Kabelinternet aanleggen

Pagina: 1
Acties:

• Renzzzer
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-02 22:04
Beste tweakers,

Wij hebben thuis besloten (althans, ik heb mn vader over gehaald :+) om ons netwerk thuis eens te vernieuwen aangezien deze een beetje aan het verouderen is en overigens niet goed werkt, wat betekend laggs bij het gamen wat we natuurlijk niet willen hebben :X

De huidige situatie is een Fritzbox Wlan 7170 (wireless G) als modemrouter waar 2 laptops en één pc draadloos mee verbonden zijn. Helaas werkt dit erg slecht (het draadloze internet valt er daglijks uit) en wanneer hij het wel doet zijn drie computers op één wireless g netwerk ook niet ideaal. Bovendien komt hierdoor onze 20mb/s verbinding lang niet tot zijn recht.

Dus heb ik het volgende in gedachten waar ik graag jullie mening over hoor :):

De modemrouter wordt vervangen door de nieuwe Linksys WAG320N Modemrouter welke in de meterkast komt te staan:
  • Modem en router in één
  • Dual band wireless N
  • Gagabit netwerk aansluitingen
Website fabrikant

Nu willen we kabelinternet op drie kamers en dit willen we zelf proberen aan te leggen. Dit zal Cat5e bekabeling worden en hiervoor heb ik bij kabeltje.com het volgende samengesteld:

Afbeeldingslocatie: http://img265.imageshack.us/img265/509/internetkabels.png

De drie kabels gaan met een rj45 connector in de modemrouter en vervolgens naar de wandcontactdozen. Dan kunnen de computers via de 'kant en klare' cat5e kabels verbonden worden met de wandcontactdozen.

Nou heb ik hier nog de volgende vragen over:

1. Is dit überhaupt een werkende situatie? is het mogelijk om een kabel gewoon zo direct te verbinden met een wandcontactdoos?
2. Ik zie dat de wandcontactdozen twee uitgangen hebben, wordt hier één kabel op aangesloten? en wordt deze dan in tweeën gesplitst?
3. Wat is precies het verschil tussen inbouw en uitbouw wandcontactdozen? Welke zijn makkelijker aan te leggen?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Mvg,

Rens

• whitedrag152
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:46
1. Is dit überhaupt een werkende situatie? is het mogelijk om een kabel gewoon zo direct te verbinden met een wandcontactdoos?
ja dit is zo mogelijk
2. Ik zie dat de wandcontactdozen twee uitgangen hebben, wordt hier één kabel op aangesloten? en wordt deze dan in tweeën gesplitst?
Nee dit is voor 2 aansluitingen dus als je ze alle twee wil gebruiken moet je er ook 2 kabels heen trekken
3. Wat is precies het verschil tussen inbouw en uitbouw wandcontactdozen? Welke zijn makkelijker aan te leggen?
voor inbouw moet je eerst inbouwdozen in de muur hebben. en moet je de buizen in de muur gefreest hebben. Opbouw is een stukje makkelijker maar ook minder mooi.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Ja, als je maar de juiste kleurvolgorde aanhoudt. Zie FAQ's van dit forum.

Er kunnen, als het nette dozen zijn en niet van die ISDN-dingen die de bouwmarkt verkoopt, twee kabels naar zo'n doos, dan kunnen er ook twee kabels uit. Leg je één kabel naar de doos, kun je maar één computer aansluiten. Tip: leg twee kabels per doos aan voor toekomstige uitbreiding.

Het probleem hierbij is wel dat je 3x2=6 aansluitingen nodig hebt, maar kijk daarvoor even bij punt 4.

Uit- of opbouw is makkelijker aan te leggen.

4. Mijn vraag: waarom vervang je de hele modem? Koop gewoon een gigabit-switch en sluit deze aan op je modem/router. Je internet wordt niet sneller door een modem met gigabit-aansluitingen.

[ Voor 8% gewijzigd door CodeCaster op 01-12-2009 17:08 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Renzzzer
4. Mijn vraag: waarom vervang je de hele modem? Koop gewoon een gigabit-switch en sluit deze aan op je modem/router. Je internet wordt niet sneller door een modem met gigabit-aansluitingen.
Bedankt voor je (jullie) reactie(s). Ik denk dat dit dan ongeveer de opstelling wordt. Twee kabels per kamer gaat niet lukken dus denk dat ik gewoon voor één aansluiting ga.

Deze kan ik later dan toch op een switch aansluiten zodra er meerdere computers op één aansluiting moeten?

Wat betreft de nieuwe router, onze oude werkt niet naar behoren en we wilden toch al overstappen naar wireless N, dus daarom kopen we gelijk een heel nieuw apparaat.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Ik begreep dat alleen het wireless-gedeelte van je oude modem niet werkt. Als de rest van de modem het wel goed doet kun je uiteraard gewoon volstaan met er een wireless access point in te prikken met N-netwerk, scheelt toch weer vijf tientjes op een nieuw modem. Ik zou het even testen door de twee laptops even met kabel aan de modem te hangen en flink te up- en downloaden. Als je vijftig euro wil besparen tenminste.

