• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:37
Ik zit met een paar vraagjes mbt het upgraden van de (tijdelijke) laptop van m'n vriendin.

Het zit zo: m'n vriendin heeft dr laptop gesloopt waardoor deze voorlopig in reparatie is, en heeft nu tijdelijk een paradigit laptop met 256mb geheugen en een 1.2ghz intel celeron CPU

nu is haar voornaamste bezigheid op de pc het doen van research voor school, en het web browsen.
voor deze taken zou de 1.2 ghz celeron snel genoeg moeten zijn. het geheugen lijkt mij hier de bottleneck.

nu heb ik net de laptop open gehad en kon ik 1 geheugenbankje van 128 mb vinden (de andere 128mb zit waarschijnlijk vast op het mobo?)
op dit bankje zat een stikker waar op staat: GDSO 128mb PC133 DIMM ' LOW PROFILE" + serie#

hier uit maak ik op dat ik vast zit aan PC133 SODIMM.
Nu denk ik dat om de upgrade de moeite waard te laten zijn ik moet upgraden naar 512mb.

maar het is me niet helemaal duidelijk hoe het zit met dat PC133 gebeuren.

dus eigenlijk 2 vragen:
Kan er in het slot waar nu die 128mb PC133 geheugen module zit ook een SOdimm met een hogere clock? (pc 2100 die dan bv "omlaag schakelt") of zit ik echt vast aan PC133?

denken jullie dat deze upgrade de moeite waard zal zijn? (vooral de onmogelijkheid tot in meerdere 'lichte' programma's (browser/word/excel) tegelijk te werken hoop ik hierdoor op te lossen)

bedankt voor jullie inzicht alvast.

edit: wat ik zelf bv al tegenkwam is deze
http://www.marktnet.nl/51...-ibm-thinkpad-5052855.htm

maar 35 euro voor 512mb, terwijl je voor minder al 1gb reepjes kan vinden lijkt me zo duur...

[ Voor 7% gewijzigd door Squixx op 02-12-2009 00:23 ]

android since G1.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

de kosten voor een SDRAM SODIMM zullen waarschijnlijk best hoog zijn, want die zullen zeldzaam zijn. Verder heb je toch echt meer specifieke details nodig over welk merk, type laptop, moederbord, chipset, etc etc. Zie verder ook de FAQ.

Ik zou zelf geen geld uitgeven voor zoiets. Zet er desnoods Windows 2000 of Windows 98 op, dan is 256 Mb meer dan zat.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:37
gambieter schreef op woensdag 02 december 2009 @ 00:25:
de kosten voor een SDRAM SODIMM zullen waarschijnlijk best hoog zijn, want die zullen zeldzaam zijn. Verder heb je toch echt meer specifieke details nodig over welk merk, type laptop, moederbord, chipset, etc etc. Zie verder ook de FAQ.

Ik zou zelf geen geld uitgeven voor zoiets. Zet er desnoods Windows 2000 of Windows 98 op, dan is 256 Mb meer dan zat.
als je er vanuit gaat dat win 2k/98 ' prestatie winst' zal leveren, zou ubuntu 9.04 dat dan ook doen? want als dat een stuk soepeler werkt is dat natuurlijk het proberen waard..

android since G1.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

coredalae schreef op woensdag 02 december 2009 @ 00:29:
als je er vanuit gaat dat win 2k/98 ' prestatie winst' zal leveren, zou ubuntu 9.04 dat dan ook doen? want als dat een stuk soepeler werkt is dat natuurlijk het proberen waard..
Probeer de Live CD uit, en je weet het. Maar zet dan niet alle toeters en bellen aan.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.