TE veel gelezen, kan nu echt niet meer kiezen

Pagina: 1
Acties:
  • 433 views

• Sandor Scheffer
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Ik weet dat iedereen geacht wordt om zelf de nodige research te doen in plaats van hier de basic questions te stellen. Het probleem is dat ik zo veel gelezen heb dat ik het nu echt niet meer weet :(

Ik wil een upgrade van mijn pc gaan doen, mobo + proc + geheugen en later graka (nu nog even een 8800GT). Geheugen gaat wel lukken en processor ben ik al uit, dat wordt de i5 750.

Voor het moederbord zit in in dubio tussen een mobo dat pcie in 2*8 kan draaien en degene die 1*16 + 1*weinig doen. Ik dacht eerst van ik neem gewoon de goedkoopste en vervang de videokaart gewoon wat vaker. Maar op dit moment wil ik bijvoorbeeld een 5850 met in het achterhoofd dat ik met 1 jaar verder daar niet meer mee tevreden ben, dus of vervangen of 1 erbij in crossfire.

Ik hecht weinig waarde aan allererlei toeters als 12 USB aansluitingen, SATA3, etc. Bouwkwaliteit en een aardige overclock zijn wel mooi meegenomen.

Als ik bijvoorbeeld kijk naar Gigabyte kom ik op de volgende opties:
P55M-UD2: geen crossfire, wel lekker goedkoop
P55-UD4: wel crossfire, bijna 5 tientjes duurder dan de UD2
P55M-UD4: bijna hetzelfde als de ATX variant, maar dan alleen ruimte voor 2 dual slot videokaarten, tientje goedkoper dan de ATX, betere audio, meer voedings fases

Neem ik de andere merken erbij dan wordt de keuze alleen nog maal lastiger:
- MSI GD65, vergelijkbaar met de UD4
- Asrock Deluxe, idem
- ECS kreeg niet zulke goede reviews
- Asus is voor een 2*8 pcie wat duur
- Foxconn is moeilijk verkrijgbaar

Als ik voor een niet crossfire oplossing ga dan wordt het de UD2, daar kan ik me geen buil aan vallen schat ik in. Maar is het niet beter om iets meer uit te geven en voor een 2*8 capable moederbord te gaan? En zo ja, zijn er nog merken types die ik over het hoofd heb gezien? Zijn er nog andere zaken waar ik niet aan gedacht heb?

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ja, 2 x PCIe x8 is de betere optie als je crossfire wilt draaien. x4 geeft gewoon significant performanceverlies, terwijl je het verschil tussen x16 en x8 nauwelijks merkt. Ook heeft de GD65 gewoon sowieso één slot op x16 lopen dus ik zie het probleem daarmee niet ;)

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Sandor Scheffer
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
nee, idd de GD65 zou prima voldoen, die schakelt van 1*16 netjes naar 2*8

volgens mij is het ook zo dat die x4 van het 2e slot (dus 1*16 en 1*4) niet pcie 2.0 maar de oude 1 is en dus eigenlijk nog langzamer is

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Welk mobo je moet kiezen is prima zelf uit te zoeken. Je hebt al een paar type's uitgezocht, zet die naast elkaar en kijk welke het beste aan je eisen voldoet. Voldoen ze dat allemaal, pak dan de goedkoopste.
Of je wel of geen crossfire wil is te bepalen aan de voors en tegens van crossfire.

Dit topic gaat in elk geval op slot.

Dit topic is gesloten.