Zou de videokaart daadwerkelijk beschadigd zijn?

Pagina: 1
Acties:

• Duysterwald
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-02-2024
Goedenavond lieve mede-Tweakers,

Afgelopen vrijdag (27 november jongstleden) heb ik mijn gehele computer naar een nieuwe behuizing verhuisd. Ik had al 2 keer eerder een computer in elkaar gezet (waarbij niets fout was gegaan en beide computers draaien tot op de dag van vandaag nog steeds goed), dus wat dat betreft had ik er zeker wel ervaring mee. :) Bij deze 3e keer ging ook alles goed, op helaas één ding na: door een onverwachts volstrekt onwillekeurige beweging van mijn linkerhand verloor ik de grip op mijn videokaart toen ik die vasthield, en die viel toen op het moederbord (tussen waar links de connectoren van het backpanel zitten, en waar rechts de CPU mét ventilator erop is). :'( Het moet een val van 25-30 centimeter hoogte zijn geweest (om het zo maar te zeggen). :/ Ik ben me natuurlijk helemaal kapot geschrokken, en ik dacht teneergeslagen dat die vast en zeker wel kapot moest zijn of op zijn minst wat schade moet hebben opgelopen. ;( Toen ik echter, met mijn hart vasthoudend, de computer opstartte nadat ik alles in elkaar had gezet, deed hij gewoon zoals normaal. Geen pieptonen tijdens de boot, of POST, of wat dan ook. Beeldschermkwaliteit leek normaal, spelletjes leken het normaal te doen. Geen vuiltje aan de lucht, zou je denken. Na navraag zei een vriend van me, die veel meer van computers af weet, dat er waarschijnlijk niets beschadigd is geraakt tijdens de val. "Als de computer normaal opstart en verder geen haperingen vertoont, is alles goed met het moederbord en de videokaart," zo zei hij.

De dag erna vertrok ik voor een paar dagen naar mijn ouders toe, waarna de computer 3 dagen heeft uitgestaan. Vandaag kwam ik thuis en zette ik hem aan, en ook toen leek alles normaal. Echter, toen ik op een gegeven moment de computer moest herstarten, deed zich iets voor wat ik nog nóóit eerder had gezien. Zelfs niet bij mijn vorige computer, die ik maar liefst 8 jaar in bezit heb gehad (de huidige computer heb ik nu zo'n 3 à 4 maanden). Het splash screen van Gigabyte, dat naast het logo grotendeels wit is (het lijkt op dit voorbeeld, maar dan zonder dat paarse), had deze keer zwarte stippen er in. Niet heel erg veel, maar toch wel een paar. Daarna, toen het zwart/witte DOS-achtige scherm verscheen, zaten daar ook stippen in. De meesten waren wit, maar sommige hadden ook iets blauwachtigs. Ook hier geldt: niet het gehele scherm zat er vol mee, maar ze waren toch aanwezig. Toen het tijd werd voor mijn Xubuntu (Karmic Koala) inlogscherm om te verschijnen, verscheen dat niet. Ik zag alleen maar een zwart scherm met wat stippen er in. :/ Na heel eventjes wachten zei mijn Acer-monitor dat er geen signaal of beeld meer was, en ging het blauwe lichtje van het aan/uit-knopje van de monitor op oranje. Dit duurde maar eventjes, want na ongeveer een minuutje werd hij weer blauw. Helaas was er toen wel nog steeds geen beeld.

Vervolgens heb ik de computer uitgezet, even een paar minuten gewacht en daarna zette ik hem weer aan. Er was meteen weer gewoon beeld, en nergens waren er ditmaal stippen te bekennen. Niet in de Gigabyte splash screen, en ook niet in de zwart/witte DOS-achtige schermen. Xubuntu startte gewoon normaal op, en na het inloggen zie ik op dit moment ook nergens abnormaliteiten aan het beeldscherm.

Mijn al eerder genoemde vriend die veel van computers afweet, is vaak op IRC en dus had ik hem meteen gevraagd of mijn videokaart dan niet tóch beschadigd is geraakt tijdens die val van afgelopen vrijdag. Hij betwijfelde dat en zei dat het er op leek dat de computer/videokaart er gewoon niet in was geslaagd om goed te communiceren met de monitor, aangezien het "nooit verder dan de POST is gekomen." Hij zei dat het hem soms ook wel eens een keer gebeurt, en dat ik me er geen zorgen over moest maken. Maar bij mij knaagt het toch een beetje; ik vind een beetje té toevallig allemaal. Zoiets nog nóóit eerder gehad, dan die val van afgelopen vrijdag en dan dit. Het lijkt me toch waarschijnlijk dat er iets beschadigd is geraakt bij de val, maar helemaal zeker weten doe ik het natuurlijk niet.

Daarom zou ik nu graag even aan jullie willen vragen wat jullie mening hierover is, en welke stappen ik volgens jullie nu moet gaan ondernemen. :) En hoe weet ik of er écht schade is opgetreden tijdens die val? Zou ik dat zélf kunnen checken aan de hand van een of ander Internet-tooltje, of is dit iets dat ik moet overlaten aan een computerreparateur? Of is dit een geval waarbij zelfs een computerreparateur er niet kan achterkomen of er schade is opgetreden (omdat het zo "obscuur" is) en dat ik maar moet afwachten tot de videokaart het finaal begeeft?

