1000 km gereden met te weinig olie, schade?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vimana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:07
Ik ben in het bezit van een Opel Corsa C 1.7 di (turbodiesel) uit 2002.

Ding heeft een volledig onderhoudsboekje en sinds ik hem 2 jaar heb is ie bij mij ook altijd volgens het boekje onderhouden bij een grote garage-keten.

Nu is mijn auto ca. 1000 km geleden ( 1,5 week terug) naar de garage gegaan voor APK en een grote beurt.

Toen ik hem terug kreeg viel het mij op dat soms, bij stevig remmen, het lampje van het olie peil even één of twee seconden ging branden. Dus het rode lampje met een oliekannetje.
De eerste dagen dacht ik dat het misschien te maken had met de grote beurt. Ik had eerst een oude Alfa, dus van brandende lampjes schrik ik niet zo.
Ook ging het starten van een koude motor wat lastiger dan vóór de beurt. Als ik startte leken de eerste paar slagen van de motor met veel moeite te gaan. Net alsof de accu bijna leeg was.

Gister ging ik dus toch maar eens het oliepeil checken. Zelf kon ik met mijn peilstok geen olie raken!
Dus meteen naar de garage toe. Bleek dat er nog 2,5 liter olie bij moest!

Op de vraag hoe schadelijk het was dat ik circa 1000 km had gereden met een laag oliepeil, was het antwoord uiteraard: "Dat valt wel mee hoor..." .

Nou denk ik niet dat de garage zelf vlug zal zeggen dat het schadelijk is.
Maar ik wil toch wat meer zekerheid. Ik ben erg zuinig op m'n auto, dus als m'n blok schade heeft opgelopen, wil ik dit toch kunnen verhalen.

Dus: Hoe schadelijk zou het zijn geweest? En waar zou ik eventueel nog meer terecht kunnen voor advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:16

talin

ES-MA

niet veel daarom ook dat controle lampje.
pas als die constant blijft branden zet em maar stil en zorg dat er wat bij in komt.

die van mij lust ook nog wel wat en als et lampje bij een fatsoenlijke bocht een x gaat piepen krijgt ie de volgende zaterdag goudgeel geraffineerd erbij.

je torretje zal beroerd klinken bij het starten omdat de klepstoters ( hydrolisch ) te weinig gevuld zijn met olie dus de kleppen rammelen een beetje wacht een opel, toch niet met stoterstangen?

[ Voor 25% gewijzigd door talin op 02-12-2009 15:33 ]

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexji
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-07 15:18
Dat ligt eraan bij welk peil dat lampje gaat branden. Ik had het deze zomer met een toyota starlet, toen ik een deut gas gaf ging het lampje even branden en ik dacht er niks van, 5 km verder was de motor total loss :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:41
Ik heb zelf een tigra gehad.

Daarbij duurde het een minuutje voordat de olie m'n kleppestoters hadden bereikt. hydroliek moet nog opgang komen. Vaak duurde het iets langer dan was het tijd voor beetje olie..

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-07 17:04

Matis

Rubber Rocket

Ach, ik blijf gewoon net zo lang rijden totdat het lapje uitgaat :P Meestal is dan het lampje kappot :Y)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Tarin

Just plain weird.

Vimana schreef op woensdag 02 december 2009 @ 15:26:
[...]

Op de vraag hoe schadelijk het was dat ik circa 1000 km had gereden met een laag oliepeil, was het antwoord uiteraard: "Dat valt wel mee hoor..." .
[...]
Zo laconiek reageerde mijn fietsenmaker ook toen ik m'n 2,5 jaar oude Gazelle af kwam leveren met een finaal in 2 stukken gebroken stuur. "Kan gebeuren", zei hij, "Heb je met die moderne lichte materialen en al dat gerecycle van tegenwoordig."

