Toon posts:

Cisco 1605R DHCP vermijden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Volgend probleem doet zich voor:
Aangezien ik m'n 1605R als thuisrouter wil gn gebruiken, maar ik van m'n provider een DHCP-attributed adres krijg (en dit niet om de week wil gaan aanpassen), dacht ik aan het volgende.

Ethernet (Telenet) komt binnen via Main PC.
In deze pc zitten twee netwerkkaarten, waarvan de tweede naar de Eth0 van de router gaat. De Eth1 van de router gaat dan naar m'n hub/switch, waar ik de rest van m'n pc's kan op aansluiten (mits DHCP enabled).

De vraag is, is het dan nog mogelijk om via de main-pc te browsen, of valt deze buiten het "netwerk" .. is er een mogelijkheid om dit te omzeilen en toch de genoemde functionaliteit te behouden?

Met dank bij voorbaat

Verwijderd

Dan kun je beter die pc gewoon als router gebruiker en die cisco verkopen want dat is natuurlijk dubbel op!

En natuurlijk kun je met die pc nog gewoon browsen...

Verwijderd

Lijkt mij ook.
Mijn config is:
----- ISDN-router ---- eth1 Linuxbox met firewall ----- eth0 die naar intern netwerk gaat.

Aan eth0 heb ik vervolgens een 3COM 16 poort 10/100 Mbps switch hangen waar vervolgens alle andere systemen en m'n printer aanhangt.
Maar ipv van die switch zou je natuurlijk ook een hub kunnen nemen. (is ook een stuk goedkoper!)

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik eigenlijk wil bereiken is dat ik via die Router al m'n pc's een IP kan geven (built-in DHCP), met al die pc's kan browsen (of eender welke andere service), en data kan uitwisselen tussen die pc's.
Firewalling of bijkomende services komen op een secundaire plaats op dit moment (nog per workstation geregeld).

Ik krijg dus al een variabel IP-adres binnen via Telenet, en 'k zou willen vermijden dat ik m'n IP-adress van m'n Eth0 elke 14 dagen moet veranderen.

Misschien iemand met voorbeeldconfigs ?

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Waarom zit die eerste pc er eigenlijk voor?
Gebruik dan alleen die 1605. En dan kun je op je outside interface gewoon IP ADDRESS NEGOTIATED zetten.
dan pakt die het ip adres van je provider gewoon aan. (Ook als het wisselt)

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 17:58
En zoals bekend, een lease wordt altijd verlengd als ie nog geconnect is...

Verwijderd

Topicstarter
Kijk, daar heb je nu wat aan .. en ik maar denken dat je een ip-adres van een interface alleen maar fixed kan zetten (omdat DHCP voor routers niet echt verspreid lijkt).

Dan kan het natuurlijk wel ..

Dus:
Kabeltje Telenet in 10BaseT (Eth0), kabeltje naar Hub/switch in Eth1 (crossed?), en dan maar configgen...

PS. Heeft iemand soms een goeie tutorial liggen over NAT en DHCP op een 1600 serie? (want wat ik in de help files van FastStep of Configmaker vindt is redelijk |:( .. m'n eigen 'huh?'-gehalte zal hier wel voor een groot deel meespelen)

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 17:52
Da's het leuke van Cisco, als het IOS lult is het vrijwel altijd hetzelde. Negotiated IP (IPCP) doet 'ie pas vanaf 11.3 dacht ik. Iets in deze orde van grote zal het wel worden (even uit m'n hoofd, dus onder voorbehoud. Finetuning, security e.d. heb ik gemakshalve weggelaten)

!
ip nat inside source list 1 interface ethernet0 overload
!
ethernet0
ip address negotiated
ip nat outside
!
ethernet1
ip address 10.0.0.1 255.0.0.0
ip nat inside
!
access-list 1 permit any
ip route 0.0.0.0 0.0.0.0 ethernet0

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Verwijderd

Topicstarter
Alles samengeraapt heb ik op dit moment iets dergelijks:

no service udp-small-servers
no service tcp-small-servers
service password-encryption
hostname xxxxx
username xxxxx password xxxxxx
enable secret xxxxxx
no ip source-route

ip routing
ip classless
ip subnet-zero

service dhcp
ip dhcp pool DHCPPoolLAN_0 Is dit voldoende ?
network 192.168.0.0 255.255.255.0 **aanpassen ?
default-router 192.168.0.3 ** kan ik hier ook negotiated gebruiken ?
lease 1 0 0 ** kan je dit aanpassen ?