Als jullie wat tips voor me hebben, dan hoor ik het graag, want ik zit nu met een knagend gevoel dat ik mijn computer niet echt kan vertrouwen en maar continu een USB-stick (voor belangrijke gegevens op te back-uppen) bij de hand moet houden. :(

(Mijn videokaart is overigens een EVGA GeForce 9400 GT, mijn monitor is een Acer V193Abd en mijn moederbord is een Gigabyte MA770-UD3. De videokaart en monitor zijn op de DVI-uitgangen op elkaar aangesloten.)

"The only way to get rid of a temptation is to yield to it. Resist it, and your soul grows sick with longing for the things it has forbidden to itself." ~ Oscar Wilde

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Niets beter dan testen: test de videokaart in een andere PC en kijk of het daar ook goed of fout gaat. Zonder testen blijft het gissen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Maar het is 1 keer voorgekomen en daarna niet meer?

Backuppen hoef je niet bang voor te zijn, want als er daadwerkelijk iets kapot is gegaan, dan had je ook gewoon de harde schijf eruit kunnen vissen en op die manier bij je bestanden komen.

Ik zou me niet al te druk om maken en kijken of het vaker voorkomt, zo niet is het prima, komt het wel vaker voor dan wordt het pas echt troubleshooten geblazen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Duysterwald
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-02-2024
gambieter schreef op woensdag 02 december 2009 @ 00:00:
Niets beter dan testen: test de videokaart in een andere PC en kijk of het daar ook goed of fout gaat. Zonder testen blijft het gissen.
Ik heb helaas geen andere PC bij de hand, en eerlijk gezegd durf ik nu eigenlijk ook niet meer zo goed zelf meer iets te doen met de hardware. :/ Mijn vertrouwen wat dat betreft is nu wel gedeukt. :o
Hooglander1 schreef op woensdag 02 december 2009 @ 00:03:
Maar het is 1 keer voorgekomen en daarna niet meer?

[...]

Ik zou me niet al te druk om maken en kijken of het vaker voorkomt, zo niet is het prima, komt het wel vaker voor dan wordt het pas echt troubleshooten geblazen.
Ja, het is tot nu toe slechts 1 keer voorgekomen - dat was een uur of twee geleden. Wie weet gebeurt het morgen of overmorgen weer, maar dat kan ik nu natuurlijk nog niet zeggen. Misschien vinden jullie dat ik te snel aan de bel trek, maar ik ben gewoon bang dat als ik daar te lang mee wacht of als ik helemaal niets onderneem, dat er door de beschadigde videokaart straks méér onderdelen van de computer kapot gaan (wanneer de videokaart het finaal zou begeven). Net een beetje zoals een stervende voeding ook het moederbord en de processor met zich mee in het graf kan nemen, bijvoorbeeld. Heeft iemand hier überhaupt ooit iets vergelijkbaars meegemaakt met een verder gezonde videokaart, zoals mijn vriend zei dat hij wel eens heeft? Mij persoonlijk lijkt een dergelijk probleem in veruit de meeste gevallen toch met een defecte videokaart te maken te hebben, aangezien de stippen onder de noemer "artifacts" vallen.

Sommige bronnen melden trouwens via Google dat het beschreven probleem ook een heating issue van de videokaart kan zijn, maar het lijkt me sterk dat de ventilator kapot is gegaan bij de val (en sowieso heb ik de videokaart pas 3 à 4 maanden, en ik heb gezien dat de kaart nog lang niet barstensvol stof zit). Maar mocht het tóch een heating issue zijn, dan weet ik niet zo goed hoe ik dat kan controleren in Linux - ik draai Xubuntu en ik ben nog niet zo heel erg bekend met Linux, dus ik weet ook niet wat de beste tools zijn om zoiets in Linux te checken (de meeste tools zijn helaas op Windows gericht). Iemand had me al ATITool en Orthos geadviseerd, maar die draaien dus helaas alleen in Windows. :|

[ Voor 6% gewijzigd door Duysterwald op 02-12-2009 00:21 ]

"The only way to get rid of a temptation is to yield to it. Resist it, and your soul grows sick with longing for the things it has forbidden to itself." ~ Oscar Wilde

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Duysterwald schreef op woensdag 02 december 2009 @ 00:19:
Ik heb helaas geen andere PC bij de hand, en eerlijk gezegd durf ik nu eigenlijk ook niet meer zo goed zelf meer iets te doen met de hardware. :/ Mijn vertrouwen wat dat betreft is nu wel gedeukt. :o
Vrienden, kennissen, familie, etc. Als je niet test zul je het niet weten, en blijf je in "angst" zitten.
Duysterwald schreef op woensdag 02 december 2009 @ 00:19:
Heeft iemand hier überhaupt ooit iets vergelijkbaars meegemaakt met een verder gezonde videokaart, zoals mijn vriend zei dat hij wel eens heeft?
Of het ooit gebeurd is, is compleet irrelevant. Dat zegt namelijk niets over jouw videokaart. je hebt twee keuzes: testen of afwachten.

[ Voor 32% gewijzigd door gambieter op 02-12-2009 00:27 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.