Mobo vervangen systeem niet stabiel

Pagina: 1
Acties:

• freaky
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-12 11:14
Hoi hoi,

ik heb gisterenavond mijn X2 3800+ vervangen door een Core i5 (i.c.m. MSI P55-GD65 en 4GB Corsair 1600 CL8 geheugen (2x2G)). Heb gewoon mijn huidige voeding gebruikt. Dit is een enermax 485W met 2 railsen. Op 12V zou hij 18A per rails moeten kunnen leveren met een max van 32A (kunnen blijkbaar dus niet beiden vol belast worden). Tevens heeft deze geen 8 polige 12V connector maar alleen een 4 polige. Volgens het internet zou dit moeten kunnen werken, maar als het niet stabiel is raden ze toch de 8 polige aan.

Tot mijn grote verbazing startte XP gewoon op (met SATA in IDE mode, wil deze eigenlijk nog wel naar AHCI zetten). Heb dus maar de drivers geinstalleerd en alles leek prima te lopen. Totdat ik WoW startte dan... deze crasht bij het laden van het spel al, meestal met de melding dat hij een bestand niet kan lezen. WoW heeft een repair utility deze loopt echter prima. Tevens lopen verschillende, niet erg spannende, DOS benchmarks vanaf ultimate bootcd uitstekend.

Het is momenteel een redelijke aanslag op mijn budget om nog een voeding te kopen. En er zijn wat meer dingen die raar zijn. Mijn AMD systeem had ook 4G geheugen, maar de chipset gaf er maar 3.1+ door i.v.m. de chipset. Hij gaf bij het booten echter ook maar 3.1+ aan. De P55 chipset zou 4G echter prima door moeten kunnen geven aangezien de gereserveerde ruimte in het 15-16G segment zit. Windows ziet echter nog steeds maar 3.1 en een beetje (XP Pro SP3).

Eigenlijk is de vraag wat jullie eerste gok zou zijn m.b.t. het probleem. Vind het erg vreemd dat windows maar 3.1G ziet, wellicht zitten er oude drivers in de weg. Misschien schiet de voeding te kort. Vind het tijdens het laden van WoW (crasht halverwege al) een beetje een vreemd moment. De repair tool loopt prima en die belast de schijf ook 100% + aardig wat CPU en de grafische kaart doet in het 'laden' scherm van WoW nou ook nog niet bepaald veel.

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:16
je gebruikt een 32bits besturingssysteem ipv een 64 bits. Je mobo zal het zeker wel ondersteunen maar je OS moet het ook kunnen. Installeer eens Win XP 64 of win 7 64 bits en kijk dan nog eens.

Carpe Diem

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:21
Ik zou je ook sterk aanraden om even je windows opnieuw te installeren als je een mobo en cpu heb vervangen. Dat hij opstart bij jou betekent namelijk niet dat hij helemaal werkt.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:22

Umbrah

The Incredible MapMan

Het punt dat je weinig geheugen ziet heeft te maken met het feit dat je een 32bit OS gebruikt, en dus nooit meer ZULT zien.

Sowieso: op zo'n systeem hoor je eigenlijk niet meer XP te draaien. En aangezien je toch moet herinstalleren (zo'n overstap zonder re-install is serieus vragen om problemen, ook al lijkt het eerst goed te werken, de ervaring is toch dat het nooit echt stabiel wordt), is het misschien de moeite waard om een Windows 7 upgrade aan te schaffen. Omdat je XP Pro gebruikt valt een upgrade naar Home Premium (voor de meeste thuisgebruikers méér dan voldoende) af, wat je bij de (veel duurdere) Pro/Ultimate versies uitbrengt (heb je een domein thuis staan? gebruik je vaak RDP? Heb je behoefte aan virtualisatie van Windows XP met slechts marginale 3D support?). Omdat je echter qua hardware zo-goed-als een nieuwe PC hebt gekocht, is een OEM versie volgens mij helemaal niet illegaal. Bij OEM versies is het echter wél opletten welk schijfje je krijgt (upgrade zitten beide schijfjes in), die zijn er in zowel 32 als 64 bit. Licenties zijn echter wel universeel, dus je kunt later nog ergens anders een 64 bit schijfje vandaan trekken en dezelfde key legaal gebruiken. Hoewel op bronnen als 'ergens' de downloads vaak vol staan met trojan horses en ander gespuis wat soms zelfs mee installeert bij een verse installatie.

