Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We.are.cake
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:18
Hallo,

Ik ga binnenkort een nieuwe Hoofdtelefoon halen en nou had ik wat gelezen over versterkers die het geluid vele malen beter maken. Mijn vraag is dus of jullie mij wat goede draagbare versterkers kunnen vertellen.

Ik weet al van Fiio versterkertjes. Maar deze lijken mij niet echt zo veel beter dan wat er in de gemiddelde MP3 speler zit.

Hulp is erg welkom. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-09 19:35
We.are.cake schreef op woensdag 02 december 2009 @ 14:14:
[...] nou had ik wat gelezen over versterkers die het geluid vele malen beter maken.
Mijn persoonlijke ervaring is dat een headphoneversterker het geluid maar weinig "verbeterd" als je DAP al voldoende power heeft om je hoofdtelefoon aan te sturen.
Die goedkope Fiio amplifiers zijn inderdaad niet veel beter dan wat er in een gemiddelde MP3 speler zit, het precieze modelnummer is me even ontschoten (kwam hem laatst tegen in een nieuwsbrief van TI :9 ), maar die gebruiken hele kleine op-ampjes van Texas Instruments, die ook in telefoons (?), DAP's en moederboorden (kunnen) worden gebruikt. Low voltage meuk in iedergeval, al zegt dit natuurlijk niet veel betrefd geluidskwaliteit.

Zo'n Fiio is interessant als je een headphone gebruikt die te zwaar is voor je muziekbron, een Sennheiser HD650 of een >250Ohm Beyerdynamic klinkt voor geen meter direct uit je mp3 speler (Cowon en enkele anderen uitgezonderd), en daar is het verschil tussen een head-amp of niet, behoorlijk.

Als je enkel voor het volume (en gewoon "basis" geluidskwaliteit) een headphone amp wil, en je niet vies ben van eBay, kan je daar even zoeken naar een "CMoy" amplifier. Dat is een, "bewezen", maar simpel ontwerp (en met de juiste onderdelen plus een beetje handigheid kan je die zelf in een uurtje solderen op een protoboard) en doet wat het moet doen, en over het algemeen beter dan een Fiio.

Verder heb ik wel eens een "Tomahawk" (van Ray Samuels) i.c.m. in-ears mogen beluisteren. Zeer strak en degelijk ontwerp, bijzonder goede accuduur en het verschil tegenover mijn Creative Zen Vision 'was daar' (voornamelijk kwa controlle over de bass, het was allemaal wat strekker en minder 'muddy'), maar om daar nou $300.- voor uit te geven?

Vergeet bovendien niet dat "de zwakste schakel" van je muziek op een mp3 speler, de prielige DAC is, met (in verhouding) slechte Dynamic Range, SNR en Stereo-Crosstalk waardes.

M.a.w. luister eerst of die headphone 'normaal' klinkt uit je mp3 speler. Klinkt het op je mp3 speler veel slechter dan via een stereo-versterker/radio/receiver of vanuit je computer (al is de kwaliteit daarvan ook zeer middelmatig, ook van "gamer" rotzooi zoals X-Fi's e.d.) dan is een simpele versterker, (Fiio, CMoy, etc) vaak genoeg om >80% (uit de lucht gegrepen) uit je headphone te halen. Wil je meer, dan zal het flink wat geld kosten of als je handig ben, wat tijd kosten zodat je wat zelf inelkaar kan DiY'en .

[edit] Ter volledigheid; Dit is de whitepaper van de amplifier die in een Fiio E5 zit. Een miniscuul, 2 bij 2 milimeter groot, IC'tje dus. Deze IC kost rond de 1 dollar per stuk :+ .

[ Voor 4% gewijzigd door SirNobax op 02-12-2009 16:07 ]

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lukin
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
We.are.cake schreef op woensdag 02 december 2009 @ 14:14:
Hallo,

Ik ga binnenkort een nieuwe Hoofdtelefoon halen en nou had ik wat gelezen over versterkers die het geluid vele malen beter maken. Mijn vraag is dus of jullie mij wat goede draagbare versterkers kunnen vertellen.

Ik weet al van Fiio versterkertjes. Maar deze lijken mij niet echt zo veel beter dan wat er in de gemiddelde MP3 speler zit.

Hulp is erg welkom. :)
Zoals hierboven ook al wordt gezegd, versterkers maken het geluid niet vele malen beter tenzij deze een DAC bevatten die vele malen beter is dan de bron waarmee je de audio bestanden afspeelt. Dan nog geld in principe het "garbage in garbage uit" verhaal.