Ik ga tegenwoordig dan ook langs een andere fietsenmaker.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Toen ik hem terug kreeg viel het mij op dat soms, bij stevig remmen, het lampje van het olie peil even één of twee seconden ging branden. Dus het rode lampje met een oliekannetje.
Rood olielampje betekend bij VW in ieder geval problemen met de oliedruk. Bij geel is het 'slechts' het oliepeil.
Ik had eerst een oude Alfa, dus van brandende lampjes schrik ik niet zo.
http://www.instantrimshot.com

[ Voor 21% gewijzigd door Gunner op 02-12-2009 15:42 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Papa Roach
  • Niet online
Gunner schreef op woensdag 02 december 2009 @ 15:39:
[...]
Bij geel is het 'slechts' het oliepijl.
Dan gaat de olie de verkeerde kant op ofzo :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 10:52
Ik gebruik de achteruitkijkspiegel, zie ik geen rook meer moet er olie bij :)

Maar ligt inderdaad puur aan hoe 'gevoelig' het waarschuwingsysteem staat afgesteld of het echt schade heeft opgeleverd, en dat verschilt denk ik per merk/auto. Zonder het blok uit elkaar te halen valt er denk ik weinig zinnigs over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Laatst online: 07-07 13:21
Als als nog goed werkt, zal er geen tot weinig schade zijn. Volgens mij duurt het echt heel lang voordat je motor echt vast loopt. Want de olie die er in zit die moet echt compleet weg zijn, je moet de motor ook echt helemaal tot het uiterste brengen.
Zolang er niks vastgelopen is, lijkt het me allemaal wel mee vallen.

Zo ook bij mijn pa. Ik vond al langer dat zijn auto maar rare tikkende geluiden maakt. Nou kijkt mijn pa dus nooit naar zijn oliepeil, dus heb ik dat eens bekeken... Zat dus niks meer in. Ik heb 2 liter olie bij moeten vullen, voordat ik net een klein beetje olie op de peilstok zag zitten.
Uiteindelijk 3 liter bij moeten vullen... Meer had ik ook niet, toen stond de olie in het midden van de markering op de peilstok.

[ Voor 6% gewijzigd door eX0duS op 02-12-2009 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_x007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-07 20:58
Alexji schreef op woensdag 02 december 2009 @ 15:32:
Dat ligt eraan bij welk peil dat lampje gaat branden. Ik had het deze zomer met een toyota starlet, toen ik een deut gas gaf ging het lampje even branden en ik dacht er niks van, 5 km verder was de motor total loss :'(
O dat moet ik toch wat beter gaan opletten met mijn Starlet, nu ga ik bij de volgende tankbeurt bijvullen als bij een scherpe bocht het lampje brand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:27

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik zou in iedergeval een andere garage gaan zoeken. Ik bedoel, een garage dat bij een grote beurt niet eens de olie ververst of dat wel doet maar onvoldoende erin gooit vind ik toch wel erg onprofessioneel.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-07 21:28
^^ Inderdaad, grote beurt en geen nieuwe olie? Daar zou ik me meer zorgen om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Als ik 2,5 liter erbij moet doen, dan zou het heeeel slecht moeten zijn, aangezien er totaal 2,5liter in gaat. Maar het kan zeker wel gevolgen hebben, afhankelijk van hoe goed de verspreiding van de olie nog functioneerde. Als alle delen nog olie kregen is het minder erg dan wanneer de oliepomp ook lucht aanzoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Papa Roach schreef op woensdag 02 december 2009 @ 15:41:
Dan gaat de olie de verkeerde kant op ofzo :?
:P :P :P

De kans dat je er blijvende schade door hebt zonder dat je dat inmiddels al had gemerkt lijkt me niet zo groot.

