Laptop valt spontaan uit..

Pagina: 1
Acties:

• abezap
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-11-2025
Goedendag, ik weet niet of dit het juiste forum is hiervoor (ben nog redelijk forum noob hier)
maar toch hier gepost omdat ik vermoed dat het probleem ergens bij mijn harde schijf moet zitten.

Het probleem is dat mijn computer 'freezt' en daarna zichzelf uitschakeld (alsof de stroom eraf valt en naderhand (5 min) kan ik hem weer opstarten.
Ik heb een paar dingen gemerkt;

dit gebeurd voornamelijk als ik mijn computer zwaar belast. van heay-multitasking
of als ik een intensief spel speel (dragon age origins houd hij niet langer dan 5 minuten vol, maar red alert 3 wel de hele dag)
Mijn laptop voelt altijd heel heet aan, bij zo een crash

ik heb 2 weken geleden een paar foutmeldingen gehad over schijffouten van mijn harde shijf maar diverse disk tools hebben geen fouten geconstateerd en heb daar ook geen problemen mee gehad.

Ik heb de temperaturen gecheckt via speedfan; ik heb geen ervaring met temperaturen dus de interpretatie ervan kan ik zelf niet geven.. let wel deze temperaturen zijn 'in ruste' met alleen maar chrome openstaan.

gpu 75
hd0 41
hd1 38
temp1 79
core 70

mijn systeem;
aces aspire 7520 g
amd turion 64
3 gig ram
geforce 8600 gs

is er misschien iemand die hier een glans van inzicht over kan laten schijnen?
bij voorbaat dank!

• DM.Aram
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-12-2021

DM.Aram

DMTZ.i

Als je gaat gamen, en je core en GPU zijn idle al rond de 70, dan heb je een groot hitte probleem.

See you in another life, brother.

• [eXodus]
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-01 09:51
dat zijn erg hoge temperaturen voor idle voor de cpu en gpu. hij zal een bsod geven door dat. vooral als je zegt dat je na 5 minuten weer op kunt starten, aangezien alles dan weer afgekolt is.

• abezap
ik krijg geen bsod.. hij valt gewoon uit,
is er een manier om de temperaturen omlaag te krijgen?

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

Wat voor OS draai je momenteel?

Wat voor meldingen kreeg je precies aangaande je harde schijf? En welke tools heb je gebruikt om dit te checken? Die meldingen zullen toch wel iets betekenen.
Tevens post je temperaturen, maar zijn die van een moment dat je inderdaad hevig aan het gamen was. Voor idle lijken ze me wat hoog. Draait de fan nog wel? Mijn ervaring is dat laptops enorm de neiging hebben om vol te lopen met stof en slecht hun warmte af te kunnen voeren. Misschien kun je eens met wat perslucht de boel schoonblazen (met gepaste voorzichtigheid). Indien je geen garantie meer hebt kun je de laptop ook open maken om e.e.a. te bekijken en schoon te maken.

Ook kun je kijken in de eventviewer om te zien of daar nog praktische informatie is te vinden aangaande de vastlopers.

//Ok... te lang typen en dus spuit11
Maar blijkbaar zijn de temperaturen niet in de haak. Zorg dat je koeling op orde is en ke kunt weer aan de bak.

[ Voor 8% gewijzigd door JvW op 01-12-2009 19:38 ]

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• abezap
deze temperaturen die ik heb gepost waren idle..
Ik heb een diskchecker gedownload en gedefragt met auslogics ( heb de top 3 van een lifehacker.com top 5 maar gelijk gedownload)
ik draai vista maar de foutmeldingen heb ik niet onthouden, iets met een 'kritieke fout'

heb voorzichtig eens lopen blazen in de 'uitlaat' en nu heeft hij het 3 uur volgehouden achter elkaar, dus denk dat je gelijk hebt, nog steeds 80 graden volgens speedfan, maar het werkt wel.

als ik hem ga openmaken om schoon te maken, moet ik dan nog ergens op letten? ik heb nog nooit eerder een laptop opengemaakt. schoonmaken met een droog doekje neem ik iig aan?

nogmaals dank! heb nu eindelijk een fatsoenlijk oordeel kunnen vellen, over dragon age origins (vet spel! zeker de moeite waard)
Pagina: 1