Introductie |
Beste graskauwers,
Het leek me een aardig idee om zo af en toe eens een DC-project te pakken en eens wat dieper in te gaan op de achtergrond ervan, e.e.a. op een niveau wat mij te gedetailleerd lijkt voor de DPC-wiki (die trouwens een mooie entry heeft voor Malaria control. Grote dank @ Xaverius
Ik ben van plan dit voor andere projecten ook te doen (zonder een vast schema btw
Waarom Malaria Control? |
Ik werk al een tijdje op een universiteit en kom dan vaak bij wetenschappelijke praatjes. Een ervan ging over malaria als ziekte en de biologische werking van deze parasiet. Naast mijn wetenschappelijke belangstelling bleef een opmerking van de spreker me behoorlijk dwars zitten; Stomweg het feit het probleem zich voornamelijk NIET in de Westerse wereld voordoet, voorkomt grootschalige investeringen in onderzoek naar medicijnen en vaccinatie-mogelijkheden. Een korte blik op de verspreidingskaart laat duidelijk zien waar de problemen zijn.

De jaarlijkse incidentie van malaria wordt geschat op driehonderd tot vijfhonderd miljoen gevallen wereldwijd. Er overlijden naar schatting 1,5 tot 2,7 miljoen mensen per jaar aan malaria, het merendeel daarvan zijn Afrikaanse kinderen onder de vijf jaar. Bron
Ter vergelijk: In 2008 stierven er tussen de 1,7 en 2,4 miljoen mensen aan AIDS.
Precieze cijfers zijn moeilijk te vinden en ook lastig te vergelijken, maar neem van me aan dat er heul veul meer centjes in AIDS-research gestopt is in vergelijking met malaria.
Don’t get me wrong, van mij mag iedereen die ergens ziek van is, ervan genezen. Maar gezien bovenstaande, heb ik altijd een speciale interesse gehad voor het onderzoek naar malaria. Vandaar dat mijn eerste keuze voor dit Malaria Control project.
Plasmodium falciparum en epidemiologie |
Die eerste 2, da's de moeilijke naam voor de malaria parasiet, die via een muggebeet in het lichaam terecht kan komen. Daar worden via een tussenstop in de lever, de rode bloedcellen ge-infecteerd. Dat is op zich al niet best, maar het gaat vooral mis omdat die bloedcellen in de zeer kleine bloedvaten van verschillende organen vastlopen (met name hersenen en nieren). Daar komt natuurlijk allerlei ellende van, die ik hier niet 1 voor 1 ga bespreken... Verhelderende plaatjes zijn bij de lokale goegles op te halen.
Jan Sneeuw
Wie?

Deze Engelsman ontdekte de oorzaak van een cholera-epidemie in de Broad Street van het Londense Soho in 1854. Door het ondervragen van cholera-patiënten en het in kaart brengen van de ziektegevallen concludeerde hij dat het water uit de lokale pomp de infectiehaard van de ziekte moest zijn. Hij maakte een eind aan de epidemie door het hengsel van de pomp te halen, zodat mensen het besmette water niet meer konden drinken. En dit was dus nog in de tijd dat nog niemand wist dat cholera door een bacterie veroorzaakt werd. Da's best slim

Hiermee is John Snow de grondlegger voor de epidemiologie (dit vereist oefening met uitspreken en het is ook een fijne voor scrabble).
Wikipedia: Epidemiologie zegt: “De epidemiologie houdt zich dus niet bezig met de diagnose en behandeling, maar probeert uit te zoeken wie er door een ziekte getroffen worden en welke factoren dat in de hand werken of juist niet (leeftijd, geslacht, besmettingsbronnen, voeding, etc.). Statistische analyses van vaak grote databestanden zijn daarbij een belangrijk hulpmiddel.”
Aha! De gemiddelde DPC’er ziet het nu wel aankomen. Om meer te weten te komen over de epidemiologie van malaria hebben The Swiss Tropical Institute en Africa@home, die weer uit diverse partners bestaat een DC-project opgezet, Malaria Control Net.
Het DC gedeelte |
Belangrijkste input voor een epidemiologische studie is de zogenaamde ‘field-data’, waarmee allerlei zaken worden gecatologiseerd die ter plekke spelen. Denk bv aan de afstand tot een main road of een dorp, aanwezigheid van waterbron, welke en hoeveel dieren, gezinssamenstelling, weer-seizoen, eerdere besmettingen etc etc. Het is al een (wiskundige) kunst op zich om gecorreleerde data te vinden, gewichten te geven aan onderdelen en het bepalen welke data betrouwbaar genoeg is om mee te nemen.
Vervolgens is het mogelijk om een model te bouwen, en te bepalen of en hoe goed de actuele data ‘fits the model’. Wat Malaria Control probeert, is het nagaan van de morbiteit, verspreiding en mortaliteit van malaria in een gesimuleerde bevolking, waarbij de field-data als achtergrond wordt gebruikt om die bevolking zo ‘levensecht’ mogelijk te maken. Denk aan SIMS, maar dan beter. Vervolgens wordt een malaria-epidemie gesimuleerd met diverse mogelijke scenarios. Mogelijke onderdelen zijn demografisch, zoals het medische systeem in een land, de maatregelen die de regering normaal gesproken neemt, de seizoensgebonden manier waarop malaria kan worden overgedragen. De kern van de software houdt rekening met de verschillende stadia van de malaria-overdracht cyclus. Elk onderdeel van de modellen wordt ontwikkeld door het vergelijken van de voorspellingen van een heel scala aan scenarios uit heel Afrika met de echte malaria field data.
Uiteindelijk kunnen dus de bekende uitbraken vergeleken worden met gesimuleerde, maar mogelijk ook andersom! Dat betekent dat men bij een uitbraak al diverse mogelijke scenarios kan berekenen die de besmettingen kunnen beperken, of hoe zo efficiënt mogelijk medicijnen in te zetten, de hoeveelheid ervan, dosis, etc.
Conclusie |
Net als vele andere projecten heeft Malaria Control ook een duidelijk maatschappelijk nut, en kan potentieel het leven van veel mensen op zijn minst verbeteren. Waarom mijns inziens dit project een extra duwtje aandacht kan gebruiken, is vanwege het feit dat de meeste mensen die er aan lijden niet bij machte zijn om er veel tijd, onderzoek en stomweg geld in te steken om aan oplossingen te werken.
Geïnteresseerden kunnen in de wiki de aanwijzingen vinden om dit project te steunen.
offtopic:
er komt mogelijk nog een uitsmijter aan, maar dat wordt vanzelf duidelijk. Serieus
er komt mogelijk nog een uitsmijter aan, maar dat wordt vanzelf duidelijk. Serieus
"Results! Why, man, I have gotten a lot of results. I know several thousand things that won't work." Thomas Edison