Zelfs als je besluit dat je kunt leven met een 10-jaar oud OS en de geheugen handicap van een 32-bit OS; dan is een re-install altijd een must bij zo'n grondige verbouwing. Sterker nog: je verder helpen heeft weinig zin voordat dat is gebeurt. Dat je een paar dos-achtige tests (die waarschijnlijk helemaal niet op dos draaien) hebt gedaan van de UBCD (memtest86+ hoop ik? en meer dan 1 run?), en dat die weinig tot niets aangaven, wil wel zeggen dat het probleem waarschijnlijk in je software zit.

• freaky
Het punt dat je weinig geheugen ziet heeft te maken met het feit dat je een 32bit OS gebruikt, en dus nooit meer ZULT zien.
Ik zou graag hard zeggen dat het onzin is, want dat is het :), maar heb niet genoeg ervaring met WindowsXP en 4G om dat zo hard te zeggen. 32bit 2003 datacenter gaat *ver* over de 4G heen echter met PAE (Wikipedia: Physical Address Extension) en ik ben derhalve geneigd er van uit te gaan dat XP, wat 4G zou moeten ondersteunen volgens de MS statistieken met PAE dus ook 4G zou moeten kunnen zien.

Ik boot echter alleen windows om te gamen :D. En heb er bij klanten eigenlijk nooit op gelet. Die hebben meestal ook maar 2 of 3G hooguit. En als er al 1 tussen zit met 4G is het meestal vista of 7.

Niemand die denkt dat ie te weinig stroom krijgt?

• Kale Kiwi
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-12 10:18
freaky schreef op woensdag 02 december 2009 @ 11:19:
[...]
Niemand die denkt dat ie te weinig stroom krijgt?
Nee, voor beide problemen zijn er al oplossingen gegeven:
- Na vervanging van cruciale hardware, altijd windows opnieuw installeren, dat hij opstart betekent niet dat hij 100% werkt.
- Wil je 4Gb zien, gebruik een 64 bits versie.

Als hij te weinig stroom zou krijgen krijg waarschijnlijk je geen fout over dat er een bestand niet geladen kan worden, dan zou hij hoogstwaarschijnlijk gewoon vast lopen. :>

[ Voor 38% gewijzigd door Kale Kiwi op 02-12-2009 11:57 ]

• freaky
Zal er straks eens Win7 op zetten, maar heb alleen 32bit liggen.

Volgens mij ziet 32bit linux iig gewoon 4G, maar nog niet getest op deze hardware. Hardware technisch zou het iig geen limitatie mogen zijn. 32 bit OS kan met PAE 64GB geheugen adresseren. In het wikepedia linkje hierboven melden ze ook gewoon 4G voor XP 32 bit (dit is een licentie! limiet).
Linux

The Linux kernel includes full PAE mode support starting with version 2.3.23,[3] enabling access of up to 64 GiB of memory on 32-bit machines. A PAE-enabled Linux-kernel requires that the CPU also support PAE. As of 2009[update][citation needed], many common Linux distributions are beginning to use a PAE-enabled kernel as the distribution-specific default[4] because it adds the NX bit [5]. It has to be noted that the maximum virtual address space for each process is not increased by PAE.
Het is dus absoluut geen hardware limiet.

Reden dat ik hier zo over verder ga is dat ik een donkerbruin vermoeden heb dat er oude chipset drivers in de weg zitten. Normaal is er minder dan 4G (hardware technisch) beschikbaar omdat de chipset in de 3 tot 4G adres range hardware I/O adressen heeft gereserveerd (is dus ook afhankelijk van de gebruikte chipset en evt. BIOS). Deze chipset doet dat echter in het 15-16G segment en het BIOS geeft derhalve ook de volledige 4096M aan.

Nah ja, straks maar even windows 7 op gooien, die heb ik echter ook alleen in 32bit. We zullen zien wat ie doet :).