Maar wel een goede vraag: je auto verbruikt hopelijk niet ineens 2,5 liter olie in minder dan 2 weken. Dus ofwel was het peil al te laag toen hij naar de garage ging, en hebben ze dit bij een grote beurt niet bijgevuld, laat staan vervangen. Ofwel ze hebben de olie wel vervangen, maar er te weinig ingedaan. Of ze hebben de "dop" onderaan (carterpan) net niet goed vast zitten maar dan zou je overal waar je parkeert een oliespoor achterlaten. Je zou hopen dat dit opvalt (bij nader inzien kan dat waarschijnlijk niet eens, die dingen lekken volgens mij pas als ze vrijwel helemaal los zijn). Welke optie het ook is, ik kan moeilijk aan iets denken waarbij het niet hun schuld is.

Als ze zoiets al niet goed doen zou ik dus echt wel naar een andere garage op zoek gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Wilke op 02-12-2009 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Standeman schreef op woensdag 02 december 2009 @ 16:16:
Ik zou in iedergeval een andere garage gaan zoeken. Ik bedoel, een garage dat bij een grote beurt niet eens de olie ververst of dat wel doet maar onvoldoende erin gooit vind ik toch wel erg onprofessioneel.
Wie zegt dat de garage hier in fout is? Een olielek kan dat tekort ook veroorzaakt hebben... Los daarvan is het de eigenaar zijn verantwoordelijkheid als hij eerst een week lang met een rood lampje rondrijdt en zich dan pas vragen begint te stellen.

Sowieso: rood lampje = niet rijden. M'n ma heeft het ook gepresteerd met een Golf III - van Brussel naar Mechelen rijden, in de file, met een kapotte waterpomp. Dag cilinderkoppakking :w

[ Voor 11% gewijzigd door Borromini op 02-12-2009 17:11 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:13
Het ligt eraan of dat het lampje gaat branden met een te laag oliepeil of een te lage oliedruk.

Met een te laag oliepeilsensor zal het wel meevallen.
Met een te lage oliedruksensor zal er best wat schade zijn die nu mischien nog niet ernstig genoeg zijn om zo op te merken, maar later mischien wel boven water kunnen komen.

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:19

SmartDoDo

Woeptiedoe

HK => VV :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:45
Borromini schreef op woensdag 02 december 2009 @ 16:58:
[...]

Wie zegt dat de garage hier in fout is? Een olielek kan dat tekort ook veroorzaakt hebben... Los daarvan is het de eigenaar zijn verantwoordelijkheid als hij eerst een week lang met een rood lampje rondrijdt en zich dan pas vragen begint te stellen.
Als na een grote beurt dat lampje al de eerste dagen begint te branden kan het niet echt een lek zijn, tenzij het een groot lek is maar dan was ie na 1.5 week ook wel echt leeg. Lijkt me dus echt een garagefout. Aan de andere kant is het ook niet zo slim om dat niet gelijk te gaan controleren.
Sowieso: rood lampje = niet rijden. M'n ma heeft het ook gepresteerd met een Golf III - van Brussel naar Mechelen rijden, in de file, met een kapotte waterpomp. Dag cilinderkoppakking :w
Ach, ligt er aan welk lampje en wanneer die gaat branden. Net als TS kan ik me op zich best voorstellen dat je je auto niet gelijk aan de kant zet. Ik zou wel zodria ik thuis was gelijk de olie controleren.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Nou, als mijn oliepeillampje gaat branden gaat mijn auto direct naar de vluchtstrook hoor. :X Brandende waarschuwingslampjes zijn nooit goed, wil je dan serieus het risico nemen en doorrijden?

[ Voor 3% gewijzigd door AtleX op 02-12-2009 21:03 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:57

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Een blokje kan wat hebben ;)

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-07 23:14

4x2

lộn xộn quá

Tot ie definitief klapt kan even duren (hoewel, bij een blok met turbo valt dat meestal vies tegen, turbo kan niet zo heel veel hebben), maar motorschade (krukas/drijfstanglagers vooral) oplopen door een te lage oliedruk is secondenwerk.

Als je trouwens 2,5 liter olie verstookt in 2 weken tijd moet je of heel veel rijden (>5000 ofzo :P), of moeten dr flinke blauwe wolken uit komen, dus ik denk dat er gewoon veel te weinig in heeft gezeten.

