Advies nieuw netwerk studentenhuis

Pagina: 1
Acties:

• MarnixNL
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-03 14:28
Graag wil ik jullie advies voor het netwerk van een (nieuw) studentenhuis waar ik binnenkort naar toe ga verhuizen. Ik zal jullie eerst de gewenste indeling geven en de hardware die ik al in huis heb.
Gewenste indeling + huidige hardware:

Modem (Ziggo Ai1E)
----> Netgear WNDR3700 (gigabit)
---------------> Main PC
---------------> Xtreamer Mediaplayer
---------------> Xbox 360
---------------> Sitecom DC-202 Router
----------------------------------------------------> PC2
----------------------------------------------------> PC3
----------------------------------------------------> PC4

Vragen die ik bij heb zijn de volgende (ik ben niet de meeste technische persoon):
  • Kan ik met deze opstelling overal in het huis de content die op de Main PC staat gebruiken?
  • Kan de Sitecom router ook 1080p materiaal streamen naar PC2 t/m 4?
  • Hoe moet ik de Sitecom router instellen? Ik dacht als bridge?
  • Is mijn voorkeursopstelling de slimste, of zouden jullie een andere adviseren?
  • Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden, zoals bekabeling of instellingen?
Zouden jullie een paar arme studenten hiermee kunnen helpen?

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-02 21:06
Als eerste zou ik sitecom overslaan. Mijn ervaring met die dingen is dat ze bij veel netwerkactiviteit vast lopen.

Daarnaast zou ik nooit 2 routers in 1 netwerk gebruiken (vooral als je er niet zo heel veel van weet, anders moet hij inderdaad in bridge mode). Je krijgt dan alleen maar problemen met portforwarding. Kun je niet beter er een GBIT switch tussen zetten?

Ik zou zoiets doen:
code:
1
2
3
4
5
Internet
|__ GBit Router
          |__ Main PC, Xtreamer, Xbox 360
   |__ GBit Switch
          |__ PC2, PC3, PC4

Zo verwacht ik ook geen problemen met portforwarding e.d.

Dus de Gbit router op de Ziggo modem, dan 1 kabeltje (Cat5e of Cat6) naar de Gbit Switch en dan daar alle apparaten op verdelen.

[ Voor 23% gewijzigd door AvanCade op 01-12-2009 17:52 ]

• MarnixNL
Bedankt voor je snelle reactie!
Dus als ik bijvoorbeeld de volgende switch er tussen zet: Netgear GS605 Switch (5x1Gbps, RJ-45), zou het een prima opstelling zijn?
Geeft de router de switch dan 4 interne ip adressen of geeft de switch die zelf af? En kan je een switch ook bereiken via een webinterface zoals bij een router, of werkt dit op een andere manier?

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

MarnixNL schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 19:47:
Bedankt voor je snelle reactie!
Dus als ik bijvoorbeeld de volgende switch er tussen zet: Netgear GS605 Switch (5x1Gbps, RJ-45), zou het een prima opstelling zijn?
Ja.
Geeft de router de switch dan 4 interne ip adressen of geeft de switch die zelf af?
Een switch sluist alleen maar verkeer door naar het apparaat waar het heen moet. Aanvragen voor IP-adressen zullen worden doorgestuurd naar je modem/router, en het uitgedeelde IP-adres zal door de switch keurig bij de PC die erom vroeg worden afgeleverd.
En kan je een switch ook bereiken via een webinterface zoals bij een router, of werkt dit op een andere manier?
Een huis-tuin-en-keukenswitch behoeft geen configuratie, en is daarvoor dus ook niet bereikbaar met een client.

