, dus of dat past..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

misschien kan je iets fabrieken dat met een pci-riser je grafische kaart horizontaal in de kast komt te hangen. Volgens mij wordt de herrie die jij hoort veroorzaakt door de lucht die in de nauwe ruimte tussen de 2 kaarten gezogen wordt. misschien als je hem horizontaal kan bevestigen op een of andere manier dat het dan weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim1991
brilsmurfffje schreef op donderdag 03 december 2009 @ 22:02:
misschien kan je iets fabrieken dat met een pci-riser je grafische kaart horizontaal in de kast komt te hangen. Volgens mij wordt de herrie die jij hoort veroorzaakt door de lucht die in de nauwe ruimte tussen de 2 kaarten gezogen wordt. misschien als je hem horizontaal kan bevestigen op een of andere manier dat het dan weg is.
Vooral dat dikgedrukte :) Het is inderdaad mogelijk, maar ik vind het zonde om in mijn kast te gaan zagen om de grafische kaart er beter in te krijgen.

Ik heb heel wat reviews en vergelijkingssites doorgezocht, maar ik kan eigenlijk geen goede passieve koeling vinden die makkelijk in de antec kast gaat passen. Ik zit echt met de minuscule hoogte boven de videokaart, daar kan gewoon geen enkele headpipe of koelblok tussen, veel te klein.

Heeft iemand desondanks toch nog suggesties wat wel zou kunnen passen?

- Scythe Musashi VGA Cooler is te "dik" en past nauwelijks in de case
- De Zalman VNF 100 ben ik niet zeker over de plaatsing v.d. headpipes, als deze meer dan 1cm boven de kaart uitkomen gaat het ook niet passen
- De Accelero S1 past er qua hoogte niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

je moet er ook rekening mee houden dat er ook langs een passief koelblok lucht moet stromen, anders werkt het niet. Als je hem namelijk zowat klem zet tegen de tv-kaart, dan heeft het niet echt veel nut.
Je hoeft ook niet perse te zagen, tie-wraps doen wonderen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim1991
Dan heb je natuurlijk altijd nog wel een gat nodig in de behuizing waar de uitgangen v.d. videokaart in uitkomen.

Mocht het topic verder niet veel meer brengen, dan ga ik een (wat grotere) computerwinkel langs en neem ik mijn PC mee, en ga kijken wat zou kunnen passen. Ik ben zelf nu wel wat einde raad, het past allemaal net niet.

Bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim1991
Ik ben Zaterdag naar een computerwinkel geweest, maar daar zei men tegen mij dat het onmogelijk was om een ventilator van een video kaart te verwijderen 8)7 Afijn, daar kwam ik dus ook niet veel verder mee.

Ik besloot dus een mailtje te gaan sturen naar de support van Shappire, met de vraag of het normaal is dat mijn video kaart meer geluid maakt in vergelijking met andere kaarten.Daarbij dan ook het verzoek of zij een oplossing zouden hebben om de fan stiller te laten draaien, maar hier kreeg ik een kort-maar-krachtig antwoord op:
Dear Sir
It's fan hardware limitation. We have nothing to with this. Sorry.
Regards

Thank You

Sapphire Tech Support
|:( Daar schieten we dus ook weer niets mee op...

Ik heb zelf nog met een Zalman Fanmate geprobeert om de fanspeed aan te passen, maar ik vermoed dat het voltage/amperage van de fan op de 4850 te hoog is, want de fanmate had totaal geen effect op de snelheid.

Is het misschien mogelijk om de huidige FAN die in de koelvin zit, te verwijderen en te verwisselen met een stillere? Of verlies ik hierdoor de garantie?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPims
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-07-2024

iPims

~Lv200 Broan Nightlord~

Of verlies ik hierdoor de garantie?!
Zover ik weet, is als je maar iets aan je kaart veranderd, dat je garantie weg is. :S

What the BBQsaurusrex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim1991
Aangezien ik het toch zonde vind om de garantie te verliezen door een nieuw koelsysteem te installeren, heb ik toch softwarematig wat verder gekeken.

Toen viel mijn oog op Ati Tray Tools, ik heb de nieuwste bèta gedownload en bij Fan control het één en ander ingesteld:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/1146839/Fora/4850/fansettings.JPG

Dus tot 50 graden is de kaart stil, daarna gaat ie wat meer lawaai maken, maar dat is niet zo erg aangezien het mij bij wat gamen niet echt stoort.

(wat wel raar is trouwens: Wanneer ik hem op 2% zet begint het ding weer te loeien, terwijl hij op 1% redelijk geluidsloos is.
Ik kan de kaart dus stiller krijgen met Ati Tray Tools dan met de bijgeleverde Catalyst Contol Center, waar de fan control niet onder de 20% te krijgen is |:( )

Probleem opgelost! Prettige feestdagen iedereen!

[ Voor 12% gewijzigd door Wim1991 op 25-12-2009 10:17 ]

Pagina: 1