Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

daar ik het hele OCen wel een beetje gehad heb, probeer ik mijn E8400 zo zuinig mogelijk te laten draaien. Gelukkig werken de chipbakkers en mobo fabrikanten hier graag aan mee :)

Echter, power en power-saving gaan blijkbaar niet zo goed samen...

Mijn doel: CPU laten draaien op 9x 400 = 3,6Ghz met 1.3V wanneer nodig
CPU laten draaien op 6x 400 = 2,4Ghz met 1.05V wanneer nodig

In het bios heb ik EIST aangezet in de bios (logisch) en twee scenario's geprobeerd:
1. Vcore op manual 1.325V
2. Vcore op automatic

Wat de PC doet is zowel bi manual als bij automatic de multi verlagen naar 6x, maar het voltage daalt niet mee!

Op dit moment, met 9x 400 @ automatic Vcore draait m'n CPU 6x 400 @ 1.264V, much too much man!

Iemand een idee hoe ik een OC kan combineren met een energiebesparing?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Probeer eens RMClock (softwarematig in Windows). Weet alleen niet of die de E8400 goed herkend.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat voor moederbordje heb je erin zitten?

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-02 13:45

djfrankel

It's a trap!

Hey, naar zoiest was ik zelf ook opzoek voor mijn i7 860, onder load 3,6Ghz 1,225V en idle iets van 1400Mhz met 0,80V. De speedstepping en EIST functies van de bios lijken dit echter niet goed te begrijpen en het voltage gaat idle dan ook maar terrug naar 1,121V. Er moeten toch iets van programmatjes zijn dat je zelf states kan definiëren zoals dat bijv met het programma voor AMD kan, "Phenom msr Tweaker". Dan heb ik die tussen states en turbo modus helemaal niet nodig.

RMClock ga ik in ieder geval proberen zodra ik mijn mobo weer terug heb ontvangen

Verwijderd

Topicstarter
Wat voor moederbordje heb je erin zitten?
oja, sorry: een GA-EP45-DS3
RMClock ga ik in ieder geval proberen zodra ik mijn mobo weer terug heb ontvangen
Heb ik gisteren meteen geprobeerd, bij het starten krijg ik een error. Draai hier W7 Ultimate x64, vindt dat progje blijkbaar niet fijn...

Draai op dit moment 8x 400 = 3,2Ghz met 1.2V in 't BIOS, opzich best prima, maar dat moet lager kunnen op 2,4Ghz...

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2009 11:47 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Gigabyte heeft een aantal versies van hun Dynamic Energysaver, moet je eens kijken welke het beste werkt (de advanced versie kan namelijk wel overweg met overclocks, wat de standaardversie niet deed). DES2 heb ik nog niet getest, maar die werkt er mogelijk ook mee.
Ik weet alleen zo niet wat die doet met het voltage.

Verwijderd

Topicstarter
Gigabyte heeft een aantal versies van hun Dynamic Energysaver, moet je eens kijken welke het beste werkt (de advanced versie kan namelijk wel overweg met overclocks, wat de standaardversie niet deed). DES2 heb ik nog niet getest, maar die werkt er mogelijk ook mee.
Ik weet alleen zo niet wat die doet met het voltage.
geprobeerd...

http://www.gigabyte.com.t...4_des/tech_080104_des.htm

maakt echt geen klap uit, verbruik in idle 4,4W (volgens Everest), net zoveel als zónder DES. Hoef je dus maw niet te proberen :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Hoe kun je dit meten met Everest?
Gewoon stroommeter eraan. Meer dan 4,4W is op zich wel haalbaar hoor (ik zit op m'n X48 plankje op iets van 15W).

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-02 13:45

djfrankel

It's a trap!

Heb ik gisteren meteen geprobeerd, bij het starten krijg ik een error. Draai hier W7 Ultimate x64, vindt dat progje blijkbaar niet fijn...
Jammer, ik draai op hetzelfde OS. Toch vreemd dat er voor intel niet een progsel is waarmee je een soort custom speedstepping kan instellen, want de hoeveelheid die EIST het voltage naar beneden gooit is minimaal. Ook ASUS Epu gooit met een overclock het idle voltage nauwelijks naar beneden.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maar voor Asus EPU zou ik wel uitkijken. Op veel planken werkt het nogal averechts, als ik EPU aanzet, dan verbruikt het systeem meer stroom als dat ik EPU uitzet. Dat zit nogal gaar in elkaar.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kun je dit meten met Everest?
Gewoon stroommeter eraan. Meer dan 4,4W is op zich wel haalbaar hoor (ik zit op m'n X48 plankje op iets van 15W).
http://img254.imageshack.us/img254/1420/screenshotht.jpg

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dat zegt niets. Dat zal ergens een interne sensor pakken, die geen rekening houdt met alle andere onderdelen in je systeem. Als je wil weten wat je systeem doet, hang er gewoon een energiemeter aan, dan weet je wat je systeem verbruikt.

Verwijderd

Topicstarter
oh, dus die 4,4W is níet het verbruik van mijn proc? Als ik dus wil checken of EIST z'n werk doet is everest geen toetsing? hmz, met ik toch idd maar eens een energiemeter aanschaffen :)

btw, dat DES progje van gigabyte gaf precies dezelfde waarde aan, dus gigabyte zelf profileerd / marketeerd met met poep...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dat de Dynamic Energy Saver dezelfde waardes aangeeft is logisch, die lezen dezelfde sensors uit.
Waar het om gaat, het is niet alleen je cpu die energie staat te verbruiken. Denk ook aan VRMs op het moederbord, je voeding die een bepaalde inefficientie heeft etc.
Dat kun je niet meten door middel van zo'n sensortje. Ja, wat je cpu doet, maar niet wat je nu daadwerkelijk bespaart met je hele systeem.
Pagina: 1