Toon posts:

Ethernetkabel werkt niet goed

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een vreemd probleem. Ik woon in een studentenwoning waarbij er een uitgang in de muur is waar je gewoon een ethernetkabel in kan stoppen die je rechtstreeks op je PC kan aansluiten. Er is dus gewoon een netwerk tussen alle studentenwoningen waar we allemaal op aangesloten zijn. Bij mijn laptop werkt het prima, hij krijgt internet. Maar als ik hem op mijn desktop PC aansluit (die ik liever gebruik) dan gaat het lampje in de PC bij de aansluiting niet branden, maar wanneer ik er mijn router tussen plaats, werkt het ineens wel! Alleen het internet met de router ertussen is zo langzaam dat hij niet eens hotmail of gmail kan laden.. dat is dus niet echt een optie. De computer zegt wanneer ik de internetkabel zonder router aansluit "internetkabel niet aangesloten".
Hoe kan ik het lampje weer aan het branden krijgen zonder dat de router ertussen zit, zodat hij weer een verbinding maakt? :)

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-03 21:59
Misschien moet je n kruis of juist rechte kabel gebruiken. Zie ook de FAQ

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

Topicstarter
Bij mijn laptop werkt het prima, hij krijgt internet.
Betekent het dan niet dat de kabel gewoon goed is?

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Het kan zijn dat de netwerkkaart beschadigd is niet juist werkt door drivers enz... dus meer info.

Mits je nog een netwerkpoort over hebt of een netwerkkaart die je erin kunt schroeven probeer dat eens. Het kan zijn dat de connectoren dus niet 100% werken en er dus data verlies optreed vandaar ook het langzame werken met een router er tussen (signaal wordt weer versterkt dan).

Hoeveel meter zit je eigenlijk van de "standaard" router af in dit geval (lengte kabel), dit kan aardig veel invloed hebben op het signaal hoe langer de kabel hoe slechter het signaal.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

FatalError schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 18:27:
Misschien moet je n kruis of juist rechte kabel gebruiken. Zie ook de FAQ
Inderdaad. Doet je laptop auto crossing en je desktop niet?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-03 21:59
Dat bedoel ik inderdaad. Bij gigabit is auto-mdi verplicht (automatisch schakelen tussen recht en cross kabel om het even simpel te zeggen). Sommige 100 mbit kaarten kunnen het ook, maar de meeste niet.

[ Voor 3% gewijzigd door FatalError op 02-12-2009 09:29 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Correct. Nog even ter aanvulling, alle netwerkkaarten zijn gemaakt voor straight (rechtuit) en alle routers en switches zijn tegenwoordig autodetecting voor cross of straight. Dus het lijkt er veel op dat je UTP-kabel nog stamt uit een tijd dat men nog werkte met een hub met "gewone" poorten en een uploadpoort en dat jouw kabeltje inderdaad per ongeluk een crosslinkkabel is, of eentje is die gediend heeft als rechtstreekse verbinding tussen twee computers, want ook dan heb je een crosslinkkabel nodig. Even een ander kabeltje, en grote kans dat het opgelost is.

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:40
Wat dit soort studentenhuizen wel eens hebben is dat er maar 1 MAC adres per verbinding in een lease mag zitten, zelfde bij een vriendin van mij in Amsterdam.

Even in je cmd:

ipconfig /release

Daarma gelijk je kabel uit je laptop en in je PC prikken.

[ Voor 24% gewijzigd door Uberprutser op 02-12-2009 13:35 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Verwijderd

Topicstarter
oke even een update, ik ben teruggegaan naar de winkel waar ik mijn nieuwe ethernetkabel gehaald had, ze vertelden me dat het een straigtcable was, dus hij had dan moeten werken als het kabelverhaal het geval was.. ze raadden me aan een crosscable te proberen, maar dat heeft het ook niet opgelost. De kabel is dus waarschijnlijk niet het probleem.
Ook het "ipconfig/release" heb ik geprobeerd, het lampje naast de ingang van de ethernetkabel in mijn Desktop gaat nog steeds niet branden en de computer blijft zeggen dat een van de kabels niet aangesloten is..
Kan ik nu concluderen dat mijn computer nogal verward is en dat ik daar aan moet gaan sleutelen? :P
Moet maar eens bij mijn ouders langs en kijken of ik software heb van de netwerkkaart en anders.. windows helemaal opnieuw installeren en alles weer opnieuw opbouwen? :(

@bobsquad: ik weet niet waar ik de data vandaan moet halen over welke drivers ik gebruik voor mijn netwerkkaart.. ik ben niet slecht met computers, maar vergeleken met you guys.. kan je bijna zeggen van wel. Ik zit ongeveer 7 meter draad weg van de ingang in de muur, maar de router zet ik naast mijn pc neer.