En als je de apparaten straks toch bedraad (op de modem) wil aansluiten heb je er toch geen last meer van dat het wireless-netwerk niet afdoende is om drie computers tegelijk full-speed te laten downloaden? Just checking :P

Je kunt verder wel zonder problemen een switch op een wanddoos aansluiten.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• quo_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-03 22:56
Renzzzer schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 20:29:
[...]

Twee kabels per kamer gaat niet lukken dus denk dat ik gewoon voor één aansluiting ga.

.
Goede keus om het draadloze gebeuren flink op te ruimen. Heb ik een paar jaar geleden ook gedaan. Heb een doos met 305 meter cat 5e kabel gekocht en heb naar zo ongeveer alle vertrekken 2 kabels getrokken.
Maar als ik het weer moest doen gingen er overal 4 naar toe. Kost nauwelijks iets en is ook amper verschil in werk tussen 1,2 of 4.

In dat verband ook mijn dringende en welgemeende advies om meer dan één kabel per kamer te trekken. Misschien gaat het nu wat lastig maar je kunt er later veel profijt van hebben.

• NjitsSs
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-03 20:46
Als je nog nooit netwerkkabels gepitst hebt kun je beter wat meer RJ45 connectors bestellen. De eerste mislukt toch altijd... ;)

• Renzzzer
Een gigabit netwerk komt in de toekomst zowiezo nog wel van pas. Ik ben namelijk nog van plan mn WD hd tv media player te vervangen door een WD hd tv live O-).

Verder zit ik met het probleem dat er simpel weg nog maar één kabel bij past in de pvc-buizen, en om nou helemaal nieuwe pvc-buizen aan te leggen vind ik weer een beetje overdreven ;). Dan investeer ik liever in een gigabit netwerk en sluit ik wanneer nodig (in de toekomst) wel twee computers aan op een enkel draadje (via een switch dan ;)).

• Renzzzer
NjitsSs schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 21:46:
Als je nog nooit netwerkkabels gepitst hebt kun je beter wat meer RJ45 connectors bestellen. De eerste mislukt toch altijd... ;)
Oké, zal ik doen :+

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03 19:07

job

Voor 2 maal 100mbit (dus allebei de aansluitingen op zo'n opbouw doos gebruiken) heb je aan 1 kabel genoeg.
Je hebt voor 100mbit, maar 4 aders nodig. utp heeft 8 aders.

Voor gigabit (zou ik je wel aanraden) moet je inderdaad 2 kabels trekken.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Houd er wel rekening mee dat die niet dual radio is.. oftewel, wil je van de 5GHz A/N gebruik maken, kan deze geen 2.4GHz B/G doen.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
job schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 23:36:
Voor 2 maal 100mbit (dus allebei de aansluitingen op zo'n opbouw doos gebruiken) heb je aan 1 kabel genoeg.

En die extra 4 aders worden anders normaal gebruikt als failover...

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:02
job schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 23:36:

Het kán, maar aan te raden is het niet. Het hele idee van twisted pair is dan weg, ofwel je hebt behoorlijk grote kans op storingen. Bovendien kan het in de toekomst problemen opleveren aangezien je totaal geen standaard hebt om vanuit te gaan en dus alleen op je geheugen of in het beste geval een zelfgemaakt tekeningetje af kunt gaan als je later wilt weten hoe het ook al weer zat.
NjitsSs schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 21:46:
Daarop inhakende: zorg ook dat je je kabels niet te kort afknipt ;)
-edit-
en als we toch met praktische/logische tips bezig zijn: kabels natuurlijk gelijk even labelen als je ze getrokken hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door mcDavid op 01-12-2009 23:48 ]

• FCrins
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-02 14:11
Ik zou zelf maar 1x 5 hulzen voor je RJ45 connectoren bestellen, scheelt alweer 2 euro :)

• DukeBox
  • Nu online
Vorkie schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 23:40:
[...]
En die extra 4 aders worden anders normaal gebruikt als failover...
:proest: :lol:

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03 19:07

job

mcDavid schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 23:47:
[...]

Het kán, maar aan te raden is het niet. Het hele idee van twisted pair is dan weg, ofwel je hebt behoorlijk grote kans op storingen. Bovendien kan het in de toekomst problemen opleveren aangezien je totaal geen standaard hebt om vanuit te gaan en dus alleen op je geheugen of in het beste geval een zelfgemaakt tekeningetje af kunt gaan als je later wilt weten hoe het ook al weer zat.
Ook met 2 maal 100mbit over 1 kabel is het nog steeds twisted. Ten minste als je het goed aansluit.
En je slim bent gebruik je dit schema: Equator in "NT FAQ"
Heb je gelijk iets om weer terug te kunnen zoeken.

Officieel volgens een standaard is het natuurlijk niet. Maar het werkt in mijn ervaring tot 20 meter nog probleemloos. Tegen de 100meter zou je tegen problemen aan kunnen lopen.
Maar dan weet je ook waarom.

