Mijn persoonlijke ervaring is dat een headphoneversterker het geluid maar weinig "verbeterd" als je DAP al voldoende power heeft om je hoofdtelefoon aan te sturen.
Die goedkope Fiio amplifiers zijn inderdaad niet veel beter dan wat er in een gemiddelde MP3 speler zit, het precieze modelnummer is me even ontschoten (kwam hem laatst tegen in een nieuwsbrief van TI

), maar die gebruiken hele kleine op-ampjes van Texas Instruments, die ook in telefoons (?), DAP's en moederboorden (kunnen) worden gebruikt. Low voltage meuk in iedergeval, al zegt dit natuurlijk niet veel betrefd geluidskwaliteit.
Zo'n Fiio is interessant als je een headphone gebruikt die te zwaar is voor je muziekbron, een Sennheiser HD650 of een >250Ohm Beyerdynamic klinkt voor geen meter direct uit je mp3 speler (Cowon en enkele anderen uitgezonderd), en daar is het verschil tussen een head-amp of niet, behoorlijk.
Als je enkel voor het volume (en gewoon "basis" geluidskwaliteit) een headphone amp wil, en je niet vies ben van eBay, kan je daar
even zoeken naar een "CMoy" amplifier. Dat is een, "bewezen", maar simpel ontwerp (en met de juiste onderdelen plus een beetje handigheid kan je die zelf in een uurtje solderen op een protoboard) en doet wat het moet doen, en over het algemeen beter dan een Fiio.
Verder heb ik wel eens een "
Tomahawk" (van Ray Samuels) i.c.m. in-ears mogen beluisteren. Zeer strak en degelijk ontwerp, bijzonder goede accuduur en het verschil tegenover mijn Creative Zen Vision 'was daar' (voornamelijk kwa controlle over de bass, het was allemaal wat strekker en minder 'muddy'), maar om daar nou $300.- voor uit te geven?
Vergeet bovendien niet dat "de zwakste schakel" van je muziek op een mp3 speler, de prielige DAC is, met (in verhouding) slechte Dynamic Range, SNR en Stereo-Crosstalk waardes.
M.a.w. luister eerst of die headphone 'normaal' klinkt uit je mp3 speler. Klinkt het op je mp3 speler veel slechter dan via een stereo-versterker/radio/receiver of vanuit je computer (al is de kwaliteit daarvan ook zeer middelmatig, ook van "gamer" rotzooi zoals X-Fi's e.d.) dan is een simpele versterker, (Fiio, CMoy, etc) vaak genoeg om >80% (uit de lucht gegrepen) uit je headphone te halen. Wil je meer, dan zal het flink wat geld kosten of als je handig ben, wat tijd kosten zodat je wat zelf inelkaar kan DiY'en .
[edit] Ter volledigheid;
Dit is de whitepaper van de amplifier die in een Fiio E5 zit. Een miniscuul, 2 bij 2 milimeter groot, IC'tje dus. Deze IC kost rond de 1 dollar per stuk

.
[
Voor 4% gewijzigd door
SirNobax op 02-12-2009 16:07
]