Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Vaak kom ik op dit forum al ontzettend ver met alleen maar lezen, maar nu gaat het mij allemaal even een beetje boven de pet (heb weinig kaas gegeten van grafische kaarten), dus vandaar deze post.

Ik heb een HP Compaq dc5100 Small Form Factor PC (AG144AW) (full specs hier, mocht het nodig zijn) die ik alleen maar gebruik om digitenne mee te kijken. Niet helemaal waar, het is meer een HTPC die ik primair gebruik voor digitenne kijken en opnemen.

Momenteel gebruik ik windows XP MCE 2005 en dat gaat op zich best aardig, ware het niet dat ie zo nu en dan de Free To Air (NL 1,2,3, etc.) "vergeet"; hij weet niet meer waar ze zitten en kan ze dus ook niet meer tonen. De boel resetten, alles opnieuw scannen en opnieuw instellen biedt wel soelaas, maar ik wordt dat een beetje zat...

Dus ik wil eigenlijk overstappen op Windows 7, omdat ik vermoedt dat Microsoft de boel een heel stuk beter onder de knie heeft gekregen (en MCE 2005 niet meer geüpdate wordt).

Maar nu zit ik met mijn videokaart. Er zit een Intel® Graphics Media Accelerator 900 met 8-128MB geheugen dynamisch in die directX 9.1c ondersteund (gecontroleerd met Everest Home edition; het staat geïnstalleerd, dus ik neem aan dat het ook werkt..).
In principe zou dat moeten werken onder windows 7 volgens de Win7 minimum requirements.

Er zit ook een PCI expansionslot in en een PCIe 1x slot (dat laatste als het goed is tenminste; heb ik nog niet gecontroleerd op fysieke aanwezigheid).

Mijn vraag is nu: kan ik voor Win7 MC met die Intel Media Accelerator uit de voeten of kan ik beter een goedkoop PCI kaartje met, pak 'm beet, 256MB kopen? (en werkt het dan wel?)

Ik heb Windows7 MC (de RTM versie) eerder geprobeerd op een oudere laptop (IBM Thinkpad T43), maar hoewel Win7 probleemloos draaide, gaf MC een hoop problemen. De 'overlays' zoals de volume-bar, de gids en dergelijken (maar ook kanaalwisselingen) zorgden ervoor dat het hele systeem 'unresponsive' werd en het beeld enorm ging schokken. Dat lag aan de videokaart, dus voor ik mijn hele systeem overhoop ga halen en Win7 erop ga installeren, zoek ik een beetje meer zekerheid.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Alvast bedankt!
-Jan

PS. Ik doe niks anders met het systeem; ook niet gamen o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat ik beginnen met zeggen dat dit soort uitspraken:
PCI kaartje met, pak 'm beet, 256MB kopen?
Geheugen zegt NIETS over prestaties van een kaart.

Als je echt een pci-e 1x slot hebt, kan je daar met wat dremel werk(als hij geen open kant heeft) aanpassen dat er een normale budget videokaart ala HD4550 in kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:53
Verwijderd schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 23:25:
Maar nu zit ik met mijn videokaart. Er zit een Intel® Graphics Media Accelerator 900 met 8-128MB geheugen dynamisch in die directX 9.1c ondersteund (gecontroleerd met Everest Home edition; het staat geïnstalleerd, dus ik neem aan dat het ook werkt..).
In principe zou dat moeten werken onder windows 7 volgens de Win7 minimum requirements.
Dat DirectX9.1 geinstalleerd is zegt natuurlijk helemaal 0,0 over wat de kaart zelf hardwarematig ondersteunt. Verder kun je die max van 128MB shared geheugen alleen instellen als er voldoende intern geheugen inzit.
Mijn vraag is nu: kan ik voor Win7 MC met die Intel Media Accelerator uit de voeten of kan ik beter een goedkoop PCI kaartje met, pak 'm beet, 256MB kopen? (en werkt het dan wel?)
Dit zijn de videokaart hardware requirements van Win7:
Minimum Hardware Requirements for running Windows 7 Aero:

# 1 GHz 32-bit (x86) or 64-bit (x64) processor

# 1 GB of RAM

# 128 MB graphics card

Aero also requires a DirectX 9 class graphics processor that supports a Windows Display Driver Model Driver, Pixel Shader 2.0 in hardware, and 32 bits per pixel.
Dus check wat je huidige kaart aankan (gebruik wel de meest recente driver) op de Intel site en eventueel met bv Everest of GPU-Z en gebruik anders bovenstaande voor de aanschaf van een nieuwe.

/edit: Oh my, wat zie ik in de specs staan:
Upgradability: Windows Vista capable

Chipset: Intel® 915GV Express
Die chipset was toen aanleiding voor de 'Vista Capable' sticker-rel, aangezien deze officeel geen (Vista) Aero kon draaien:
The overall graphics architecture and design of the 915 Express chipset family (with Intel® Graphics Media Accelerator 900 graphics engine) was finalized prior to Microsoft releasing details and specifications around the Windows Display Driver Model (WDDM) driver. Given this, there are hardware limitations in the 915 Express chipset architecture that would limit graphics performance and memory capabilities when attempting to run WDDM on Vista.
Hoewel het in de betafase van Vista wel gewerkt schijnt te hebben, maar dat was voordat wddm een harde eis werd. Maar zonder Aero draaide Vista toen schijnbaar probleemloos op deze chipset, dus zal Windows 7 dat zeker ook doen. Zorg wel voor minimaal 1GB geheugen.

