Defect in garantieperiode vs dagwaarde

Pagina: 1
Acties:

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 13:38
Maar weer eens een garantiegevalletje voor discussie:

Eerder dit jaar een setje powerline netwerk adapters gekocht via internet. Kantoor van mijn vrouw (werkt vanuit huis) mee aangesloten. Na een paar maanden beide units binnen een week defect. Vrouw boos, kon niet werken. Als een gek nieuw setje in de winkel op de hoek gekocht, fors duurder uiteraard. Maar vrouwlief weer blij.

Eerste set opgestuurd voor garantie. Defect erkend, ik krijg geld terug. Echter, de dagwaarde van het setje. Dwz de prijs die de internetshop nu hanteert op haar site. Let wel, dit is binnen de garantieperiode van een jaar. Dus de discussie van verwachte levensduur van het apparaat gaat volgens mij niet op.

De hamvraag: Als een winkel ervoor kiest binnen de garantie periode het artikel niet om te ruilen of te repareren, heeft de koper dan recht op volledig aankoopbedrag? Of mag de verkoper de dagwaarde aanhouden en ook tegelijk beargumenteren dat dat terecht is omdat de apparatuur toch een aantal maanden heeft gewerkt?

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Maar je kunt bij hun toch een setje kopen tegen die prijs. Dus kun jij zeggen, stuur maar een setje op ipv geld terug te storten???

De hamvraag, nee als de verkoper geen vervangend setje levert, dan moet zij het volledige aankoopbedrag retour doen. Maar de winkel kan in dit geval een vervangend setje leveren voor de prijs die jij krijgt.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Volgens Consuwijzer staat de shop in haar recht.
Als een product niet goed is, kunt u teruggaan naar de winkel. Hebt u een product een paar keer laten repareren, maar werkt het nog steeds niet goed? Of wil de verkoper het probleem niet oplossen? Dan mag u de koopovereenkomst ontbinden.

Wanneer kan ik een koopovereenkomst ontbinden?
Als u de verkoper de tijd hebt gegeven om het product te repareren, of een nieuw product te geven. En het probleem is nog niet opgelost. Als de verkoper het product niet kan of wil repareren binnen een bepaalde tijd. Of als hij geen nieuw product wil of kan geven binnen een bepaalde tijd. Als u het product een paar keer hebt laten repareren, en het werkt nog steeds niet goed. Als het product een grote fout heeft en de verkoper lost het probleem niet op.

Hoe moet ik de koopovereenkomst ontbinden?
Schrijf de verkoper een brief. Zeg dat de verkoper het product niet heeft kunnen repareren. Of dat hij geen nieuw product wil geven. En dat u daarom de koopovereenkomst wilt ontbinden.

Wat gebeurt er als ik de koopovereenkomst ontbind?
U moet het product teruggeven. Dan hebt u er recht op dat u uw geld terugkrijgt. Soms krijgt u niet het hele bedrag terug. Bijvoorbeeld als u het product een lange tijd gewoon hebt kunnen gebruiken. Soms wil een verkoper een tegoedbon geven, en geen geld. U kunt dan zeggen dat u uw geld terug wilt. Want daar hebt u recht op.

Wilt u het product houden, of heeft het product maar een kleine fout? Dan kunt u de overeenkomst ook gedeeltelijk ontbinden. U houdt dan het product. En u krijgt een deel van uw geld terug. Dat noemen we ook wel prijsvermindering.

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:59
Wolly schreef op woensdag 02 december 2009 @ 15:04:
Volgens Consuwijzer staat de shop in haar recht.

[...]
In dit geval ontbindt de winkel de overeenkomst en niet de klant, zijn de regels dan niet anders?

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Volgens mij kan dit wel aangezien een winkel verplicht is het product te vervangen, dat doen ze nu dus feitelijk, ze bieden de dagwaarde waarmee je het product kan vervangen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12-2025

SmartDoDo

Woeptiedoe

=> SF

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

martin2005 schreef op woensdag 02 december 2009 @ 14:55:
De hamvraag: Als een winkel ervoor kiest binnen de garantie periode het artikel niet om te ruilen of te repareren, heeft de koper dan recht op volledig aankoopbedrag? Of mag de verkoper de dagwaarde aanhouden en ook tegelijk beargumenteren dat dat terecht is omdat de apparatuur toch een aantal maanden heeft gewerkt?
Jij hebt nog geen recht tot ontbinding van de koopovereenkomst. De winkelier mag jou dus gewoon een vervangend setje aanbieden.