interface ethernet 0
keepalive
no shutdown
ip address negotiated
ip rip send version 1 2
ip rip receive version 1 2
ip route-cache
no ip proxy-arp
no ip directed-broadcast

interface ethernet 1
keepalive
no shutdown
ip address 10.0.0.1 255.0.0.0
ip rip send version 1 2
ip rip receive version 1 2
ip route-cache
no ip proxy-arp
no ip directed-broadcast

router rip
network 192.168.0.0 (* Uitleg ? - DHCP-attributed!)
network 10.0.0.0

line console 0
exec-timeout 120
line vty 0 4
exec-timeout 0
login local

end

Kunnen jullie je kundig oog hier eens laten over gaan ? Alleszins al bedankt voor de vele suggesties...

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Waarom gebruik je een roeter protocol ??

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Op woensdag 07 maart 2001 10:52 schreef Oz het volgende:

no service udp-small-servers
no service tcp-small-servers
service password-encryption
hostname xxxxx
// username xxxxx password xxxxxx // niet nodig. je gebruikt toch geen CHAP o.i.d.
enable secret xxxxxx
// no ip source-route // ook niet nodig

// ip routing //
ip classless
ip subnet-zero
no ip domain-lookup

service dhcp
ip dhcp pool DHCPPoolLAN_0 Is dit voldoende ?
network 192.168.0.0 255.255.255.0 **aanpassen ?
default-router 192.168.0.3 ** kan ik hier ook negotiated gebruiken ? NEEJ, DIT IS JE INSIDE INTERFACE
lease 1 0 0 ** kan je dit aanpassen ? NIET NODIG

interface ethernet 0
// keepalive // niet odig
no shutdown
ip address negotiated
// ip rip send version 1 2 //
// ip rip receive version 1 2 //
// ip route-cache //
// no ip proxy-arp //
no ip directed-broadcast

interface ethernet 1
// keepalive //
no shutdown
ip address 192.168.0.3 255.0.0.0 DIT IS JE INSIDE INTERFACE
// ip rip send version 1 2//
// ip rip receive version 1 2//
// ip route-cache//
// no ip proxy-arp//
no ip directed-broadcast

ip route 0.0.0.0 0.0.0.0 e0

// router rip
// network 192.168.0.0 (* Uitleg ? - DHCP-attributed!)
// network 10.0.0.0//

line console 0
exec-timeout 120
line vty 0 4
exec-timeout 0
login local

end
alles tussen de // kan weg.
je moet wel zorgen dat je inside interface in de dhcp scope ligt. je kan dus niet 10.0.0.0 en 192.168.0.0 adressen door elkaar gebruiken.

edit: route vergeten |:(

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Verwijderd

Topicstarter
Nou moet ik wel toegeven dat ik van +/- 30%van die IOS-regels niet echt begrijp waarom z'er tussenstaan (read: Faststep - Newbie).

Hoe bedoel je ? (plain & simple..)

De IP-routing, omdat ik maar één netwerknode heb of zo ?

--
Oeps, posting van Dirk-Jan niet gezien.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Op woensdag 07 maart 2001 16:22 schreef Oz het volgende:
Nou moet ik wel toegeven dat ik van +/- 30%van die IOS-regels niet echt begrijp waarom z'er tussenstaan (read: Faststep - Newbie).

Hoe bedoel je ? (plain & simple..)

De IP-routing, omdat ik maar één netwerknode heb of zo ?
een routing protocol gebruik je als je veel routers hebt. en je het niet zoekt om te kijken hoe het werkt. als je maar 1 router hebt, kun je beter een handmatige route toevoegen, das sneller/makkelijker.

Verwijderd

Topicstarter
Wou ik gisteren es m'n nieuwe setup gaan testen met die config-file: na een uurtje of twee klooien nog steeds geen browser capabilities.. wel DHCP requests enzo.

Bleek achteraf dat de DNS servers van Telenet ongeveer 4 uur niets doorgegeven hadden. EN IK MAAR KLOOIEN ! (sorry voor deze uitbarsting). Maar vanavond misschien beter.
Pagina: 1