[ Voor 46% gewijzigd door Nielson op 02-12-2009 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heren,
Dank, maar toch nog wat aanvullende vragen:

Ik heb de Intel chipset/ WDDM FAQ n.a.v. Nielson's opmerkingen ook gevonden.
Hoewel geheugen geen probleem is - systeem heeft 2GB, dus die 128 voor de GPU kunnen er wel af - kan de 915 chipset dus geen WDDM aan. Nou hoef ik niet zo nodig Aero, maar het klopt toch dat de grafische effecten (de 'overlays' die ik eerder noemde in Win7MC zoals de volume-bar, gids, e.d.) dmv WDDM weergegeven worden?

M.a.w. dan krijg ik, als ik bij de Intel 915 chipset blijf, dezelfde problemen met Win7 MC als ik bij die oudere laptop had, toch?

Ik begrijp overigens dat de hoeveelheid geheugen niks zegt over de prestaties van een kaart. Wat ik eigenlijk bedoelde te vragen daarmee was: zijn er überhaupt 'gewone' PCI kaarten die, met in acht neming van de minimum eis van 128MB, verkrijgbaar welke Win7 Aero (en dus WDDM 1.1) ondersteunen? Of is dat een kansloze missie?

De PCIe 1x slot die in het systeem zit is een 'low-profile' slot, dus vraag ik mij af of een HD4550 er wel in gaat passen. Zelfs met wat dremel werk, hoewel ik de opmerking van Reinman niet begrijp ("Als hij geen open kant heeft")

/edit Ik zie bij Alternate dat de HD4550 een low-profile kaart is, dus die zou moeten passen. Snap ik nog Reinman's dremel werk suggestie niet 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2009 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Draai anders eens de Windows 7 upgrade advisor. Verder heb ik geen idee of Media Center ook echt wddm drivers nodig heeft, het werkt iig wel zonder aero. Dat 't niet op z'n oude laptop draaide is misschien omdat daar helemaal geen geschikte drivers of bv directx9 ondersteuning was. Ik zou het gewoon proberen op je systeem, een extra videokaart kun je altijd nog kopen. Wat Reinman bedoeld is dat een normale videokaart een pci-e 16x aansluiting heeft, op jouw bord zit een pci-e 1x aansluiting. Technisch gaat zo'n kaart meestal wel werken, praktisch past het gewoon niet omdat de connector veel kleiner is. Door nu het slot te bewerken met een dremel kun je er een kaart met zo'n grote connector in kwijt. Overigens zijn er ook wel een paar kaartjes met pci-e 1x slot verkrijgbaar, maar zijn wat duurder en minder keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 december 2009 @ 11:39:
De PCIe 1x slot die in het systeem zit is een 'low-profile' slot, dus vraag ik mij af of een HD4550 er wel in gaat passen. Zelfs met wat dremel werk, hoewel ik de opmerking van Reinman niet begrijp ("Als hij geen open kant heeft")

/edit Ik zie bij Alternate dat de HD4550 een low-profile kaart is, dus die zou moeten passen. Snap ik nog Reinman's dremel werk suggestie niet 8)7
Hoe wil je een 16x kaart in een 1x slot stoppen? Door het achterkantje van de 1x slot uit te dremelen. Staat wel info over op google over hoe wat en waar. Er zijn wel 1x slot videokaarten, maar die zijn vaak duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank heren, ik snap 'm nu.

Ik heb op tomshardware gevonden hoe een PCI-e 1x slot met een soldeerbout zou moeten worden opengemaakt. De dremel optie lijkt mij idd veiliger...

Ik heb ook begrepen dat het voornamelijk met de snelheid van de kaart te maken heeft; als je een 16x kaart in een 1x slot zet, wordt het geheel langzamer.

Dat gezegd hebbende: wordt de HD4550 wanneer verkleint van 16x naar 1x niet te langzaam? Is ie dan z'n 40 euro nog wel waard?

Bij Alternate zie ik een PCI kaart op basis van de HD4350, die is een tientje duurder (hier)
Is dat niet een beter alternatief dan? Of is PCI sowieso geen goeie optie in deze?

Zoals Nielson al suggereerde zal ik eerst kijken of de Intel 915 chipset voldoende is (de upgrade advisor vindt dat aero idd niet ondersteund wordt en verder niet veel andere dingen). Maar ik wil wel graag een mogelijkheid achter de hand houden voor als het niet werkt; een PCI kaart bijvoorbeeld.

In ieder geval alvast heel erg bedankt voor de hulp tot zover!

/Edit: vond net nog dit over de HD4350: that card is more than adequate the run aero at full.. Misschien toch maar doen dan in plaats van dremelen??

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2009 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Had je al in de pricewatch gefilterd op pci-e 1x ? Zelfde kaart alleen dan met pci-e 1x, hoef je dus niet te dremelen en bandbreedte is beter dan pci.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hahaaa... Nielson, you're the man! _/-\o_

Allebei hartelijk dank voor de hulp aan een graphicscard n00b!
Met jullie hulp en suggesties ga ik erg ver komen.

Groet,
-Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat gezegd hebbende: wordt de HD4550 wanneer verkleint van 16x naar 1x niet te langzaam? Is ie dan z'n 40 euro nog wel waard?
Nee. Ik raad meestal de HD4550 aan, gezien die wat meer kan dankzij de hogere bandbreedte(lees: Voor media bestanden).
Nielson schreef op woensdag 02 december 2009 @ 16:58:
Had je al in de pricewatch gefilterd op pci-e 1x ? Zelfde kaart alleen dan met pci-e 1x, hoef je dus niet te dremelen en bandbreedte is beter dan pci.
klopt, maar hij is direct wel dubbel zo duur. Dremmelen is gratis :). Al zou ik hem ook gewoon nemen.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2009 19:44 ]

Pagina: 1