Dat de winkelier jou in plaats daarvan ook de mogelijkheid biedt om geld te krijgen is mooi meegenomen voor jou en vriendelijk van de winkelier. Dat kost hem immers meer dan jou een nieuw setje geven (dat zou hem de inkoopprijs kosten, nu kost het hem de verkoopprijs) en het is prettiger voor jou, aangezien je zelf al vervanging hebt geregeld :)

Verwijderd

"Dus de discussie van verwachte levensduur van het apparaat gaat volgens mij niet op."

Die gaat altijd op. De wettelijke garantie is altijd van kracht. Het is niet zo dat eerst 1 of 2 jaar de garantie van de verkoper in werking is en daarna ineens de wet om de hoek komt kijken.

Artikel 6a lid 1 Boek 7 Burgerlijk Wetboek
Indien in geval van een consumentenkoop in een garantie door de verkoper of de productent bepaalde eigenschappen zijn toegezegd, bij het ontbreken waarvan de koper bepaalde rechten of vorderingen worden toegekend, dan kan de koper deze uitoefenen onverminderd alle andere rechten of vorderingen die de wet de koper toekent.

Onverminderd, dus de wettelijke rechten blijven van kracht.

Indien een product niet aan de overeenkomst beantwoordt, dat is het geval indien het defect gaat binnen de redelijk te verwachten levensduur, dan heb je recht op:
- herstel, als dit in alle redelijkheid van de verkoper te verwachten is
- vervanging

Pas als herstel en vervanging niet mogelijk zijn komt ontbinding in zicht op grond van artikel 22 Boek 7 Burgerlijk Wetboek. Dat recht tot ontbinding ontstaat ook wanneer de verkoper niet binnen een redelijke termijn aan zijn verplichting tot herstel of vervanging wil overgaan.

Geld teruggeven in plaats van herstel of vervaning is niet een verplichting van de verkoper indien herstel of vervanging nog mogelijk is. Of dit nu de dagwaarde is of de aankoopsprijs.
Let wel. Je hoeft daar geen genoegen mee te nemen. Je recht blijft herstel of vervanging.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2009 12:44 ]

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik had een Asus P5QC naar de RMA gestuurd die 2 jaar oud was en heb daar ongeveer 2/3 van de prijs teruggehad. Nou dan ga ik niet klagen want voor dat geld koop ik weer een vergelijkbaar bord met DDR3 en een Intel P45 chipset of Intel P55 voor de andere socket.

Met Powerline idem dito. De prijzen zijn zo gedaald dat je meestal voor een kleine meerprijs een nieuwe set hebt. Volgens mij maakt het ook niets uit of je van Sweex of Devolo neemt want dat scheelt 2x de prijs.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

De shop is niet voor verantwoordelijk dat jij een nieuw setje hebt gekocht buiten de shop om (tegen een hogere prijs), en zoals aangegeven bieden ze je gewoon vervanging aan of de huidige nieuwwaarde. Niets mis mee dus.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 06 december 2009 @ 12:43:
Geld teruggeven in plaats van herstel of vervaning is niet een verplichting van de verkoper indien herstel of vervanging nog mogelijk is. Of dit nu de dagwaarde is of de aankoopsprijs.
Let wel. Je hoeft daar geen genoegen mee te nemen. Je recht blijft herstel of vervanging.
Maar de winkel biedt ook vervanging.
Weliswaar, als coulance, in de vorm van het geldbedrag aan waarmee de koper bij de winkel zelf een nieuw setje kan kopen, maar het is duidelijk dat als de koper staat op zijn formele rechten hij dan gewoon een nieuw setje kan krijgen. Probleem voor de koper is dat hij intussen zelf al extra kosten heeft gemaakt om vervanging te regelen, maar dat is zijn eigen probleem.
Pagina: 1