[Arch] Automount usb werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-11 21:29
Ik heb mijzelf vandaag op arch gegooid (komende van ubuntu) en ik krijg het automounten van usb drives maar niet goed. Zowel met autofs als met de thunar volume manager krijg ik de volgende melding. Het gaat hier om een WD passport drive.

Als ik hem manueel mount (sudo mount -t ntfs-3g /dev/sdb1 /media/santasdrive) lukt het wel, maar zo hoort het uiteraard niet.

Ik heb de arch fora's al doorzocht en niets gevonden, ook google is nogal vaag.

Afbeeldingslocatie: http://i158.photobucket.com/albums/t118/santascsi/zooi/2009-12-01-223927_1920x1200_scrot.png

Ik draai arch 2009.8
kernel 2.6.31-ARCH
openbox/thunar

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-12 04:09
Hal als daemon?

ntfs-3g geinstalleerd? Lijkt er wel op als handmatig mounten wel lukt...

Volgens mij kan je ook een mountpoint instellen in je fstab, hoewel hal dit niet nodig zou moeten maken.

Oh ja, heb je 'm netjes verwijderd binnen Windows de laatste x?

En ben je lid van de storage groep?

[ Voor 20% gewijzigd door neeroeter op 02-12-2009 01:06 ]

Verwijderd

Arch Linux is een zogeheten rolling-distro. Oftewel je hebt geen versies.

Zit je wel in de juiste groepen? De ArchWiki is meestal erg uitgebreid over dit soort dingen.

• neeroeter
Nou ja, da's natuurlijk de versie vd installer :)

Ik had er ook moeite mee om een ntfs-schijf aan de praat te ktijgen, maar ntfs-3g loste dat op. En idd , de wiki is toch redelijk duidelijk hierin. Het forum van Arch, zoeken op "automount", heeft ook aardig wat topics.

Trouwens, hoewel wat cryptich, roept Hal hier vlgs. mij dat een gewone gebruiker niet de rechten heeft om deze santadisk automatisch te laten koppelen, toch ?

[ Voor 22% gewijzigd door neeroeter op 02-12-2009 09:47 ]

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
dbus zegt dit, niet hal. Wat er gezegd wordt overigens, is dat de gebruiker die tracht het bestandssysteem te mounten dit niet mag volgens de org.freedesktop.* regels van dbus. Dat betekent, zoals eerder al gezegd, dat je gebruiker niet in de groepen zit om de volumes en storage dingen van dbus te mogen aanroepen.

• Jormungandr
Kleine update:
- ik ben lid van storage/hal/dbus/disk dus afaik zou dat geen probleem mogen zijn
- ntfs-3g is geinstalleerd aangezien ik zo handmatig mount.
- mountpoint instellen in fstab moet niet aangezien het een removable storage is

Verwijderd

Jormungandr schreef op woensdag 02 december 2009 @ 12:32:
- mountpoint instellen in fstab moet niet aangezien het een removable storage is
Dit klopt niet. Als het goed is (en dat is bij veel distro's zo) heb je een zin staan van:

/dev/cdrom0 /mnt iso9660 ro,nosuid 0 0(zoiets)

Waarom zou het voor een USB niet zo kunnen zijn?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 december 2009 @ 13:43:
[...]

Dit klopt niet. Als het goed is (en dat is bij veel distro's zo) heb je een zin staan van:

Omdat een USB stick geen vast apparaat is. Een cdrom speler wel, die haal je er niet elke keer in en uit. Oftewel een usb stick moet je niet in je fstab zetten want die is niet elke keer aanwezig.

• neeroeter
Maar volgens mij kan het wel, toch?? Ik kan fout zijn hoor.

Als je dat met de UUID doet, kan het misschien een oplossing zijn.

( Schiet me maar af , hoor :) )

Verwijderd

bekijk anders eens ivman,
gebruik ik in lxde voor het automounten van interne ssd-kaart
mss ook bruikbaar voor uw probleem

http://wiki.archlinux.org/index.php/Ivman

• Jormungandr
Ik heb het hiernet eindelijk opgelost. Probleem is dat ik X verschillende dingen gedaan heb en dus niet meteen weet welke handeling het nu juist heeft gedaan :P. Anyway, case closed en bedankt voor de tips :).

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:52

Theimon

Snapte!?

Verwijderd schreef op woensdag 02 december 2009 @ 13:43:
[...]

Als het apparaat niet aan je systeem hangt tijdens boot krijg je daar foutmeldingen op, want dan gaat ie zoeken naar een device wat niet aangesloten is. Removable storage als USB disks hoeven niet in /etc/fstab te staan.
Wat ik denk is dat TS niet in de plugdev group zat/zit, maar hij heeft het al opgelost zegt ie...

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Pagina: 1