Ik raad zelf wel 2 kabels aan, maar omdat je dan in de toekomst nog naar gigabit kan.
Het is gewoon zonde om je nu te beperken tot 100mbit. Alleen in situaties waar er echt maar 1 kabel getrokken kan worden is dit een leuke oplossing.

[ Voor 22% gewijzigd door job op 03-12-2009 12:04 ]

• Vorkie
  • Niet online
Handmatig dan wel te zeggen natuurlijk, maar:

Afbeeldingslocatie: http://www.duxcw.com/digest/Howto/network/cable/out2.gif

Note that pins 4, 5, 7, and 8 and the blue and brown pairs are not used in either standard. Quite contrary to what you may read elsewhere, these pins and wires are not used or required to implement 100BASE-TX duplexing--they are just plain wasted.

Kan je voortaans normaal reageren? Met zoveel posts als jouw had ik wel anders verwacht,

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-02 14:05
Renzzzer schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 16:57:
...

Yep, dat kan.
Bij 1 kabel heb je 1 poortje, wil je beide uitgangen hebben dan heb je 2 kabels nodig. Je kan 2 poortjes aansluiten op 1 kabel (voor 100Mbit heb je slechts 4 aders nodig) maar dat raad ik niet aan, en daarnaast gaat gigabit dan niet werken.
Inbouw is voor inbouw in een bestaande doos, opbouw is voor op een vlakke muur oid, als je niet al een doos hebt om m in te plaatsen.

En verder:
- Neem meer plugjes: Knappe jongen als je alle stekkers in 1x perfect doet, zorg dus voor extra
- Koop een fatsoenlijke tang of leen er 1 bij je lokale pc winkel. Een tang van 10eur zou ik niet snel nemen, dikwijls knijp je de stekkers hier niet lekker mee, en als je m iets vaker gebruikt 'verbuigt' ie snel waardoor je soms pinnetjes net half raakt. Een goede tang even lenen scheelt een hoop gezeik.
- Een inbouw (en opbouw) doos werken meestal met een punchdown tool om de kabel te monteren. Die ga je dus ook nodig hebben.
- FTP bekabeling heeft geen enkel nut, al helemaal niet icm normale stekkertjes. Neem gewoon cat5e utp bekabeling, dat is meer dan voldoende.

Opmerking verder: je bestelt 3x een plugje, en 3x een set-van-5 kapjes (is 15 stuks....)

• DukeBox
  • Nu online
Vorkie schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 20:04:
Handmatig dan wel te zeggen natuurlijk, maar:
Niks handmatig/failover, ze zijn voor ontstoring. De extra paren zorgen voor onstorings velden. Als je ze weglaat heb je meer last van inductie wanneer je > 18Mbit (21MHz) gaat gebruiken.

Je kan idd 2x 100Mbit 'paren' creeren waar de 2x2 paren elkaars ontstoring zijn maar ook daar is de afstand zeer beperkt zonder crc fouten te krijgen. Er is een reden dat 2x2 twisted pair cat4 heet en officieel alleen geschikt is voor 16Mbit.
Kan je voortaans normaal reageren? Met zoveel posts als jouw had ik wel anders verwacht,
Hoezo, ik moest er gewoon erg om lachen.. iemand met zoveel post als jij mach je toch verwachten dat er een kloppend antwoord gepost wordt.

• Vorkie
  • Niet online
DukeBox schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 20:56:
[...]

Niks handmatig/failover, ze zijn voor ontstoring. De extra paren zorgen voor onstorings velden. Als je ze weglaat heb je meer last van inductie wanneer je > 18Mbit (21MHz) gaat gebruiken.

Je kan idd 2x 100Mbit 'paren' creeren waar de 2x2 paren elkaars ontstoring zijn maar ook daar is de afstand zeer beperkt zonder crc fouten te krijgen. Er is een reden dat 2x2 twisted pair cat4 heet en officieel alleen geschikt is voor 16Mbit.

[...]

Hoezo, ik moest er gewoon erg om lachen.. iemand met zoveel post als jij mach je toch verwachten dat er een kloppend antwoord gepost wordt.
Nou, dat van de beperkte afstand was ik mij niet van bewust, dat geef ik in ieder geval toe. Ben dit namelijk redelijk vaak in de praktijk tegengekomen zonder problemen, 1 kabel 2 aansluitingen op de muur.
Eventjes uitgezocht in me boek, eerst stof eraf natuurlijk ;)

Als je 2 pairs gebruikt noemen ze dit ook wel 100BaseTX terwijl 4 paren 100Base-T4 of 1000Base-T wordt genoemd, inderdaad beperkt de lengte zich, maar zal in praktijk onder de 20 meter goed functioneren.

Maar oke had natuurlijk wat uitleg erbij kunnen geven, neemt natuurlijk niet weg dat ik je reactie niet echt passend vind, je had op zijn minst dan een uitleg erbij kunnen geven ipv te lachen ;)
Pagina: 1