Dan hangt het er nog een beetje vanaf of het een lampje voor het peil of de druk is, maar in het laatste geval heeft ie dr 100% zeker iets mee geleden, hoeveel valt alleen niks van te zeggen.
Zou toch even uit gaan vogelen hoe het kan dat er wat olie ontbrak en dat fijn op papier laten zetten.
Alles lief leuk en aardig met rode lampjes waar je op zou moeten letten, maar 2,5L olie te weinig is gewoon stom van een garage.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-06 11:58
Met de anderen eens, je garage is erg stom geweest. Staat het misschien niet ook op de bon vermeld, dat ze er x liter olie in hebben gedaan (niet dus)?

Verder vind ik je erg stom om pas na verloop van tijd eens het oliepeil te gaan checken. Het olie lampje zit er niet voor niets, ook al ben je dan een Alfa gewend. Gaat het lampje voor het eerst even een fractie van een seconde aan, hupsakee snel ergens checken hoe het ermee staat.

Succes er verder mee natuurlijk.

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-07 23:01

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Ik zou hier wel stevig van balen door die onzekerheid. Als het een oliedruk lampje is, dan heeft hij gewoon veel extra slijtage gehad. Met name de turbo zoals al genoemd werd, deze wordt gekoeld en gesmeerd door de olie, en dat is geen luxe bij tot 200.000rpm...

Misschien heeft je motor in die 1000km wel voor 40.000 aan extra slijtage opgelopen... Dit kun je natuurlijk niet makkelijk bewijzen, maar het antwoord van die garage "dat valt wel mee" is veel te kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:55

RvL

Ik kan dit:
Nu is mijn auto ca. 1000 km geleden ( 1,5 week terug) naar de garage gegaan voor APK en een grote beurt.

[...]

Gister ging ik dus toch maar eens het oliepeil checken. Zelf kon ik met mijn peilstok geen olie raken!
Dus meteen naar de garage toe. Bleek dat er nog 2,5 liter olie bij moest!
helaas niet helemaal rijmen met dit:
Ik ben erg zuinig op m'n auto, dus als m'n blok schade heeft opgelopen, wil ik dit toch kunnen verhalen.
Het getuigt me niet van 'zuinig zijn op'.

Dat gezegd hebben, hoe schadelijk kan het zijn? Dat ligt er aan. Als ik me niet vergis geeft het lampje bij een 2002 Corsa aan dat er te weinig oliedruk opgebouwd kan worden, in dit geval direct veroorzaakt door te weinig olie.

(Krukas)lagers en lagerschalen, turbo's en andere motoronderdelen die dringend behoefte hebben aan smering hebben vrijwel zeker op z'n minst enige schade opgelopen. Zoals Initial G ook al zegt draaien de hedendaagse turbo op enorm hoge toerentallen. Geen olie is geen smering en geen koeling.

Of het te verhalen is, is ook nog maar geheel de vraag. Ik bedoel, het is nu 1000km geleden, zie maar te bewijzen dat er in dit tijd niets gebeurd is. Als je direct gereageerd had, was het een andere zaak geweest.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vimana
  • Laatst online: 00:07
Mooi dat mensen aan de hand van één "fout" kunnen zien dat je meteen slecht voor je auto zorgt.
Ik rij 250 km per dag. 1000 km is dus 4 dagen. Als ik er dus zaterdag het lampje voor het eerst zag branden betekent dat dat ik er dus pas afgelopen maandag mee bij de garage terecht kon. En aangezien ik maandag pas om 19:30 thuis was, was dat geen optie.

Dat er een stuk eigen verantwoordelijkheid bij zit, ben ik het helemaal mee eens.
Maar als ik net € 680,- heb afgetikt voor de garage mag ik toch wel op zijn minst verwachten dat zoiets als het oliepeil wel goed zit.
Dat ik dit meteen heb kunnen/moeten checken: eens. Maar nogmaals: Dat lampje ging 1 à 2 x per dag 2 seconden branden, dan is er bij mij nog vrij weinig paniek (en of dit nou "stom" is of niet, daar gaan we hier niet over discussiëren).