• ronh
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-11 22:03
Lees dit topic eens door: RAM FAQ.
Dan zul je zien dat je van je 4Gb straks "maar" zo'n 3,2Gb kan aanspreken.
Het systeem zal wel stabieler worden, maar met een 32bit OS zul je echt maar een dikke 3Gb overhouden.
Maar ja, jouw keuze ;)

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-12 17:54
Wellicht een driver conflict.

Voor de volgende keer, Microsoft heeft instructies geschreven hoe je een moederbord moet vervangen - ik meen dat het ergens op Technet staat, heb de link niet bij de hand.
De instructie is ongeveer als volgt: 1) Start, met het oude Mobo er nog in, een Windows Repair. 2) Na een tijdje is een reboot nodig. Sluit het systeem af, dus geen reboot. 3) Vervang het Mobo, sluit alles aan. 4) Zet het systeem aan, de Windows Repair zal verder gaan en de juiste drivers plaatsen.

• freaky
Uit je eigen linkje van de RAM FAQ:
PAE

Een andere manier waar dit mee bereikt kan worden is PAE. Physical Address Extention is een feature van 32bits OS'en waarmee in combinatie met geschikte hardware (minimaal 36bits adresseringsmogelijkheden) via een omweg de adresruimte wordt vergroot van 4GB naar 64GB. Echter voor XP SP2 en Vista 32bit geldt dat PAE gebruikt wordt voor de DEP (Data Execution Prevention) functie en de geheugenruimte beperkt is tot 32bit. Dus met PAE enabled (de bekende /PAE switch in de boot.ini) zullen deze OS'en nog steeds niet alle 4GB's kunnen gebruiken. De reden waarom Microsoft de geheugenruimte onder PAE beperkt heeft tot 32bit heeft is de incompatibiliteit tussen veel 32bits drivers en de PAE functie. Zodoende is PAE sinds XP SP2 geen optie meer voor de 32bits desktop OS'en om meer geheugen aan te spreken.
Het is dus geen hardware probleem maar een windows ding. Hij meldt overigens alleen XP en Vista. Vind Vista wel vreemd gezien het driver model toen veranderd is had je mogen verwachten dat ze toch drivers zouden schrijven die er mee overweg kunnen. De PAE techniek bestaat al sinds de Pentium Pro, dus nieuw is het niet.

Maar goed, het geheugen zit dus in windows en zal dan waarschijnlijk niet door een oude driver oid veroorzaakt worden.

• freaky
Voor hen die het leuk/interessant vinden. Windows 7 32 bit blijkt ook gelimiteerd tot 4GB. Blijkbaar was dit in de beta's / rc's niet het geval want ik vond wat posts in forums dat men gewoon 8G in 32 bit win 7 beta/rc zag.

Wel is het zo in 32bit OS dat ondanks dat het OS meer dan 4G kan aanspreken een applicatie slechts 4G (virtueel geheugen) aan kan spreken ivm met de 32bits. Mja, gebruik het meestal toch om meerdere applicaties open te hebben :D. Ben wel benieuwd wat het doet met de adres ruimte, zal ook eens zoeken naar remapping opties in de BIOS.

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Freaky: uiteraard ben ik op de hoogte van PAE, maar dat is iets wat je om duidelijke redenen niet op consumenten OS-en gaat gebruiken, en PAE kan ook beschouwd worden als een noodgreep, sterker nog: het gaat gepaard met performance loss, en compatibiliteitsproblemen, wat gelijk verklaart waarom het niet zomaar aan staat op consumenten OS-en.

Misschien dat die screenshots die je zag gemaakt zijn in de 64-bit versie, er is eigenlijk geen enkele reden meer met Vista en W7 om het niet te draaien. Waarom je doorzaagt over PAE en het feit dat Server 2003 het wel ondersteunt, is dan ook vrij nutteloos (overigens: Server 2008R2 ondersteunt het niet meer, maar dat heeft meer te maken met het feit dat daar alleen een 64-bit versie van is). Dat het onder Linux wel werkt geeft je punt wel weer, maar dat heeft met een heel ander punt te maken: heel ander OS, heel andere gebruikers, heel andere software. Stel je voor dat door PAE die ouwe DOS-boekhoudingsprogramma's ineens geheugenfouten geven, of leuker: Mr. Breesahboi performance drop heeft door gemiddeld 10% minder geheugenbandbreedte door PAE.