Mijn persoonlijk ervaring met kleine versterkers is beperkt tot de FiiO E5 en de iBasso T3. Wat bij mij het geval is (ik gebruik een RE0 met Cowon S9) is dat het geluid wat warmer werd en de bass duidelijker werd, daarentegen verloor ik wat detail met de E5. Daarentegen met de T3 verloor ik het detail niet maar behield ik het warmer geluid en de betere bass.

Versterkers zijn er in verschillende prijsklassen, de een zweert erbij en de andere juist niet. Je hebt versterkers van in de 800 dollar (emmeline) en in de 20 dollar (FiiO), met en zonder DAC. Op Head-Fi is er een deel van het forum aan versterkers (amplifiers) gewijd en het zou misschien informatief zijn om daar eens rond te neuzen. Persoonlijk ben ik wel blij met mijn T3, degelijk apparaat, lange accuduur, goed geluid voor niet al teveel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We.are.cake
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:18
Wist niet dat het niet zo heel veel uitmaakt als je een normale hoofdtelefoon gebruikt. Maar vanaf ongeveer welke hoofdtelefoons is het het beste om een amp te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:45

mr.paaJ

generatie cmd+z

Ik heb zelf een tijd lang de RaySamuels Hornet gehad. Gebruikt icm een AKG K271S en de Sennheiser HD650. Met beiden een zeer duidelijk verschil, vooral in strakheid van de bas.
Nadat ik voor draagbaar gebruik overstapte op 'makkelijkere/draagbaardere' hoofdtelefoons (denk Grado SR125 / AudioTechnica ES7) heb ik hem verkocht omdat het daar te weinig verschil maakte en het eigenlijk niet handig is, je moet altijd een tas bij je hebben om het in te dragen.

Ben opzich wel nieuwsgierig hoe het zou klinken met m'n huidige (ESW10 O+ ) aangezien deze thuis op een losse versterker een stuk beter klinkt, maar uit een iPod Touch klinkt deze toch al hemels. In ieder geval, als je de ruimte ervoor hebt (past niet in je broekzak) dan klinkt het een stukje beter maar voor het extra geld zou je misschien beter wat meer in je hoofdtelefoon kunnen steken en eentje zoeken die voor draagbaar gebruik bedoeld is (/daar goed mee overweg kan). -> ik ga eerder voor m'n ESW10 dan voor een ES7 + versterker :p

Het heeft (in mijn ervaring) vooral voordeel met hoge weerstand en/of lage gevoeligheid (zie HD650).

[ Voor 10% gewijzigd door mr.paaJ op 02-12-2009 17:45 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-09 19:35
We.are.cake schreef op woensdag 02 december 2009 @ 17:00:
Maar vanaf ongeveer welke hoofdtelefoons is het het beste om een amp te gebruiken?
Het lijkt mij onverstandig om daar een prijskaartje aan te hangen, het is eerder een kwestie betreft de "persoonlijke kwaliteit" van je hoofdtelefoon. De een koopt een 20E headamp om met goedkope Sony EX71 te gebruiken en de ander gebruikt diezelfde headamp in combinatie met >200E kostende Ultrasone's of Senn's.

Als je niet 90% tevreden ben met de headphone die je ermee wil gebruiken kan je beter desbetreffende headphone op marktplaats zetten en het geld voor de headamp besteden om een headphone te kopen met een geluid wat beter bij je past. Het verschil tussen een 50E versterker en een 500E geprijsde versterker, is ontelbaar veel kleiner dan het verschil tussen 50E en 500E kostende headphones.

Niet helemaal dezelfde vergelijking, gezien ik het over een "desktop-amplifier" heb van mogelijk een totaal andere prijsklasse (ik weet zelf nog niet wat ik eraan wil spenderen), maar om mijzelf als voorbeeld te geven; zelf ben ik helemaal in mijn nopjes met mijn Beyerdynamic DT550, uit begin jaren '80 :> (vergelijkbaar met de moderne DT990). Die zie ik mijzelf niet vervangen, anytime soon, dus daar is het (IMO) verantwoord bij om een betere, aanvullende, headphone versterker te kopen. Gezien ik die alweer een tijdje gebruik, weet ik wel ongeveer wat voor geluid ik wil; liever wat kouder maar strak en gedetailleerd dan warm maar muf en muddy. Op basis daarvan zoek ik pas een headamp.

Een headamp kopen omdat "het beter klinkt", is IMO de foute redenering erachter. Je wil een headamp kopen (afgezien van te lage volume of impendence-mismatch als reden) om die laatste 10 procent uit je headphone te halen.

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
DMS → 3i
Pagina: 1