Om maar eens ontopic te reageren:
Op de bon staat dat er voor 4,5 liter olie is afgerekend. Als ik bij m'n vorige bonnen kijk, zie ik dat er ook steeds voor 4,5 liter is afgerekend. Maar afgerekend staat niet gelijk aan daadwerkelijk erin gegooid.

Bij het rijden met de auto had ik verder geen last van een afwijkende motorresponse, blauwe wolken, of vreemd geluid.

Om nou meteen nooit meer bij deze garage te komen vind ik nu nog wat overdreven. Ik, en anderen, hebben er verder goede ervaringen mee.

Alleen blijf ik natuurlijk mee zitten waar ik verder nog terecht kan voor een second opinion. De garage zelf is (zover ik kan zien) niet bij de BOVAG aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonni
Dat geintje van wel op de bon zetten maar niet erin doen heb ik al vaker op diverse fora gelezen, o.a. hier. Het komt er op neer dat je altijd even zelf moet checken of er ook daadwerkelijk dingen zijn bijgevuld en dat is een werkje van een minuut. Nog steeds vind ik dat je bij de eerste keer dat het olie lampje aan ging meteen had moeten stoppen om je peil te controleren. Dat staat in de boekjes en dat is algemene kennis, of je nou een Alfa hebt gereden of in mijn geval een Polo Coupé met irritant knipperend lampje rijdt. Het lampje zit er niet voor niets en is ook nog eens in dé alarmkleur uitgevoerd: ROOD.

Als je met 1000km 2,5 liter olie hebt verbrand, dan had je dat zeer zeker moeten zien in je spiegels. 1 liter olie per 400km eruit gooien is knap werk zonder het te zien/merken. En als de motor dat toch echt zou doen, dan is er iets goed mis in het blok.

Wat je wat mij betreft kan doen bij de garage is met de eigenaar eens gaan praten, het olieverbruik nu de motor weer 'vol' zit bijhouden. Verbruikt de motor bijna geen olie, dan hebben ze het gewoon gefactureerd terwijl het er niet in is gedaan, stelletje oneerlijke zakkenwassers. Eventueel schade op hen te verhalen zal moeilijker zijn denk ik. Misschien dat je rechtsbijstand verzekering er wat mee kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-07 15:04

page404

Website says no

Nielson schreef op woensdag 02 december 2009 @ 15:52:
Ik gebruik de achteruitkijkspiegel, zie ik geen rook meer moet er olie bij :)
_O-

:')

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:55

RvL

Vimana schreef op donderdag 03 december 2009 @ 11:47:
Mooi dat mensen aan de hand van één "fout" kunnen zien dat je meteen slecht voor je auto zorgt.
Ik rij 250 km per dag. 1000 km is dus 4 dagen. Als ik er dus zaterdag het lampje voor het eerst zag branden betekent dat dat ik er dus pas afgelopen maandag mee bij de garage terecht kon. En aangezien ik maandag pas om 19:30 thuis was, was dat geen optie.
Naar de garage niet nee, maar zoiets simpels als olie peilen is zo gedaan, ook op zaterdag of om 19.30.

Je zal namelijk niet de eerste zijn die na een garage bezoek zonder olie blijkt te staan. Zoals je zelf als zegt, op de bon staan, staat niet gelijk aan er in gedaan. Vertrouwen is goed, controle is beter is mijn devies dan ook.

Om ook weer ontopic te gaan:
Op de bon staat dat er olie in is gedaan. Gebleken is dat er na 1000km (en zeer waarschijnlijk eerder) 2,5 liter te weinig in zat. Daar zou ik ze in ieder geval wel mee confronteren (op een normale, zakelijke manier), want met te weinig olie rondrijden is nooit goed. Uitspraken als 'dat kan niet zoveel kwaad' vind ik geen correct antwoord in dit geval.

