Voordeel van rgb(a)?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoietyMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-05 08:10
Het is volgens mij een vrij simpele vraag waar ik het antwoord zo 1, 2, 3 niet op kon vinden. Is er een voordeel bij het gebruik van rgb in plaats van hex?

Het enige voordeel dat ik kon vinden is dat je rgba(0,0,0,0.5) kunt gebruiken waar het laatste cijfer de transparency aangeeft. Al werkt dat dan weer niet in =< IE8, die haalt gewoon de hele kleur weg dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostvanpinxten
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-09 12:50
Theoretisch is het hetzelfde volgens mij, bv #0FF0FF is gelijk aan rgb(15,240,255). Ook de maximale waarden zijn hetzelfde, aangezien het ook hier weer om 16 bits kleuren gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Naast transparancy maakt het rekenen (transitions) soms wat makkelijker. Uiteindelijk is het gewoon een andere methode om een kleur aan te geven, waarbij de ene in hexadecimaal is en de ander in decimalen.

[ Voor 48% gewijzigd door BtM909 op 02-12-2009 11:45 ]

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
joostvanpinxten schreef op woensdag 02 december 2009 @ 11:43:
Ook de maximale waarden zijn hetzelfde, aangezien het ook hier weer om 16 bits kleuren gaat.
24 bits ;)
Er is verder inderdaad gewoon geen verschil, op de Alpha waarde na en zolang je die niet gebruikt is er dus geen verschil behalve de notatie.

[ Voor 24% gewijzigd door RobIII op 02-12-2009 11:45 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-09 08:16

OkkE

CSS influencer :+

Wanneer je de alpha van rgba() niet gebruikt en dus eigenlijk alleen rgb(), dan is in mijn ogen het enige voordeel dat het iets logischer zal zijn voor veel mensen.

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Technisch is het enige verschil de decimale danwel hexadecimale notatie De hex-code bestaat ook uit 3 waardes voor R G en B.
Ik gebruik meestal de hex-code omdat deze makkelijker te kopieren is uit de meeste tekenprogramma's, en omdat de notatie lekker kort is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:21

Eijkb

Zo.

Het jaarlijkse 24ways.org is weer begonnen met aftellen en deel 1: RGBA!

http://24ways.org/2009/working-with-rgba-colour

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoietyMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-05 08:10
Bedankt voor de informatie. Dacht al dat er verder geen verschil in zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostvanpinxten
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-09 12:50
RobIII schreef op woensdag 02 december 2009 @ 11:44:
[...]

24 bits ;)
Er is verder inderdaad gewoon geen verschil, op de Alpha waarde na en zolang je die niet gebruikt is er dus geen verschil behalve de notatie.
Hmm, ja, snelheidsfoutje.... :P Overigens ook interessant: Wikipedia: Web colors/CSS3 waarin er ook een HSL(A) model staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JefSnare
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-11-2020
Eijkb schreef op woensdag 02 december 2009 @ 11:56:

Kan dit nu al als betrouwbare functie beschouwd worden waarin iedereen dit dus ook ziet?

Twitter Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ram0n
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-07 13:05

Ram0n

Bierbrouwende nerd

JefSnare schreef op woensdag 02 december 2009 @ 22:16:
[...]

Kan dit nu al als betrouwbare functie beschouwd worden waarin iedereen dit dus ook ziet?
Dat staat letterlijk op die pagina he :) Alle grote browsers, behalve Internet Explorer. Die pagina gebruikt het zelf ook om het menu op te bouwen, vergelijke je browser eens met de rendering in IE (er vanuit gaande dat je Firefox o.i.d. gebruikt).

[ Voor 20% gewijzigd door Ram0n op 02-12-2009 22:26 ]

Eigenaar/brouwer Milky Road Brewery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:48

Sebazzz

3dp

Er wordt één belangrijk ding vergeten:
De alpha in rgba geldt alleen op die specifieke property, dus de child elementen van het element krijgen niet dezelfde alpha waarde waar het bij opacity wel zo is. Check http://www.css3.info/preview/rgba/ en http://www.css3.info/introduction-opacity-rgba/ maar ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Sebazzz op 02-12-2009 23:13 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JefSnare
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-11-2020
Ram0n schreef op woensdag 02 december 2009 @ 22:25:
[...]

