Hete videokaart terwijl idle

Pagina: 1
Acties:

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-05 13:25
Mijn videokaart wordt de laatste tijd nogal warmpjes. Het betreft een Club3D Nvidia GeForce 8800 GT.

Volgens Speedfan doet ie idle 78 graden. Dit is minstens 15 graden warmer dan pak en beet een half jaar geleden. Onder Crysis bereikte hij temperaturen van zo rond de de 82 graden. Op zich was dat niet zo bijzonder.

Ik heb mijn computer vandaag net helemaal overgezet naar een andere systeem kast. Te weten naar een Chieftec Bigtower. In deze kast zitten voor de beide hd's elk een 80cm fan. Verder zit er aan de achterkant en zijkant een 80cm (outtake) fan. Op de videokaart zit ook een fan.

Nu heb ik een aantal programma's geprobeerd om eens te zien wat de huidige fan speed is, maar ik kom er maar niet uit. Zo ben ik begonnen met RivaTuner. Ik heb de laatste versie gedownload (geschikt voor Win7 x64) en onder "customize" staan 4 opties waar ik weinig uit kan halen. Behalve bij "hardware monitoring" waar je de temperatuur alsnog weer kunt uitlezen. RivaTuner en Speedfan geven exact dezelfde temperatuur weer. Onder het tabblad "Power User" staan een scala aan selectiemogelijkheden, maar geen idee wat ik er mee moet. Hier kan ik ook nergens uit halen op wat voor snelheid de fan draait.

Daarna heb ik een (schijnbaar) eenvoudiger programma geprobeerd, namelijk EVGA Precision. Echter met dit programma kan ik de slider van de "fan speed" niet veranderen.

Ik heb de videokaart vanmiddag nog even goed uitgeblazen om zoveel mogelijk stof kwijt te raken, maar hoe kan ik nu precies zien op wat voor snelheid die fan draait, en ook hoe ik die kan aanpassen?

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

Zien? Met GPU-Z. Veranderen? Je moet je rivatuner dus ff instellen, is wel te googlen hoe dat moet.