Kort door de bocht is het dus zo: in je XP, Vista of W7 32bit krijg je niet meer dan 4gb met aftrek van systeembronnen werkend. In Vista kun je vanaf SP1 wel meer geheugen ZIEN, maar dan zie je het vak 'Installed Memory' zo:

Memory: 4GB (3,2GB Useable)

Kortom: niet bruikbaar. PAE aanzetten is (logisch) een noodgreep die aan consumenten niet besteed is, de overstap naar 64 bit is in feite een must.

Overigens: je geeft aan in het bezit te zijn van een 32bit Windows 7. Je weet dat de licentie voor een OS is, en niet voor een bit/taalversie? Je kan legaal met die licentie een 64 bit medium gebruiken.

[ Voor 22% gewijzigd door Umbrah op 02-12-2009 16:32 ]

• ronh
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-11 22:03
Umbrah schreef op woensdag 02 december 2009 @ 16:25:Overigens: je geeft aan in het bezit te zijn van een 32bit Windows 7. Je weet dat de licentie voor een OS is, en niet voor een bit/taalversie? Je kan legaal met die licentie een 64 bit medium gebruiken.
Helemaal correct.
Sterker nog: Ik weet niet hoe het met de officiele pakketten is, maar de SLIM versie, die voor scholieren, is een pakketje met 2 DVD's: één 32bit en een 64bit DVD, met één key.
Dus alleen een kwestie van een 64bit DVD aan zien te komen.

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Het Family pack had beide DVD's er in (64 en 32bit), maar aangezien mijn ouders behoefte hebben aan Nederlands, heb ik gebruikmakend van de key hun PC geïnstalleerd met een 64-bit Nederlandstalige OEM disk. Die schijf gedroeg zich gewoon als upgrade, en hoewel het een 'clean' install was omdat ik mijn ouders migreerde naar 64-bit, was er geen enkel licentie probleem met de Family Pack key, en draaien ondertussen hier een Laptop, mijn ouders hun zelfbouw PC, en mijn eigen PC die alle 3 een Vista OEM hadden (waarvan 1 van Dell, de laptop) op een upgrade met de Family Pack key, en de HTPC draait de OEM licentie die geinstalleerd is met een 64-bit Family Pack upgrade disk, die gewoon kaal wou installeren. Ik had behoefte aan Engels op mijn HTPC, en de OEM licentie + schijf was Nederlands.

• freaky
Het was inderdaad niet de voeding, noch de huidige XP installatie. Windows 7 liep al vast of bij het kopieeren van bestanden (waarbij ik me nog steeds afvraag wat ie dan kopieert, aangezien als ie het wel doet dat ongeveer 5 seconden duurt :)) of al bij 0% bij uitpakken van bestanden (stap 2).

Andere voeding gekocht, zelfde probleem :(. Nou is het wel een mooie voeding, maar had nog liever even doorgespaard voor een nieuwe videokaart, zo fantastisch is mijn GTS8800 niet meer.

Het blijkt het geheugen te zijn. Het gaat om dit geheugen: http://www.cdromland.nl/?...=producten&prodnum=351048

Als ik XMP aan zet in de BIOS staat hij netjes op 1600 met 8 timings. Dit is onstabiel. Zet ik XMP uit dan herkend het systeem het gewoon als (een stuk goedkoper) 1333 met 9 timings geheugen. Dan is het wel stabiel :/. Wat enigszins vreemd is is dat memtest64+ gewoon een halve dag (ongeveer 24 loops) zonder 1 enkel probleem draait met 1600 en 8 timings. Met XP of Win7 installatie is het echter behoorlijk onstabiel.

Verder geeft het POST scherm wat informatie weer waar ik tot op heden nog niet veel over terug kan vinden. Rechtsboven in staat dat de core i5 op 133x20 draait. Een regel daar onder meldt het echter "OS Speed: 133x21". Iemand enig idee wat dat inhoud (het OS Speed ding)? Alle overclocking opties in het BIOS staan uit, dus kan het niet echt plaatsen dat de multiplier bij OS Speed 1 hoger ligt.

Als het geheugen op 1600 staat meldt het daar overigens dat de core i5 160x20 draait (maar meldt nog steeds 2,66GHz??) en dat de OS Speed 160x21 is.
Pagina: 1