Aantonen dat er te weinig olie in is gedaan gaat waarschijnlijk het grootste probleem worden, vooral omdat er een aantal dagen en 1000 kilometer overheen is gegaan. In ieder geval zou ik je huidige olieverbruik eens goed gaan bijhouden en ook vastleggen op schrift, wat Yonni ook al zij. Dan sta je al wat sterker.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:26

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Yonni schreef op donderdag 03 december 2009 @ 13:00:
Nog steeds vind ik dat je bij de eerste keer dat het olie lampje aan ging meteen had moeten stoppen om je peil te controleren.
QFT.

Ik had het ook een keer in een Passat. Enthousiast een klaverblad over: rood olielampje aan. Ging weer uit toen ik rechtuit reed, dus bij de eerste parkeerplaats gestopt. Pikkedonker (11 uur 's avonds in de winter), maar de peilstok was wel zo droog als de sahara op een hete zomerdag. Op dat moment 1 liter bij kunnen vullen (en toen doorgereden), later nog 2.

Lampje aan = stoppen en controleren, bij de eerste gelegenheid. Later heb ik dat een keer niet gedaan, oh, ik haal het tankstation nog wel. Ja ik haalde het wel, maar ik kwam niet meer weg met een vastgelopen motor.

Maar als het lampje alleen sporadisch aan gaat dan denk ik niet dat er te veel schade is opgetreden. Misschien dat hij na verloop van tijd wat meer olie gaat verbruiken.
En de garage aanspreken! Want het is natuurlijk van de gekke dat ze zelf niet even controleren of het peil ok is!! Dat is het eerste wat je doet nadat je olie hebt bijgevuld, dus de conclusie kan alleen maar zijn dat ze geen olie hebben bijgevuld, en al zeker geen 4,5 liter (want in een 1.7 CDTI past geen 6 liter olie).
Of hij lekt echt als een incontinente bejaarde, maar dat kun je na een dag al vaststellen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-07 23:14

4x2

lộn xộn quá

Als een oliedruklampje met constante snelheid in rechte lijn aan gaat is dr sowieso al iets goed kapot, dus wel of niet stoppen scheelt dan niet zoveel meer :P

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Yamy_Daffy schreef op woensdag 02 december 2009 @ 19:44:
Met een te lage oliedruksensor zal er best wat schade zijn die nu mischien nog niet ernstig genoeg zijn om zo op te merken, maar later mischien wel boven water kunnen komen.
9/10 keer dat het oliedruk is.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
2,5 liter te weinig is niet zomaar iets te weinig.In mijn 2.0GLXI Galant gaat zelfs maar 3,8 liter.Je hebt gewoon 1000km lang je motor afgebeuld omdat er veel te weinig olie voor handen was voor een juiste druk en koeling.
Ik zie het nog wel gebeuren dat je drijfstanglagers het gaan begeven.

Het zou ook zomaar kunnen zijn dat de olie die er in zat erg warm is geweest waardoor de werking dus achteruit is gegaan.Ik zou zou het meteen vervangen.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RvL schreef op donderdag 03 december 2009 @ 14:03:
[...]

Om ook weer ontopic te gaan:
Op de bon staat dat er olie in is gedaan. Gebleken is dat er na 1000km (en zeer waarschijnlijk eerder) 2,5 liter te weinig in zat. Daar zou ik ze in ieder geval wel mee confronteren (op een normale, zakelijke manier), want met te weinig olie rondrijden is nooit goed. Uitspraken als 'dat kan niet zoveel kwaad' vind ik geen correct antwoord in dit geval.

Aantonen dat er te weinig olie in is gedaan gaat waarschijnlijk het grootste probleem worden, vooral omdat er een aantal dagen en 1000 kilometer overheen is gegaan. In ieder geval zou ik je huidige olieverbruik eens goed gaan bijhouden en ook vastleggen op schrift, wat Yonni ook al zij. Dan sta je al wat sterker.
Eens, zowel dat dit onacceptabel is, als dat er na die afstand waarschijnlijk geen werk van gemaakt kan worden.