Dat staat letterlijk op die pagina he :) Alle grote browsers, behalve Internet Explorer. Die pagina gebruikt het zelf ook om het menu op te bouwen, vergelijke je browser eens met de rendering in IE (er vanuit gaande dat je Firefox o.i.d. gebruikt).
Ik zie het nu staan inderdaad. Ik gebruik Firefox (en de nieuwe beta) ;). In IE werkt het dus niet, beetje jammer want met zulke dingen kun je leuke effecten maken. Opzich is het een makkelijk en leuk effect wat je kan toevoegen i.p.v. de statische webkleuren.
offtopic:
Jammer dat sommige mensen nog zweren bij IE :(

Edit: @Sebazzz:
Dat heb ik inderdaad ook gelezen, je zou dus voor (bijvoorbeeld) elke div als je gaat stacken dit apart moeten doen?

[ Voor 9% gewijzigd door JefSnare op 03-12-2009 08:46 ]

Twitter Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 20:27

Matis

Rubber Rocket

Eijkb schreef op woensdag 02 december 2009 @ 11:56:

Chrome geeft die site wel goed weer, maar het scrollen is praktisch onmogelijk. Het gaat zo traag en het vreet mijn CPU op.

Daarnaast gaat mijn voorkeur ook uit naar hexadecimale codes. Niet alleen omdat het veelal een stuk korter is, maar ook omdat je dan veel eenvoudiger kan maskeren.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Matis schreef op donderdag 03 december 2009 @ 08:51:
[...]

Chrome geeft die site wel goed weer, maar het scrollen is praktisch onmogelijk. Het gaat zo traag en het vreet mijn CPU op.

Daarnaast gaat mijn voorkeur ook uit naar hexadecimale codes. Niet alleen omdat het veelal een stuk korter is, maar ook omdat je dan veel eenvoudiger kan maskeren.
offtopic:
So much for "Chrome is de snelste browser ooit" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

JefSnare schreef op donderdag 03 december 2009 @ 08:45:
[...]

Edit: @Sebazzz:
Dat heb ik inderdaad ook gelezen, je zou dus voor (bijvoorbeeld) elke div als je gaat stacken dit apart moeten doen?
Ja, of je gebruikt opacity omdat de child element deze property gelijk overerven ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 19:58

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Matis schreef op donderdag 03 december 2009 @ 08:51:
[...]

Vind je het gek, met alpha blended layers en een fixed background :/. Zorg dan dat de achtergrond ook meescrollt, dan hoeft niet iedere keer het scherm volledig opnieuw gerenderd te worden. En dat voor een webdev site |:(.

Dit overigens naast het feit dat Chrome er idd abnormaal veel moeite mee heeft, dat zou ook niet moeten.

[ Voor 13% gewijzigd door .oisyn op 03-12-2009 13:17 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 20:27

Matis

Rubber Rocket

.oisyn schreef op donderdag 03 december 2009 @ 13:16:
Vind je het gek, met alpha blended layers en een fixed background :/. Zorg dan dat de achtergrond ook meescrollt, dan hoeft niet iedere keer het scherm volledig opnieuw gerenderd te worden. En dat voor een webdev site |:(.

Dit overigens naast het feit dat Chrome er idd abnormaal veel moeite mee heeft, dat zou ook niet moeten.
Vooral die laatste zin doet het hem ;) Firefox doet het prima en laat de site gewoon soepel aanvoelen. Ik denk dat het eerder een probleem van Chrome is dan van de webdevver ;)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duroth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-04-2016

Duroth

No rest for the tweaked

Ik heb ooit ergens eens gelezen dat Hex vooral populair is bij programmeurs, terwijl rgb het beter doet bij de designers. In hoeverre dat waar zou zijn, geen flauw benul, maar het klinkt ergens wel logisch.

Overigens is een hex notatie iets korter, zeker in shorthand (# plus 3 tekens ipv. 6).

Overigens heb ik zelf wel eens hex notaties gezien met opacity (#OORRGGBB), maar deze worden - voor zover ik weet - op het web niet gebruikt (of zelfs maar ondersteund).

offtopic:
En die 24 ways website irriteert me behoorlijk. Ik weet dat de fout bij Chrome ligt, maar desondanks weet die site opacity wel zwaar te misbruiken, naar mijn bescheiden mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Duroth schreef op donderdag 03 december 2009 @ 20:42:
Overigens heb ik zelf wel eens hex notaties gezien met opacity (#OORRGGBB), maar deze worden - voor zover ik weet - op het web niet gebruikt (of zelfs maar ondersteund).
Ja, je komt deze o.a. in Expression Blend tegen. Maar op het web werkt het ook prima, in een moderne webbrowser althans. Gecko en Webkit pakken het prima, maar dat komt ook omdat ze rgba en hsla ook goed pakken.

Pagina: 1