Toon posts:

Chmod op directory

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Gisteren is er een linux server van 10 jaar oud stukgegaan. De laatste backup dateert van mei 2009 dus we moeten hier een database op kunnen recoveren. Ik heb de disk in een andere pc gestoken en dan geboot met knoppix. Ik kan de schijf perfect benaderen alleen heb ik geen rechten om zaken te kopieren of om rechten te verzetten op mappen waar ik toegang toe moet hebben. Dit via de gui te verstaan. Via de commandline moet dit volgens mij wel mogelijk zijn. Als je in eenzelfde omgeving zit is de syntax niet moeilijk maar mijn vraag is hoe je dit doet als je vanuit een linux systeem dit bij een ander linux systeem moet doen. Ik had al gedacht om in knoppix een root paswoord in te stellen dat hetzelfde is als van onze stukgegane linuxserver. Op dit moment kan ik niets testen omdat ik bij een andere klant ben en pas vrijdag terug ga.

bv chown -R "root:paswoordroot" /var/www/ ( maar ownership veranderen gaat niet lukken volgens mij )

Met chmod zou het wel kunnen lukken. Ik zou een chmod 777 willen doen op die directory. Kan iemand mij wat tips geven welke syntax ik hiervoor moet gebruiken ?

Thx

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Euh. chmod -R 777 /path/naar/files.

Redelijk basic?

[ Voor 21% gewijzigd door CyBeR op 02-12-2009 09:14 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-12 08:10

Matis

Rubber Rocket

Check deze site eens:
Wikipedia: chmod

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:05

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

CyBeR schreef op woensdag 02 december 2009 @ 09:14:
Euh. chmod -R 777 /path/naar/files.

Redelijk basic?
idd, en btw, een backup van mei 2009 :/

ahhh thats cute, but its WRONG :+

edit :

Wat mij meer zorgen baart, en dat is wat ik nu pas lees, is dat je het op locatie ergens moest doen, en je pas vrijdag(morgen dus) terug gaat.
Niet om jou persoonlijk aan te vallen, maar als een simpele chmod je al te hoog gegrepen is, wie stuurt jou dan naar klanten om dit soort taken uit te voeren :/

edit 2 :

En waarom zou een ownership veranderen niet gaan? als jij die disk gewoon chroot, kun je daar aan chownen wat je wilt ;)

edit3 :

Matis wees me er trouwens ook nog op dat jij met chown zowieso een grote fout maakt (was me niet eens opgevallen omdat ik niet lees :P )

het commando is
chown user:group bestand/dir

en jij doet/zegt
chown user:passw bestand/dir

[ Voor 65% gewijzigd door CrankyGamerOG op 02-12-2009 09:28 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Verwijderd

Als je een root terminal opent dan hoef je niet eens de permissies te veranderen. Permissies wijzigen lijkt me namelijk niet wenselijk omdat je die permissies wel weer terug moet zetten op een nieuwe server (je wilt je database niet op 777 hebben draaien). Verder hoef je je root wachtwoord niet te wijzigen. Root = root maakt niet uit met welk wachtwoord.

Verder ben ik het eens met Def!ance: wat doe je bij een klant als je dit niet weet? Dit is vragen om problemen.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:20

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Verwijderd schreef op woensdag 02 december 2009 @ 09:13:
Hallo allemaal,

Gisteren is er een linux server van 10 jaar oud stukgegaan. De laatste backup dateert van mei 2009 dus we moeten hier een database op kunnen recoveren. Ik heb de disk in een andere pc gestoken en dan geboot met knoppix. Ik kan de schijf perfect benaderen alleen heb ik geen rechten om zaken te kopieren of om rechten te verzetten op mappen waar ik toegang toe moet hebben. Dit via de gui te verstaan. Via de commandline moet dit volgens mij wel mogelijk zijn. Als je in eenzelfde omgeving zit is de syntax niet moeilijk maar mijn vraag is hoe je dit doet als je vanuit een linux systeem dit bij een ander linux systeem moet doen. Ik had al gedacht om in knoppix een root paswoord in te stellen dat hetzelfde is als van onze stukgegane linuxserver. Op dit moment kan ik niets testen omdat ik bij een andere klant ben en pas vrijdag terug ga.

bv chown -R "root:paswoordroot" /var/www/ ( maar ownership veranderen gaat niet lukken volgens mij )

Met chmod zou het wel kunnen lukken. Ik zou een chmod 777 willen doen op die directory. Kan iemand mij wat tips geven welke syntax ik hiervoor moet gebruiken ?

Thx
Knoppix en rootpassword: Niet nodig, gewoon een terminal openen en "sudo su" en bij het wachtwoord enteren. Als het goed is krijg je dan vanzelf superuser rechten bij Knoppix (of Ubuntu). Je kan ook een gentoo of debian live-cd pakken. Die zijn CLI-only en daardoor aanzienlijk kleiner en sneller. Daarnaast start je met deze automatisch op als root.

Zodra je superuser of root bent, hoef je geen permissies meer te wijzigen, aangezien je volledige toegang tot het systeem hebt.

Ik ben het met de bovenstaande heren wel eens dat dit wel erge basis kennis als je een linux-servertje beheerd.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Topicstarter
Het is daar een volledige windows omgeving buiten 1 server. Een vroegere systemengineer heeft voor een webapplicatie ooit is die installatie gedaan en sinds die vertrokken is keek niemand er nog eigenlijk naar.
Ik kom normaal nooit in contact met linux machines ( hoewel ik wel interesse heb en thuis een webserver heb draaien :-) ).

Bedankt voor de feedback. Ik ga het vrijdag is proberen.

• e_var
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-05-2021
Je maakt toch 'gewoon' een syntax fout?

SYNOPSIS
chown [OPTION]... [OWNER][:[GROUP]] FILE...
chown [OPTION]... --reference=RFILE FILE...

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:11
Gewoon "man chmod" uitvoeren en je krijgt een complete syntax met alle mogelijkheden. Werkt perfect!

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:05

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

e_var schreef op donderdag 03 december 2009 @ 18:45:
Je maakt toch 'gewoon' een syntax fout?

SYNOPSIS
chown [OPTION]... [OWNER][:[GROUP]] FILE...
chown [OPTION]... --reference=RFILE FILE...
En ik zei iets anders? 8)7

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-12 08:10

Matis

Rubber Rocket

Ik dacht dat ik dat zei :P

Anyway, ik denk dat TS met de volgende linkjes wat verder komt dan met een slecht (fout!) voorbeeld:

http://www.manpagez.com/man/8/chown/
http://www.manpagez.com/man/1/chmod/

Echter als root inloggen op het systeem zou heel dat probleem niet moeten doen verschijnen.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Bedenk ook even dat dit waarschijnlijk geen zin heeft om de bestanden uberhaupt te chownen...

Tenminste; wat is het doel?

Als je alleen de bastanden wil gaan copy'en kun je beter even ergens een CIFS share op een NAS openzetten en daar de bestanden naartoe kopieeren vanaf de livecd.

Kan zelfs grafisch :) (netwerk -> windows netwerk onder nautilus)

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Pagina: 1