Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Excel] SOM.ALS of alleen ALS

Pagina: 1
Acties:

• Nafs Ruh
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het volgende:

Graag wil ik voor het uitrekenen van hoeveel % voldoende heeft per klas een formule creëren. In de klas van mijn vriendin zitten bijvoorbeeld 19 leerlingen en 4 daarvan hebben een onvoldoende. Dan komt er iets anders te staan in de cel dan een V van voldoende.

Is het mogelijk om met een SOM.ALS statement zoiets te maken als: Wanneer in de cellen C1:C19 een "V" staat dan is het in cel C20 "100%", maar wanneer niet, zoek cellen op waar geen "V" in staat, tel dat aantal op en deel dit aantal door het aantal met wel een "V" * 100.

Zo moet ik toch het percentage voldoende krijgen?

Wie wil mij helpen en deze 'kleine' uitdaging aangaan?

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
SOM.ALS telt alle getallen op die in de cellen staan. Dat werkt dus niet, want V-tjes zijn geen getallen. Waarschijnlijk zoek je AANTAL.ALS, die het aantal V-tjes telt.

• Nafs Ruh
  • Niet online
Oké, dat werkt. Hij telt nu het aantal V'tjes van voldoendes. Nu wil ik nog het laatste stukje bewerkstelligen.

Hoe kan ik nu het aantal niet V'tjes delen door het aantal V'tjes en dit * 100 doen?

Nu heb ik: =AANTAL.ALS(C4:C22;"v")

Achter de "v" moet dus nog iets komen als aantal niet V'tjes delen door aantal wel V'tjes.

[ Voor 28% gewijzigd door Nafs Ruh op 01-12-2009 16:31 ]

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:53
Ik heb een Engelse Excel, maar je wilt dit:
=(COUNTIF(RANGE;"v")/COUNTA(RANGE))*100
= (Aantal V's/gedeeld door totaal aantal gevulde cellen) maal 100%

[ Voor 28% gewijzigd door MrAngry op 01-12-2009 16:29 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
COUNTA is in de Nederlandse versie AANTALARG. Je moet niet *100 doen, maar gewoon de opmaak op % zetten... :)

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• Nafs Ruh
  • Niet online
Bedankt zover.

Nu heb ik het volgende:

=(AANTAL.LEGE.CELLEN(C4:C22)/AANTAL.ALS(C4:C22;"x"))*100

Werkt als een trein!

Alleen nu kunnen leerlingen wel bijvoorbeeld 0,25 punten halen of 1,5 punt i.p.v. alleen een x voor onvoldoende. Ik zat aan het volgende te denken:

=(AANTAL.LEGE.CELLEN(C4:C22)/AANTAL.ALS(C4:C22;"x")EN(AANTAL.ALS(C4:C22;0,25))*100

Dit pakt hij dus niet op en krijg een fout dat hij de formule wil corrigeren. Maar die formule die daaruit komt is niet bruikbaar.

Hoe kan ik meerder argumenten laten checken zoals de "x" en dit delen door aantal legen cellen * 100?

[ Voor 8% gewijzigd door Nafs Ruh op 01-12-2009 17:13 ]

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:38

Reptile209

- gers -

De functie EN() moet je niet als operator tussen twee bewerkingen zetten, maar als EN(geval1; geval2; geval3) en dus niet (geval1 EN geval2). Bovendien is het een logische bewerking en volgens mij is dat niet wat je hier zoekt.
Moet je in je voorbeeld niet gewoon een + op de plaats van je EN zetten? Je wil toch de som van de x-jes plus de som van de 0,25-jes hebben (denk wel even aan de haakjes, delen gaat voor optellen).

Zo scherp als een voetbal!

• Nafs Ruh
  • Niet online
Ik wil het nu maar eens andersom doen. De lege vakje zijn voldoende en de ingevulde vakje zijn onvoldoende:

x = niets goed
0,25 = deel goedd
1 = deel goed
2 = deel goed
et cetera.

Kortom de vakjes die wel ingevuld zijn wil ik dan delen door het aantal lege vakken. Maar hoe moet de formule gebouwd worden om de ingevulde vakjes (maakt niet uit door wat ingevuld) zich laten door de legen vakjes * 100?