Dit is ons ook overkomen na de APK + grote beurt van onze Hyundai Excel (1995) vorig jaar. In ons geval is het lampje niet gaan branden (schijnbaar niet defect, want we hebben het erna (bij een ander bedrijf) laten testen en het werkte gewoon), maar het rijden leek om een of ander reden wat stroever, dus na een ruime week (en idd ook iets van 800km) gechecked en pas helemaal onderaan de peilstok olie gezien (dat daarnaast nogal donker verkleurd was) :X

Garage zeiden doodleuk dat ze het correct afgevuld hadden en dat er blijkbaar iets de afgelopen 800km gebeurd was waardoor het leeggeloopen was. Alleen gek dat dat "iets" erna niet gebeurde en er het hele jaar sindsdien minder erbij hoefde dan in die ene week...

Naja, viel weinig hard te maken, dus gewoon een wijze les geleerd: die garage links laten liggen en voortaan idd olie gelijk bij ophalen controleren.

We hebben op lange termijn geen schade gemerkt trouwens, de Excel heeft nog steeds nul motorische problemen gehad de afgelopen 5 jaar (en naar zeggen daarvoor ook niet) O+

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 06-12-2009 12:12 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 22:36
Bij mij had de garage het andersom gedaan, die hadden er doodleuk een liter teveel ingegooit. Naast wat andere blundertjes (aircoriem wel vervangen maar niet goed gespannen enz.) reden genoeg om daar niet meer heen te gaan.

Heb bij die garage olie gepijld en airco gestart en ben daarna meteen naar de dealer gereden.

[ Voor 17% gewijzigd door martijn_tje op 06-12-2009 14:04 ]

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

In mijn geval *was* het de dealer :/

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

heb het zelf nog erger meegemaakt. mijn bus moest een nieuwe carter hebben ivm scheuren (iets met fabricage"foutje" :X ). na de reparatie moest ik hem ophalen, was redelijk op tijd ze waren net de onderkant weer aan het dichtschroeven. dus ik kon zo instappen en wegrijden volgens de heren. zo gezegt en gedaan en vrolijk terug gereden naar standplaats. de volgende ochtend -zoals een brave chauffeur het beaamt- olie pijlen via de electronische meter, buiten was het immers koud. meestal duurt het een seconde of 3 voordat de meter de stand aangeeft, deze keer kwam er dus niks in de meter te staan. ik dus enigsinds wantrouwend naar buiten en doekje gepakt (achteraf zinloos) en de 3 meter aan pijlstok/kabel eruit getrokken. zo droog als een martini. heb uit 3 bussen olievaatjes moeten bietsen om er een enigsinds acceptabel nivo in te krijgen (ruim 8 liter :X ). kennelijk heeft men de les "oliefilter vullen voor men die monteert" gemist of zo. er hangen namelijk 4x 2 liter grote oliefilters aan de motor. reactie van de hoofdmonteur: "mhoa, loopt wel los joh" }:|
vraag me af of de beste man ook zo zou reageren al er de helft aan olie in zijn eigen auto zit door een slapende monteur....

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Yonni
Ik ben benieuwd hoe het nu is met de auto van de topic-starter. Is het olieverbruik hoog of echt een fout van de garage? Motor in de soep? En willen ze compenseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
  • Laatst online: 07-07 10:00
Volgens mij is een tijdelijk brandend olielampje niet direct schadelijk voor de motor. Had zelf ooit een Mazda 323 uit '93, en daar was het het geval dat ik een liter olie kon bijvullen als ik een bepaalde bocht lekker sportief nam en het olielampje even ging branden.

Nog 40.000 km zonder problemen doorgereden alvorens ik de auto heb ingeruild.

.....

Pagina: 1