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-02 09:27
Kijk eens of er niet een koper lipje beschadigd is in de netwerk kaart van de desktop, en eventueel ook in de muur.

Lijkt erop dat die aan de muur kant wel goed is vanwege je laptop.
Wat ook nog kan is dat de kabelkant niet lekker gepatched is.

En de utp kabel die je gehaald hebt is wel de juiste kleuren combo en niet 1 of ander goedkope slechte kabel?

NT FAQ/Zelf utp kabel maken

Let op groen en blauw, deze worden in goedkope kabels die eigenlijk voor isdn zijn gewoon naast elkaar gelegd in plaats van gedraaid en heb daar de nodige problemen mee ondervonden.
bobsqaud schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 23:03:
Hoeveel meter zit je eigenlijk van de "standaard" router af in dit geval (lengte kabel), dit kan aardig veel invloed hebben op het signaal hoe langer de kabel hoe slechter het signaal.
Daarmee bedoeld bobsqaud hoeveel meter er ook nog in de muur zit.

Dus jouw kabeltje + het kabeltje vanaf het netwerkcontactdoosje naar de switch die daar achter staat van het complex

[ Voor 28% gewijzigd door TRAXION op 03-12-2009 10:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
De koperen lipjes zien er aan beide kanten goed uit, en volgens mij is de kabel prima, 11 euro bij de mediamarkt.. en op de achterkant van de doos staat dat de kabels wel in twisted pairs zijn, dus dat zou goed moeten zij ndenk ik?

In de muur kan ik maar 10 centimeter draad zien.. dat is wat eruit komt in de meterkast, dan verdwijnt het achter houten platen, ik kan niet zien hoe het verder loopt.. Misschien moet ik er ook nog bij vertellen dat ik vorig studiejaar ook in zo'n woning heb gewoond, maar in een ander complex? Toen ging het prima met deze computer en de rechtstreekse aansluiting op de muur.. Ik snap niet wat er fout zou kunnen zijn..
Als de computer trouwens wel gewoon werkt met de router ertussen, moeten de koperen lipjes aan alle kanten toch in principe goed zijn?

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:01

arie_papa

Running on Ubuntu

Kun je de volgorde van de draden eens bekijken? Misschien hebben ze tijdens het aanleggen gewoon iets fout gedaan.
Kijk in de meterkast naar jou aansluiting, en vergelijk die met wat TRAXION hierboven benoemt.
Ook de aansluiting in je WCD. Klopt daar de volgorde? Google eventueel naar het merk, soms hebben die WC dozen een alternatieve volgorde. Je zou ook eens kunnen kijken bij een van je medestudenten of daar de volgorde afwijkt.
Zover ik het kan beoordelen moet het in de bekabeling zitten. Je laptop lankaart zal wel auto-sencing hebben terwijl je desktop dat niet heeft, waardoor je dit probleem hebt.
Met je router zou je ook nog eens kunnen proberen om die te gebruiken als switch ipv router (maw WCD > LAN1 > LAN2 > PC) . Wat gebeurt er dan?

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• SparTi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-03 13:59
Ik heb zoiets ook een keer mee gemaakt, nadat ik een nieuwe gbit switch van D-link had aangesloten in het netwerk. De kabel werkte wel als hij in de laptop zat, maar niet in de pc. Ik heb dit opgelost door de "speed & Duplex" in de configuratie van de netwerkkaart van de pc op 1000mbit full duplex te zetten, standaard wordt dit automatisch toegewezen.

Probeer dit eens. :)

• hb1964
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-02 20:06
SparTi schreef op donderdag 03 december 2009 @ 14:22:
Ik heb zoiets ook een keer mee gemaakt, nadat ik een nieuwe gbit switch van D-link had aangesloten in het netwerk. De kabel werkte wel als hij in de laptop zat, maar niet in de pc. Ik heb dit opgelost door de "speed & Duplex" in de configuratie van de netwerkkaart van de pc op 1000mbit full duplex te zetten, standaard wordt dit automatisch toegewezen.

Probeer dit eens. :)
Ik vermoed ook dat de duplex mismatch het probleem is. Als het goed is kun je Gigabit ethernet niet met de hand op 1000 Megabit full duplex zetten, alleen via auto negotiate kun je dit bereiken. Die handmatige instellingen zijn de oorzaak van de problemen. In de Gigabit norm is deze 'fout' (handmatige instellingen) hersteld.

Verwijderd

Topicstarter
JULLIE ZIJN GEWELDIG! :D

Het was een duplex mismatch. De laptop stond op auto terwijl de desktop op force 100 megabit full duplex stond (1000 stond er niet eens tussen.. primitief ding.) Nu heb ik de desktop op full auto gezet, en hij maakt ineens verbinding..

Ik begrijp het niet helemaal, maar ik ben blij dat het weer werkt :)

Enorm bedankt allemaal!
Pagina: 1