:w spuit 11 en 12 :P

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:26

franssie

Save the albatross

de switch wil je juist omdat ie dan geen IP adressen uitgeeft maar dat overlaat aan het router - als je er twee inzet krijg je allerlei technische uitdagingen waar je jezelf niet mee wilt vervelen (o.a. het genoemde portforwarden maar misschien ook zelfs DHCP conflicten).
Op de switch hoef je niet te veel in te stellen totdat je aan bandbreedte beperkingen etc wil gaan doen maar daar zou ik nog even mee wachten, dat is redelijk stap 3 ;)

/suipt11

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:49

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

De PC's achter de switch krijgen gewoon netjes een IP van de router, een switch laat dergelijk verkeer gewoon netjes door en heeft er geen invloed op :)
Dat is juist het voordeel van een switch gebruiken in plaats van een tweede router. Een switch heeft meestal geen webinterface (behalve meer professioneel spul), maar dat heb je ook niet nodig, er valt niks aan in te stellen en dat is ook nergens voor nodig eigenlijk.

Je kan ook die sitecom zo aansluiten dat ie enkel als switch werkt (bridge mode instellen, of als je aan 3 poorten genoeg hebt, de netgear aansluiten op een LAN poort van de sitecom). Een gigabit switch is daarentegen natuurlijk wel zo prettig, zeker als die PC's ook een gigabit aansluiting hebben, maar sowieso met het oog op de toekomst. Dan weet je ook zeker dat instellingen op de sitecom geen brak netwerk veroorzaken of zo :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• MarnixNL
Heren, wederom bedankt voor de snelle reacties, hier kan ik zeker wat mee!
Ik ben nu van plan een gigabit switch aan te schaffen en wat Cat5e of Cat6 kabels en ik ben dan dus helemaal gigabit als ik jullie reacties goed lees (en als de pc's het natuurlijk ook zijn).

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-02 18:43
MarnixNL schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 20:05:
Heren, wederom bedankt voor de snelle reacties, hier kan ik zeker wat mee!
Ik ben nu van plan een gigabit switch aan te schaffen en wat Cat5e of Cat6 kabels en ik ben dan dus helemaal gigabit als ik jullie reacties goed lees (en als de pc's het natuurlijk ook zijn).
als alle 4 je aderparen mogelijke reizen door buizen, langs plinten enz overleven en de kopjes goed geknepen worden, dan ben je helemaal good to go :)

let wel op dat je goede bekabeling kiest, als daar ook maar iets in fout zit, heb je geen Gbit LAN, omdat Gbit alle 8 de adertjes uit een UTP kabel gebruikt. Als je op dit subforum wat zoekt, vind je genoeg mensen die problemen hebben/hadden met hun Gbit internet en dat dan bleek dat er gebruik werd gemaakt van mindere of soms ronduit brakke kwaliteit bekabeling

• MarnixNL
@nielsl: Ik was niet van plan zelf mijn kabels te gaan maken, bij een coax-kabel lukt dat me nog wel maar een utp-kabel durf ik nog niet aan. :)
Nog tips voor goede kwaliteitskabels die binnen het studentenbudget vallen? Ik denk dat ik het volgende nodig heb:
- 5m van modem naar router
- 2m van router naar switch
- 3x 10m naar de 3 pc's
- 3x 5m van router naar pc, xbox360, xtreamer

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

aan kabels kan ik je niet helpen.
Wel zou ik voordat je ze gaat leggen ze heel goed door en door testen. Dat bespaart een boel ellende.

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-03 17:19
Als je verstand hebt van kabels knijpen zou ik gewoon 60m CAT6 kabel halen en 30 RJ-45 connectoren.
Als je dit niet kunt zou ik kant en klare kabels kopen maarja dan kun je wel problemen krijgen met het trekken van de kabels.
de reden dat ik voor CAT6 zou kiezen is omdat ik met CAT5E niet de volledige 1GB haal terwijl ik dat met CAT6 wel haal.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:43

lier

MikroTik nerd

Lucky0wn schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 22:19:
de reden dat ik voor CAT6 zou kiezen is omdat ik met CAT5E niet de volledige 1GB haal terwijl ik dat met CAT6 wel haal.
Dat is niet zo mooi, CAT5E moet dat ook heel eenvoudig kunnen halen. Heb je wel de juiste ader volgorde gebruikt ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• MarnixNL
brilsmurfffje schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 22:18:
aan kabels kan ik je niet helpen.
Wel zou ik voordat je ze gaat leggen ze heel goed door en door testen. Dat bespaart een boel ellende.
En hoe test je de kabels dan goed? :)
Door gewoon aan te sluiten en kijken of het werkt? Of is er een handige app voor die de maximale snelheid test?