• MrAngry
Als je nou een 2e kolom maakt met daarin =IF(BehaaldeCijfer<5,50;"o";"v") dan kan je gewoon v's en o's tellen. Is misschien makkelijker voor je.

edit: dit stond al een tijdje klaar om gepost te worden, had de nieuwe meuk nog niet gezien.
edit2: ingevulde vakjes tellen doe je met COUNTA (ben ik de enige die echt oculaire AIDS krijgt van dat Nederlands?) wat in het NL blijkbaar AANTALARG is volgens iemand hierboven.
Maar op zich kan je dat ook allemaal wel in de help functie vinden bij COUNT tellen.

edit3: met COUNTA kan je zo'n beetje alles hier doen, je kan ook cellen tellen met een inhoud boven x, door dat als argument mee te geven. Bijv COUNTA(Ax:Ax;5,5)=Tel elke cel met inhoud boven de 5,5 in range Ax:Ax

[ Voor 78% gewijzigd door MrAngry op 01-12-2009 17:29 ]

• Nafs Ruh
  • Niet online
Edit3 lijkt me de beste optie. Nu heb ik het volgende:

=(AANTALARG(C4:C22;5,5)/AANTAL.LEGE.CELLEN(C4:C22))

Ik krijg dan 42,86% in de sheet staan, terwijl 5/19 * 100 = 26,32%

Argh! :)

• MrAngry
Je deelt aantal cijfers >5,5 door lege cellen. Zijn er ook nog cijfers <5,5?

[ Voor 35% gewijzigd door MrAngry op 01-12-2009 17:54 ]

• Nafs Ruh
  • Niet online
Nee. Die cellen blijven leeg. Een lege cel = voldoende

In de overige cellen wordt alleen het aantal behaalde punten ingevoerd dat een leerling heeft behaald ter indicatie.

Maar goed dan blijft het nog die formule: Alles waar wat staat ingevuld delen door niet ingevulde cellen * 100. Toch? :D

[ Voor 69% gewijzigd door Nafs Ruh op 01-12-2009 18:00 ]

• MrAngry
Je moet wel blijven nadenken, mijn edit 3 was maar een voorbeeld waarmee je in het klassieke systeem makkelijk onvoldoendes in een range kan tellen. Maar als jij gaat werken met lege vakjes en x'en en dergelijke zal je toch zelf de boel moeten aanpassen.
Eerst moet je kijken hoe je in jouw systeem een onvoldoende definieerd, je doet dat nogal raar imo (zo raar dat ik er geen bal meer van snap, onvoldoendes heb je nu als x, 1,2 en 3 in je beschrijving staan, maar in je formule is het alle getallen groter dan 5,5) en daarom zal je zelf moeten uitvinden wel criterium er het beste bij past om ze te identificeren in je range. Daarna wil je delen door het totaal, maar je deelt door lege cellen, dat doe je dus ook zelf verkeerd. Effe koppie erbij houden zou ik zo zeggen.

[ Voor 11% gewijzigd door MrAngry op 01-12-2009 18:05 ]

• Nafs Ruh
  • Niet online
Duidelijk verhaal. Dank je!

Nu heb ik: =(AANTALARG(C4:C22;0,25)/19)

Maar goed. Die 19 wil ik dus niet telkens handmatig willen aanpassen. Stel voor er zijn 22 leerlingen. Zo lukt het bijvoorbeeld niet:

=(AANTALARG(C4:C22;0,25)/SOM(C4:C22))

Nou ja, sorry ben Excel newbie op dit gebied. Geef mij maar C# :) Als je hierop nog antwoord zou willen geven, graag. Voor de rest ga ik dan zelf verder neuzen.

• MrAngry
Ik zit inmiddels thuis en heb even helemaal geen excel bij de hand, maar je kan het aantal leerlingen tellen met counta(rangewaarleerlingeninstaan) of rows(rangemetcijfers), probleem is alleen als een leerling een taak niet gemaakt heeft dat je die dan wel meetelt, daarom snap ik niet dat je die cellen leeg laat als iemand hem gehaald heeft. Anders kan je heel makkelijk aantal onvoldoendes gedeeld door aantal ingevulde cijfers doen. (beide met counta).
Met som tel je de inhoud van cellen op, wat je wil is cellen tellen, dat doe je met andere functies (zie google (gebruik engels: veel meer hits) of help functie).

edit: zijn er nou 19 of 22 leerlingen? Want er zitten maar 19 cellen in je range, als je maximaal 22 wilt dan moet je range ook zo groot zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door MrAngry op 01-12-2009 19:27 ]

• Nafs Ruh
  • Niet online
MrAngry

Super bedankt voor al je tips. Ik heb 19 leerlingen nu ingevuld. Was niet helemaal duidelijk. :)

Heb nu zo en hij berekend het goed:

=(AANTALARG(C4:C22)/19)*100

Wat mijn vriendin dan alleen hoeft te doen ieder jaar is het aantal leerlingen (19) veranderen in nieuw aantal wat ze krijgt in dat jaar.

Heeft ze geen problemen mee, dus laat ik het zo.

Dank iedereen voor de rest!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:38

Reptile209

- gers -

Doe het dan nog effe netjes en zet die 19 in een eigen cel, dan hoef je niet meer aan de formule te rommelen! ;)

Zo scherp als een voetbal!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Die 19 is hetzelfde als ROWS(C4:C22), en die range staat er nu toch al hard in. Zou dat dan wel netjes zijn? ;)

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Pagina: 1