Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HTPC met inbouw touchscreen

Pagina: 1
Acties:

• Dennis013
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-11 09:41
Beste tweakers, al lange tijd droom ik over een HTPC die te bedienen is via een touchscreen in de muur.
Via dit touchscreen wil ik bijv door albums heen kunnen bladeren met coverlfow of een film selecteren in media center. of iets soortgelijks

Ik heb nog enkele vragen waar ik antwoorden op zoek.

De HTPC heb ik al, namelijk een windows 7 pc met EE6600 cpu, 7600GT videokaart (ga ik nog vervangen door een kaart die HDMI met geluid doorgeeft), 2 gb ram, HD, 400 wat voeding, etc. Als afstandbediening ga ik een Dinovo edge gebruiken.
De touchscreen heb ik nog niet, maar ik had deze 15 inch in gedachten. 500 euro kost ie, vind ik best aan de prijs voor zo'n klein scherm.
Afbeeldingslocatie: http://www.elotouch.com/Products/LCDs/1537L/imgs/1537l_3_p.jpg
Linkje naar productpagina http://www.elotouch.com/Products/LCDs/1537L/default.asp

Achter de muur van de huiskamer ligt een overdekte poort. Ik dacht eraan om de PC daar op te hangen en dan de benodigde kabels door de muur te steken naar de TV en eventueel speakerset.
Dat is gelijk mijn eerste vraag. Kan ik een pc buiten neer hangen? Het is daar gegarandeerd droog maar hoe zit het met de tempratuur? Als het bijv. -20 gaat vriezen? Het zal daar in de poort overigens altijd wel wat warmer zijn dan buiten en de PC hangt ver boven de grond.

Bij het touchscreen wil ik eigenlijk maar één knopje hebben en dat is om het hele systeem, dus HTPC+touchscreen+geluidsysteem aan of uit te zetten. Ik heb nog niet echt een goed plan om dit te kunnen realiseren.
Het lijkt mij het beste om de powerknop van de pc te verlengen naar de button op het console, maar hoe is dat het beste?

Hieronder een afbeelding van hoe ik het wil hebben uiteindelijk: Touchscreen in een metalen voorzetrand met daaronder de powerknop. Of zo iets dergelijks
Afbeeldingslocatie: http://u1.imgupload.co.uk/1259712000/34d1_touchscreen.jpg

Onder de TV staat een DVD homecinemaset waar ik eigenlijk ook vanaf wil. Want dan moet ik twee apparaten aanzetten en ik bedien liever alles met die ene eerder genoemde knop.
(Deze homecinema heeft nu 5.1 set, maar ik zou misschien wel naar 2.1 willen gaan.)
Als oplossing hiervoor dacht ik aan een versterker in de HTPC bouwen. Maar hoe?
Ik kan niet echt iets vinden. Ik had verwacht een insteekkaart oid te vinden welke ik zo kon inbouwen, maar kennelijk hangen daar nog wat haken en ogen aan.
Na wat googlen vind ik dit:
http://www.hardware.info/..._gentegreerde_versterker/
http://www.ikbenstil.nl/A...582ed71115d4524661c515c28 (te duur)
http://tweakers.net/nieuw...-met-audioversterker.html (verdeelde reacties)

Ik hoopte dat iemand hier daar misschien een zinnig idee over had.

En als laatste vraag een iets minder moeilijke. Werkt dat goed om media center enerzijds als control panel te gebruiken en dat ik dan de film op mijn lcd kan zien?

Dus even resumé.
  • Kan een PC in de koude buitenlucht hangen en zijn daar minimum tempraturen voor?
  • Hoe los ik het probleem op dat alles met die ene externe knop aan springt. Alles = touchscreen, htpc en geluidssysteem
  • Heeft er iemand ervaring met een zo'n soortgelijke inbouw touchscreen jukebox en kan iets zeggen of dat lekker werkt met twee schermen?
  • Zijn er nog zaken waar ik aan moet denken, die ik hier vergeten ben?

• Dennis013
Hmm, verhaal is misschien een beetje te lang 8)7
Of de categorie kan verkeerd zijn. Misschien kan een mod deze even verplaatsen naar het HTPC gedeelte?

• antiekeradio
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
(overleden)
De minimale temperatuur lijkt me geen punt. Wat wel van belang is, is of de kast écht goed droog blijft.
vaak krijg je bij temperatuurwisselingen (met name als aan het eind van de nacht de temperatuur van de lucht oploopt t.o.v. de temperatuur van objecten en de grond) condensvorming. dat mag absoluut niet in een PC.

de aansluiting van het scherm lijkt me makkelijk genoeg, als je een videokaart met 2 schermaansluitingen hebt kun je gewoon de 'presentatie' (fullscreen video) op 1 scherm laten spelen en de rest op het ander (touch screen dus)

de "uni" powerknop is mogelijk door een relais aan te sluiten op de 12V lijn van de PC voeding. Dit relais laat je de voedingsspanning van een stekkerdoos schakelen en vervolgens kun je daarop alles aansluiten wat samen met de HTPC moet draaien. (LCD, versterker, subwoofer, spelcomputer, etc)

edit; op die manier kun je ook gewoon de standby stand van de HTPC gebruiken via kort indrukken van de powerknop, in standby ligt de 12V lijn plat, dus je randapparatuur ook.