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Dat je de snelheid niet haalt kan ook nog aan:
A ) meetapparatuur liggen
B ) De switch
C ) de netwerkkaart.

[ Voor 1% gewijzigd door Brilsmurfffje op 01-12-2009 22:29 . Reden: smiley weggehaald ]

• MarnixNL
brilsmurfffje schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 22:28:
Dat je de snelheid niet haalt kan ook nog aan:
A ) meetapparatuur liggen
B ) De switch
C ) de netwerkkaart.
Ok dat begrijp ik, maar was is dan de ideale manier om te testen of een kabel goed is met de eenvoudige spullen die ik tot mijn beschikking heb?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Niet,

Zorg gewoon dat je de aderparen bij elkaar houd als uitgelegd in de faq.
Zorg dat je niet 3 cm lange ongetwiste draden in de connector duwd maar houd het lekker strak en de twist in orde
Zorg voor wat extra lengte aan beide kanten dat je een foutje kan corigeren

Ik geloof ook dat de cat6 stekkers ietjes ruimer zijn dan de cat5e stekkertjes. maar ja ik heb nog geen cat6 hoeven knijpen. allemaal 5e hier

Wat betreft de router en de switches
Ik zou gewoon 1 kabel van de router naar de switch trekken en de rest in de switch stoppen, hiermee voorkom je congestie tussen op de 1 gig link tussen de switches van beide appaten. en kan alles zo snel mogelijk met elkaar babbelen

[ Voor 28% gewijzigd door Fish op 01-12-2009 22:40 ]

Iperf

Verwijderd

Zou je in dit geval niet een (mini)pc neerzetten als router.
Zeker in een studentenhuis enzo, geeft je toch iets meer instellingen qua bandbreedte verdeling etc.
voordat je het weet trekken 1 of 2 medebewoners de internetlijn dicht. In de meeste gewone routers zijn dit soort instellingen net iets te beperkt.

• franssie

franssie

Save the albatross

goed punt maar imho is dat stap 3 en moet nu eerst stap 1 gemaakt worden, eerst werkend bekabeld en als er dan dingen in het netwerk aangepast moeten worden zien we vast een nieuw topic of heeft TS het in de faq of elders in dit forum kunnen vinden.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• MarnixNL
Iedereen bedankt voor zijn input. Ik ga over 2 weekjes verhuizen en de boel aansluiten, zal jullie tips meenemen en als het nodig is dan horen jullie van me!!!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:29
franssie schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 22:42:
goed punt maar imho is dat stap 3 en moet nu eerst stap 1 gemaakt worden
Mwah, om nou een router van een dikke 100 euro te kopen om er vervolgens al vrij snel achter te komen dat het niet is wat je moet hebben is ook zonde toch? Vooruit denken! ;)

• franssie

franssie

Save the albatross

The Realone schreef op woensdag 02 december 2009 @ 14:30:
[...]
Mwah, om nou een router van een dikke 100 euro te kopen om er vervolgens al vrij snel achter te komen dat het niet is wat je moet hebben is ook zonde toch? Vooruit denken! ;)
da's ook wel weer waar ... wordt het alleen weer een stuk lastiger van.

[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 02-12-2009 14:56 ]

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04-2025
The Realone schreef op woensdag 02 december 2009 @ 14:30:
[...]

Die router heeft ie al, zegt ie.
Pagina: 1