Toon posts:

RAID 5 met Adaptec 5405 en welke schijf?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Na veel onderzoek en inlezen heb ik eindelijk een RAID controller gevonden die de schijven van 2TB ondersteunt die ik wil: de Adaptec RAID 5405. Probleem is welke van de drie schijven moet ik kiezen: de Hitachi Deskstar 7K2000, 2TB, de Seagate Barracuda LP ST32000542AS, 2TB òf de Western Digital Caviar Green WD20EADS, 2TB. De Hitachi draait op 7200 toeren maar schijnt nogal wat geluid te maken, de Seagate draait op 5900 toeren en de WD is stil maar draait op 5400 toeren. Mijn twee vragen zijn: welke invloed heeft de rotatiesnelheid van de schijf op de prestaties van een RAID 5; en is de Hitachi werkelijk zo luidruchtig? De kast die ik gebruik is een Antec P183 en het hele systeem moet redelijk stil zijn want ik ga het gebruiken voor o.a. digitale audioproduktie.

RexBo

• Phu
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-01-2021

Phu

Het aantal RPM is alleen van toepassing op de access tijden.

Met seagate en wdc recent problemen gehad met een areca raid controller
maar adaptec ben ik al heel lang niet van gecharmeerd omdat ze vaak driver problemen hebben
of gewoon bagger sloom zijn.

Voordat je de schijven en raidkaart koopt zoek even op internet of ze compatible zijn met elkaar
zal je een hele hoop ellende besparen als je dit van te voren uitzoekt.

de WD had speciale firmware welke de schijven NIET in raid support
de seagate idem

vanwaar eigenlijk het idee 3 schijven van dergelijke grootte in 1 raid 5 array ?

[ Voor 7% gewijzigd door Phu op 02-12-2009 01:53 ]

Verwijderd

De Hitachi heeft 400 GB platters, da's op zich al een klein nadeel.

Ik zou voor de Seagate gaan, is 5900 toeren (net even iets sneller) en dit merk schijnt i.h.a. toch het meest compatible te zijn in wat complexere configuraties.

Verwijderd

Topicstarter
@Phu: volgens de compatabilty lijst van Adaptec zijn ze alledrie compatible. Van de andere merken kon ik geen compatible èn betaalbare 2TB schijven vinden. Dat de drivers van Adaptec veel problemen hebben wist ik niet :( En ik zal de benchmarks er nog eens op naslaan...

En waarom dat RAID 5 array, overigens met 4 schijven en niet met 3, ik heb _veel_ storage nodig en niet genoeg ruimte in de kast voor 8 1TB schijven (dan zou ik eventueel RAID 6 kunnen gebruiken).

@grizzlybeer: bedankt voor de tip over de plattersize, daar had ik idd. niet naar gekeken.

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-02 20:30
Ik heb vier van de genoemde Seagates al een week of twee/drie in RAID5 aan een HP Smart Array P410 controller hangen en dat gaat tot nu toe goed. De schijven maken bijna geen lawaai, worden slechts hand warm en geven zonder tweaken (default instellingen) al een leessnelheid van ~300MB/sec