[ Voor 9% gewijzigd door antiekeradio op 03-12-2009 12:07 ]

Petrolhead en draadjesnerd

• Dennis013
hmmm ja, condens... Daar had ik even geen rekening mee gehouden :(
Dat is even balen. Ik kan wel een houten bekisting maken voor de pc, maar hoe kom ik er dan achter of ik condens ga krijgen. Dat verschilt sowieso per seizoen lijkt me, dus ik kan het ook nog eens niet altijd controleren.

En dat relais-verhaal vind ik goed klinken, ik hoor echter nu pas voor het eerst over. Heb je misschien een linkje voor me waar ik zoiets kan bestellen?? Bedankt!!!

• Dennis013
Ff dit topic omhoog gooien toch.... Ik ben nog geinteresseerd in dit relais verhaal, maar heb nog niet echt een idee hoe dit allemaal op mijn pc aangesloten kan worden.

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06 15:52

JvW

On my way home...

Lees hier een en ander over een relais. Is een schakeling op afstand. Dat is niet direct hogere techniek.

Waar ik me in de eerste plaats zorgen over zou maken is het plaatsen van de PC buiten. Een houten bekisting gaat het niet worden; tenminste niet om condensvorming tegen te gaan. Ik denk dat je een uitermate goed geisoleerde behuizing moet fabriceren, maar wel eentje die de goed genoeg ventileert om eventuele warmte af te voeren. Koude is niet zo'n probleem, maar condensvorming en hitte wel.

Vergeef me mijn directheid, maar je wek een beetje de indruk dat je groot mooi afgewerkt project in gedachten hebt en daardoor wat kort door de bocht aan het denken bent. De oplossing om de computer achter het geheel op te hangen geeft je ogenschijnlijk de minste ellende met bekabeling, maar technisch is het niet echt makkelijk. Mocht je het gaan doen dan moet je vanzelfsprekend ook zeker weten dat er geen leidingen in de muur zitten waar jij je doorvoer maakt.

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• Dennis013
Hoi medijack, ik sta voor alle tips en suggesties open. Alle input is echt welkom.
En ik zit zelf ook al een hele tijd te twijfelen over of dat wel verstandig is buiten. Misschien kan ik wel een andere plek vinden, maar dan wordt de bekabeling een probleem.

Voor wat betreft het relais, ik ben echt niet technisch, dus een het moet wel een kant en klare oplossing zijn die ik kan kopen en aansluiten, anders wordt het niets ben ik bang.

Verwijderd

Alles samen laten aanspringen is het minste van je zorgen inderdaad. Zoals gezegd gewoon met een relais werken, is zeer simpel.
Een gelijkaardige oplossing is gewoon een verdeeldoos met master-slave functie. In het masterstopcontact steek je de pc, in de slavestopcontacten steek je de apparaten die mee met de pc moeten aangaan -> als de pc dan aangaat, zorgt de stekkersdoos er automatisch voor dat de "slaves" ook spanning krijgen.

Een moeilijkere zaak is dat de pc buiten gaat. Temperaturen op zich zijn niet echt erg, het probleem is dat er bij temperatuursverschillen (tussen componenten en omgeving) condensvorming gaat zijn. Water en elektronica gaan nu eenmaal niet goed samen.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Dennis013 schreef op woensdag 02 december 2009 @ 12:51:
En als laatste vraag een iets minder moeilijke. Werkt dat goed om media center enerzijds als control panel te gebruiken en dat ik dan de film op mijn lcd kan zien?
Uitgaande van mijn ervaring met MCE icm 2 schermen (lcd en touchscreen). Wanneer ik MCE maximaliseerde op mijn LCD was het touchscreen niet meer te gebruiken, die werd vergrendelt zeg maar omdat Windows het idee had dat MCE gemaximaliseerd was. Dat is dus wel even iets wat je eerst zal moeten testen!

Desktop | Server | Laptop

• Dennis013
Rupie schreef op zondag 20 december 2009 @ 12:41:
[...]

Uitgaande van mijn ervaring met MCE icm 2 schermen (lcd en touchscreen). Wanneer ik MCE maximaliseerde op mijn LCD was het touchscreen niet meer te gebruiken, die werd vergrendelt zeg maar omdat Windows het idee had dat MCE gemaximaliseerd was. Dat is dus wel even iets wat je eerst zal moeten testen!
Ja, hoe? :) Ik lees hier van jou dat het niet 100% goed werkt. En ik probeerde het toevallig in te stellen op mijn pc met 2 schermen (geen touch) en daar vond ik al dat het minder fijn werkte om een apart scherm voor de controls in te stellen. Sterker nog, ik kreeg het gewoon niet voor elkaar, want me al snel ervan overtuigde dat MCE niet de meest geschikte software is voor deze klus.
Voor muziek is het geen probleem dat het beeld van MCE op de touchscreen blijft, maar voor video wel.

Jammer, want ik zit flink mijn hoofd te breken of hoe ik dit nou kan maken zo als ik het precies wil hebben.

In dit Youtube filmpje zie je het mijn idee ook in werking. Best tof, maar die meneer zit dan dus een film te kijken op een 15 inch scherm
http://www.youtube.com/watch?v=9SzZQz_EIos

[ Voor 29% gewijzigd door Dennis013 op 22-12-2009 16:50 ]

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
nou door 2 schermen te gebruiken dus ;) Wellicht dat er andere MC programma's zijn waarbij dit wel mogelijk is, heb het zelf nooit geprobeerd omdat MCE verder prima werkt voor mij en ik het touchscreen verder niet echt nodig had. Wat je overigens wel kan doen is het MCE scherm niet maximaliseren maar naar het juiste formaat te 'slepen'.

Desktop | Server | Laptop

Pagina: 1